Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1832 ggr
jela96
8/31/14, 8:57 PM

Frågar om att bli med hund

Hej. Har lite frågor som jag behöver hjälp med :) 1. Jag går för tillfället i gymnasiet men har korta dagar och min kille är arbetslös alltså har jag tiden som krävs. Jag får in 3000 kr i månaden och mina föräldrar står för hyra och mat. Nästa år tar jag studenten och flyttar till Göteborg för att jobba. Ska jag köpa Hund nu eller vänta tills nästa år? 2. Jag letar efter en sällskaplig hund som gillar att ta det lugnt men även som uppskattar träning som promenader, agility och springa efter cykeln osv. Vilken ras passar? mig? 3. Är det ok att ha en hund i en tvåa utan balkong? Ska fixa en 2-3 med balkong nästa år men har inte möjligheten just nu. Tack på förhand :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Saffran0Spice
8/31/14, 9:02 PM
#1

1 - Jag hade väntat, under gymnasiet hinner mycket ändras.
2 - dom flesta hundar i Grupp 9 passar troligen
3 - det går utmärkt, har hunden utrymme att röra sig på utan att slå i sig i varje sväng så får den plats, med eller utan balkong ^^
Dock - ju större desto bättre så att säga!

Fridaaaa
8/31/14, 9:05 PM
#2

1. Hade väntat till nästa år. Som #1 sa, mycket kan ändras på 1 år.
2. Grupp 9 passar många. Men t.ex papillon, chinese crested dog och liknande raser i gruppen brukar vara riktiga energiknipper men samtidigt kan ta det lugnt inne (mina erfarenheter).
3. Spelar ingen roll hur du bor, hunden motioneras/rastas/aktiveras utomhus ändå. Inne = främst vila.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jela96
8/31/14, 9:06 PM
#3

Tack för snabba svar! Jo saker kan ändras men är till 99% säker på att det är såhär det blir! :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

jela96
8/31/14, 9:08 PM
#4

Vad tror ni om min inkomst kommer den räcka? Har såklart undan stoppade pengar också :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Fridaaaa
8/31/14, 9:11 PM
#5

#4 Beror på hur mycket du har över efter alla räkningar osv betalats.
Samt beror på vad försäkring, mat osv går på också.
Men jag levde på 3000kr/månad plus då sambon på samma summa och vi klarade en stor hund bland annat.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saffran0Spice
8/31/14, 9:12 PM
#6

#4 är det 3000 totalt att leva på?
För jag gissar att dina föräldrar inte kommer betala din hyra och mat jämt, då kan jag personligen tycka det är mager - bara hunden med mat m.m. kan kosta runt 1000kr/mån + försäkring som skiftar massor mellan raserna.

Annons:
Ambrose
8/31/14, 9:14 PM
#7

1. Om du har ett bra sparande så kan det fungera. Jag lever på 5000 just nu och står för alla kostnader själv. Dock har jag 70 000 sparat ifall något skulle hända. Blir hunden sjuk så kan det bli riktigt dyrt trotts försäkring. Glöm dessutom inte att inköpet för hund är vanligtvis 10-15 000. Sedan tillkommer inköp av bädd.. koppel.. bur..osv osv. Lägg undan 3000 för det. Månadskostnaden kan man räkna med 500-1000 beroende på storlek på hunden. Ta en ordentligt funderare på om du har råd. Om så är fallet så kan det passa med hund nu :) Om du inte har råd, vänta. När du har hittat jobb har du antagligen mindre tid, men istället så har du råd med en dagmatte eller liknande. Se till att skaffa hunden när du har 1-2 månader ledigt, eller om någon annan i hushållet kan vara hemma. 2. Inte så stor koll på den typen av hundar, men hur mycket agility vill du köra? Kan du tänka dig att aktivera den på andra sätt? Spår, lydnad, annan mentalaktivering? 3. Utrymmet inne spelar inte så stor roll. Tanken är att hunden ska aktiveras ute och vila, sova, tugga ben eller liknande inne. Jag bor med en Rottweiler och en katt i en 1a. Min hund är bara valp än, men det går super och hon slappar inne. Närhet till skog eller grönområde är riktigt bra att ha. I Frölunda där jag bor finns skog utanför dörren trotts att det bara är 10-15 minuter in till stan. Om du kan spara några tusen på en mindre lägenhet så kan du istället lägga de pengarna på kurser och andra aktiviteter, så skaffa inte en stor dyr lägenhet för hundens skull :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

jela96
8/31/14, 9:15 PM
#8

De är 3000 efter hyra och mat. Jag kommer skaffa jobb direkt efter gymnasiet och då får jag mer att leva på :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Saffran0Spice
8/31/14, 9:18 PM
#9

#8 har du ett jobb som väntar eller ska du börja söka direkt efter gymnasiet?

För om du tänkt söka så hade jag definitivt väntat med hund, jobb får man tyvärr inte bara i knät idag - finns de som gått arbetslösa 5 år innan de fått ett ordentligt jobb.

Och går du då arbetslös och ev får leva på bidrag så blir hunden en dyr historia då man inte får mer än existens minimum att leva på

jela96
8/31/14, 9:26 PM
#10

7# Har ung. 60.000 i sparande och har även sparade pengar för inköpet och tillbehör :) Min pojkvän är hemma hela tiden och kan rasta och ta hand om valpen men jag kommer också va mycket ledig. 9# Har ett jobb som väntar ifall jag inte får något annat så om jag inte får tag på ett bra jobb ska jag ta det som väntar på mig.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

jela96
8/31/14, 9:26 PM
#11

7# Har ung. 60.000 i sparande och har även sparade pengar för inköpet och tillbehör :) Min pojkvän är hemma hela tiden och kan rasta och ta hand om valpen men jag kommer också va mycket ledig. 9# Har ett jobb som väntar ifall jag inte får något annat så om jag inte får tag på ett bra jobb ska jag ta det som väntar på mig.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

jela96
8/31/14, 9:33 PM
#12

Jag är 18 men har ändå pratat igenom med min pappa och han säger: 1. Skaffa ett riktigt jobb 2. Flytta till en lägenhet som är bra för din hund 3. Få en okej inkomst som du kan leva på

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

labradoodle
8/31/14, 9:52 PM
#13

Skrev du inte tidigare idag att du skulle flytta till Tyskland? Och nu Göteborg? 🤦‍♂️Sådant kan vara ganska smart att ha övervägt ordentligt innan man skaffar hund i alla fall!😛Och även om det blir mycket flyttande framöver… Men jag missförstod kanske något?

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Annons:
Hildgrim
8/31/14, 10:17 PM
#14

3000kr efter hyra och mat är grymt mycket pengar. Sådan ekonomi drömmer många om. :p

[Forest]
8/31/14, 10:19 PM
#15

Som 13 säger så bör du skaffa dig lite mer framhållning. Hur kommer det sig att det vart ändrade planer på så kort tid? 

betalar dina föräldrar för din kille med? är han arbetslös eller studerar han vad är inkomsten för er båda. 3000 kr är inte mycket att röra sig på, jag hade väntat tills man har fast inkomst + vet lite hur framtiden ser ut. Skaffa både plan B och C

Praefatio
8/31/14, 10:58 PM
#16

#14 Hmm… Vet inte riktigt hur du tänker men 3000 kr efter hyra och mat är knappast speciellt mycket pengar. De flesta som har eget boende har räkningar på ytterligare minst en tusenlapp, oftast mer (försäkringar, mobiltelefoni, bredband, el, a-kassa, fackavgift osv) och däröver ska man ha råd till någon form av transportmedel (busskort t.ex.) samt kunna köpa kläder, skor och annat, plus helst kunna lägga undan en slant eller två och kanske ha råd att unna sig en fika på stan eller ett biobesök någon gång. 3000 kr efter hyra och mat går absolut att klara sig på men "grymt mycket pengar" är det verkligen inte och är ungefär vad en heltidsarbetande låginkomsttagare har att röra sig med.

Fridaaaa
9/1/14, 9:18 AM
#17

Håller med #16 3000 kr efter mat & hyra är inte mycket,  Hade varit en dröm att ens ha 3000kr till övers efter allting betalats.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saffran0Spice
9/1/14, 9:24 AM
#18

#10 Kan bara hålla med #16
3000kr är inte mycket att röra sig med - man får dra av 1000-1500 på resterande räkningar utöver hyran, kanske ytterligare 500 på resor och mob, det blir 100kr över och en hund kan kosta 1000kr uppåt i månaden.

Så hade väntat tills fast jobb, med fast lön finns i bilden, 60 000 i sparande är bra. Men bryter hunden ett ben och blir inlagd med operation tex så försvinner de väldigt fort, det kan gå åt 35 000 och mer beroende på klinik.

Fridaaaa
9/1/14, 9:26 AM
#19

#18 Jag är dock student och har 2 hundar, inte så hög summa undanlag, nog få som har även om de har fast jobb skulle jag tro. 
Så beror helt på en själv vad man prioriterar och vad man själv känner att man reder ut eller ej 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saffran0Spice
9/1/14, 9:28 AM
#20

#19 jo det är sant, men Ts verkar vilja ha det så safe som möjligt, därför skriver jag som jag skriver - sen kan man säkert ha 100kr i mån och ändå ha hund =)

Jag har inte heller massor undanstoppat, eller fast jobb och fast lön - men har både hund, katter och akvarier, så jag vet att det går ^^

Annons:
Fridaaaa
9/1/14, 9:31 AM
#21

#20 mjo men tyckte 60 000kr var att "ta i"även fast att det är väldigt bra att ha 🙂 För mig är det viktigaste att man har råd med bra mat, försäkring, vaccinationer och ja då ev veterinärkostnader, sådan får man räkna lite på det själv 🙂 Men ja jag hade väntat tills om 1 år för TS del att skaffa hund. Man vet ju inte hur arbetstider osv blir heller, flytt osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saffran0Spice
9/1/14, 9:32 AM
#22

#21 pengar kan man aldrig ha för mycket av 😃
Men är med dig - hade också väntat det året =)

Fridaaaa
9/1/14, 9:34 AM
#23

#22 Nope 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Åsa S
9/1/14, 11:20 AM
#24

Jag säger vänta tills åtminstone en av er har jobb. +Tänk på att hunden lever i mer än några år, de jobb unga människor ofta får idag är på obekväma arbetstider eller man kanske måste resa långt varje dag = hunden måste sitta större delen av dagen på hunddagis alt kan du behöva hitta nått privat ifall ni båda skulle få jobb på obekväma arbetstider då hunddagis inte är öppna. Själv har jag faktiskt avstått hund även om jag är uppväxt med hundar och gärna vill ha en. Både min man och jag har runt 2tim pendling varje dag + vi jobbar långa dagar + jag jobbar även en del helger. Så jag tror inte en hund skulle få ett bra liv här hos mig, tycker man om hundar vill man att de ska ha ett bra liv.

+Det är mer som händer i ens liv då man är ung än när man är äldre,  din livssituation kanske ändras drastiskt de närmaste åren till håll du inte ens kan tänka dig. Är man äldre så sker ofta inte lika mycket på kort tid. Min syster skaffade sig hund som student ihop med sin dåvarande pojkvän och det funkade ju bra så länge de studerade, men sedan blev det slut med pojkvännen och hon skulle hitta jobb. Det är inte lätt hitta jobb i stockholmstrakten ifall man måste kunna ta hand om en hund samtidigt och vill ha promenadavstånd mellan bostad och jobb så man kan gå ut med hunden mitt på dagen, hon hade våra föräldrar som redan hade hund som han kunde bo hos i långa perioder där han hade det bra. Men hade inte våra föräldrar kunnat ta hand om honom är det tveksamt ifall hon kunnat ha honom kvar.

fridarebecka
9/1/14, 1:06 PM
#25

1. Moget att du pratar igenom det med din pappa tycker jag, det märks att du vill hundens bästa :)
Prata igenom ordentligt med din pojkvän också så att du vet var du har han i det här med att skaffa hund :) Fast det kanske du redan gjort :)
Att ha undansparade pengar bara för hunden kan också vara viktigt, speciellt när du är student. Jag har ett nödfallskonto med ca 30000 som ska gå till eventuella veterinärkostnader, endast.
Jag skulle rekommendera er att vänta eftersom du inte alls vet hur era liv ser ut om 1 år.

2. En mindre hund är ofta(inte alltid) billigare i månaden då dom äter mindre, kan vara värt att tänka på :)
Kolla igenom rasgrupp 9, annars kanske en sheltie? :)

3. Hunden ska ju motioneras ute, så jag ser inget hinder att ha en hund i en liten lägenhet :) Min kompis har en grand danios i en 2a, men då är dom ute mycket istället :)

jela96
9/1/14, 2:31 PM
#26

25# Ja det är klart jag vill :) Har pratat igenom med honom och han vill också gärna ha en hund och kommer också aktivera hunden. Han skulle nog väldigt gärna gå ut och springa med hunden :)

Ja jag fick mina sparade pengar när jag blev 18 år men har redan betalt körkort osv så pengarna är alltså bara sparade pengar inget jag måste lägga pengarna på.

Jo har funderat på en mindre/mellan hund :) Har kikat igenom rasgrupp 9. Åh ja jag gillar verkligen Sheltie! En släkting har en sheltie hund som är värdens mysigaste och finaste :) Gillar även pomerian, tysk spets (kleinspitz, mittelspitz) Sen har jag även fastnat för Samojed hundar men dom behöver väll lite mer motion?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

labradoodle
9/1/14, 3:20 PM
#27

Och jag är fortfarande nyfiken på fråga #13 😛

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Annons:
jela96
9/1/14, 3:23 PM
#28

Oj missade den. Jo jag spånade lite på att flytta till Tyskland men har nu pratat igenom det min pojkvän och vi har bestämt att inte flytta utan att flytta från våran stad istället. Så det blir ingen Tyskland.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Hildgrim
9/1/14, 4:04 PM
#29

Haha jag tänkte visst in räkningarna i boendekostnaden, my bad.

saraceo
9/1/14, 4:15 PM
#30

Ifall du på bara några timmar ångrar dig med var du ska bo (Tyskland el Sverige) så låter det verkligen som att du är lite för osäker o sökande med din framtid. Jag skulle därför ha väntat med hund.

Du är så ung o det är många i din ålder som söker sin roll i livet. Många har/testar olika jobb, flera boenden, jobb utomlands, olika sällskap m.m. Livet förändras fortare än man tror.  Vänta tills du vet vad du har att vänta i din vardag.

Ellensandahl
9/1/14, 4:17 PM
#31

Jag har både sheltie och mellanpudel och det känns som båda raserna skulle passa dig väldigt bra:) Min sheltie tycker det är lite läskigt att springa bredvid cykeln men det är säkert individuellt.

FjantYoda
9/1/14, 8:42 PM
#32

Det är väldigt svårt att se på förhand hur livet ser ut efter gymnasiet, speciellt om man planerar att flytta från staden, t.ex. så är det ju inte alltid lätt att få en bostad överhuvudtaget utan många får hyra i andrahand och då är det en hel del som hyr ut som inte  vill hyra ut till hundägare. 

T.ex. Göteborg är väl rätt svårt att få lägenhet i? Då kanske man får hyra/köpa utanför och kanske blir i behov av bil = en rätt stor utgift. 

Jag hade nog väntat tills ni har landat mer och har bostad och jobb fixat kanske inte nödvändigtvis FASTjobb för i dagens samhälle så hittar företagen de flesta kryphål dom kan för att slippa fastanställa, har t.ex. varit på samma företag med vissa uppehåll sen 2010, och har nog mååånga år tills jag har fast, men jag har iallafall A-kassa och återanställningsrätt vilket är en liten trygghet. 

Det är mycket som ändras från att man går ut gymnasiet tills man har jobb och vet lite mer om hur det ser ut en tid framöver och t.ex. kanske har hunnit kolla upp om hunddagis/dagmatte till hunden ifall man har behov av det. 

2000 kronor i månaden är kostnaden för att ha hunden på hunddagis här om man jobbar heltid, gissar på att det skiljer beroende på var i landet man bor men är ju en kostnad att ha i beräkning.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

borderterrierna
9/5/14, 8:06 PM
#33

Här är en bra sida om du vill veta mer om hundar och få lite mer tips

http://www.nattstad.se/MrsRa/gillar-du-hundar-15199306

http://borderterrierna.wordpress.com

http://relaxinglifeblog.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: