Annons:
Etikettbeteende
Läst 8178 ggr
LillPom
8/31/14, 7:29 PM

Katt attackerar min hund :(

Hej alla!

Fyfan den här helgen är en mardröm! Inez har blivit attackerad av min sambos katt 2 gånger! Första gången  var det riktigt nära att han kunde rivit Inez i ögat! Men jag han i mellan och katten bestämde sig för att attackera mig som lyfte upp Inez…

Andra attacken så försökte han flyga på henne igen… men han också där plocka henne innan han han riktigt fram! Jag blir så orolig nu! Ska gå i skolan imorgon och vill verkligen inte lämna min hund ensam med min sambo och katten! Katten i frågan har varit med Inez sen hon var valp…. Inget har hänt förens nu… :'( Vet inte vad jag ska göra!! Såhär kan det ju inte vara :(!

Annons:
Wellcraft
8/31/14, 7:34 PM
#1

Katten & hunden kan helt enkelt inte vara tillsammans, ni måste skilja dem åt, helt enkelt - innan en olycka sker.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

LillPom
8/31/14, 7:45 PM
#2

#1

Jo precis! men problemt är att vi inte har några dörrar eller typ sånt i vårat hem… just nu har jag haft Inez på mitt bord så han hon fått sova där istället för på golvet. Eller så har katten varit inne på toan ibland osv… men vi ska ta ner valphagen med nät över osv som vi ska täcka som hon får vara i lite då och då så får vi skifta :(  Men så kan det ju inte hålla på med fär evigt :(

Medda
8/31/14, 7:46 PM
#3

Hmm de har kommit överens tills nu. Kanske katten börjat bli könsmogen? Jag hade haft dem i separata rum och sedan försökt skaffa feliway,  finns att köpa hos vet/djursjukhus och vissa djuraffärer. De är tyvärr lite dyra men väldigt effektiva. Om katten är könsmogen och okastrerad hade jag rekommenderat att kastrera den, de blir betydligt lugnare med mindre hormoner i kroppen.

http://www.feliway.com/se

Lycka till 🙂

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

LillPom
8/31/14, 7:49 PM
#4

#3

Han är kasterad 5 år gammal :S Dem har kommit överens i 2 år snart så det hela är så skumt. Först trodde jag det bara var en liten händelse.. typ han råkat kommit in i ett hörn eller osv.. men eftersom han verkar fortfarande visa agg :/ Jag hade Inez nere på golvet och katten kom jag tittade och pratade med Inez så hon skulle ingronera katten helt.. men sen kommer han smygandes mot henne! Så jag tar upp henne igen.. Så det verkar ju inte direkt lägga sig.. så något måste ju hänt :(

Saffran0Spice
8/31/14, 7:49 PM
#5

Nått bör ju ha hänt för att katten ska reagera så på hunden om den känt den sedan valp, dom busar inte eller så i normala fall - så att det kan ha gått för våldsamt/hotfullt?

Annars verkar det som om ni får göra en om-introducering mellan dem, börja om som om de är första gången de träffas och göra varje tillfälle de är nära varandra till något positivt.

Sedan skulle jag nog ta katten till vetten för en koll, den kan ha ont eller liknande, för en frisk katt anfaller inte bara om inget är fel =(

Elverpige
8/31/14, 7:52 PM
#6

Är katten kloklippt? Om inte -klipp dem! Det löser inte själva problemet, men det känns i alla fall lite säkrare tills ni kommit på vad ni kan göra.

Plötsligt ändrat beteende borde kollas upp hos veterinär. Katten kanske har ont?

Hoppas att det löser sig för er 🙂

Annons:
viktoria91
8/31/14, 10:03 PM
#7

Vad gjorde hunden när detta hände? Trängde in katten, råkade trampa den m.m?

russin
9/1/14, 8:28 AM
#8

Med tanke på hundras, så tror jag hunden väger mindre än katten…

Men som någon sa - klipp klorna på katten ordentligt, så inga rivsår kan ges just nu.

nlinds
9/1/14, 9:59 AM
#9

ååh, min chihuahua har blivit attackerad utomhus av katter minst 5 gånger. Varje gång jag ser en katt som "spanar" på Boss så lyfter jag upp honom … As jobbigt.

Men håller med ovanstående, klipp kattens klor :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Saffran0Spice
9/1/14, 10:11 AM
#10

#9 du kanske borde ha defence-spray till promenaderna, du ska ju inte behöva plocka upp din hund pga katterna =(

Rafflan
9/1/14, 10:49 AM
#11

Låter som något stör/hotar katten?

eller katten kanske är sjuk/har ont och därför gör sådär?

nlinds
9/1/14, 11:43 AM
#12

#10 tro mig, har funderat starkt på det ! Men känns elakt mot katterna… :(

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

SuperLimm
9/1/14, 12:18 PM
#13

#12 Kan det inte räcka med en blomspruta med vatten tror du då? I värstafall vatten med lite ättika i?

Mvh Linn

Annons:
Medda
9/1/14, 12:21 PM
#14

Om de har varit vänner så länge och allt har funkat bra tidigare så hade jag nog också sagt, ta han till vet. Som andra nämner här så kanske han inte mår bra och har ont någonstans. Sen hade jag nog ändå använt feeliway ett tag.

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

nlinds
9/1/14, 3:19 PM
#15

#13 värt att prova !! Tack !

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Fialialej
9/1/14, 4:43 PM
#16

1. Klipp klorna på katten. 2. Spraya katten med vatten om den ger sig på hunden. Var också uppmärksam på om det verkligen är katten som börjar bråket. Hemma hos oss är det oftare vovven som börjar och katten blir förbannad och ska ge igen. Lätt att skälla på kissen för att det är honom man ser bete sig illa…

"På natten är alla katter svarta"

[JeanetteK]
9/1/14, 5:18 PM
#17

Okej, kanske en dum fråga, men blev hunden riven? Mina katter anfaller ofta min hund och slår honom i ansiktet men aldrig med klor ute. De leker alltså. Jag bara tänker om det är så att dom har kommit överens tidigare, kanske katten har bytt lek helt enkelt?

[Forest]
9/1/14, 9:27 PM
#18

Eftersom dom funkat bra innan så skulle jag ta katten till veterinären. Synd att våra hundar inte känner varandra annars skulle vi kunnat passa din pälsboll medan du är iväg. Vad mer kan man göra? Skaffa kommer inte på vad det heter men lugnande lukt för katter och hundar. Har Inte löpt tänkte om hon luktar annorlunda än vanligt? Bara funderar lite. Super trist är det verkligen och knepigt. Här leker katten med alla hundarna, alla är fina kompisar.

[Forest]
9/1/14, 9:36 PM
#19

Ang bli attackerad av katt ute och man vet eller kan luska ut vem ägaren är så kan man upplysa om att det kan bli dyrt för kattägaren om katten skadar hundar. Har själv pratat med en ägare om detta efter fått springa som en idiot sparka till katten men den gav sig inte. Följe efter oss ända hem väl hemma vart den bortjagad av våran katt. Flera kvarter fick vi springa. Ägaren har skyltat på sin gata. Bild jag ogillar HUNDAR men trivs att filur ute. Så vi väljer gå annan gata för slippa möta katten då den håller sig till sitt hus förutom när han jagar oss :(

LillPom
9/2/14, 1:48 PM
#20

Tack alla för informationerna och hjälpen!! Jag kan informera nu att det verkar som att situationen har blivit bättre!

Men jag håller fortfarande koll och kan inte släppa det riktigt, men vi ska skaffa typ silikon knoppar att sätta på kattens klor en kort period så att jag kan iaf lugna ner mig och där med inte sända ut negativ energi… För min sambo har testat hemma själv och det har gått jätte bra nu. Men vi jobbar fortfarande och katten ska få mer egna ställen och jag tror han skulle iag behöva lite mer höga platser att ligga på.

Men vi jobbar på och jag hoppas att det ska bli bra :)!

Annons:
SuperLimm
9/2/14, 3:16 PM
#21

#20 Är det inte enklare att klippa kattens klor så de inte är vassa längre? :) Aldrig hört talas om silikonknoppar förut som man kan sätta på klorna så jag har svårt att se att det skulle fungera..

Mvh Linn

LillPom
9/2/14, 4:19 PM
#22

#20

Jo det är dem också men jag är verkligen nojjig och kan inte jag slappna av så vet jag att det lika väl kan vara jag som orsakar.

Upp till toppen
Annons: