Annons:
Etikettraser
Läst 7925 ggr
[JmH.]1
8/30/14, 7:49 AM

Taxar!

Hej! Är det någon som vet lite om Taxar? Dom är ju helt underbara hundar. Det skulle vara kul om någon kunde berätta allt dom vet om Taxar. Jag blir bara mer och mer intresserad av dom. Jag har några frågor. Har alla Taxar lika mycket jakt lust? Eller har dvärg taxarna mer? Vad är det för skillnad på en dvärg och kanin tax? Är det någon här som har en Tax? Ni får gärna slänga upp en bild på dom! Dom är ju så söta! Tacksam för svar, Med vänliga hälsningar, Jennifer.:)

Annons:
[Forest]
8/30/14, 9:06 AM
#1

Kul att du gillar rasen jag har ingen egen men hoppas att någon som har rasen kan berätta lite om dom. Under tiden kan du läsa lite om rasen här  http://www.taxklubben.org/

Moag
8/30/14, 9:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hur mycket jaktinstinkt taxar har beror dels på vad uppfödaren avlar på, och sedan är det individuellt.  Alla hundar är ju olika oavsett ras :) Långhåriga sägs dock ha minst jaktinstinkt, eftersom att de främst avlas på utställningslinjer. 

Dvärgtaxar är lite större än kanintaxar, det är enda skillnaden. Jag har själv en dvärgtax på 4 månader.  Hittills är hon jättemysig, följsam och lättlärd.

Vovisch nr2
8/30/14, 9:50 AM
#3

#4 Så sjuukt söt!😮 Gulligaste Taxen jag har sett.😍

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[JmH.]1
8/30/14, 10:00 AM
#4

#1 Okej, tack för länken till hemsidan.:) #2 Åh vilken sötnos, vad heter hon? Tack för svaret.:)

Moag
8/30/14, 10:19 AM
#5
Taxelina1
8/30/14, 10:54 AM
#6

Det finns 9 varianter av tax.

Det är en mycket mångsidig och trevlig hund som tror den är större än den är😉

Det är väl oftast strävhår normal och korthår normal, som används i jakten.  Vi har fött upp korthår normal som jakthundar och då är dom något högre än utställnings varianten. 

Det finns väl egentligen ingen gruppering Jakttax/Utställningstax men under de år som vi hållit på med taxavel har vi sett hur taxen förändrats exteriört. Tyvärr, ska jag tillägga. Utställnings taxen är snyggare och lägre och får så djup bröstkorg att den inte utan svårigheter kan röra sej i skogen. När man plockar ut ett championat hos en utställningstax måste den ha ett jaktprov som motprestation och då som viltspår. Dom är väldigt duktiga som viltspårs hundar.

Jakttaxen är inte lika "vacker" men fungerar oerhört bra i skogen och jagar rådjur och hjort långsamt och sansat. En del jagar även hare. Hade en som älskade att jaga vildsvin och ställa älg🤪 Många använder dom även till grytjakt men den formen har vi aldrig hållit på med. Gillar inte den formen av jakt då vi tycker den är oetisk.

Taxen är en mycket klok och social liten individ som kan användas från allt mellan jakt, spår, agillity. Vad man vill faktiskt.

Om man utgår ifrån hälsan så är ju ryggen ett problem och det finns även en ögonsjukdom kallad pra. Pra,n miskar så snabbt att man inte längre har krav att ögonlysa inför parning. Men det kan vara på sin plats att göra det ändå. I alla fall första gången. Dom kan ju drabbas av så kallad taxförlamning. Vi har under alla dessa år med avel aldrig drabbats men vi har hört kollegor göra det😕 Många har börjat ryggröntga sina hundar inför parningar också. Inget krav men det kanske är bra. 

Förr hade taxen ett dåligt rykte om att vara elak, lömsk och bitsk. Mycket är bortavlat. Av alla taxar vi haft har ingen visat sej vara sån. Fina, lugna och med en bra mentalitet. Hjälpts åt med valparna och även tagit till sej kattungar och gett di. Aldrig visat misstänksamhet när folk kommit och tittat på valpar utan stolt visat upp dom🙂

Jag har bara gott att säga om taxen. Vi hade korthår normal.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
[Forest]
8/30/14, 12:13 PM
#7

2 åh vilken sötnos.

6 nyfiken är jakt-taxen strävhårig? Är uppväxt mer eller mindre med syrrans familjs tax Abba som var en mycket bra på jaga jag tycker hon var helt underbar och söt. Hon sov gärna under rumpan och hade höften som kudde, även magkli uppskattades och delades ut div pussar 😃 I mina ögon är strävhåriga taxen jätte fina 😍

luckysheltie
8/30/14, 12:14 PM
#8

Min mormor och morfar hade en normalstor strävhårig tax som var jättemysig. Han skulle egentligen användas till jakt av min morbror men då han inte tyckte att det var roligt att jaga/han ville inte jaga fick han flytta till min mormor och morfar istället. Han var jättemysig och han hade ju inte jättestor jaktlust så det kan nog variera från individ till individ. Han hette Tuffe och blev 13 år. Jag har tyvärr ingen bild på honom.🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

[JmH.]1
8/30/14, 12:30 PM
#9

#6 Tack för ditt svar, det är så roligt att läsa om taxar. Är riktigt sugen på att skaffa en om några år. Så dom mår inte dåligt om man inte jagar med dom?

fridarebecka
8/30/14, 1:00 PM
#10

Vi planerar en tax i framtiden men jag kan inte så mycket om dom än, så jag följer tråden :)

Moag
8/30/14, 3:52 PM
#11

#9 Om taxen, precis som alla andra raser, aktiveras både mentalt och fysiskt kommer den inte må dåligt.  Om en ras har mycket jaktinstinkt kan man ju alltid spåra med den, istället för att jaga.

Taxelina1
8/30/14, 3:56 PM
#12

Både strävhår och korthår jagar man med. Utställningstaxen försöker dom avla bort det jaktliga. Så söker du en tax ska du kontakta svenska taxklubben och där fråga vilka linjer det finns minst jakt i och förklara att det blir till sällskap. alla hundar måste berikas med diverse aktiviteter, så även en lite tax för att bli en glad och nöjd tax. dom älskar att ligga under täcket eller med tassarna på elementet när det är dåligt väder. Men dom klarar sej jättebra i kyligt väder. Man ska inte ha på dom täcke så fort det blir lite kallt ute för då tar man ifrån dom chansen att bilda det skyddande lagret med underull. Därimot kan man sätta på dom ett efter aktiviteten så dom nlir varma och torra

Hälsning från en stor djurvänCool

Vizzla
8/30/14, 6:32 PM
#13

Har alla Taxar lika mycket jakt lust? Eller har dvärg taxarna mer?

De långhåriga (inte storleken) avlas mer sällan på jaktmeriter. 

Vad är det för skillnad på en dvärg och kanin tax?

Måttet runt bröstkorgen.

Är det någon här som har en Tax? Ni får gärna slänga upp en bild på dom! Dom är ju så söta!

Har en hel blogg om mina två taxar på: www.echosierra.se.
Har tävlat med min tax i rallylydnad idag så slänger in den filmen istället

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Annons:
Saffran0Spice
8/30/14, 6:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Har mycket kontakt med min kompis och hennes långhåriga dvärgtax
Han har extremt mycket jaktdriv, går inte att ha lös förutom i häng. Dock är han inte särskilt skällig (som vissa taxar kan vara) utan han är en lugn och harmonisk gubbe på pigga 12 år - som gärna jagar 24/7 om han så fick ^^

Viccan92
8/30/14, 7:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag har en långhårig standard eller han är reggad som dvärg men blev större än tänkt. Han har mycket lite jakt i sig så med mycket träning som valp så kan vi har honom lös men han spårar rätt mycket men skulle aldrig sticka. Det är han för feg för.

Han är en väldigt härlig och social kille men rädd för det mesta tyvärr. Men när han känner sig säker så ligger han gärna och sträcker ut sig helt på en. Sover med oss i sängen på nätterna och ligger intill i soffan. Vi tränar både heelwork och rallylydnad med honom och det älskar han. Spåra är också en favorit.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Taxelina1
8/31/14, 12:20 AM
#16

Att taxar är skälliga är på grund av att dom är avlade att släppa skallet lätt. Likadant med alla jakthundar. Men håller man efter dom, skäller dom lika lite som "vanliga" hundar.

Hälsning från en stor djurvänCool

Thaisilk
8/31/14, 11:30 AM
#17

De mest vinnande uppfödarna av "utställningstaxar" försöker absolut inte avla bort jaktinstinkten - tvärtom är de oftast mycket stolta när det går bra för deras uppfödningar på olika typer av jaktprov.

En standardenligt vacker tax har inga problem i skogen. De ska INTE ha bröstkorgar som släpar i backen! FCI (den internationella organisation som bl.a SKK är ansluten till) har numera ändrat taxxtandarden så benlängden ska vara lite högre än tidigare, sedd i silhuett ska en tax ha två delar kropp och en del ben, dvs den ska ha en del markavstånd . Standardändringen beror främst på att  taxarna numera oftare används som utmärkta drivande hundar än som grythundar. Som drivande behöver de lite mer ben och markavstånd.

Taxar är stora "dubbelnaturer". De flesta har jaktinstinkten kvar men lika glada som de är i att få jaga och vara ute i skog o mark, lika glada är de i att få lata sig, sova i sängen (naturligtvis under täcket) och kela.  Taxar behöver inte få jaga för att må bra. Deras påhittighet och personlighet gör att de fungerar utmärkt även som rena sällskapshundar så länge de inte bara måste ligga i soffan och gå korta koppelpromenader.  Personligen är jag stormförtjust i taxar, är uppvuxen med taxar och umgås fortfarande med taxfolk, både jägare, utställare och framgångsrika uppfödare av både "jakt- och utställningstaxar".

Lavine
8/31/14, 11:48 AM
#18

Vad/hur jagar de? Om man säger att man är på en vanlig skogspromenad - vad kan trigga fram jakten hos en tax? En hare som springer, lukten av en älg eller åsynen av ett hål i marken etc?

Taxelina1
8/31/14, 12:11 PM
#19

#17 Nu blev jag nyfiken😉och glad😉

När ändrade dom benlängden? Var på en utställning där en vanlig jakttax med fin exteriör skulle försöka få det sista certet. Då hade den blivit trippel. Men icke…det var en norsk taxhane som fick cert och vi tittade alla på varandra. Om man tittar på hur taxen såg ut förr, så har den exteriört förändrats. Förr var den mer högbent.

Hennes förklaring då domaren tyckte den hade för djup bröstkorg, så pass att den nuddade gräset var att hon inte brukade ställa utomhus i gräs?! Bara inomhus…Hon körde bara spår med den. Fint tänkte vi, då dömer domaren sunt. Men ack vad vi bedrog oss.

Det här är en väl ansedd domare som själv föder upp taxar. Mångsidiga.

Visst avlar många utställningsuppfödare bort jakten. Jag har talat med många på utställningar där dom berättar hur dom söker sitt avelsmaterial. Men vet fler som ändrat sej och avlar in mer jakthundar i linjerna igen. Tyvärr håller jakttaxen på att försvinna på grund av den rådande rovdjurs politiken. Läser man "Taxen" så är drevprovschampionaten tunnsådda, framför viltspårs championaten. Och förra året var det otroligt bra förhållanden i skogen då snön kom sent. Men inga fler drevchampionat för det.

Taxar är bland mina favoriter och dom är nog den mest mångsidiga jakthunden. Och en mycket fin jaktkompis. Glada och positiva.

http://www.taxklubben.org/

Hälsning från en stor djurvänCool

Thaisilk
8/31/14, 1:54 PM
#20

Det där om proportionerna och markavståndet har varit med i den standard som reviderades och godkändes  avb FCI i mars 2001.

FCI: VIKTIGA MÅTTFÖRHÅLLANDEN:
Med ett markavstånd motsvarande en tredjedel av
mankhöjden, skall det harmoniska förhållandet
mellan mankhöjd och kroppslängd vara ungefär
1 : 1,7 – 1,8.

Svenska Taxklubbens kommentar: Den långsträckta kroppsformen är viktig, eftersom en för kort tax blir hämmad i sin rörelseförmåga. Å andra sidan får kroppen ej vara så lång att ryggen förlorar i kraft. De ungefärliga proportionerna finner vi när kroppslängden är ungefär två gånger mankhöjden och markavståndet 1/3 av mankhöjden.

Hela standarden och SvTK:s kommentarer finns i det Raskompendium som ligger ute på klubbens hemsida. Det kompendiet användes vid Taxklubbens senaste domarkonferens  **men bilderna har inte alltid hängt med i textrevideringen, de bilder som visas vid  texten om proportioner följer inte riktigt vad texten säger utan visar snarare taxar som ser ut som de taxar flertalet domare och uppfödare fortfarande vill se - med ett markavstånd på ca en fjärdedel av mankhöjden istället för ca en tredjedel). 
**http://www.taxklubben.org/Raskompendium%20taxklubben%202010.pdf

Annons:
Saffran0Spice
8/31/14, 8:44 PM
#22

#18 Kan inte svara för alla taxar, men kompisens tax ser väldigt dåligt (gammal) och när vi var på promenad sist så såg vi alla utom han en hare springa över vägen framför oss - när vi kom dit haren hade sprungit över så började taxen tjuta som ett larm och springa efter spåret - som tur var han kopplad, men jakten föll in direkt så fort han kände spåret =)

Lavine
8/31/14, 9:10 PM
#23

#21 Det var en massa om tax i jakt, tack för länken. #22 Mycket näsa alltså, tack för inblicken!

fridarebecka
9/1/14, 2:15 AM
#24

#18 Min sambo jagar rådjur med tax. Dom är flera st på en hund som dom släpper, jägarna sprider ut sig, får hunden upp spår så driver den rådjuret tills någon av jägarna får läge att skjuta det :)

Jag tycker det är lite småkul att man jagar rådjur med kortbenta hundar för att dom inte ska springa för fort och jaga iväg dom, lite komiskt 😃

Taxelina1
9/1/14, 10:43 AM
#25

#20 Tack för länken. Jag trodde det kommit något vid senare tillfälle. Det här har jag gått igenom några gånger och även nu. Och gud vad jag saknar en taxelina igen🙂 Synd att domaren vid flera tillfällen dömt fram taxar med för djup bröstkorg. I år har jag ingen egen tax längre, så jag var aldrig på vår utställning. Kan tänkas att dom till slut tänker om.

#23 Jag jagar inte själv men är med på många då jag dokumenterar med kameran. Det är häftigt att se när man jagar med stövare, att rådjuren som står och betar bara lyfter på huvudet och börjar äta igen. Och när man jagar med rådjur så kommer oftast rådjuret sakta lunkandes för att ibland stanna och kika bakåt, för att sedan sakta knalla vidare. Den jakten är etisk… Men visst vill taxen mer än gärna jaga både älg och vildsvin också. Och länge. Så man måste fostra dom lite i skogen så dom jagar tillsammans med Husse och inte på eget bevåg😉 Många taxar kallas "jaktidioter"

Våra låg ute ca 10 minuter innan dom kom tillbaka till oss för att sedan söka ut igen. Ca 10 minuters pass. Fick den sedan upp något fick den jaga runt 1-2 timmar beroende på vad den jagade. Sen visslas den in. Så inkallningen är hemskt viktig.

Hälsning från en stor djurvänCool

Viccan92
9/1/14, 3:43 PM
#26

Det enda som än så länge fått igång min tax jaktdrift var när en kompis nakenhund blev rädd för honom och började springa och skrika. Då satte det igång. Annars kan harar och rådjur hoppa förbi nosen på honom och han bryr sig inte nämnvärt. Han kan gå efter och nosa när han släppt rädslan men det är bara en kort bit. Jag har mina kaniner lösa här hemma utan att någon jakt sätter igång.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Saffran0Spice
9/1/14, 3:54 PM
#27

Om någon har en dvärgtax med längden 35-40cm på ryggen - pma gärna mig!
Skulle behöva lite hjälp ^^

Annons:
Lavine
9/1/14, 8:06 PM
#28

Jag lånar lite tråd nu - tackar för svaren om taxar och jakt. Jag är visserligen jaktintresserad generellt, men håller inte alls på. Har ingen som helst erfarenhet av hundar med jaktinstinkt, men blev såå betagen av en strävhårig (dvärg-?)tax som jag såg i Årefjällen i somras. Hon knatade på uppför berget så kavat. Såg ut som en riktigt sportig liten hund, och sånt tilltalar mig. Men då det väl just är strävhåren som lär ha allra mest av jaktinstinkt så vet jag ändå inte om det är något som skulle passa mig, därför försöker jag så långt det är möjligt att göra mig en bild av rasen och varianterna. (Inte så att jag på nåt sätt är på väg att köpa tax, men jag vill hålla alla möjligheter öppna… alltid!)

Viccan92
9/1/14, 8:59 PM
#29

Det finns med mindre jakt i sig men ja strävhår har mycket jakt i sig.  Dem mindre varianterna brukar ha lite mindre. Leta upp en uppfödare som inte jagar med sina taxar. Annars är det långhår som har minst jakt i sig.

http://www.allroundtax.se/

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Lavine
9/1/14, 9:47 PM
#30

#29 Det var ju en jätterolig och bra hemsida/blogg, tack! :D

Viccan92
9/2/14, 9:52 PM
#31

#30 Hon som har den är superduktig. Sen finns min med men jag uppdaterar inte så ofta för det är så få som kommenterar eller ens läser.

www.springobus.blogg.se

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Lavine
9/2/14, 10:18 PM
#32

#31 Har läst i din också nu, kul att ni håller på med HTM. :)

Viccan92
9/3/14, 4:42 PM
#33

#32 Det är Jason favorit. Jag är väl inte sådär helt överlycklig för det men han får som han vill. Finns ju roligare saker anser jag men jaja.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Upp till toppen
Annons: