Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 1080 ggr
fridarebecka
2014-08-29 01:09

Han kan bara rulla

Började klickerträna med min hund för ca 3 månader sen, sitt och ligg lärde han sig utan klicker, och rulla lärde vi honom med klicker, men sen tog det stopp. Så fort han han lärde sig rulla så är det nu det enda han gör. Har försökt med high five, vacker tass, buga osv, men så fort vi sätter oss med klickern så rullar han, och väntar sen på sitt klick och godis, varje gång. Han tar inga initiativ till att testa något annat, inte ens med lite ledande handrörelser från mig. Det slutar alltid med att han ligger på golvet och stirrar på mig och förstår inte varför han inte får sitt klick, och där ligger han kvar tills jag reser mig upp och går.
Har tagit en paus i klickerträningen sen några veckor tillbaka, är så rädd att detta ska bli en ond cirkel om vi fortsätter, vilket det egentligen redan blivit 😕

Så nu behöver jag er hjälp, vad ska jag göra? Hur ska vi ta oss förbi det här? Finns det någon här som varit i samma sits men tagit er vidare? Är tacksam för alla tips jag kan få!

Annons:
Hiro
2014-08-29 01:37
#1

Han kopplar klickern till rulla-övningar. Ta med klickern ut och klicka då han går fint i koppel och i mer vardagliga situationer då han är duktig (glöm naturligtvis inte att ge godis) så han förstår att klicker innebär godis och inte bara för att han rullar. Använd inte klickern då ni tränar rulla heller för att "sudda" bort lite av minnet. Testa att istället för att sitta på golvet så stå eller sitt på en stol för att visa att nu är det något annat. Tränar ni och det blir ändå så att han bara rulla/lägga sig ned så ignorera det och gå därifrån utan att prata/se på honom för det är inte det du ville och han ska inte tro att han får något för att han hittar på saker själv

Em_
2014-08-29 01:47
#2

Prova att ändra situation. Ta med klickern ut och klicka fram perfekt fotgående, sitta fint på stenar, gå slalom mellan benen och så vidare. Min hund rabblar gärna trick, så jag försöker vara mer aktiv själv. Då är han inte bara stilla mittemot mig. Nya saker hjälper också. Lägger jag fram typ ett mjölkpaket måste det undersökas. Då kan man klicka fram nosdutt, tasspuff, bita, lyfta, välta… Det har fått honom att testa mer saker även när vi bara sitter med klickern och glor på varandra.


fridarebecka
2014-08-29 02:33
#3

Glömde skriva det, vi klickar dagligen när vi övar på att gå i koppel, och han reagerar direkt på klicket då, även då han kommer på inkallning så får han ett klick+godis.

Ska testa både det med mjölkpaketet och att plocka bort klickern när han ska rulla :)

Paxxa
2014-08-29 06:59
#4

Lär honom stå upp. Klicka när han står, alltid. Varje gång han står. Locka honom med leksak eller godis och belöna när han står upp. Det verkar ju inte gå att shejpa, så då får du använda andra metoder. Sen när han fattar att han ska stå kan ni bygga vidare. Det kan ta tid för vissa hundar så man får ha tålamod. Min förra hund var väldigt lättlärd, lärde sig efter 2 upprepningar, så min nuvarande hund känns väldigt trög..

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Upp till toppen
Annons: