Annons:
Etikettaktivering
Läst 2362 ggr
-Aida-
2014-08-28 19:16

Dragkamp

Vad tycker ni om dragkamp med hund? Är de bra eller dåligt?
Jag själv kör dragkamp med min hund men de är väldigt sällan, då blir de bara typ 5 minuter, han tycker de är jätte roligt och efteråt blir han väldigt lugn.

Annons:
Fridaaaa
2014-08-28 19:17
#1

Mina älskar det 🙂
Bra eller dåligt, skulle säga att det beror på hunden.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kigon
2014-08-28 19:24
#2

Min tycker det är så-där, han gillar det med leksaker han inte är så försiktig med men allt annat släpps så fort det blir tryck (som allt med en pip i, han tror den skriker… Räven på min användarbild är en sådan han hade släppt sekunden han känner att den drar och förmodligen börjat tvätta den…)

Brukar dra i ca 1-2 min och sedan säger jag släpp eller släpper själv (varierar). Men det händer inte så ofta längre, han tycker det är roligt dock! Går inte upp i varv för fort och lugnar ner sig relativt snabbt, så tycker det är helt ok… Men instämmer med #1, beror på hunden om vi ska prata generellt.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Sugar Mist
2014-08-28 19:25
#3

Tycker det är en skitbra belöningsmetod.

-

LuLeLo
2014-08-28 19:26
#4

Jättebra! Perfekt belöning i träning och något jag gärna utvecklar hos hunden för att kunna använda som just belöning. Inget slår en leksaksbelöning när hunden ska utföra ett aktivt och fartfyllt arbete, t.ex söka eller köra uppletande.

Tass Josephine

Saffran0Spice
2014-08-28 19:28
#5

Bra, så länge man inte överdriver lekandet med det =)
Tror inte det är bra med för mycket - om man tänker ex med boll-stress som hundar kan få, kan tänka mig att det finns en motsvarighet till det i dragkamp.

Perly
2014-08-28 19:33
#6

Om hunden gillar det så är det ett bra sett att belöna alt. låta hunden tänka/arbeta förutsatt att den förstår kommandon som "tack" eller "släpp" och då släpper samt lugnar ner sig. Känner att det kan få negativ effekt annars.

Alltid Oavsett

Annons:
Ellen89
2014-08-28 21:04
#7

Bra for traning och lek, men med regler sa att dom inte blir for stressade (som tack nu ar det nog). Min tik fick jag lara att dra, Ace tyckte om det redan :)

Majken!
2014-08-28 21:08
#8

Jag ställer mig helt oförstående till alla kommentarer om stress som hela tiden ska vara kopplade till lek. Blåser ni aldrig ur era hundar? Får de aldrig vara just hundar, och leva ut sina egenskaper och drifter till fullo?

Som svar på frågan, ja, min hund får leka en riktigt vild och grisig kamplek. Hon behöver inte släppa, vi kampar även i släppandet för att få största möjliga aktivitetshöjning (stresspåslag?) inför kommande belöningar.

Sugar Mist
2014-08-28 21:13
#9

#8 Amen!

-

Kallaterrier
2014-08-28 21:53
#10

Vi kampar loss ordentligt! Jag har en terrier och hon går verkligen igång på dragkamp och kampar gärna under högljutt morrande och skakande. VI brukar köra så länge som jag orkar, vilket inte är lika länge som min hund gör ;) Vi kör dragkamp både som belöning och ren lek. Har inte märkt att det skulle ha någon stressande påverkan överhuvudtaget. Det är en kul sak som vi gör tillsammans helt enkelt.

kigon
2014-08-28 22:06
#11

#8 Vissa hundar går upp i varv så pass att de blir osäkra och kan t.o.m göra utfall. Min hund har gjort detta som resulterade med blod, så det är självklart att lekar kan vara stressande för vissa hundar… Min hund blir som tur är bara så av en sorts lek och självklart kommer jag inte låta honom bli nervös, stressad och osäker bara för att "låta han vara hund" när det finns andra bra alternativ för att "blåsa" ut honom som du beskriver…

Grattis om du har en hund som inte har dessa problemen, men de som har & tränar på det är inte mindre hundar än din bara för det 🤦‍♂️

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Majken!
2014-08-28 22:11
#12

#11 Hur lyckas du koppla ihop att din hund är så pass osäker i sin kamplek och kamplust med att den gör utfall?

fridarebecka
2014-08-28 22:12
#13

Min hane älskar det, blir överlycklig varje gång jag plockar fram kampleksakerna. Hundar kampar ju med varandra också kring leksaker, men dom kastar inte bollar till varandra, där ser jag en liten skillnad i vilket beteende som är sunt och normalt för hunden. Men självklart så behöver ju inte kampandet gå till överdrift, precis som med all aktivering och lek :)

Annons:
kigon
2014-08-28 22:29
#14

#12 Det är inte i kamp som han varvar upp sig, så jag kopplar inte ihop det alls faktiskt. Jag släpper eller gör så han släpper efter 2 min av kamp då han blir totalt ointresserad av leken om inte jag ger mig efter 3 min.

Har kopplat ihop varvet och leken med utfallet iom att han blir så hysterisk att han knappt ser en och hoppar på allt med tänderna, och om man försöker lugna ner honom blir han osäker och kan göra utfall, detta har bara hänt under just den leken då andra lekar gör inte att han blir hysterisk utan endast blir trött efter att ha lekt till sitt fullaste.

Leken går utmärkt dock om jag gör den i små omgångar så vi slutar eller tar en paus innan han har varvat upp sig.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Majken!
2014-08-28 22:31
#15

#14 Men vad är då din poäng? När alla andra diskuterar belöning med kamplek?

Wellcraft
2014-08-28 22:37
#16

Kamplek är riktigt bra för min lagotto, han älskar det. Även pinschern kan tända till ibland och då blir det kamplek på riktigt kan jag lova ;)
Har dock aldrig fått köra kamplek med labben, då hon ska klara jaktprov och vara försiktig i käften.

Vet också att man ska undvika kamplek med vissa raser, ex. bullterrier men hur sant det är vet jag ej, tror det även handlar om individer.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

kigon
2014-08-28 22:40
#17

#15 "Jag ställer mig helt oförstående till alla kommentarer om stress som hela tiden ska vara kopplade till lek. Blåser ni aldrig ur era hundar? Får de aldrig vara just hundar, och leva ut sina egenskaper och drifter till fullo?"

Min poäng var "självklart kommer jag inte låta honom bli nervös, stressad och osäker bara för att "låta han vara hund" när det finns andra bra alternativ för att "blåsa" ut honom som du beskriver…" Det är helt OK för mig och min hund att belöna inom gränser för vad han klarar av, även om det inte är samma för din hund.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Majken!
2014-08-28 22:42
#18

#17 Och jag ställer mig frågande till förmågan att läsa en hund och ett påstående att den skulle bli nervös och osäker av lek. Det är så främmande för mig att jag aldrig hört något liknande.

kigon
2014-08-28 22:49
#19

#18 Med tanke på att det är just leken det händer flertal gånger och det är det enda i situationen som är lik varje gång och det är det han fokuserar 100% på, så är det ganska säkert att det är stressfaktorn.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Majken!
2014-08-28 22:53
#20

#19 Och inte kamplust? Jaktlust? Dådkraft?

Annons:
kigon
2014-08-28 22:59
#21

#20 Nej, han är väldigt ointresserad av kamp överlag förutom med en leksak som kan som sagt hålla i 3 min, kanske 5 om man verkligen försöker hålla honom intresserad (inte det lättaste), helt ointresserad av andra djur som han måste vara för att leva på vår gård (men även vilt) och har aldrig visat något jaktbeteende förutom insekter, och är nog den fegaste hunden man kan hitta, vågar inte gå över t.ex. sladdar/slangar eller putta upp dörrar. Så nej, det finns inget i hans övriga beteende som kan kopplas till detta som endast händer under en lek där han blir hysterisk.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Majken!
2014-08-28 23:02
#22

#21 Ja men jag pratar om egenskaper. Det finns garanterat egenskaper i din hund som gör att den ibland inte klarar av att hålla ihop, och det är dessa (och inte lek) som gör att hunden visar vad vi kallar felbeteenden.

kigon
2014-08-28 23:04
#23

#22 Lustigt att under 5 år har detta endast förkommit under en lek han blir helt tokig av och inte på alla andra hundratals liknande situationer.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Majken!
2014-08-28 23:13
#24

#23 Ja men det borde väl rimligtvis vara några egenskaper hos din hund som gör det?

kigon
2014-08-28 23:31
#25

#24 Nej, som sagt ser aldrig någon "egenskap" hos honom som får honom att inte "hålla ihop", han blir helt enkelt för upphetsad av leken vilket leder till stress. Men du får gärna känna att du vet mer om min hund än vad jag gör, kommer inte utsätta honom för det oavsett vad du tycker.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Majken!
2014-08-28 23:33
#26

#25 Vad menar du att jag tycker att du ska utsätta honom för? Jag menar att du förenklar resonemanget kring din hund. Det är lätt att slänga sig med uttryck som stressad, dominant, rädd, osäker, istället för att se till vilka grundläggande egenskaper just denna hund kommer med. Min hund visar också felbeteenden, men de är inte kopplade till lek, stress, dominans eller något annat luddigt. De är kopplade till hennes kamplust, jaktlust, dådkraft och aggressivitet.

kigon
2014-08-28 23:39
#27

#25 Och min hund har ett beteende som endast triggas av en viss lek, inte kamplust, jaktlust, dådkraft eller aggressivitet.

Du skriver i princip i ditt första inlägg att om man inte låter hunden göra dessa lekar fullt ut så "får hunden inte vara hund". Nej då är inte min hund en "riktig" hund för jag utsätter honom inte för en situation som 100% säkert kommer leda till stress baserat på 100% av gångerna det har hänt.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
Ambrose
2014-08-29 00:07
#28

Jag och min valp använder gärna dragkamp som belöning. Speciellt vid inkallning eller när man vill tagga upp henne lite. Hon älskar det, men blir bara en kort kamp på några sekunder. Slutar medans det fortfarande är roligt så att hon vill ha mer :) Kan även bli lite dragkamp inomhus med hennes slemmiga panda gosedjur när hon bjuder upp till det :) Fast är nog snart dags att skaffa ny repknut. Den börjar bli lite liten :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Ison
2014-08-29 07:15
#29

Det finns faktiskt en chans att din hund tycker den leken är så kul att han hittar på sattyg för han är glad och uppe i varv. En hund som inte är van att bli så pass exalterad har svårt att ro hem sina känslor. Min hund och jag kampar bara med varandra, och för att verkligen få igång honom så lär vi morra, skälla, ruska och verkligen ta i båda två. Har aldrig uppfattat en hund som stressad efter den typ av lek, fruktansvärt glada och lite dryga efteråt(som småbarn på kalas), men aldrig stressade.

kigon
2014-08-29 07:54
#30

#29 Jo det är absolut för den glädjen går överstyr när han går upp så pass i varv! Han har alltid varit en väldigt lugn och försiktig hund, även som valp (valde hellre att sitta vid matte än att leka med andra valpar osv) så den nivån är han aldrig annars uppe i vilket gör att han inte kan hantera varven leken får honom att gå upp i… Men jag tycker det övergår till stress då han blir orolig när han väl har lyckas lugna ner sig, om man leker på morgonen kan han vara orolig och lite reserverad även på kvällen tills det släpper och han kan göra utfall mot gäster osv (hade tyvärr gäster en kväll när vi gjort det på morgonen en gång när han var mindre och vi inte visste). Det är vad en hundinstruktör tyckte också så vi har hittat andra sätt att trötta ut honom totalt med andra lekar/belöning eller arbete (eller den leken med gränser) som inte har gjort samma effekt men ändå gör så han blir riktigt glad och trött (det som du beskriver måste jag göra i kamp för att hålla hans intresse i 5 min så inte mycket stress där 😉), vilket har funkat fint i över 2 år.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Ison
2014-08-29 09:54
#31

Ja de är din hund och du känner han bäst:) min hund har också gjort utfall förut, vi har löst det med förbudstränung och att kampa galet mycket. Just för att jag och hunden tillsammans ska klara av de situationer. Jag tycker en hund ska klara av det mesta helst allt i små mängder, så jag tränar på alla min hunds svagheter. Men de är ju hur jag gör:) alla gör olika, och de finns många vägar till Rom.

Upp till toppen
Annons: