Annons:
Etiketthälsa
Läst 552 ggr
Hildgrim
8/28/14, 4:07 PM

Cykel och asfalt

Att hundar inte ska springa bredvid cykeln på asfalt har man hört men kan man göra detta till viss mån ändå? Där jag bor finns det många cykelvägar, alla asfalterade. Det finns EN grusväg (som ändå är hårt packad) någon km bort där vi kan träna. Men den leder ingenstans så då får man bara cykla fram och tillbaka vilket inte är så kul. Jag skulle gärna vilja ta med hunden och cykla till stranden och sådana saker.

Så hur mycket törs man cykla med hunden på asfalt per vecka? Om man värmer upp före och efter samt tar det i lugnt tempo? Jag tänker på alla små stadshundar… dom travar ju runt på asfalt jämt? Det borde väl inte vara någon skillnad på detta och en lite större hund som travar bredvid cykeln?

Annons:
Majken!
8/28/14, 4:10 PM
#1

Klart du kan cykla på asfalt, så länge hundens trampdynor är hela och man låter hunden vänja sig så är det inga problem.

Kallaterrier
8/28/14, 4:29 PM
#2

Håller med Majken, vänj hunden långsamt och ha koll på tassarna så borde det funka så länge hunden är frisk och kry. Finns det mjukare gräskanter vid cykelbanan så är det ju inte så dumt att försöka använda dem.

Sugar Mist
8/28/14, 4:40 PM
#3

Jag cyklar till skolan med min jycke varje dag, några km dit skulle jag tro, både fram och tillbaks. Inte mkt icke-asfalterat där inte.

-

lisa90
8/28/14, 5:10 PM
#4

Jag har samma "problem" nuförtiden och cyklar ett par ggr i veckan på asfalt, kanske 3-4km max. Jag är, som du säger, noga med upp och nedvärmning och sen att han bara får trava och inte galoppera. Så mkt som möjligt försöker jag cykla invid gräskanter så han kan springa där.

fridarebecka
8/28/14, 10:02 PM
#5

Att cykla med hunden till stranden och sånt på asfalt är inga problem så länge hunden inte har dåliga leder eller trampdynor :) Något som dock kan vara värt att tänka på (som även nr 4 nämnde)att galopp sliter mer på lederna är vad trav gör. Min hanhund är drygt 40 cm i mankhöjd, så för oss går det väldigt sakta ibland då han inte får galoppera 😂

Upp till toppen
Annons: