Annons:
Etikettraser
Läst 1243 ggr
fridarebecka
2014-08-28 13:52

Vilken ras

Här kommer ännu en "vilken ras"-tråd, men det här med att diskutera raser är ju trots allt ganska intressant så det kanske inte gör något :)

Jag planerar att om något/några år skaffa valp igen, och har redan funderat länge på vilken ras men ännu längre kommer jag fundera också.

Det jag kommer att använda hunden till är främst lydnad, det är det jag vill satsa på.
Kommer även att hålla på med drag, men endast på skoj, så att om hunden inte har någon naturlig instinkt att arbeta på det sättet gör inte så mycket.
Spåra kommer vi också att göra, mest på skoj, men alla raser kan ju använda sin nos, så spåret känns inte som något som något som behöver påverka valet av ras :) (rätta mig om jag har fel)
Jag vill även testa på agility, har dock ingen erfarenhet av det alls, så det är inte heller något vi kommer satsa på.
Pälsvård är inget jag är särskilt intresserad av, men inte heller något som påverkar mitt val av ras.

De viktigaste egenskaperna jag söker är att den är:
Samarbetsvillig
Arbetsvillig
Så låg jaktinstinkt som möjligt
(Att hunden ska kunna gå lös på skogspromenaderna är nästintill ett måste, då jag är osäker på att vi kommer kunna lära vår 1åring det, och sambon även kommer vilja skaffa jakthund som kanske inte kommer kunna gå lös, 3 långlinor kommer bli väldigt krångligt haha. Är dock medveten om att detta till stor del är en träningsfråga)

Kan tillägga att hunden kommer att behöva fungera med barn och andra hundar, men även det anser jag att alla raser kan, men lite träning :) (rätta mig om jag har fel där också)

Dom raser jag hittills funderat på är än så länge ganska många, och ur olika rasgrupper, men jag rabblar upp dom:
Australian shepherd
Kelpie
Bearded collie
Boxer
Collie
Dalmatiner
Labrador
Riesenschanuzer

Vad har ni för erfarenheter och åsikter av dessa raser? Vilken skulle passa bäst, eller kommer ni på någon annan ras som skulle kunna passa ännu bättre? :)

Annons:
Wellcraft
2014-08-28 14:19
#1

Du rabblar upp många brukshundar, nu framgår det inte helt tydligt hur ofta du vill arbeta med en hund, så kan inte säga ifall raserna passar dig eller ej.
Antar att du tänker på just kelpie och inte en wk kelpie? Wk kelpies bör få valla nämligen.

Bearded collie är en underbar, positiv hund som följer sin ägare och älskar att jobba. Underbar familjehund när den får aktiveras.

Boxer är en brukshund med skärpa. Clowniga, intelligenta, förarveka men väldigt sjukdomsdrabbad tyvärr. En ras som kräver att få arbeta regelbundet med ordentliga övningar.

Collie, en LH collie eller t.om en kh collie skulle passa utmärkt. Mentaliteten kan vara dåligt men det finns bra uppfödare, så ge inte upp rasen om du är intresserad.  En riktig familjehund som älskar att få vara med & arbete, kh collien är i regel aktivare än LH.

Dalmatiner, underbara hundar men väldigt speciella. De har en del vakt i sig, men inget överdrivet. Följsamma och har oftast favoritpersoner som den följer, men det är även individuellt. Dalmatinern älskar att vara med & hitta på saker.

Labrador.. Ja vad ska man säga? Denna ras har det mesta att bjuda på. Idealisk familjehund & funkar i allt från jakt till agility. Mångsidig, otroligt trevlig, följsam & anpassningsbar, ingen speciellt knepig hund. Labben är fantastisk.

Riesen, också underbara hundar. De är brukshundar och kräver jobb & arbete. De har en del vakt & skärpa i sig. Men de ska vara lugna, stabila & fungera med både barn, vuxna & andra djur. De är riktigt intelligenta & älskar verkligen arbete.

De raserna jag nämnt nu har jag ett ordentligt hum om, den vanliga kelpien vet jag ej så mycket om och aussien känner jag bara problem-exemplar av, så det är bättre om du får höra om aussien från någon som har positiva  erfarenheter.

Annars vill jag faktiskt rekommendera storpudel, flat, ev. lagotto eller kanske en sheltie.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

fridarebecka
2014-08-28 15:20
#2

Jag vill jobba med hunden kanske 3-5 dagar i veckan, workning kelpie känns dock som att dom behöver mer än vad jag kan erbjuda just  nu (främst pga vallningen), så det är en vanlig kelpie jag funderar på om det skulle bli en sån :)

luckysheltie
2014-08-28 18:39
#3

Det första jag tänkte på var aussie, men jag har tyvärr ingen erfarenhet av denna rasen…

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

LuLeLo
2014-08-28 19:13
#4

Aussie och flatte tänker jag på :)

Tass Josephine

Sugar Mist
2014-08-28 19:27
#5

Kör på aussien om du tycker den är intressant men sätt dig och läs på så mycket om linjerna du är intresserad av. Finns mycket skit och många nötter till uppfödare.

-

Zekina
2014-08-28 20:41
#6

Retriever (eller egentligen hela grupp 8) i alla dess former och storlekar, speciellt Flatcoated. Roliga hundar som blir det du gör den till. Glada, arbetsvilliga och svansglada hundar ;) Helt underbara!

Annons:
Upp till toppen
Annons: