Annons:
Etikettlydnad
Läst 1800 ggr
Lexie82
8/28/14, 8:55 AM

Brytord?

Vad använder ni för ord för att bryta ett kommando? Alltså när hunden inte längre behöver sitta/ligga/stanna/gå fot eller vad det nu kan vara.

Förr var ju "hopp och lek" vanligt, och en video med en hundtränare jag såg använde "slut".

För mig känns "slut" fel, och "hopp och lek" använde vi visserligen till familjens hund när jag var yngre, men det känns inte heller rätt.. Så, vad använder ni andra för ord?

Annons:
Ambrose
8/28/14, 9:02 AM
#1

"klara"

eller

"nu är vi klara" eller version på det :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Luminous
8/28/14, 9:13 AM
#2

"Fri" går fort och är lätt att säga :)

[Forest]
8/28/14, 9:18 AM
#3

Sitter hunden på kommando så säger jag bra. Det räcker hunden vet att det är rätt och får ingen ny uppgift. Tränar vi så är belöningen ofta lek efter. Räcker är det samma som nu är vi off på leken. Kom så går vi funkar med. Spring o lek använder vi till varsågod och lek typ på ängen

Majken!
8/28/14, 10:08 AM
#4

"Japp"

Ellen89
8/28/14, 10:17 AM
#5

ok!

[Nalle-]
8/28/14, 11:28 AM
#6

Jag använder "slut" :)

Annons:
IngaTrnqvist
8/28/14, 12:08 PM
#7

Det beror på situation. Har jag kopplat loss honom i skogen t.ex. får han ett "spring och busa!" som frikommando. Annars ofta "ja!" eller bara "bra".

-Aida-
8/28/14, 12:57 PM
#8

Jag säger "klart"  "klara" eller  "så" de är ord som bara slinker ut när vi är klara.

lisa90
8/28/14, 1:07 PM
#9

Jag ger helt enkelt inget nytt kommando efter berömmet utan går iväg. Min hund förstår :-)

Wellcraft
8/28/14, 1:27 PM
#10

Varsågod.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

luckysheltie
8/28/14, 1:38 PM
#11

Jag brukar oftast säga Bra, varsågod!

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

SuperLimm
8/28/14, 3:09 PM
#12

När min hund var yngre blev det automatiskt att "bra", alltså berömmet, blev frikomando. Det blev problematiskt för då slutade hon med det hon gjorde direkt och det var ju inte det jag ville. Jag fick berömma muntligt väldigt försiktigt så hon förstod vad som var bra och inte blev så stimmig. Nu använder jag "varsågod", "hopp o lek", "kör" eller "nu går vi". Det beror på situationen vad jag använder.

Mvh Linn

Sugar Mist
8/28/14, 3:29 PM
#13

När han klarat ett moment säger jag "braaa/duktiiiig/snyggt" och om han är helt klar med träning säger jag "fri"

-

Annons:
JoannaLi
8/28/14, 3:38 PM
#14

Jag använder ett glatt "braa" eller ett "varsågod!" (eller något med liknande tonfall), eller ett "gååå och lääägg dig du" om vi har gjort något väldigt lugnt. :)

Ison
8/28/14, 4:18 PM
#15

Beror på vad det är för situation. Varsågod använder jag när vi är på promenad och han inte längre behöver hålla position utan kan uträtta sina behov, även i det vardagliga livet när han fått något kommando innan som vänta innanför dörren osv. Under träning använder jag tjohoo(skriker ut det glatt) det betyder "moment slut, kom hit för belöning" och används endast då.

Upp till toppen
Annons: