Annons:
Etiketthälsa
Läst 3469 ggr
[Wraith]
2014-08-27 19:16

Valp tuggar sönder vuxen hund!!!

Behöver tips på vad man kan smörja i en hund päls som smakar illa (men är ofarligt), men som inte luktar för hemskt för hunden? Syftet är att förhindra knäpp valp att bita sönder hundens hals, det har redan gått hål med infektion. Den är behandlad, men bitande fortsätter och lika så gör såren :(

Träna bort det funkar inte så bra som man hade hoppats, så jag behöver en snabb lösning för den äldre hundens skull. Han är så snäll så han säger inget, vilket hade varit det bästa, men ja det lär inte ske. Det enda som funkat var antibiotikasalvan, men ja det är ju heller inget alternativ.

Kommer inte på något vettigt, förutom att hålla dem separerade men det känns ju inte heller det ok.

Söker inte träningsråd, bara för att förtydliga.

Annons:
molam
2014-08-27 19:23
#1

Vet inte hur gammal valpen är men vår Galning (3 år nu ) Tuggade alltid på de andra hundarna när han var ung så från 5 månaders ålder började han få "Time-outs" så fort han tuggade på någon av de andra hundarna Inte i bur eller så men ensam i ett rum med kompostgaller eventuellt en dörr emellan, lite senare fick han komma ut och när han var runt 9-10 månader fattade han att det var ingen mening att tugga på de andra hundarna för då fick han inte va med längre, nu får han fortfarande "time-outs" men för andra saker tycker det funkar utmärkt! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Rebornlady
2014-08-27 19:23
#2

När hästarna gjorde så använde jag tre ess tjärsalva.

lisa90
2014-08-27 19:26
#3

Hm…. svårt när det inte får störa den vuxna hunden heller. Min första tanke var ättika, men det luktar ju starkt! Men, citron kanske? Det luktar ju inte lika mkt. Fast det lär ju svida i såren, fast är det bara ett par små smår kan du kaske stryka lite på andra ställen så länge det inte kommer in i såren såklart.

Ambrose
2014-08-27 19:29
#4

Citron är inget som hundar tycker om, men det kan ju både lukta för mycket och dessutom svida på den äldre hunden. Så jag vet inte hur ok det egentligen är, men antar att det är bättre än infekterade sår :s

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Forest]
2014-08-28 09:11
#5

Vi fick göra som 1 nu bet inte Enja hål men hon var jobbig mot den vuxna hunden som även var för snäll och sa aldrig ifrån. Testa köp våt servett med citronlukt och dra det över pälsen sen att enkelt säga nej ta bort valpen funka fint här man kan leka o bita på annat än sin kompis.

Dumpuck
2014-08-28 14:00
#6

Rekommenderar att först se hur valpens reaktion mot citron är.

Vi använde citron på kopplet åt vår kille då han bet som värst i det, visade sig att han tycker citron är jättegott 😕han bet visserligen inte men han slickade konstant på det.

Annars finns anti-bit för häst att prova, luktar inget speciellt men smakar helvete. Om jag får uttrycka mig så. Så förhoppningsvis så biter valpen bara 1-3ggr och sen är det bra, vet att det finns någon anti-bit för häst som efter att man fått det i munnen så sitter det kvar jätte länge med.
Sprayade det i en av hästarnas manar när det kom en vindpust MOT mig så jag fick såklart en massa i munnen - usch, fy och blä kan jag säga… Minns dock inte vad den hette, helt ofarligt i alla fall.

Annons:
wingren
2014-08-28 16:42
#7

Funderar på om "stopp och väx" kan fungera. Det är ju för att man inte ska bita på naglarna så det är ofarligt och luktar inte när det sitter på nageln heller. Bör inte heller irritera eftersom det är godkänt för människor. Hoppas att det löser sig!

[Wraith]
2014-08-29 20:58
#8

Tackar för tipsen, har varit på utbildning med jobbet i två dagar, så därför har mitt svar dröjt.

Men nu blir det tid att testa lite av det ni tipsat om. Har citron hemma, så det logiska är väl att börja med det.

wingren
2014-08-29 21:21
#9

Uppdatera gärna hur det går :)

labradoodle
2014-08-29 21:22
#10

#4 I så fall är det inte en hund jag har. Citron är nämligen smaskens! Även bitterspray från djuraffären kan med glädje slickas upp. TS, jag hoppas din hund inte tycker detsamma!

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Ambrose
2014-08-29 21:59
#11

#10 Jo.. det finns väll de hundar som är lite speciella ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Wraith]
2014-08-31 08:12
#12

Okej har testat citron nu och kan inte riktigt avgöra än om det funkar. Det ser iaf ut som om det har dämpat bitandet liiite, han hoppar och är in den andre hundens ansikte nästan lika mycket men tänderna fälls inte ut lika ofta, lite bit blir det speciellt på de områden där det är sår dvs där jag inte satt citron.

Men när jag har just smort på citron så är han där och slickar 🤦‍♂️så han verkar tycka att citron är relativt ok att smaka på. Får ge det någon dag till innan kan kan avgöra helt om det är värt besväret.

Upp till toppen
Annons: