Annons:
Etikettraser
Läst 1731 ggr
Frida B
8/27/14, 2:59 PM

Old time farm collie?

Någon som vet någonting om den här rasen?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Sugar Mist
8/27/14, 3:31 PM
#1

Ser ut som en collie/bc blanding som någon givit ett fancy namn åt.

-

Frida B
8/27/14, 4:40 PM
#2

Jo fast dom har fb grupp, rasklubbshemsida osv så tänkte om någon kände till det.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ellenfyrkant
8/28/14, 12:17 AM
#3

Alla kan göra en facebookgrupp, alla kan göra en hemsida. Det är antagligen den vallande blandras det ser ut som. :)

Mvh Ellenfyrkant

CissiD
8/28/14, 12:32 AM
#4

Det kan ju också vara en ras som inte är en godkänd ras i Sverige. Ja tyckte de va konstigt att det nästan inte kom upp några sidor när man googlade. Eller de kanske va jag som stavade något fel.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Frida B
8/28/14, 8:12 AM
#5

Jag frågade om någon visste vad det var för ras, inte spekulationer om det är en blandras eller inte :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

IngaTrnqvist
8/28/14, 12:01 PM
#6

Verkar vara någon typ av gammaldags/working collie.. Står massor information på rasklubbshemsidan. Och ja, de använder ibland andra raser för att få fram den ursprungliga old-time scotch collie, bl.a. aussie och långhårig collie.

Annons:
Kitten86
8/28/14, 12:12 PM
#7

Har inte hört talas om denna ras förut. Och efter lite sökning på nätet så verkar endast dessa alternativ dyka upp:

* Old-Time Farm Shepherd - en ras som anses mycket gammal men som inte är erkänd av någon större kennelklubb idag. Begreppet "farm shepherd" eller "farm collie" är begrepp som används ganska brett. 

* Old-Time Scotch Collie - anses vara föregångaren till dagen collie och ett flertal andra collie liknande raser. Ett flertal människor försöker få denna ras att komma tillbaka men den verkar inte finnas längre eller erkännas som en egen ras. Rasen har dock en egen rasklubb.

Den ras du skriver (old time farm collie) verkar nästan vara en mix av ovan båda raser.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

IngaTrnqvist
8/28/14, 12:20 PM
#8

#7 Det är två namn på samma ras.

Kitten86
8/28/14, 2:08 PM
#9

#8
Inte enligt den information som jag hittade. Då ska Scotch collie vara från skottland och vara företrädaren till dagens collie  och farm shepherd ska vara en amerikansk ras av vallhundstyp (härstamma från scotch collie och påminna mer om aussie). Men finns ju inte en massa informationskällor så är ju svårt att säga…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Frida B
8/28/14, 2:19 PM
#10

Ah tack! Är väl inte världsbäst på engelska och hittade inga sidor på svenska…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Kitten86
8/28/14, 4:10 PM
#11

#10
Bara säga till om du vill ha hjälp med översättning av någon text eller sammanfattning🙂

I detta fall är det ju en äldre ras det handlar om som härstammar från USA och Skottland så då kan jag verkligen tänka mig att de svenska informations sidorna är knapphändiga!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

IngaTrnqvist
8/31/14, 12:34 AM
#12

#9 På rasklubben för OTSC står detta: 

"OTSC is also the same thing as McDuffie’s Old Time Farm Shepherds (OTFS). J. Richard McDuffie considered his dogs to be Scotch Collies but shied away from using that name because of its long association with the show type collie."

Så det tolkar jag som att det är samma ras. "Farm collie" verkar syfte på alla raser av collie-typ som arbetar på gårdar. Men som du säger finns det ju inte så många informationskällor, så det är svårt att veta något säkert.

Upp till toppen
Annons: