Annons:
Etikettvalpar
Läst 1255 ggr
Cireea
8/26/14, 8:04 PM

Hur ofta ska hon få mat?

Jag undrar hur många gånger per dag en labbevalp på 8 veckor ska få mat samt i vilken mängd man bör ge?

Hur länge ska man ge den mängden och när ska man ändra mängden? Hur mycket ska man ändra med? När ska man ändra antalet gånger per dag som valpen ska få mat? (Om man nu ska ändra det) 

Jag har aldrig tagit valp ända från början och är därför lite osäker på det här med mängden mat och hur ofta. 

Spydiga och elaka kommentarer undanbedes 


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[Forest]
8/26/14, 8:12 PM
#1

Ta gärna upp maten med uppfödaren och skriv gärna ner mängd och hur ofta den är van att äta, försök att hålla samma tider som den är van vid sen kan man skifta lite på tiden men i början är det bra att ha samma tider. Jag har ingen labbe men jag antar att dom brukar få mat 4 gånger per dag och fodermängden beror på vad man ger för foder. jag gav färskfoder och där utgick man efter vad valpen ska väga i vuxenvikt samma fodermängd gavs från 10 v-livet ut :)

Kallaterrier
8/26/14, 8:16 PM
#2

Man brukar ge småvalpar fyra gånger om dagen till att börja med, sedan trappar man ner till tre och de flesta går ner till två till slut. När man gör de här förändringarna är lite olika, vi gick på vår uppfödares rekommendation. Vilken mängd man ger beror ju dels på vilket foder man ger och hur valpen växer.

Kan du inte fråga uppfödaren? Just när det gällde valpens mat fick vi jättebra hjälp av vår hunds uppfödare (ja, med det mesta faktiskt;))

Cireea
8/26/14, 8:18 PM
#3

Jag ska absolut prata med uppfödaren om saken! 🙂 Tänkte bara om det fanns någon riktlinje som jag skulle hålla efter men jag ska höra med uppfödaren om saken och se vad hon har att säga 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Catta-
8/26/14, 9:03 PM
#4

Jag gav min hund mat 4ggr om dagen i bara ca 3-4 veckor efter jag fått hem henne som 9 veckors valp. Sen började jag ge 3ggr för att hon helt enkelt inte verkade hungrig så ofta. Övergick sedan till 2ggr vid ca 5-6 månaders ålder av samma anledning.
Hur mycket du ska ge är väldigt olika beroende på vilket foder valpen äter. Men gå efter givan som står på foderpåsen och håll sedan koll på hullet på hunden så lär du se ganska lätt om du behöver öka eller minska.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

russin
8/26/14, 9:20 PM
#5

Jag brukar gå över till 3 mål per dag när jag får hem en 8 veckors valp. Dels så försvinner konkurrensen från syskon, vilket kan ge "sämre" aptit och med 3 mål så hinner dom bli lite hungriga mellan måltiderna. Det har fungerat kanonbra. Vid ca 5 månader går jag över till 2 mål, men ger något tugg mitt på dagen eller ett kex, torkad köttbit etc.

Cireea
8/26/14, 10:19 PM
#6

Tack för tipsen hörrni! Det stillar min oro då jag tänkt i liknande banor.. 

Fodret dom ska äta verkar vara pedigree junior så jag ska köpa det när det börjar närma sig. Sen får vi, precis som ni säger, hålla koll! 🙂Valpkullen var på sju stycken så dom är ju en del, vilket betyder konkurrens från syskon som #5 säger.  Jag får helt enkelt hålla ögonen öppna så lär jag mig hur jag bör ge mat..tack ännu en gång för era svar. Det har hjälpt till att stilla mina oroliga tankar.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[Forest]
8/30/14, 9:42 AM
#7

5 Oja det märkte vi av här hemma 3 mål ville bara Enja äta, trots detta hade vi en till hund men det var inte samma konkurrent som fyra andra små knyten som skulle äta 😉

Upp till toppen
Annons: