Annons:
Etikettbeteende
Läst 3165 ggr
Fridaaaa
2014-08-26 11:45

"kottar i öronen"

Någon ni med känner igen? Att hunden får "kottar i öronen" och lyssnar inte fastän den egentligen kan kommandot eller vad det nu är den ska lyssna på?

Roxy är inne i en sån period. Hon har fått för sig att sticka upp bakom garaget vilket hon absolut inte får. Innan räckte det med att ropa "hit" eller "bollen" och såklart massa beröm när hon kom. Men nu stänger hon av helt så vi får gå upp där och säga till henne. Är inte var gång hon gör det heller. 

Hur hade ni gått vidare med det? Hon är ju duktig som stannar på tomten annars.
Viktigt att kunna ha dem lösa i trädgården och när det är mörkt eller tidigt morgonen så släpps de ut för att kissa & göra sitt sedan in igen.  Och tar evigheter för henne oftast att göra det hon ska om jag skulle ha henne i sele & koppel & ut var gång, bara förvirrande för henne eftersom det betyder "promenad" eller "Åka bil". Hon försöker dessutom inte göra det om hon är i långlina eller koppel, enbart lös.

Hon är 11 månader nu.
Vi kan inte sätta staket eller nät där.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
SuperLimm
2014-08-26 11:55
#1

När min hund var inne i en sån period försökte jag undvika att hon gjorde fel så mycket som möjligt. Det innebar att hon bara fick vara lös när jag kände att hon verkligen skulle lyssna. Det var inte så ofta under den perioden så hon var oftast kopplad och så tränade vi inte så mycket på olika moment utan hade bara roligt ihop. När väl perioden med "kottar i öronen" går över var det inga problem att ha hunden lös igen eftersom hon inte lärt sig att det är roligare att sticka iväg.

Så mitt tips till dig är att se till så hunden inte får möjlighet att göra fel. Antingen hägna in ett område där ni släpper ut hunden med kompostgaller eller gå ut med hunden i koppel och bara stå still på gräsmattan tills den gjort sitt. Det kan ta tid i början så det gäller att ha tålamod.

Mvh Linn

Fridaaaa
2014-08-26 12:02
#2

#1 Grejen är att jag vet aldrig när hon tänker göra det eller ej. Vips bara sticker hon upp där.  Kan gå typ hela dagen  & hon lyssnar superbra så vips sticker hon upp där.

Grejen är att hon behöver få springa av sig också. Vill ju kunna utnyttja att vi har relativt stor tomt och sedan har vi en stor hund också (som dock stannar på tomten) så hade krävts väldigt stor yta med kompostgaller i så fall (=extremt dyrt) eller bök med att öppna upp till den stora, ha den lilla kvar i inhängnad och samma procedur när de ska in sen 😕
 Och hon gör det inte var gång heller :/ Den stora hade vi aldrig såna problem med som tur är.

Ja vi försöker undvika att hon kommer upp där och försöker vara roligare osv men när hon bestämt sig att hon ska upp där spelar det ingen roll hur roliga vi är :/
Och som sagt, hon gör inte det när hon är kopplad, inte ens med långlina utan enbart löst. Så hjälper inte att ha henne kopplad vid kiss&bajs heller så 😕

Bor på landet och har inga rastgårdar här heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tuulikki]
2014-08-26 12:37
#3

Hm.. har du någon bild så du kan visa hur det ser ut?

Fridaaaa
2014-08-26 12:41
#4

#3 Tomten menar du? Svårt att få med allt. Men här är uppe från garaget där hon sticker upp. Så det staket där till vänster bort en bit och sedan stenmur & en "äng" och till höger är det med stenmur plus 2 bodar och sedan kommer man till garaget igen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tuulikki]
2014-08-26 12:45
#5

Hm.. svårt att skärma av på något sätt. Nä jag vet inte, kompostgaller blir ju knepigt då det behövs en del. Visa gärna bild tagen från huset upp mot garaget så kanske man kan hitta en lösning :)

Varför får hon inte springa upp där?

Fridaaaa
2014-08-26 12:53
#6

#5 Ja det är ju det 😕
Hon får springa till garaget men inte bakom. Kan komma bilar, folk gåendes, främmande hundar osv. Inte OK att lämna tomten annat än vårt godkännande, mycket säkerhetsfråga främst.

Från ytterdörren (ursäkta det oklippta gräset)

Från sovrumsfönstret (ursäkta det oklippta gräset)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fridaaaa
2014-08-26 15:45
#7

#5 Vill du ha bättre bilder eller dessa duger? 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tuulikki]
2014-08-26 23:42
#8

#7 De duger! Lättare att klura när man ser hur det ser ut :)

Kommer dock inte fram till något bra. Var lite inne på att ställa något för där gräset är nedklippt men det funkar nog inte. Min vovve hade inte sprungit i det långa gräset men jag vet att hundar sällan är så fjompiga som han är :P Så jag hade ju bara behövt sätta galler för "vägen" men jag tror din tös är tuffare än min gamle herre här hemma :P

[Forest]
2014-08-27 06:23
#9

Kottar i öronen japp det känner jag mycket väl igen det inträffar numera vid löp men förr fick Enja detta även som unghund ibland med men det växte bort. Löptider är enkelt ute (kopplade) men inne verkar kottarna vara kvar i öronen även då ;) När Roxy sticker iväg så gå och hämta henne med koppel och ha henne kopplad, att säga vad gör du?! och visa det där var fel med att hon inte får vara lös alt är att dom helt enkelt får vara bredvid än lös men det kan vara svårt för så ung snärta som hon ;)

Fridaaaa
2014-08-27 07:03
#10

#9 Hon vill inte alltid bli fångad om hon smitit upp :/ Är som att hon vet att hon inte får vara där, så springer runt mig och in igen. Inte alltid men ibland. Nej inte lätt att vara ung ;) #8 ja det långa gräset struntar hon i hehe kan lätt hoppa in där om hon känner för det ;) däremot är hon inte lika tuff när det kommer till vissa andra saker ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

luckysheltie
2014-08-27 08:49
#11

Ni skulle ju kunna testa att ha en långlina som får släpa efter

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Fridaaaa
2014-08-27 08:51
#12

#11 Vill helst inte ha det då jag är rädd att hon fastnar. Hon älskar dessutom att hoppa upp på saker så rädd att hon fastnar och blir "hängandes" eller liknande, kan gå på ett ögonblick 😕 Sedan har jag två hundar, så leker dem så är risk att de fastnar också

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alana82
2014-08-27 15:14
#13

Långlina och sele?

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
LinaK
2014-08-27 16:15
#14

Jag har långlina och sele på Sigge om jag är ute i trädgården och inte håller koll på omgivningen hela tiden. Vi bor längst en grusväg och det kommer sällan bilar men det rider väldigt många förbi här och dessa ekipage måste ju skällas på enligt Sigge, så det har blivit våran lösning. Skulle aldrig lämna honom så ensam och jag håller alltid koll på honom medans jag gör annat typ fixar i trädgården eller nått annat ute. Angående lek så har jag noll tolerans på lek när långlinan är på, svårare än så är det inte.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

SuperLimm
2014-08-27 18:34
#15

Det enklaste sättet för dig att lära hunden att inte gå dit är att göra så att hunden inte har möjlighet att gå dit. Långlina eller någon annan form av begränsning är bara en tillfällig lösning under tonårsperioden. Får hunden chans att sticka iväg under den unghundstiden är chansen stor att den kommer fortsätta sticka iväg sen när den blir vuxen också. Får hunden däremot aldrig chansen att sticka lär den inte heller göra det som vuxen. Detta beror självklart mycket på individ och ras men har hunden klarat av att hålla sig i närheten och inte sticka iväg innan könsmognaden brukar den klara av att hålla sig i närheten även som vuxen. Men ju fler chanser hunden får att "misslyckas" desto svårare är det att lära den vad som är rätt.

Mvh Linn

Fridaaaa
2014-08-28 08:27
#16

#13 & #14 & #15 som jag skrev i #0 så försöker hon inte med det i sele & långlina så skulle inte hjälpa tyvärr. Har dessutom en hund till och de måste få chansen att kunna leka på tomten och springa av sig. Vilket inte är möjligt med långlina på.
Svar ang långlina + sele finns i tråden.

#15 Vi har inte kommit på hur vi skulle kunna begränsa upp dit. (se bild #6) så kanske du har några idéer. För måste vara lätt att ta bort då vi måste kunna köra ner med bilarna ibland. 
Jo det vet jag redan om det du skrivit 🙂

Löplina är inget alternativ. 

Något annat alternativ måste finnas…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: