Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1147 ggr
[Tilleli]1
2014-08-22 20:47

Skäms i förväg

Nu ber jag om ursäkt.. Vet hur många som är trötta på såna här trådar, och jag har dessutom lagt upp flera gånger, men ju fler jag lägger upp ju mer "lär jag mig" om mig själv. 

Jag är otroligt oklar i det jag söker hos en hund. Ibland är jag jättesugen på en ordentlig brukshund och träna och tävla, gärna då satsa på elitklasserna. Men en dag senare kan jag börja fundera på mindre krävande raser, antingen sällskapsraser (som egentligen faller bort för sin storlek) eller kanske någon vinthund som inte KRÄVER mental stimulering och nosarbete flera ggr i veckan för att inte klättra på väggarna. 

Alltså tror jag att jag skulle behöva något mittemellan där, som gärna hänger med och arbetar i skogen, lydnad och sådant, men ändå inte grämer sig över att kanske stanna inne och lata sig och slappa med lättare trick-träning i någon vecka. 

Jag vill helst ha en stor hund, och för mig är inte en Labbe stor (Jag har en GD hemma just nu och det är typ XL, jag letar efter L om ni förstår min liknelse. Dock inget krav såklart, men ett önskemål) 

Just nu har jag en mops till sällskap och som jag helst ska träna lydnad med om det funkar med henne, och nästa hund kommer inte skaffas på ett tag, men jag har försökt komma på vad det är jag söker länge nu och inte lyckats, så ser till er andra kloka om hjälp!

Annons:
luckysheltie
2014-08-22 20:50
#1

Shetland sheepdog, dock är ju dom mindre men du kan ju försöka hitta någon som föder upp dtörre som ligger mellan 40-45 cm. Annars kan du ju kolla in Finsk lapphund, jag änner en och hon är hur trevlig/rolig som helst!

Lycka till med ditt val!🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

[Tilleli]1
2014-08-22 20:55
#2

Tack! Sheltien är tyvärr alldeles för liten för min smak, men den finska lapphunden har jag kikat på förut! Ska skriva upp den så jag inte glömmer (igen :P)

luckysheltie
2014-08-22 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Ja, finsk lapphund passar nog väldigt bra!

Här är en bild på den finska lapphunden jag känner, jag testade lite agility när jag var hundvakt och det var hon riktigt duktig på😃

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Lavine
2014-08-22 21:06
#4

Berner sennen tänker jag, fast de har ju tyvärr stora sjukdomsproblem och verkar alldeles för ofta inte bli så gamla. Kommer inte riktigt på någon fler ras i samma kaliber. Ja, någon annan sennenhund kanske, kan dem lite för dåligt. Annars - en stor golden kanske! Eller cane corso.

Felicia1995
2014-08-22 21:10
#5

Sheltie tycker jag också är riktigt fina, min tik är blandning med det men det är den som syns och visas mest. Min granne & min hunds bästa vän är en finsk lapphund, vissa går att ha lösa men hennes fick jaktinstinkten med sig och går inte alls att ha lös. Är inte heller intresserad av lydnad, inte så mycket för agility men älskar spår och sök. Så där är det individ efter individ skulle jag säg! Ägaren är utbildad till hundinstruktör(gått hundgymn. & alla möjliga kurser, andra utbildningar) och hunden är jätteduktig men hon är svår att motivera. Annars en väldigt kramgo och kelig hund som gillar att vara i centrum av denna individen jag träffat då 😉

Jag har varit väldigt intresserad av Portugisisk vattenhund, får man syssla med päls och de verkar vara en ras som är rolig att arbeta med! När jag praktiserade på ett hunddagis så träffade jag en portis, jättehärlig var han och har varit fast vid dem i några år nu. Värt att kolla in iallafall 😃

// Med vänliga hälsningar, Felicia Vinkar
 ~ Ett hem utan hund är bara ett hus ~

[Tilleli]1
2014-08-22 21:10
#6

Sennenhundarna är lite för egensinniga för att passa att hålla på med lydnad med, även om det bara är lite.. Annars har jag varit inne på Grosser Schweizer Sennenhund. 

Hm.. Ja, en Cane Corso kanske skulle vara nåt :)

Annons:
luckysheltie
2014-08-22 21:13
#7

Svensk lapphund finns ju också och kanske Leonberger…

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

LuLeLo
2014-08-22 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hur mycket päls orkar du med och är det ok att inte kunna ha hunden lös överallt? I sådana fall kan en Engelsk Cocker Spaniel passa.
Min cockerkille, som tränar rallylydnad (vi debuterar nu i höst) och bruks-spår, men ändå klarar av mina intensiva pluggveckor nu i gymnasiet, 1 och 1/2 år:

Tass Josephine

luckysheltie
2014-08-22 21:19
#9

Australian shepherd, klarar kanske dock inte av att slappa och "bara" få trick träning i en vecka. Kanske lapsk vallhund, mudi och pumi, vet inte så mycket om dessa raser så jag kanske är helt fel ute, men kom och tänkte på dom nu!

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

[Tilleli]1
2014-08-22 21:20
#10

Har varit inne på cocker också! :) Att kunna ha hunden lös är ett plus, men eftersom jag bor som jag bor så är det ändå inte möjligt överallt eftersom jag inte vill riskera det med all trafik. 

Cockrar är dock lite små för min smak.. Pälsvård har jag inget emot annars

[Tilleli]1
2014-08-22 21:34
#11

#9 Aussie är en bruksras.. Tror faktiskt att de skulle bli för mycket för mig eftersom jag inte är säker på om jag skulle orka vara ute och arbeta flera dagar i veckan, varje vecka.. 

Mudi och Pumi kan jag dock inget om

luckysheltie
2014-08-22 21:53
#12

Kolla på www.skk.se för mer info om pumi och mudi!

Ja, det blir kanske lite mycket med en aussie.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

[Tilleli]1
2014-08-22 22:00
#13

Googlade dem lite snabbt.. De verkar vara ganska små..  Annars verkar de ju faktiskt funka 👍

Annons:
luckysheltie
2014-08-22 22:04
#14

Mankhöjd för hanar är 41–47 cm och för tikar 38–44 cm, står det om både Mudi och Pumi på skk.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

[Tilleli]1
2014-08-22 22:13
#15

Är inte det litet? :P Jag är van vid 90 cm..

luckysheltie
2014-08-22 22:59
#16

#15 haha, jo för nån som är van vid 90 cm🤪

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

luckysheltie
2014-08-22 23:09
#17

Du kan ju kolla upp Eurasier, Keeshond och Kelpie!

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Lavine
2014-08-22 23:20
#18

#6 Det stämmer kanske om berner sennen, det var nog för att jag nyligt såg en på en rallylydnadsuppvisning som var så följsam att jag tänkte på den. Men grosser var väl en kul tanke! Nästa ras jag vet lite för lite om för att egentligen borda föreslå ;) : rhodresian ridgeback.

LuLeLo
2014-08-23 01:19
#19

Större variant av cockern med mer "go" och som kräver mer är ju  ESS, Engelsk Springer Spaniel. Duktig på spår, största spanielrasen.

Annars kan du även titta på retrievrarna.

http://www.skk.se/sv/hundraser/?group=8

Tass Josephine

[Tilleli]1
2014-08-23 08:25
#20

#17 Ska kika in på Eurasier igen! Var inne på dem för några år sen, men de skulle faktiskt passa väldigt bra tror jag! 

#18 Ska kika vidare och kanske höra av mig till uppfödare av raserna och se vad de tror :) Rhodesian är jag osäker på om de funkar, kan inte mycket om dem heller, förutom att de är fasligt söta som valpar :P 

#19 Hmm.. Ja, Springern kan ju också funka, men har för mig att uppfödare inte gärna säljer till folk som inte jagar?

Annons:
Dumpuck
2014-08-23 14:57
#21

En granne till mig tog en st. bernad omplacering, då var denne 1.5år gammal och relativt otränad = uppfostrad men inte direkt lydig.
Grannen tränade med denna och började även tävla lydnad, kom ganska bra till i klasserna dessutom. En St. Bernad är i L storlek, och såvitt jag vet så kräver de inte lika som en brukshund men är ändå ingen renodlad soffhund (om man säger så). De st. bernads som jag har träffat har kunnat slappa ett par dagar och nöja sig med promenader men samtidigt uppskattar de ett träningspass emellanåt med. 
Går gärna som draghund också.

Inga av de jag träffat har haft problem med att vara lös.
Dock, som de allra flesta stora och grova raser, så har ju den en del problematik också.

Amandla
2014-08-23 16:06
#22

Har du kollat på storpudel? Hanarna ligger ofta över 60 cm i höjd.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Tilleli]1
2014-08-23 17:08
#23

#21 St Bernhard har jag kollat på länge! Som du säger är det ju problematiken med att ha en stor och tung ras som får mig att tveka.. Men de verkar ju vara helt fantastiska. 

#22 Storpudel har jag kikat på! De är också troliga kandidater, men vilken ras det än blir vill jag ha en tik :)

Jelise
2014-08-23 17:23
#24

#23 Jag har träffat på pudeltikar som har snuddat vid 70 cm i manken, så om man hittar en uppfödare som avlar på större hundar så finns alla chanser att få en STORpudel. Min grabb har landat kring 60 cm och 25 kg (var väldigt länge sedan jag vägde honom) men en av hans bröder har jag fått beskriven som pytteliten i jämförelse, så man vet ju aldrig! Sen tycker ju jag att de är underbara, men generellt så verkar folk överens om att det är en framåt ras men som ändå anpassar sig efter hur mycket man själv orkar med.

Wellcraft
2014-08-23 20:15
#25

Eurasier? Känner en som tränar & tävlar lydnad med sin, otroligt duktigt ekipage.
Inte lika "spetsiga" som andra spetsar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Amandla
2014-08-23 22:04
#26

Tilleli du är välkommen in på pudel.ifokus och ställa alla frågor du vill! Vill bara tillägga här att om man möjligen är intresserad av utställning så ska man inte sikta på så hög tik, enligt rasstandarden får tikar vara högst 60 cm.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Elverpige
2014-08-23 22:45
#27

Jag tror också att eurasier skulle passa. Har själv en hane på 20 månader som jag gör lite allt möjligt med. Bl a siktar vi på att starta officiellt i rallylydnad om inte allt för lång tid och ska förmodligen även tävla i lydnad längre fram. Vi tränar även agility och dragselen åker på så snart snön kommer. 

När vi inte tränar så är han en riktigt latmask som helst sover till kl 12 på dagen och har inte någonting emot att ta lugna dagar med bara promenader och lite bus.

Min grabb är 58-59 cm i mankhöjd.

Annons:
Viccan92
2014-08-23 23:09
#28

En collie skulle säkert passa bra. Där kan du göra allt men samtidigt ta det lugnt om du hellre vill det. Enkla att lära in inkallning på. Min grabb här hemma har vi knappt tränat inkallning alls på och han vänder på en femöring för det mesta störningar. För att komma till oss såklart. Väldigt enkla hundar alla jag träffat. Rädslor finns så man får kolla efter en bra uppfödare dock.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

VendelaS
2014-08-24 09:19
#29

Har du kollat på "min" ras, schapendoes? Du kanske tycker den är för liten också men helt klart värd att kolla upp. Tik: 40-47cm Hane: 43-50cm. Det är en outtröttlig ras men kräver inte lika mycket som en bruksras. De är väldigt lättlärda och hoppat höghus. Underbara hundar, men kanske som sagt små för din smak. Men värt att kolla upp.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

lollynonna
2014-08-24 12:17
#30

vit herdehund?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

fridarebecka
2014-08-24 12:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Jag har en liten mudi och det känns som en ras som skulle passa dina intressen, älskar att träna både psykiskt och fysisk, men nöjer sig även bara han får vara med. En helt underbar ras, men dom är verkligen inte stora, 12 kg väger våran kille.

Inte världens bästa bild, men visar ungefär storlek på mudin, amstaff-valpen är ca 5 månader, och väger också 12 kg nu och kommer väga ca 30 kg som vuxen. Chihuahuan är fullvuxen.

Upp till toppen
Annons: