Annons:
Etikettlydnad
Läst 2068 ggr
emelieeileme
2014-08-22 18:55

Hund sticker och gör lekinviter

Jag har haft min omplacering på 1,5 år i en månad nu, så fort jag släpper henne drar hon och låter sig inte fångas, istället gör hon lekinviter. 

Jag vill bara höra vad ni tror jag ska göra tills jag får tag på en plats på lydnadskurs som passar oss. 

Tack

Annons:
Fridaaaa
2014-08-22 19:01
#1

Långlina och träna inkallning med. Ropa in, kommer inte hund, "hala" in och beröm. Så brukar jag köra.
Ska vara roligt att komma till dig :)

Sedan inte koppla var gång hon kommer för då kopplar kanske inkallning = koppling.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-08-22 19:16
#2

Jag säger tvärtom, släpp henne där hon kan vara lös och invänta att hon tar initiativet till att komma till dig, när hon gör det, så släpp henne igen. 

Det hon nämligen tror just nu är att tvåbeningar innebär att livet blir skittråkigt. Lär om att tvåbeningar innebär att man får ha kul (=vara lös).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

lisa90
2014-08-22 19:23
#3

Jag säger som #2, släppe henne och ta med gott godis och/eller leksak. När hon kommer till dig, belöna massor och låt henne sedan springa igen. Koppla bara en gång av tio. Lycka till :)

CissiD
2014-08-22 20:02
#4

Håller med #2&3 med träningen om du hittar ett ställe du faktiskt kan ha hunden lös utan att möta folk eller att det blir farligt för hunden. Om det inte går så kör samma metod som de skrivit fast i långlina i början tills hunden lärt sig att matte är roligaste som finns. Om hunden gör lekinviter så se till att ha med favorit leksaken eller lär hunden leka med dig utan leksak. Den vill ju leka så då får den ju det varje gång den kommer till dig.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

emelieeileme
2014-08-23 09:37
#5

Tack hörrni, ska absolut börja jobba med henne, grejen är att det här med godis inte är så intressant om vi inte är hemma så får köra på uppmuntran stället, ska provas!

CissiD
2014-08-23 10:32
#6

Använd lek som belöning tycker jag låter som något din hund skulle uppskatta! Om han inte är intresserad av godis ute så lämna det hemma och fyll fickorna med favoritleksakerna. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
emelieeileme
2014-08-23 12:42
#7

samma sak gäller leksaker, har haft henne så kort tid, grejen med leksaker är liksom inte så stor!

CissiD
2014-08-23 14:20
#8

Försök se om du kan få igång henne och kampa lite med en trasa inne och försök bygga upp att leka med dig är jätte skoj. Går ju att leka utan leksak också men ja tycker de e lite svårare. Hon verkar ju gilla att leka så försök lära henne leka med dig så kommer du nog kunna använda det ute när hon väl fattat att det är roligt.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

fridarebecka
2014-08-29 15:22
#9

Lek lekar där hon måste vara nära dig, t.ex kampa och brottas, lär henne att det är kul och använd dom lekarna som belöning vid inkallning :)
Du kan även lägga till en rolig leksak som hon får om hon kommer till dig.

Min 1åring älskar att kampa, jag brukar ha med mig kamprullen ut, och när han är en bit bort så kallar jag in han och så kampar vi lite om rullen. Är det okej att han springer iväg sen så får han vinna leken och springa iväg med rullen, men vill jag koppla honom så vinner jag och kopplar sen 😉

emelieeileme
2014-08-29 17:18
#10

Låter super, men hon fattar inte riktigt grejen haha, ska jobba på det också dock, och hon har blivit mycket bättre på inkallningen!

Upp till toppen
Annons: