Annons:
Etikettvalpar
Läst 2011 ggr
poodlelicious
8/22/14, 9:18 AM

Valpen lös när den kissar?

Jag får förhoppningsvis hem en valp till hösten!

Förra gången jag hade valp bodde jag hemma hos mina föräldrar och då hade vi en stor inhägnad trädgård så det vara bara att sätta ut valpen på gräsmattan. Nu bor jag i en lägenhet med gräsytor runtomkring där valpen kommer få kissa. Problemet är att det ligger en väg precis bredvid. Det är 50 km/h egentligen men det är en backe så många rullar på lite fortare. Kan jag sätta sele på valpen varje gång den ska ut? Det känns ju väldigt bökigt. Kan valpen ens slappna av tillräckligt mycket för att kissa när den är ovan med sele? Förslag på vad jag kan göra?

Annons:
Fridaaaa
8/22/14, 9:20 AM
#1

Jag hade haft den kopplad för säkerhets skull om det är en 50 väg precis bredvid. Man vet ju aldrig om valpen får syn på något eller så

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saffran0Spice
8/22/14, 9:31 AM
#2

Ha den selad från början så vänjer den sig vid det fort =)

CissiD
8/22/14, 10:15 AM
#3

Jag bor mitt i storstan och har aldrig kunnat ha min valp lös mer en någon gång ibland(1gång i månaden eller något sådant) när vi varit hos mina föräldrar. Valpen kan definitivt slappna av så de behöver du inte oroa dig för. Min hade aldrig haft koppel på sig innan den kom till mig knappt halsband och han vande sig snabbt till både halsband och koppel.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

poodlelicious
8/22/14, 10:27 AM
#4

Jag inbillar mig att sele är bättre för valpens lilla nacke än att rycka i ett halsband. Jag kanske till och med kan be uppfödaren att sätta på en sele ibland om jag skickar upp en.

Fridaaaa
8/22/14, 10:31 AM
#5

#4 Stämmer bra. Jag föredrar sele framför halsband.
Har y-sele till min unghund samt haft softsele när hon var valp 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CissiD
8/22/14, 10:42 AM
#6

Vi hade halsband i början men fick byta till sele. Vi kommer ha sele tills han är vuxen och kan gå fint i kopplet sen vill jag ha halsband till min kille igen. Men det är en smaksak vilket man föredrar. Men om valpen drar mycket anser jag man bör ha sele tills man tränat bort det.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
[tk1971]
8/22/14, 10:44 AM
#7

Ja, nåt måste du ju ha på den om den ska vara vid en trafikerad väg. Det brukar gå snabbt att vänja dem.

poodlelicious
8/22/14, 11:38 AM
#8

På dagarna har jag ju tid att få på selen och på nätterna är det ingen trafik att prata om. Då kommer jag hinna se till att den inte smiter så det ska nog lösa sig!

CissiD
8/22/14, 7:25 PM
#9

Ett tips är att ha selen så du får med dig den ut och när du sätter ner valpen utomhus sätta på selen direkt där. Så gjorde jag när det blev bråttom ut.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[Forest]
8/22/14, 9:51 PM
#10

Vi hade alltid på sele även om vi bara var här ute i trädgården lite för att göra momenten=ut sele/halsband på :) Jag skulle inte ha valpen lös om det finns trafik eller väg i närheten det händer så lätt olyckor.

luckysheltie
8/22/14, 10:14 PM
#11

Vi brukar växla mellan sele och halsband så vänjer han sig vid båda. Vi brukar ha sele när vi går längre och halsband när vi går kortare!😊

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

labradoodle
8/22/14, 10:41 PM
#12

Jag tog på sele när det var planerat att gå ut (t.ex. efter att han hade ätit, druckit, sovit eller lekt och han därmed antagligen behövde kissa). De få gångerna jag fångade upp honom medan han kissade på mattan däremot, slängde jag på honom ett enkelt halsband med knäppe medan jag stod i hissen. Halsbandet hängde alltid på dörrhandtaget i beredskap, till akuta lägen liksom. Sedan går det ju alltid att ta med sig selen i fickan, även om halsbandet är på till en början. Det är ju bara att ni knäpper ni på selen utomhus, efter att han/hon gjort sina behov, ifall ni vill gå en lite längre vända :) Det var så vi löste det, det gick supersmidigt!

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

poodlelicious
8/23/14, 11:33 AM
#13

#12

Ja det är nog smidigast! Det finns flera gräsmattor och en av dem är lite längre bort från den stora vägen men nära en återvändsväg som bara går till våra hus. Där åker ingen på nätterna. Men visst är det smidigt att bara kränga på halsbandet om det är lite bråttom eller mitt i natten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: