Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 788 ggr
VendelaS
2014-08-21 18:40

Ensamhetsträning

Hej. Jag har en valp på 6,5 månad som nu har börjat skälla när jag lämnar henne ensam. Jag behöver lite tips på hur jag ska göra för att få bort detta. Jag har sedan andra veckan vi hade henne börjat ensamträna genom att lämna henne i köket (med grindar) när jag har hämtat saker. Även varit mycket i köket så att hon ska känna sig trygg där. (Nu går hon gärna och lägger sig där även om jag sitter vid tvn i rummet bredvid) Senare har jag börjat lämna henne längre stunder när jag har gått på toa osv. Sedan bara gått in och ut genom dörren upprepande gånger och kastat godis in i köket. Så småningom väntade jag längre och längre innan jag gick in igen. Först handlade det bara om sekunder såklart. Nu i alla fall så lämnar jag henne med ett märgen fyllt med leverpastej. Jag säger ingenting varken när jag går eller kommer. Har kunnat lämna utan problem. Hon har inte sagt ett ljud innan. Hon har bara legat innanför grinden när jag kommit tillbaka. Kunde lämna henne 30 minuter. Men gjorde det såklart lättare (kortare tid) ibland för att inte göra övningen för svår. Har ensamtränat i princip varje dag. För några dagar sedan började hon skälla och yla efter att hon varit ensam i ca 15 minuter. Gick då in så fort hon var tyst. Efter det förenklade jag övningen genom att lämna henne Max 5 min och gå in och ut genom dörren. Idag skulle jag lämna henne 10 minuter, hon började skälla efter ca 8. (Antagligen när benet var slut) Jag är medveten om att min ras, schapendoes är en vallhund och därmed kan ha svårare för att vara ifrån flocken. Men är det någon som har tips hur jag ska göra med ensamträningen? Hon kommer att behöva vara ensam ca 4h i framtiden nästa höst. Förhoppningsvis kan hon vara ensam då. Har någon haft samma problem och löst det? Kan det ha med spökåldern att göra? Är tacksam för alla tips.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Annons:
Sugar Mist
2014-08-21 18:46
#1

Jag har aldrig, aldrig, aldrig gjort en stor deal av ensamhetsträning. Han lämnas och det får han acceptera, och han har aldrig haft större problem med det. Jag är en sådan där hemsk människa som lämnat min hund i någon timme direkt när vi handlade, och visst var det jobbigt i början men han accepterade det. Nu har han inga problem i varken lägenheten eller i hundstallet, funkar prima.

-

VendelaS
2014-08-21 20:05
#2

#1 Jag gör inte heller nestorn grej av det. Har han skällt mycket? Om han gjorde det när slutade han?

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

-Aida-
2014-08-21 21:04
#3

Min hund är snart 9 månader och beter sig som din fast han får berserk och tar sönder allt han kommer åt, ylar och skäller, gnäller för fullt, han kan inte ens va ensam i 2 sekunder sen han kom upp i unghunds perioden, när han va valp klarade han 3-4 timmar utan problem, jag är säker på att de kommer tillbaka när han väl mognat till sig och blivit äldre, bara att fortsätta som vanligt och nöta på men i kortare stunder och låtsas som att de är världens normalaste grej.
Något jag fick lära mig va att andas djupa andetag så de verkligen hörs, de funkar på min hund, han slappnar av och lägger sig ner på golvet, då klarar han en längre stund instängd ensam, blev ganska imponerad, jag kunde till och med gå utanför dörren och låsa den utan att han gjorde ett pip ifrån sig.

[Mi-rand-a]
2014-08-21 21:29
#4

ger aldrig något att äta åt min valp när jag ensamhetstränar. Till en början knallade jag ut, hon skällde i några sekunder och då gick jag in direkt när hon slutat skälla och ökat tiden gradvist varje vecka nu kan hon vara ensam 1 och en halv timme. Hon brukar skälla i ca. 1-2 minuter när jag gått men går sedan och lägger sig och sover.

LuLeLo
2014-08-21 22:39
#5

Jag gjorde som #4 och gav inte heller min hund nått att äta, som är av samma ras som Aida, men inte har haft några problem med att vara ensam. Jag tror att det är viktigt att man försöker låta valpen förstå att den blir lämnad (därför inge gotte) men att det är okej (du kommer snart tillbaka). Vi körde sekunder och små minutrar i absoluta början för att vänja försiktigt, sen lossnade det mer kring 4-5 månader, idag fixar han (1 o 1/2 år) 4-5h, om inte mer, sålänge man inte skvallrar om att man är hemma (genom ljud), eller lämnar något "ätbart" framme (han käkar gärna skräp ;P). Låter gör han dock inte.

Tass Josephine

Upp till toppen
Annons: