Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 860 ggr
Marsod
2014-08-21 12:04

Portabel skrammelfri bilbur

Hej!

Jag är ny här på forumet och har försökt att söka svaret på min fråga här utan att finna något så jag provar att göra en ny tråd.

Vi har en valp, Prazky Krysarik tik, på ingående. Jag har skaffat det mesta i utrustningsväg men känner att jag vill ha en liten stålbur i bilen. Gärna lätt och portabel så jag kan ta ut den och ta med den på exvis barnens fotbollscup etc  så att hon har ett krypin där hon får vara ifred och vila. (Jag vet om reglerna för att stänga burdörren och följer dem givetvis)  Utöver det har vi flera bilar och måste flytta mellan buren nästan dagligen.

Därför har vi då tänkt skaffa en lite stålbur. Gärna en färgad då de ser lite roligare ut. 

De jag tittat på är petnation och Ozami stålburar.

Hur är de att ha i bilen? Skramlar de en massa vilket jag vet att de större inte gör men som sagt är de inte mobila på samma sätt.

Petnation ser lite bättre ut (rejälare) men som sagt skramlar mycket?

Finns andra bra alternativ är vi öppen för förslag. Har haft hund tidigare men det var motsvarigheten Grand danois så inget vi har passar henne.

Förstått att man inte får länka bilder på från google så jag kan tyvärr inte bifoga någon.

Annons:
russin
2014-08-21 12:07
#1

Vill du ha en riktigt säker bilbur, så måste den ju även spännas fast och då kommer det bli bökigt att ta loss och ha den portabel.

Jag skulle föreslå en bilbur som sitter fastspänd och en liten hopfällbar tygbur att ha med i bilen som portabel bur istället - väger lite och lätt att fälla upp🙂

Marsod
2014-08-21 12:40
#2

Jag håller med till 100% vad gäller säkerheten men som jag skrev känns de som att det bli för bökigt att flytta en sådan bur mellan bilarna. Och lite väl dyrt att köpa flera kraftigare burar. Canvasbur är smart och en sådan kan vi köpa för att ta med på cuper, hos vänner etc. Men jag undrar om de inte blir rejält varmt i en sådan en varm sommardag trots att de inte ligger i solen. Känns som ventilationen blir sämre? Vår tanke var en stålbur med ett möjligheten att sätta på ett överdrag ifall det blåser/regnar?

Men som sagt väger hunden 1kg nu och några grövre grejer behövs inte för att hålla hunden på plats trots öka vikt vikt rörelse.  Bara buren stannar på plats vid ev kollission. Med andra ord ska buren sättas fast i bilen, oavsett modell. Har haft Jeppes grindar och lastgaller tidigare till en GD och materialet till den hunden och en på 1kg är densamma.

Finns någon som har denna typ av bur i bilen till riktigt små hundar och hur fungerar det för er?

Belimas
2014-08-21 13:23
#3

Fast vad är viktigast ? att det är enkelt och smidigt för er att flytta på buren mellan bilarna eller att ge hunden en så god chans som möjligt att överleva vid en eventuell kollision bakifrån ?

En lättare stålbur kommer bara tryckas ihop och förvandla det som är i den till köttmos alt. går stängerna av och böjs inåt och spetsar hunden med antingen allvarliga skador eller döden som resultat.

Majken!
2014-08-21 13:54
#4

Kika på Artfex-buren. Smidig att flytta, stålbur och krocktestad.

Upp till toppen
Annons: