Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 3196 ggr
[Cookie Monster]
8/20/14, 4:11 PM

Ni som importerat valp

Funderar på att importera en valp så min undran är då hur det går till? Har inga specifika frågor utan undrar mest allmänt. Är det klyddigare att importera? Vad bör man tänka på? 

Ni som har importerat får gärna dela med er av eran historia :)

Annons:
Perly
8/20/14, 4:32 PM
#1

Följer 🙂

Alltid Oavsett

Kitten86
8/20/14, 6:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har importerat min yngsta hund, en shetland sheepdog, från Polen. Anledningen till detta var att jag ville ha en till svart/vit vilket är en ovanlig färg inom rasen och som är svår att hitta hos svenska uppfödare. Därav att jag började kika hos olika uppfödare utanför Sverige. Allt gick jättebra för mig. Ett tips är att du kikar med Jordbruksverket vilka regler som gäller vid import från det land du funderar på att köpa din hund i. En bra sida att börja på hittar du här.
Upplever du något oklart så rekommenderar jag dig att ringa och prata med jbv, de är mycket trevliga och tillmötesgående!

Jag hade en hel del kontakt med den uppfödare som jag hittade, ställde frågor osv. Och efter en del mejlande och att jag bestämde mig att köpa hunden så tingade jag honom. Uppfödaren fixade med pass och rabiesvaccinering, och skickade scannade kopior på passet efter att hon varit med min hund hos veterinären så att jag skulle se att det gjorts. Utöver detta så skickade hon regelbundet bilder på honom under uppväxten (valpen måste vara minst 12 veckor innan de får rabiesvaccineras och sen måste du vänta 21 dagar innan hunden får resa, regel som gäller inom EU). Jag valde att själv flyga ner och hämta min hund. Så jag bokade flygbiljett och sen var det bara att vänta tills D- dagen. Hela flygresan gick toppen och uppfödaren åkte till flygplatsen med min valp. Vi satt och pratade en ganska lång stund på flygplatsen och skrev papper på köpet osv. Exportstamtavlan hade inte hunnit komma så hon skrev tom in i kontraktet att detta skulle skickas till mig vid senare tillfälle (kom som rek. brev typ 2 veckor efter hemkomsten)! Utöver papper på köpet och hunden så fick jag med koppel, matskål, leksak, filt som luktade mamma samt påse med foder han var van vid 😃
På hemresan så åkte han med mig i kabinen och lillen sov hela vägen vilket var såå skönt. Jag har ganska regelbundet kontakt fortfarande med uppfödaren då hon gärna vill veta hur han växer upp. Iom avståndet så blir det mestadels mejl men hon har även facebook och svarar alltid snabbt. Det var lite kort om min import…

Lite bra att veta/ att tänka på:
Att köpa en hund, och importera från utlandet, blir allt som oftast dyrare än att köpa en hund i Sverige vilket är bra att veta innan! Sen ligger allt ansvar på dig som köpare att kolla upp all information kring hunden och dess bakgrund t.ex vad gäller hälsa. Bra att veta, och kolla upp, är också att alla länder inte har och/eller följer nödvändigtvis samma hälsokrav för den ras du kikar på som Sverige och svenska uppfödare gör. Det är därför, tycker jag, viktigt att kolla upp detta i förhand vad som gäller i det land du funderar att köpa hund ifrån. Sen gör ju vissa uppfödare även i utlandet, precis som i Sverige, fler hälsotester på sina hundar än vad som krävs av dem. Utöver det så ligger allt ansvar på dig som köpare att själva importen går rätt till! Man vill ju inte att ens nya älskling ska fastna i tullen t.ex….. För att du ska kunna registrera in din importerade hund hos SKK så behöver du hundens exportstamtavla, som uppfödaren ser till att få ut, denna skickar du in tillsammans med en registreringsansökan till SKK. När hunden är registrerad hos SKK så kommer du få tillbaka hundens exportstamtavla med en stämpel med hundens nya svenska registreringsnummer samt ett vaccinationskort.

Bifogar bild på Jayson som liten.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Kitten86
8/20/14, 6:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En ganska uppdaterad bild på honom…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Kitten86
8/20/14, 6:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hans söta ansikte är svårt att säga nej till 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Cookie Monster]
8/20/14, 8:11 PM
#5

Tusen tack för att du tog dig tiden att svara. Ditt inlägg gav mig en liten input av hur det är att importera. Det är mycket man ska tänka på när man importera och helt ärligt så är jag nog för feg för det för tillfället, då så mycket kan gå fel.

Du skriver att det är dyrare att importera, vilket jag givetvis har räknat med men hur mycket på ett ungefär rör det sig om. Snackar vi om 10-tals tusen extra eller ett par lakan?

Jättefin grabb som du lyckats importera,alldeles sockersöt😍

Kitten86
8/20/14, 9:22 PM
#6

#5
Det är ju så olika vad gäller priset (slutkostnaden) beroende på i vilket land man väljer att köpa sin hund, och det skiljer sig allra säkrast även mellan raser i utlandet precis som det gör i Sverige. Har själv bl.a. kikat på att köpa hund i USA (också sheltie) och där kan man få ge uppåt ca 20.000 kr i inköp och sen har du alla extra kostnader för pass, flygresan till Sverige osv och vid import från vissa länder så får man betala tullavgift också. Har själv hört talas om importhundar som kostat sin nya ägare uppemot 50.000 kr när allt är klart. Men alla behöver ju inte alls bli SÅ dyra. Har en bekant som också importerat sheltie från Tjeckien och hennes kostade totalt ca 16.000 kr, vet en annan som importerat från Danmark (också sheltie) och den kostade allt inkluderat också runt 15-16.000 kr om jag minns rätt. En sheltie i Sverige kostar ca 12-13.000 kr så ett par tusen i skillnaden i dessa fallen.

Jag tycker att man ska ha en bra anledning till att importera en hund. Oftast är det för att införa nya blodslinjer till den svenska aveln eller att det t.ex. finns få individer i Sverige (att rasen är liten i sverige). Eller som i mitt fall att färgen är ovanlig och därmed svår att få tag på hos svenska uppfödare. Är man endast ute efter en härlig sällskapshund och tävlingskompis så kan man mycket väl köpa en hund i Sverige!

Helt ärligt talat så var jag också nervös inför att importera innan jag gjorde det. Hade assisterat min kompis som ett år innan importerat en sheltie från Tjeckien så lite koll hade jag sen innan.  När jag väl kikat och funderade på just min Jayson så kollade jag upp med JBV vilka regler som gällde för import från Polen. Jag ringde även till dem för att verkligen vara säker på att jag förstått allt rätt. Sen skrev jag med uppfödaren så att allt skulle bli ordnat. I mitt fall var det "bara" eu-pass, chipp märkning och rabiesvaccinering (resa 21 dagar efter vaccineringen). sen boka resa och invänta. Fick som sagt scannade kompior av uppfödaren så jag kunde se att allt var gjort, hon hade tom skrivit in mig som ägare i hans pass! Sen i min väntan på dagen för resan så kändes som man skulle sk**ta småsten, tankarna virvlade *tänk om något skulle gå fel* men detta lugnade sig när jag väl hade honom i famnen! Väl på Arlanda sen var det bara att passera via tullkontroll, kontroll av pass och rabiesvaccinering. Sen var det bara gå till bilen och åka hem 😃 Jag kan mycket väl tänka mig att importera hund igen.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Upp till toppen
Annons: