Annons:
Etikettövrigt
Läst 6507 ggr
[tk1971]
2014-08-13 21:17

Överbeskyddande hundägare

Jag fick inte ta upp detta ämne i en annan tråd - fine, då gör jag det här. Jag får uppfattningen att många hundägare är väldigt överbeskyddande. Skor och diverse kläder hit, skyddande av hundens känslor dit. Låter ni er hund vara en hund? Är er hund mer en människa än en hund? Jag har mina aningar om vad det här fenomenet beror på. Skulle t.ex. vara intressant med lite statistik över ålder och kön på medlemmarna här.

Annons:
Fridaaaa
2014-08-13 21:20
#1

Vissa hundar behöver ju faktiskt kläder och har inte med hundägaren att göra. Jag personligen skulle aldrig ta på hundar kläder om de inte behöver det. 

Sedan tror jag att man räknar olika saker som överbeskyddande också. Men ja jag tror många är mer överbeskyddande än vad man kanske själv tror

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wellcraft
2014-08-13 21:20
#2

När jag handskas med hundar försöker jag se världens utifrån deras perspektiv & på så sätt förstå varför de gör som de gör, eller varför de känner som de gör.
Jag vet mycket väl om (tycker alla borde veta det) att hundar inte är människor utan ska behandlas som hundar just, det mår dem bäst av & det blir minst missförstånd så.

edit, självklart är det ok med kläder för hundar som fryser eller liknande. En sko på en skadad tass för att skydda ser jag heller inget fel i.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Honestyisdead
2014-08-13 21:26
#3

Du kan starta en undersökning i en tråd för att se åldern.

Kallaterrier
2014-08-13 21:42
#4

Behöver hunden skor ska den ha skor, behöver den regntäcke så ska den ha regntäcke. Svårare än så är det väl inte? Min hund är hund även när hon har sitt regntäcke på, den enda skillnaden är att hon faktiskt vill vara ute även när det regnar. Svans, nos och alla tassarna är kvar även när täcket är på.

Ambrose
2014-08-13 22:46
#5

Jag låter min hund vara hund, och kommunicera med andra hundar så som hundar gör. T.ex. om vi träffar en av grannskapets hundar och min hund(Nita) och den andra hunden får hälsa på varandra. Nita är en valp, med mycket energi och väldigt "på" i sitt hälsande. Gärna upp och slicka i ansiktet på den andra hunden. Om den andra hunden då säger ifrån, skäller, ett lätt bett etc. så tycker jag bara att det är bra för det hjälper min valp att förstå vart gränserna går.
Ofta blir den mötande hundens ägare väldigt förskräckt "Oj, nämen Musse! Så får du inte göra!" och jag brukar ofta säga till dem att Nita var alldeles för på och att deras hund hade all rätt att säga till. Då kan jag tycka att ägaren jag möter är lite för överbeskyddande. Låt hundarna tala hundspråk och visa vad som är ok och inte ok.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Frida B
2014-08-13 23:25
#6

Självklart ska hundar ha kläder. OM dom behöver. Vissa hundar fryser ute, eller blir glada av att ha regntäcke när det regnar. Varför inte tillgodose dessa hundars behov genom att sätta på hunden ett täcke så att den faktiskt kan springa och leka ute, gå på promenad osv trots väder. Hundar är inte vargar, många raser är inte skapta för vårat utomhusklimat.

Samma sak med skor. Många långhåriga raser har stora problem med snöklumpar i pälsen mellan trampdynorna. Det gör ju självklart ont. Ska man då "låta hunden vara hund" eller sätta på hunden skor så hunden slipper stora isklumpar på tassarna? Jag skulle valt det andra alternativet.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
[Tilleli]1
2014-08-13 23:37
#7

Jag är överbeskyddande mot min hund. Och det är inget jag skäms över heller, men det betyder inte att jag förmänskligar henne. 

Jag klär på henne tröjor när det behövs, eftersom hon fryser lätt, jag kommer även köpa skor + fler regnjackor. Det var inget jag förväntade mig eftersom mopsar har så tjock päls, men sånt kan hända. 

Sen är jag överbeskyddande i andra lägen också, tex bär henne lite mycket (nu för att hon varit halt och försöker få henne att vila), låter henne inte göra vad som helst som skulle falla en hund i naturen att göra. Anser att man ska vara lite "överbeskyddande" just eftersom det ÄR en hund, som inte alltid kan fatta de bästa besluten själv.

labradoodle
2014-08-14 00:13
#8

Tolka inte detta som att jag kritiserar dina tankar TS, det är fritt fram att bilda sina uppfattningar om saker och ting, och jag tycker det är väldigt intressant att höra andras åsikter. Och denna tråd är intressant likaså! Så jag undrar vad du menar med följande: "Jag har mina aningar om vad det här fenomenet beror på. Skulle t.ex. vara intressant med lite statistik över ålder och kön på medlemmarna här." Jag uppfattar det som att du möjligen ser tjejer/kvinnor (kanske av den yngre typen?) som (kanske) lite mer… omogna och mammiga? Åter igen - detta är bara min tolkning och fundering! Vill du precisera vad du egentligen menar? *I come in peace*

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Frida B
2014-08-14 00:20
#9

Jag är också relativt nyfiken på vad TS menade med ålder och kön.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

zickan
2014-08-14 01:02
#10

Överbeskyddande vid behov. Mina väger 23 och 25kg. Både blir burna. Glömt skor som att de hasat av när de behövts pga väder. Har det varit skärande is på vägbanan har jag inte tvekat med att slänga upp i famnen. Har de lekt och sträckt sig eller av nån orsak haltar så masserar man, väntar men slutar de inte slänger jag upp i famnen och bär hemåt. 
Min yngre bryr sig inte om nått står ivägen och släppa henne får man va beredd på att hon gör sig illa. Iom det är hon rätt hårt hållen. 
Och med det har jag alltid ett apotek med mig om jag är hemifrån  ett tag, ifall att.
Den äldre får hälsokontroll med blodbrov varannat år. Han är mitt allt och hans pappa avled vid 4 års ålder pga njur lr leversvikt. 
Gett den äldre min jacka två gånger i vinter oväder pga tåg blivit inställt och man varit fast på stationen i nån timme. Nu är han inte så frusen av sig fast han är naken på magen. Men hellre att jag fryser. 

Andra har alltid täcke om vi ska iväg en stund när det är kallt. Kan även ha regntäcke på både om det är dåligt väder och risk finns att de kan bli nerkylda. 
Efter förre vintern har nu även den yngre blivit med skor till vinterslask dagar. Visat sig att hon är känslig för vägsaltet. Varit med om samma sak på en tidigare boxer. 
Är det vinterkyla ute har jag och den äldre haft en grej i 5 år nu. Är vi ute en stund skall promenaden avslutas under täcket i sängen. Jag behöver bara lägga mig ner och gäspa kommer han direkt. Vill att han ska få upp värmen i kroppen då han blir lätt förkyld. 
Ingen av mina får längre äta tuggrullar från affären efter den ryktes spridning på nätet. Nu troligt inte sant, men för mig var det tankeställare. Körs för lite kontroll på djurmat överlag. Så vem vet vilket skit de får i sig via det. 

Mest synd är det om min granne som ofta ställer upp som hundvakt. Han får nära på en lista varje gång som föreläsning.

Men så är det med sina viktigaste ägodelar. Man är överbeskyddande. Bara det inte går till överdrift med kläder bara för att det är sött osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Hildgrim
2014-08-14 06:11
#11

Lite överbeskyddande tror jag dom flesta är, hundar är trots allt kära familjemedlemmar och det är klart man bara vill dem väl. :) Kan man skydda med mot uppenbara hot och onödiga negativa upplevelser så gör man såklart det.

Däremot tror jag tyvärr det är ganska vanligt att folk förmänskligar hundar och djur över huvud taget. Jag sysslar själv med reptiler och hänger på många forum/grupper och kan intyga att det är väldigt vanligt att reptilägare lägger in mänskliga känslor och tankar hos djuren. Många tror på riktigt att reptiler mår bra av att komma ut från sina terrarium och gosa. När reptiler i själva verket är solitära djur med stora klimatkrav. Att komma ut ut terrariumet och kela är enbart stressande och mer eller mindre skadligt då svenska hem brukar innehålla helt fel klimat för djuren.

Varför börjar jag då rabbla om reptiler? Jo, om folk kan förmänskliga dessa solitära, ganska korkade, kallblodade reptiler till den mån att dom utsätts för obehag och fara så gör folk självklart det med hundar också. Hundar som är sociala, domesticerade, flocklevande osv. Det är nog ännu lättare att förmänskliga en hund. Tror många hundägare inte läst något alls om hundens beteende och tolkar hundarna helt utifrån sig själva istället.

Däremot så tror jag inte denna typ av hundägare generellt sett brukar engagera sig i forum. Jag upplever att folk i t ex detta forumet har ett större hundintresse än den generella hundägare och med detta medför såklart större kunskap.

Sen som nakenhundsägare så måste jag såklart protestera mot att man inte förmänskligar en hund bara för att den har kläder på sig. Idag finns det många hundraser med alla möjliga former av päls. Det räcker att en hund saknar underull för att den ska ha svårt för kyla. Hunden är ingen varg längre och alla pälstyper är inte effektiva mot kyla. Många raser är anpassade efter varmare klimat. Och bor dessa hundarna i Sverige så måste dom såklart få ha kläder på sig. :)

Är det riktigt kallt så behöver min hund både overall, värmetäcke, skor och mössa. Då är det i princip bara nosen, ögonen och svansen som syns. Jag har sett andra hundar som behöver ha kläder även för svansen.

Jag förstår att detta kan sticka i mångas ögon men min hund lider inte av detta. Inte heller gör det detta henne mindre hund. Hon är precis lika mycket hund som på sommaren, hon ser bara annorlunda ut. Om någon anser att jag behandlar henne som ett litet barn istället för en hund så ligger problemet hos denne, inte mig.

VildaVittra
2014-08-14 06:49
#12

#11 "Däremot så tror jag inte denna typ av hundägare generellt sett brukar engagera sig i forum. Jag upplever att folk i t ex detta forumet har ett större hundintresse än den generella hundägare och med detta medför såklart större kunskap."

Stor risk att göra någon upprörd, men jag håller inte med dig, det är få här som jag får uppfattningen om att de läst minsta lilla om hunden som art. Väldigt många sväljer dessutom forumsmyter utan minsta källkritik. Ännu fler spenderar nog mer tid på att köpa diverse onödiga tillbehör till hunden än vad de lägger på att låta hunden vara hund.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Driva
2014-08-14 09:24
#13

Visst finns det de som är alldeles för överbeskyddande så det blir skadligt för hunden, men jag tror också att man kan uppfatta folk som överbeskyddande utan att veta bakgrunden. 

Många som ser mig och mina hundar, men som inte känner oss, tror nog att jag är väldigt överbeskyddande. Min minsta hund har täcken och ibland skor både inom och utomhus, och bärs dessutom väldigt ofta. 

Som sagt för en utomstående så kan nog man tycka att jag pjoskar MEN det de inte vet är att hon har haft patella luxation och höftproblem. Därav så måste jag bära henne ibland eftersom hon i perioder inte har fått gå.
Skor har jag inomhus när det är väldigt halt för att hon inte ska sträcka sig. Täcke inomhus har hon för att hålla värmen kring höfterna och inte bli stel. 
Dessutom är hon väldigt frusen så när det blir under fem minus så kan hon inte gå pga köldkramp i tassarna. 

Allt detta gör jag ju för att hon SKA kunna få vara just hund och kunna så småningom leva ett smärtfritt och roligt hundliv. 

Så man ska inte döma folk heller utan att veta bakrunden till varför folk gör som de gör med sin hund.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Annons:
Saffran0Spice
2014-08-14 09:34
#14

''Jag får uppfattningen att många hundägare är väldigt överbeskyddande. Skor och diverse kläder hit, skyddande av hundens känslor dit.''

Om jag inte hade kläder på min hund under vintern så skulle han skadas, så då är jag hellre överbeskyddande (om det nu ska kallas det) än en som misshandlar hunden =)

Hundar är inte personer, utan hundar - men det gör inte att de inte har känslor för det. Min egen ras är känd för sin känsliga mentalitet och därför är jag försiktigt med honom på det mentala-planet. Jag vill ha en frisk, lycklig och bortskämd (med kärlek) hund!

Ser inget fel i att man är överbeskyddande och försiktig med sin hund, så länge det inte går överstyr. Är man för överbeskyddande och för försiktig så kan det ge motsatt effekt på hunden än det man tänkt.
Hunden måste få vara hund, men den måste också skyddas. Speciellt i dagens samhälle.

_''Låter ni er hund vara en hund? Är er hund mer en människa än en hund?''
_

Ja, han är ju en hund, det är lite svårt att missa det när man tittar efter hahaha.
Jag behandlar min hund som en familjemedlem, där av kan jag personifiera honom. Han är värd lika mycket för mig som barn är för föräldrar.
Men jag vet alltid med mig att han är hund, så han får inte köra bli och sånt =P

Kort och gott - man ska som hundägare ge vad hunden kräver.
Om det betyder att jag får vara försiktig på mentalt-plan och sätta på hunden kläder så får jag ju helt enkelt göra det, eller byta ras.

[Tilleli]1
2014-08-14 09:34
#15

#12  "Ännu fler spenderar nog mer tid på att köpa diverse onödiga tillbehör till hunden än vad de lägger på att låta hunden vara hund. " Hur menar du nu? 

Säger du att man inte får köpa onödiga prylar till sin hund utan att förmänskliga den?

VildaVittra
2014-08-14 09:44
#16

#15 Vad jag menar på är att folk skulle lägga mer tid, pengar och energi på att ge hunden ett bra liv efter dess krav, istället för att shoppa. Saker gör inte en hund lycklig och det enda man egentligen behöver är ett koppel, prylar gör en inte till en bättre ägare. Dessutom är flertalet av dessa saker rent skräp, trots att prislappen försöker indikera motsatsen. 

En bra början är att läsa en kurs om hundar på universitetet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
2014-08-14 09:49
#17

#16 vad för prylar menar du?
Jag köper grejor till min hund - leksaker, kläder m.m. för att han behöver det och för att han ska ha något roligt att göra utöver det vi gör ihop =)

Det enda jag kanske kan hålla med om som är onödigt och mer för min egen skull är att han har massor av olika halsband och selar (när han egentligen bara behöver 1 bra av varje…)
Men att jag köpt de stör ju inte hunden, han förlorade inget på det och det ändrar inte vår vardag att jag köpt dem.

Så vad menar du för skräp osv, jag kan inte lista ut det 🤔

[Tilleli]1
2014-08-14 09:51
#18

#16 Fast man kan ju vara en bra hundägare även om man köper grejer till sin hund. Jag älskar att köpa nya saker till min, men det betyder inte att jag gör henne mindre till hund. Det är mitt val att köpa tillbehör till henne för att JAG tycker det är kul att hon har massor mes såna saker, sen att hon inte bryr sig lika mycket är jag fullt medveten om.

Fridaaaa
2014-08-14 09:54
#19

#16 Dock finns det faktiskt hundar (raser & enskilda hundar) som kan behöva täcke eller kläder, och då gör man ju det bästa för sin hund.  Att låta en hund frysa eller må dåligt är ju inte bra hundägarskap i mina ögon.  Så är inte alltid det bara behövs koppel & halsband/sele som tillbehör.
Man förmänskliga inte hunden för det.  Man köper det som man anser är nödvändigt för sin hund helt enkelt, sedan kan vissa överdriva och köpa saker hunden inte behöver bara för att det är sött eller liknande "bara för att liksom", då är det skillnad tycker jag.

Och vilken prisklass var & en väljer är väl upp till var och en?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-08-14 09:56
#20

#17 Nej, han behöver inte det, det är marknadsföringen fått dig att tro att han behöver. Jag har exakt noll leksaker till mina hundar, de är grymt lyckliga. 

Skräp är för det första många av de leksaker du köper, de innehåller gifter (inte samma lagstiftning som med leksaker till barn), burar, täcken, flytvästar, selen, halsband, löplinor osv.

Vill du ha koppel och löplinor av kvalitet och sätta i hakar som inte är gjutna (de spricker) så lär dig splitsa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
labradoodle
2014-08-14 09:57
#21

Jag misstänker att tråden generellt inte startades angående just kläder eller leksaker, utan även försiktighet, "mammighet" m.m. Tror jag i alla fall!

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Fridaaaa
2014-08-14 09:58
#22

#21 TS tog upp ang skor på hund i skogen för huggormar bland annat i en annan tråd, så tror det handlar om sånt också. Så tolkar jag inlägget i alla fall

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saffran0Spice
2014-08-14 10:01
#23

#17 Han behöver visst kläder m.m. annars så skadas han av kylan.
Leksaker får han för att aktivera sig utöver den aktivering vi gör ihop och han kan välja själv att leka eller låta dem ligga. Så jag kan tycka att han behöver några leksaker också.

Jag kanske inte vill lära mig splitsa - så då är köpkoppel och löplinor något bra också jag kan använda som inte heller förändrar vår vardag.
Menar du alltså på att jag skulle vara en sämre hundägare då jag har grejor till min hund?

För de argumentet du gett för det håller inte, enda som stämmer är att det är ett överflöd av dem (iallafall här hemma) men att jag har mindre pengar och att det ligger leksaker på golvet som min hund gillar påverkar endast min hundhållning på ett positivt sätt. (utom pengarna då)

VildaVittra
2014-08-14 10:09
#24

#23 Är man en bra ägare när man förgiftar sin hund? Är man en bra ägare när man sätter på hunden ett koppel av dålig kvalitet och genom det riskerar dess och andras liv? Ställ dig dom frågorna och börja vara kritisk och kolla vad det är du köper.

Och skulle du läsa på om fettets (ett exempel är att inuiter har högre andel brunt fett på kroppen) isolerande verkan och hur man slår ut den funktionen när man sätter på hunden kläder, så kanske du kommer fram till att det inte alls behövs. På sin höjd ett vindtätt lager. 

Mina argument håller utmärkt, frågan är snarare om man vill lyssna och se över sin egen konsumtion eller fortsätta i gamla hjulspår.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
2014-08-14 10:13
#25

#24 jag har en ras med mindre än 10% underhudsfett - ska jag göra min hund överviktigt och sjuk för att han ska hålla värmen?
Vem har sagt att jag köper koppel av skitkvalité?
Vem har sagt att jag riktar in mig på giftiga leksaker, när det finns giftfria?

Finns ett talesätt du bör ha hört - Döm inte hunden efter håren
Synd att du dömer ut så många hundägare med dina argument, speciellt när de inte stämmer med vad som skulle klassas som dålig djurhållning.

Min hund står nu bredvid mig i en tröja, med en helt ogiftig repknut i munnen och svansen går som en propeller - hans argument är starkare än dina =)

Fridaaaa
2014-08-14 10:18
#26

#24 Jovisst gå du med en nakenhund mitt i vintern i 10 minusgrader utan kläder…. 
Eller en gammal hund som blir stel av kylan (inte helt ovanligt), visst, är verkligen bra hundägarskap, eller inte.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-08-14 10:27
#27

#25 Då återkommer vi till det där att läsa på om hunden som art, för nu skrev då en sak som visade på att du inte gjort det. Googla på brunt fett. 

Hur jag vet det om kopplen och leksakerna? Tja, när 99,99999 % av kopplen och leksakerna i handeln är rent skit så är det inte svårt att klura ut. 

Ogiftig repknut? Så den är inte färgad/av polyester osv?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Saffran0Spice
2014-08-14 10:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#27 varför googla - kolla på min hund
Min hund är av en ras byggd för varma länder ursprungligen, hans underhudsfett är minimal och hans muskler ligger alltså ytligt. Att utsätta honom för minusgrader under en hel vinter utan skydd från kläder skulle förstöra hans muskelvävnad och förkorta hans liv. Nej tack, jag älskar min hund för mycket för att misshandla honom med köld och förkorta hans liv när jag kan göra något åt det.

Nej det är den inte, den är gjord av ofarligt material - minns jag rätt så är det någon form av strimlad bark/näver som flätats ihop likt sissalrep.
Åter igen, Döm inte hunden efter håren.

Driva
2014-08-14 10:55
#29

#27 alla hundar klarar inte kyla lika bra. 
Jag har två hundar, ena klarar sig minus grader jättebra, aldrig några problem. Hon blir snarare gladare när det är kallt. Däremot så är hon en blandras som gör att hon inte har något bra ytterpälslager. Vilket gör att regnar det blir hon pisseblöt ända in på skinnet och jättekall.
Min andra hund klarar regn väldigt bra eftersom hon har en bra päls, men klarar inte av när det blir under 5 minus grader att gå, på grund av sån köldkramp i tassarna. 

Mina blandras behöver täcke när det är regn, men inte om det bara är kallt. 
Mina andra hund måste ha någon typ av skor (jag kör gummistrumpor) när det är minusgrader för hon klarar inte av att gå, det tar stopp och hon bara står och skakar och gnyr. 

Olika hundar har olika förutsättningar, man kan inte säga att "hundar har underhudsfett de klarar det". 

Mina hundar behöver faktiskt mer saker än ett halsband och koppel för att kunna leva ett så aktivt liv som möjligt.

Besök min blogg: http://bumpi.se

VildaVittra
2014-08-14 11:34
#30

#28 Okej, jag får tydligen förklara. Det finns fett och det finns fett. För det första så kan det finnas under huden och sedan även runt organen, organfettet är det som är farligast. Men sedan finns det olika typer av fett, som har olika isolerande förmåga. Utsätter man sig inte för kyla är det övervägande fett av den typen som inte isolerar lika bra som du har, utsätter du dig för kyla blir du således mer tålig mot just kyla.

Ett foto på din hund säger ingenting om hans fettsammansättning, ja, om du nu inte lade upp en bild på hans hud i genomskärning dvs. 

Återigen tillbaka på dig själv, lägg din tid på att LÄSA PÅ

#29 "Olika hundar har olika förutsättningar, man kan inte säga att "hundar har underhudsfett de klarar det". "

Lite fel, det ska vara "Påklädda hundar utvecklar inte fettlagret så att de klarar det".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
2014-08-14 11:40
#31

#30 jag har läst på det jag behövt om min ras, och slutsatsen är - kläder under kallt och hårt väder.
kort och gott, fryser min hund kommer han få kläder, vill han leka så kommer det bli leksaker och ja jag kommer använda mina köpkoppel och linor som alltid.
Om det inte passar anmäl mig för misshandel då, här får du bilder på min ''misshandlade'' hund att bifoga i anmälan. Syns ju tydligt att han vantrivs med både kläder och leksaker.

Hildgrim
2014-08-14 11:45
#32

Har jag uppfattat detta rätt nu? Om jag struntar i att börja klä min hund nu när hösten närmar sig så kommer fettsammansättningen att anpassa sig efter klimatet så hon senare kan vara ute helt naken i snö och minusgrader?

Saffran0Spice
2014-08-14 11:46
#33

#31 Tillägg: Om någon ska läsa på här så är det nog du, alla hundar klarar inte av den nordiska kylan - inte ens alla polarhundar klarar av kylan trots bra päls och fett.

Linnea
2014-08-14 11:57
#34

#32 Det kan säkert ta ett par vintrar innan det funkar, alltså att man klär på den mindre och mindre för varje år. Funkar nog sådär att bara slita av vinteroverallen och ge sig ut.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
labradoodle
2014-08-14 12:01
#35

På tal om överbeskyddande. Nu är även koppel för farliga. Hua. Bäst att släppa ut hunden i det fria.

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Linnea
2014-08-14 12:15
#36

#35 Läderkoppel från en del andra länder kan faktiskt vara det. Kemikalierna som ofta används för att garva läder är ingen hit.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Frida B
2014-08-14 12:16
#37

#35 HAHA kan inte annat än att hålla med.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

labradoodle
2014-08-14 12:24
#38

#36 - Visst är det så. Men att alternativet som nämns är att splitsa. Herregud, sunt förnuft var är duuu?

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Linnea
2014-08-14 12:26
#39

#38 Jag har splitsat grimskaft till mina hästar för att använda i transporten, exakt den längd jag ville ha. Inget konstigt med det. Skulle det vara sunt förnuft att inte kunna göra nåt själv? Lite rep och en hake. Nej man ska köpa nytt och färdigt för dyra pengar, det är mycket häftigare.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

labradoodle
2014-08-14 12:35
#40

#39 - Det har jag inte sagt. Jag är själv en stortillverkare av diverse saker. Men vi talar om överbeskyddande, och min åsikt är att det går till överdrift. För den som inte kan splitsa - det finns köpealternativ.

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Wisby9211
2014-08-14 13:08
#41

Kan bara tillägga att hundarna vi har i våra hushåll idag inte är VARGAR längre som klarar flera minusgrader. Många hundraser kan man säga att vi "avlat sönder" så att dom måste ha kläder och annat för att klara sig. Enligt regler, lagar och bestämmelser så är det OLAGLIGT att INTE ha kläder och skor på hundar som måste ha det! så om man skulle gå med en nakenhund utan kläder i -20 grader så kan man faktiskt bli anmäld för djurplågeri därav vissa hundar MÅSTE ha det för att må bra.

Som sagt våra hundar är LÅNGT ifrån vargarna nu för tiden och det på grund av att vi avlar på dom!

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Annons:
Viccan92
2014-08-14 13:14
#42

Min tax fryser även visa sommarkvällar så ja jag har täcka på honom så fort det börjar bli lite kallt. Där finns även risken för att han skadar ryggen om den blir kall och han hoppar till fel. En gång i vintras glömde jag täcken och när vi varit iväg hela dagen så började han gå konstigt med höjd rygg. Jag har även skor på honom på vintern för han tassar inte tål saltet på väggarna. Bättre det än att han haltar och inte vill gå.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

VildaVittra
2014-08-14 13:19
#43

#31 Rasklubbens små skrivelser har tyvärr ingen hög nivå.

#32 Ja, de klarade det dessutom innan Paris Hilton dök upp i rutan. 

#33 Snälla du, jag har polarhundar och jag tror faktiskt inte att du ligger utomhus och sover med din hund vintertid, vilket vi gör. 

#35 Ja, kassa koppel är farliga, speciellt som folk vaggas in i tron om att de är säkra. 

#38 Säg till om du hittar ditt, jag vet var mitt är. 

#39 🌺 Precis, jag som gör mina själv har faktiskt kvar mitt första koppel som är 25 år nu. 

#40 Alla kan splitsa om man har två fungerande händer. Faktiskt så var det en av sysslorna man gav till dåtidens "senfärdiga", kan dom så kan väl du?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2014-08-14 13:21
#44

#41 Vilken lag? Länk tack,.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

labradoodle
2014-08-14 13:22
#45

#43 - Tjena, här är det!

Att välja mellan "kassa" koppel eller splitsa var inte speciellt lösningsorienterat. Åter igen, för den som inte kan (eller för den saken vill!) splitsa: det finns köpalternativ.

Men man gör väl som man själv vill? Och låter andra göra detsamma?

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Saffran0Spice
2014-08-14 13:28
#46

#43 nej precis - jag sover inte ute med min vintertid.
Kanske skulle ägna dig åt din ras kunskap och inte gå på andra raser om du inte läst mer än rasstandarden för dem.

LinaK
2014-08-14 13:32
#47

Tror att man själv är benägen att se vad ens hund behöver, märken man att hunden är frusen när man är ute och går inte sjutton låter man väl hunden hållas och tänka att den vänjer sig nog om några veckor?  Bättre att man är ute och gör saker med hunden och har ett täcke på hunden än att sitta inne för att man vägrar ta på hunden ett täcke för att den skakar. Ser inte riktigt problemet här så länge hunden kan röra sig fritt i täcket/overallen så hindrar väl inte detta hunden från att vara hund?

Det finns väldigt mycket åsikter om hur andra hundägare gör och sköter sina hundar, varför inte bara sköta sitt och låta andra köpa koppel och halsband i affären om dom vill eller vissa kanske vill göra sina koppel själva? Strunt samma enligt mig, man har olika livsstilar och det är nog bara att acceptera det.

Jag är ingen hundägare som köper mängder av prylar till mina hundar, dom har varsitt koppel, varsin sele och två halsband var (ett utifall det ena skulle gå sönder) Har några leksaker och aktiveringsleksaker, men jag köper inte mängder av saker till dom då jag helt enkelt inte ser behovet och lägger hellre pengarna på annat. Vad andra gör och lägger pengar på ligger inte i mitt intresse att döma faktiskt 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Sugar Mist
2014-08-14 13:34
#48

Min hund är hund och får ränna runt i hagar och träsk bäst han vill mot lite schamponering någon gång i månaden för min egna överlevnad då han inte luktar gott efteråt.

-

Annons:
Wisby9211
2014-08-14 13:42
#49

vad jag vet så finns det lagar över att man måste se till att sitt djur mår bra för det första, för det andra så har du några länkar här nere som förklarar och berättar så du kanske förstår!!

Första länken är från hundsport som är en tidning som inte får LJUGA om saker!

http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_mapp/vinterhunden.html

http://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/09/04/det-ar-djurplageri-och-du-bara-later-det-fortsatta/

http://harligahund.se/2014/01/14/fryser-hunden-har-far-du-svar-pa-vanliga-vinterfragor/

med det sagt lämnar jag nu tråden 😂
Jag ser i alla fall till att min hund mår bra och inte fryser!

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

vallhund
2014-08-14 13:54
#50

#43 O jag har kvar o använder köpekoppel/halsband som nu används av hund nr 13.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

VildaVittra
2014-08-14 17:25
#51

#46 Så vad var din poäng? Jämföra din hunds promenader mot att vissa kortdistansare inte kan sova öppet på kalfjället mitt i vintern?

Min hundkunskap är mer än god, likaså mina kunskaper i fysikens lagar, fysiologi osv. Ändock söker jag hela tiden ny kunskap, kanske något att ta efter?

#49 Du hittade alltså inte lagen. Tack, då vet jag.

#50 Och du köpte det kopplet nu när koppel är modeaccessoarer? Eller var det på den tiden när kopplets funktion gick före dess utseende?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Portie
2014-08-14 17:49
#52

Enda gången min hund har på sig täcke är när det är väldigt kallt eller när det regnar samt när det är mörkt ute (reflexregntäcke). Annars så får han vara hund så mycket som möjligt, han får springa lös och smutsa ner sig hur mycket han vill t.ex. Köper även saker till honom såsom leksaker och koppel. Har ett par koppel som har hållt hela Hugos liv (nu är 7 år inte så lång tid kanske men ändå). Köper funktionella och hållbara koppel och leksaker. Köper även julklapp och födelsedagspresent till honom. Så på det sättet förmänskligar jag honom ja men det är verkligen inget han har ont av heller. 

Sen vet jag inte riktigt vad ålder och kön har med saken att göra heller.

vallhund
2014-08-14 17:58
#53

#51 modeaccessoarer lär knappast hålla/gå i arv till 13 olika hundar under merparten av deras liv.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Em_
2014-08-14 19:09
#54

Klart jag förmänskligar hunden. Lär den massa ord. Serverar lagom portioner i skålar istället för halvruttna skrovmål då och då. Ger fräscht kranvatten i stället för att hänvisa till närmaste pöl eller bäck. Låser in, hägnar in, kopplar. Klipper klor, tvättar öron, ansar öronfluff. För att det är snyggt! Vilken vildhund har varit på kurs, utställning, tävling? Till och med min för människor bäddade säng står till hundens förfogande. Och likt förbannat är hunden hund, dessutom en lycklig sådan! Min poäng är att alla hundar blir förmänskligade i någon utsträckning och det inte per automatik måste vara dåligt. Om vi vänder på det, tar en polishund. Noll disneyfiering där. Och noll urhundsliv i den hundens vardag. Är det lika illa?


jenmjao
2014-08-14 20:15
#55

Förstår inte den här tråden alls, Ja jag är överbeskyddande emot min hund speciellt ute på promenaderna, men det är mer för att hon är på "hugget" och där av måste jag ha koll så hon inte gör fel, för om hon hinner göra fel lär hon sig inte vad som är rätt, Vem som helst får inte heller klappa henne då hon faktiskt inte gillar främmande människor alls och jag inte litar på att hon accepterar alla till 100%. Barn får inte ens komma i närheten. Min hund har regnjacka när det behövs, och skor skulle jag köpa om hon behövde. Min hund är en hund, men jag kan fortfarande prata med henne som om hon vore en människa (inomhus), jag kan fortfarande leka med henne, gosa, krama, ja jag vet inte. Jag vet inte vad det menas att hunden ska vara en hund, för hon är väl en hund vad jag än gör? Det är inte direkt så att jag sätter henne i en vagga och klär på henne bebiskläder, även om jag kallar henne för min bebis?

Annons:
Saffran0Spice
2014-08-14 20:26
#56

#51 mycket goda kunskaper - och ändå vet du inte att vissa kräver kläder i kallt klimat…

Wenniz
2014-08-14 22:02
#57

Min Husky/Bordermix har fått varit hund enligt mig, men nu med åren och tack vare att hon har dragit på sig lite saker har jag börjat med täcken vid kallare väder då hennes rygg samt leder ska hålla så länge som möjligt. Hade helst sluppit att ta på henne täcken men det är för hennes kropp å hälsas bästa. Får skuldkänslor nu när hon inte längre får följa med och träna agility så såklart har jag skämt bort henne med något tuggben innan man åker till klubben för att jag får skuldkänslor då jag vet hur mycket hon älskar att träna.

När vi köpte våran Whippet gjorde vi precis som med blandisen, inga täcken och skämma bort inte, vi var jätte envisa att hon inte skulle ha täcken men vi fick ge upp efter att hon vägrade gå ut när det var kallt. :P Vi köpte täcken till hunden och hon blev överlycklig, hon kan nästan krypa in i sina täcken själv. Och vi kontaktade uppfödaren också om detta, vissa vinthundar behöver täcken och vissa inte då det är olika från hund till hund.

Vi har även skor till whippeten och detta är tack vare att hennes tassar blir såriga under vintern, inte alltid men när det är riktigt kallt.

Kanske ska skriva tydligare om Huskyn ang täcke osv. I vintras opererades hon för diskbråck på 3 ställen, nästan hela ryggen är rakad och eftersom hon har haft morfinplåster på ryggen kan håret växa väldigt sakta eller inte alls. Efter operationen blev hon stel i lederna bak vilket var vanligt och vi rehab tränar henne för att ända hålla henne igång för kroppens bästa och det kroppen klarar av, men hon börjar även bli gammal och hennes leder börjar bli stela. Jag har då valt att lägga på ett täcke när det blir kallt, alltså minusgrader. Hon har typiska spetspälsen som är tjock men förstå själv om du har massa hår och sedan saknar du helt plötsligt en massa hår någonstans på kroppen?  Täcken känns ganska ok i detta tillfälle, tror inte hon kommer kola vippen tack vare ett täcke, jag ser lite som att täcket är det "hår" hon saknar på ryggen. Kan även säga att denna dam har även tappat vikt och har svårt att hålla vikten så det är svårt att få tillräckligt med fett på hennes kropp.

Ang. vinthundar, ja de darrar inte alltid för att de fryser, men de vinthundsägare som känner sina hundar vet skillnaden när de behöver och inte behöver. 

Jag köper saker till mina hundar och ja jag tycker det är lite extra roligt att köpa t.ex. halsband till mina hundar, inte för att jag tror de blir gladare eller mår bättre utan bara för att jag tycker det är roligt. Mina hundar får leka med i princip vad de vill med, saker som de inte är farligt för dem som t.ex. innehåller massa gift eller kan tugga i sig smådelar. Favoriten är djurskinn att leka med och såklart får de inte leka med leksaker utan att jag eller någon annan har uppsikt över dem.

Täcken är roligt att också köpa, huskyn räcker det bara med ett men jag tycker det är extra kul med täcken till vinthunden då hon tycker det är så mysigt. Om hon hade avskytt täcken och jag hade ansätt att hon inte behöver fine, då behövs inget täcke.

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Fenix_Chicci
2014-08-14 22:31
#58

Jag släpper inte fram dem till hundar på promenaden, låter inte vem som helst klappa dem, undviker att utsätta dem för jobbiga situationer, använder aldrig halsband för att jag är rädd att de ska skada sig i det, skulle aldrig bestraffa dem, sätter på dem kläder om de fryser, bär dem i rulltrappa osv. 

I andras ögon kanske jag är överbeskyddande men de är kära familjemedlemmar och jag vill att de ska må bra och vara trygga.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Lilllens
2014-08-15 02:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

När denna bild togs var det -28 grader. Överbeskyddande och Paris Hilton-wannabe som jag är, drog jag på min mops som saknar underull, en overall. Mina hundar har en leksak, två selar, två par halsband och 3 par koppel. Dem har en bädd som min sambo byggt åt dem. Jag gör egen mat som till största del består av viltkött. Men de sover i min säng, de bor inomhus, de åker säkert i bilen och jag utsätter dem inte för kyla/värme som de inte tål. Fast jag är ju en 20årig tjej också, det är nog därför mina hundar lever så extremt skyddat.

VildaVittra
2014-08-15 07:08
#60

#56 Ja, just därför vet jag att det inte behövs, annars skulle ju dvärghundarna i Sverige dött ut innan 2003.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

oh-la
2014-08-15 10:48
#61

jag äger redan täcke till min 17 veckor gamla staffevalp. till vintern kommer det bli ett fodrat täcke. hon har ett sele, ett ordentligt läderkoppel, ett halsband (som hon kan använda sedan ett par hon har växt ur) ett fodrat, ordentligt tygkoppel som är skönt att hålla i med reflexer. hon har en flytväst, spårlina, reflexväst, dyr säng som bara duger som leklåda i hennes ögon, ett gäng blandade leksaker som jag köpt och inte gjort själv. vi går kurser, jag köper mat och godis, för jag känner att jag hellre lägger tiden på henne och katterna än pysslar med sådant. för mig handlar det om att prioritera tid, för vissa kanske det gör mig till en dålig hundägare, och dom tankarna brottas jag med också då och då. jag känner dock att jag hellre köper ett bra koppel än lägger ner tiden på att göra ett eftersom jag känner att den tid jag har efter jobbet ska prioriteras till annat än att göra saker till mina djur, att vara med mina djur exempelvis.

jag låter henne inte heller springa fritt, låter henne inte hälsa på alla, håller mig till ett fåtal hundar som jag känner och litar på. jag pratar med henne som en människa, låter henne vara i både soffa och säng till mångas fasa. i vissa avseenden är hon min lilla bebis, men i de flesta är hon en hund som kräver konsekvent uppfostran, tydliga gränser och regler.

jag låter henne inte vara på klippor och bryggor utan flytväst, jag har henne i sele i bilen, i skogen har hon spårlina för jag vill ha en säkerhetsbroms. hon är defenitivt en hund, men en hund i ett mänskligt hem, med mänskliga regler och där mänskliga känslor ibland kommer att appliceras på henne. hon kommer ha saker, jag kommer sätta på henne täcke om hon fryser, ser ingen anledning att låta henne frysa när det finns bra täcken att ha på henne. hon kommer aldrig vara en polarhund som ska kunna arbeta i kyla utan att frysa, hon kommer aldrig bo ute på vintern, så det finns ingen anledning att låta henne frysa för att bygga upp ett skydd mot kyla. jag kan förstå att det kanske är dumt på en hund som ska arbeta i kyla, går i spann eller liknande och kunna göra detta utan att frysa morrhåren av sig, men en jycke som bor i stan och inte behöver kunna frysa för att vara funktionsduglig ser jag ingen anledning att låta frysa.

jag tycker personligen inte att det gör mig till en sämre hundägare, jag ser ingen funktion bara. precis som att jag skulle kunna springa barfota hela sommaren för att få mindre ömma fotsulor och kunna springa min skogsrunda barfota i gruset, men jag ser ingen funktion när det finns hjälpmedel. jag tycker personligen inte att det handlar om att förmänskiga att sätta på hunden ett täcke, jag ser bara ingen anledning att låta henne frysa av princip.

vallhund
2014-08-15 10:53
#62

#60 Det fanns täcken o hundskor långt före 2003 Däremot fanns färre individer inom raser som behöver det ökat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
VildaVittra
2014-08-15 11:04
#63

#62 Det var 2003 som det fullkomligen exploderade (Simple life), innan dess var det enbart tanter med vita pälshundar som hade regnoveraller. 

Andelen hundar som "behöver" kläder har ökat explosionsartat, så antalet hundar har inte med saken att göra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[tk1971]
2014-08-15 11:13
#64

Ska man ha hundraser i Sverige som inte klarar sig utan kläder på vintern? 

Hildgrim
2014-08-15 11:23
#65

Jag känner mig fortfarande skeptiskt till att inte klä på hundar som saknar effektiv vinterpäls. VildaVittra har du någon länk eller exempel på nakenhundar eller andra känsliga raser som klarar många minusgrader utan besvär? Skulle detta bruna fett också hjälpa till att skydda tunna partier som öronen?

Jag tror säkert man kan bygga upp ett skydd till en viss del. Men jag har faktiskt svårt att visualisera nakenhundar som pulsar runt i snö vid -20 grader. Och även om man skulle vilja bygga upp ett skydd, är inte det en ganska obehaglig process med mycket frysande innan man får resultat? Jag var på en nakenhundsträff i mitten av oktober förra året. Där fanns det en hund som vägrade ha kläder på sig (alla andra var påklädda). Så då borde den ju enligt dig ha anpassat sig efter det kallare klimatet. Men det var också den enda hunden på träffen som sprang runt och frös.

Sen för att återkomma till öronen. Jag har bara haft nakenhund en vinter och fick jätte stora problem med just öronen. Hade först som plan att vare sig använda mössa eller skor eftersom många nakenhundar verkar klara sig undan. Men när det blev minusgrader blev hennes öron röra och såriga. Det som hjälpte var att sätta på henne mössa eller huva. Samma sak med tassarna. När snön kom blev dom väldigt röda och då åkte skorna på.

Hildgrim
2014-08-15 11:30
#66

#64 Vart vill du i så fall dra gränsen för vilka hundar som ska få finnas i Sverige? Hundar som kan gå ut och utföra sina behov nakna och sen in igen? Hundar som kan vare ute en normal promenad? Hundar som kan leva utomhus året runt i svenskt klimat? Kanske till och med hundar som skulle klara sig leva helt vilt i Sverige utan ägare?  Och sen borde såklart alla hundar som inte av avstötande päls inte heller få finnas i Sverige med tanke på att det kan regna.

[tk1971]
2014-08-15 11:31
#67

#66: JAG ska inte dra nån gräns nånstans. Nu är du ju bara löjlig.

Honestyisdead
2014-08-15 11:31
#68

#64 Varför inte?  Lider dom av kläder?

[tk1971]
2014-08-15 11:32
#69

#68: Då kontrar jag med att fråga "varför" i så fall?`

Annons:
Hildgrim
2014-08-15 11:33
#70

#67 Du måste ju ha en personlig åsikt för när du anser att en ras inte hör hemma i Sverige. Du är ju uppenbarligen emot hundkläder.

[tk1971]
2014-08-15 11:35
#71

#70: Just makin´conversation.

[tk1971]
2014-08-15 11:37
#72

Och förresten, nu kan vi ju ta den där andra intressanta grejen. Räkna nu efter hur många i den här tråden som är män/killar. Nåt mönster som framträder…?

[FridaGenborg]
2014-08-15 11:39
#73

Jag har inga kläder på min hund för han behöver det inte. Jag ser inga problem med att folk tar på sina djur kläder för att dom behöver det, men jag förstår inte riktigt vitsen med att ta på dom kläder och andra saker bara för att det ska vara gulligt eller fint.. Men samtidigt så gör väl alla vad dom vill med sin egen hund, så länge inte hunden tar skada av det.

Men om #64 påstår att djur som behöver kläder för att klara vintern i Sverige inte hör hemma här, tycker du inte att hästar hör hemma här heller då? Våra hästar har alltid täcken vid regn/snöväder. Tycker du även det är att vara överbeskyddande?

Hildgrim
2014-08-15 11:39
#74

#71 Okej men då svarar jag på den ursprungliga fråga. "**_Ska man ha hundraser i Sverige som inte klarar sig utan kläder på vintern?"

_**Ja, det tycker jag. Ser ingen anledning till varför man skulle begränsa sig till en sådan sak.

Honestyisdead
2014-08-15 11:39
#75

#69 Du kan alltså inte ge ett svar? Det kallar inte jag konversation.

[tk1971]
2014-08-15 11:40
#76

Ni är ju för gulliga som är så intresserade av vad just jag har för åsikter! Vet ni, jag tror jag behåller dem för mig själv. Tills vidare.

Annons:
[tk1971]
2014-08-15 11:41
#77

#75: 😂

Hildgrim
2014-08-15 11:42
#78

#72 Det behöver väl inte säga någonting? Består inte hund.ifokus av huvudsakligen kvinnor? Så du får väl fram ungefär samma grej oavsett vilken tråd du kollar på. Av alla hundkurser jag gått på så har typ 90% av deltagarna bestått av kvinnor.

Honestyisdead
2014-08-15 11:44
#79

Ja det är märkligt att man undrar något om den som slänger ur sig sådant. Verkligen. 

Men vågar man inte stå för sina åsikter får man gärna stoppa huvudet i sanden. Det blir dock inte mycket till diskussion då.

oh-la
2014-08-15 11:48
#80

#72, kan det ha att göra med att antalet män på den här sidan troligtvis går att räkna på båda händerna? lite som att gå in på ett nunnekloster med en enkät om hur många som använder kalsonger och sedan dra slutsatsen att kalsonger är på utdöende…

labradoodle
2014-08-15 11:49
#81

Återkopplar till #8

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

[Daniela1983]
2014-08-15 11:51
#82

Jag tycker inte det finns mycket att diskutera om i ämnet. Alla hundägare gör som de vill och thats it liksom.

VildaVittra
2014-08-15 13:02
#83

#65 Är nakenhundar de enda hundarna med öron då eller?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Rafflan
2014-08-15 13:56
#84

Jag tror att många är överbeskyddande.

Ofta har vi nog saker "ifall att", täcke efter träning "ifall att" hunden muskler skulle bli kalla så den får ont, skor "ifall att" den finns nåt i skogen den kan göra sig illa på. Täcke när det regnar så hunden "slipper bli blöt"?

Jag behandlar mina hundar som hundar, men ärligt, min puff fryser vid -15 och får täcke, och chihuahuan får täcke vid -5. Dock får dem aldrig täcke vid regn, blåst eller annat för det klarar dem.
Och på våren när vi tycker det är kallt och sitter med långbyxor, tröja under en filt ligger chihuahuan i en buske ute på gräsmattan och sover. Hon fryser inte trots att jag gör det ;)

Wellcraft
2014-08-15 14:07
#85

Kan tillägga att jag har flytväst till min hund & förstår inte varför jag i all världen inte ska ha det. Han åker snabb motorbåt med oss & hoppar runt på öar samt badar, tycker det skulle vara riktigt fel att inte ha den enkla livsförsäkringen - flytväst, men det är tydligen bara skräp 😎

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

vallhund
2014-08-15 14:28
#86

Inlägget låg fel, därför raderat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

LinaK
2014-08-15 14:30
#87

#86 Lite fel tråd va? 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

labradoodle
2014-08-15 14:40
#88

#85 -Samma här. Min hund är rädd för vatten (trauma) och slår på en spärr som gör att han inte kan röra sig när han badar. Vi jobbar på hans skräck, men det går i snigelfart. Så jag är tveksam till att han, vid en eventuell olycka, skulle hålla sig ovanför vattenytan så länge att vi själva hinner simma ifatt honom. Klart man helst har honom inne i båten, men risken att han får i sig något farligt där inne eller skadas när det kränger, är nog större än risken att han förgiftas av sin flytväst. "Survival of the fittest" i all ära, Darwin har så rätt. Och hundens naturliga utveckling och anpassning borde vi inte påverka eller ännu värre försämra. Min hund är inte den starkaste och han hade därför säkert dött pang bom, jämfört med många andra av hans sort. Men nu ska inte min hund avlas på, så att jag fortsätter hålla en vattenrädd f.d. vattenhund vid liv är ju mitt problem. Men det är klart, jag borde kanske överväga att sluta ha den på… Eller lämna bort honom när vi selgar, eller rentav sluta segla kanske. Flytvästar är ju som sagt giftiga!

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

VildaVittra
2014-08-15 14:40
#89

#85 Ja, de flesta flytvästarna är rent skräp och sydda med en tråd som inte tål vatten. 

Det jag opponerar mig emot är att folk sätter flytvästar på sina hundar för lite lek i strandkanten och det av just skräpkvalitet. Jag har en kvalitetsflytväst till min ena hund som jag forspaddlar med, det är en helt annan sak. Men att förvägra en hund att lära sig att simma normalt bara för man själv tycker att plånboken är för tung och att vi måste konsumera mera i denna värld så det är riktigt kört för jorden, det är ren galenskap.

Men summan av kardemumman så har mina fördomar infriats i denna tråd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Wellcraft
2014-08-15 16:08
#90

#89 Ja vi har just en ordentlig flytväst för att vi både åker båt & håller till vid öar & klippor. En olycka kan hända & då tycker jag att en flytväst är ytterst nödvändig.
Leker han vid stranden har han ingen flytväst, men leker han på klippan där man lätt halkar i (alger och liknande gör berget halt) så anser jag det nödvändigt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
mmillann
2014-08-15 16:31
#91

Vad är splitsa? Jag är lite nyfiken på att göra egna koppel/liknande saker till hund. Funkar paracord och en bra hake till de ändamålet?

Lilllens
2014-08-15 16:33
#92

Tycker folk även att hundar ska tåla värme också? Att de inte ska behövas kylas ner? Ska vi bara ha kameler här på sommaren och polarhundar på vintern?

VildaVittra
2014-08-15 16:37
#93

#91 Den här kanalen har flera olika varianter: https://www.youtube.com/user/polyprodukter/videos

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2014-08-15 16:40
#94

#92 Givetvis ska hundar tåla värme också, annars bör de tas ur avel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lilllens
2014-08-15 16:48
#95

#94 Till vilken grad? Gissar att de ska klara av hårt arbete i 30 plus, eftersom de klarar av -30?

mmillann
2014-08-15 16:49
#96

Verkar bra, vildavittra :)

VildaVittra
2014-08-15 17:00
#97

#95 Varför då? Är 30 något gudomligt tal? Och är temperaturskalan Celsius mer korrekt än Fahrenheit eller Kelvin?

Men en hund som inte klarar trav i 20-25 grader (beroende på luftfuktigheten) är inte sund.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Lilllens
2014-08-15 17:19
#98

#97 Nej jag tog det som ett exempel. Eh va? Har jag sagt något som faktiskt skulle kunna få dig att tro det? Det är väl knappast märkligt att jag använder Celsius med tanke på att jag är svensk..? De flesta hundar kan nog trava i sådant väder. Min morfars jakthundar med så tät päls att man knappt ser huden på dem, sover ute vintertid. Men på sommaren söker de skydd för värmen och gräver gropar i jorden där de är svalt. De är inte dåliga hundar, tvärt om är de extremt tåliga och fantastiskt bra hundar. Men om man jämför de med hans dvärgpinscher som verkar oberörd av värmen och gärna ligger mitt i solen, så klarar de inte av värmen lika bra, och DPn klarar inte av kylan lika bra. Hundar har olika förutsättningar och så är det, sen kan man alltid tycka si och så om aveln.

Flöffo
2014-08-15 17:29
#99

Förstår inte vad ålder och kön ska ha med saken att göra.

//Flöffo

[Empisen]
2014-08-15 23:44
#100

Har ingenting emot det överhuvudtaget, ser ingen anledning till varför man inte ska få skämma bort sin hund heller.
Ja, i mina ögon är Hugo mer än en hund, men det betyder inte att jag behandlar honom som en människa. Visst kallar jag honom bebis och ser honom mer som mitt barn elr bästavän, men fortfarande, självklart är jag medveten om att han är en hund och vad en hund innebär. 
Men jag löjligar gärna till det lite ibland, och han lider inte jag lovar😉

Kan lätt sätta på honom en tröja bara för utseendets skull, men skulle aldrig ta på honom någonting som inte gör någon nytta om han tycker det är jobbigt.
Jag använder både flytväst & vintertäcke, don't like it? - Tråkigt. 😃 

Lägger mig inte heller i andra hundägares affärer om jag inte ser att hunden far illa.. Ush vad jobbigt om man skulle lägga sig i vad alla gjorde hela tiden👍

Proktologi
2014-08-15 23:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

jag tror min xolo hade ÄLSKAT att leka i snön ute utan päls och jag tror hon hade älskat det mer om hon fick frostskador på fötterna när det är 34- ute :)

/sarkasm/

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Low
2014-08-16 00:48
#102

#88 Hahaha! Love it! "Survival of the fittest" i all ära, Darwin har så rätt. Och hundens naturliga utveckling och anpassning borde vi inte påverka eller ännu värre försämra. Min hund är inte den starkaste och han hade därför säkert dött pang bom, jämfört med många andra av hans sort. Men nu ska inte min hund avlas på, så att jag fortsätter hålla en vattenrädd f.d. vattenhund vid liv är ju mitt problem."

[VargVikens]
2014-08-16 13:10
#103

Jag tycker att många för över sina mänskliga känslor på sina hundar, att man inte ser eller förstår varför de beter sig som de gör verkar vara väldigt vanligt. Man förmänskligar dom litegrann och glömmer bort att det är hundar med instinkter som styr  och förklarar mångt och mycket av deras beteende.

Just biten där man klär på sina hundar tycker inte jag är att vara överbeskyddande. Jag har satt på mina schäfrar ett täcke efter hård träning tex. just för att inte muskler och leder ska bli kalla så snabbt.  Sen finns det ju raser som fryser som attan och behöver kläder för att inte spendera hela sin vakna tid till att "skaka upp värmen"  under vintern.

LLLINN
2014-08-16 13:39
#104

#72 Skummade igenom tråden och tänkte inte lägga mig i, men nu är jag för förbannad för att låta bli. JA, vi kvinnor är generellt mycket mer mammiga och beskyddande över våra hundar/djur. Tror inte att någon förnekar detta, dock så kan en inte komma och skuldbelägga kvinnorna själva för denna egenskap! Vi har blivit fostrade att vara såhär av samhället sedan vi föddes, precis som män blivit fostrade till motsatsen sedan de föddes. Det är toppen att du erkänner ojämlikheter här i samhället - så länge du samtidigt kan göra en analys över varför ojämlikheten finns och skuldbelägga den orsaken, inte den utsatta individen. Och för att inte gå för mkt OT kan jag väl avsluta med något om själva ämnet: misstänker att jag gav dig en del inspiration till att skriva detta inlägg efter att du svarat på mitt inlägg om hundsalvan. Kan ha fel, ber om ursäkt isåfall. Hur som helst så handlar inte mitt vemod inför att tvinga min hund till något han inte vill om att jag tycker synd om honom. Det handlar om att jag inte vill att han ska tappa förtroende för mig som ledare då han ju knappast förstår varför jag medvetet utsätter honom för en massa obehag.

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Annons:
Honestyisdead
2014-08-16 13:45
#105

104 Ditt inlägg om salva gjordes 2 dagar efter att detta inlägg hade skrivits. Det är alltså omöjligt att ddtta inlägg inspirerades av ditt inlägg.

LLLINN
2014-08-16 13:47
#106

#105 Aha, tur för mig då! Där fick en för att en trodde en va speciell ;D

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Misarn
2014-08-16 14:05
#107

Intressant tråd och diskussion, dock finns det några som sticker ut med sina argument och trångsynthet.

Low
2014-08-16 14:59
#108

#89 "Men summan av kardemumman så har mina fördomar infriats i denna tråd." VildaVittra, så du tycker att alla protester eller beskyddande-historier som skrivs, bara är ett tydligare tecken på att du har rätt? Jag tycker det är intressant att du snarare tänker "Ha, jag har rätt. Folk ÄR överbeskyddande - bara se så många som inte håller med mig!" istället för att tänka mer "Ojdå, nästan ingen håller med mig, jag kanske faktiskt inte har helt rätt alla gånger". Men du gör ju som du vill, för det finns väl inga direkta rätt eller fel i denna fråga. Men det vore trevligt om du kunde sluta med indirekta anklagelser mot folk när säkert 90% uppenbarligen inte håller med dig.

VildaVittra
2014-08-16 15:01
#109

#108 Läs mitt första inlägg, då kanske det klarnar för dig vad jag syftade på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LuLeLo
2014-08-16 23:33
#110

Jag har inte läst allt, men TS, du måste skriva vad du tänker och vad du har för åsikter. Jag håller på att bli riktigt irriterad över de saker jag tror att du antyder, och det är INTE kul. 

Jag kan inte förstå varför man skulle ifrågasätta att ha hundraser från varmare regioner i Sverige, och inte heller varför det är så farligt att bry sig om de man älskar? Ifall du med det sistnämnda ska peka på att kvinnor är larviga som tar hand om sina hundar, tänk då på att de majoriteten av medlemmarna här på HundarIfokus är just kvinnor! Din lilla undersökning får därmed en stor felkälla, könsfördelningen av medlemmarna är inte jämn!
(ganska säker på det, slänger upp en undersökning för att bevisa det snart)

TS, Berätta om dina åsikter i dina frågor!

Tass Josephine

Cireea
2014-08-17 01:52
#111

Min chihuahua har inte ett enda klädesplagg förutom ett täcke som används i extrem kyla som kan uppstå här i Norrland. Det täcket har använts ungefär två eller tre gånger då det varit runt -30 grader eller värre och jag själv insett att nu är det alldeles för kallt. Annars använder jag varken kläder eller skor då jag helt enkelt anser att han inte behöver det. 

Kalle har inga leksaker heller då han har noll intresse, jag hade leksaker i början som han aldrig rört. Får jag dessutom påpeka att min hund är snart åtta år gammal och det är säkert därför han inte känner något behov av leksaker.  Vill han busa så busar jag med honom och det räcker med 5 - 10 minuter på golvet för att han ska vara nöjd och glad. ❤️

Däremot tycker jag, precis som många andra, att alla har rätt till en åsikt och därför lägger jag mig inte i om någon har kläder på sin hund. Det är upp till var och en.  Min kommande valp ska få  leksaker och ben för att stilla tuggbehovet, om hon däremot väljer att rata det jag erbjuder så struntar jag helt enkelt i att skaffa nytt. 🙂

Jag är 20 år och tjej men min sambo som är 22 och kille håller fullständigt med mig och delar min åsikt i ämnet. 🙂Om nu ålder och kön har någon större betydelse?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Hildgrim
2014-08-19 15:38
#112

#83 Jag undrade bara om det bruna fettet skulle vara tillräckligt skydd för öronen.

Vizzla
2014-08-19 18:32
#113

Jag tycker inte jag överbeskyddar mina hundar för att jag har täcke på dom när det är -25 grader. Vår ena hund visar redan vid -10 att han fryser. Täcke har han för att jag vill hålla honom varm så han inte skadar sig om han leker när han är kall i muskler och leder. 

I övrigt låter jag dom vara hundar så mycket som möjligt. De får nosa och utforska platser vi besöker, som hundar gör, de får springa lösa i stugan (där de inte smiter) men i övrigt är det i koppel för att de annars jagar.

Känslor? Vet inte hur man skyddar hundens känslor men jag försöker att inte utsätta dem för situationer de inte hanterar. Ibland går det ibland inte. Ibland får de helt enkelt finna sig i det som händer.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Vizzla
2014-08-22 08:45
#114

Kom på en sak! Jag erkänner villigt att jag skyddar min hunds känslor på det sättet att jag inte lämnar honom till vem som helst om jag måste ha hundvakt! Min ena är väldigt känslig och är osäker på främligar. Skulle aldrig i mitt liv lämna honom på ett hundpensionat. Speciellt inte efter att ha läst på Aftonbladet idag om hundpensionatet där 3 hundar blivit ihjälbitna…..

Guilty!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

lillvilda
2014-08-22 10:24
#115

Jag pysslar och sköter om mina hundar. Därmed inte sagt att de är några handväskehundar som trippar runt i klänning och matas med sked.

Hur mycket man pysslar om kanske även är en reflektion över vilket  liv man lever och vilket typ av hundar man har och vilka krav man ställer på hunden. Min mamma har polarhundar. Deras tassar utsätts för mycket när de springer på ex vass snö eller is. Så ja de skyddas ibland med hundtossor. Tassar och kost är viktigt för henne.

Jag är aktiv på ett annat sätt. Jag kör också släde med mina stora hundar så jag  kollar och pysslar ofta om tassar. Att jag inte vill ha en halt hund och tappa stora delar av slädsäsongen kanske är överbeskyddande för vissa för mig är det bara sunt förnuft och omtanke om min hund. Alla idrottsmän tar hand om sin kropp.

Sommar till sen höst är vi mycket i fjällen och vandrar. (händer även att vi tältar vintertid) Då kan det hända att hundarna drar eller klövjar. Då använder min dvärgpudel kläder, vi sover ju i minusgrader till fjälls. Eftersom min hund inte är polarhund och ska fungera inomhus mellan våra turer så kompenserar vi på turerna med kläder. Jag vill att han ska hålla i många år så jag skonar hans rygg mot kyla och jag vill att turerna ska vara lika behagliga för honom som det är för mig. Han kan behöva vandra många mil på en dag. Så med omtanke för min hund håller jag de viktigaste muskelgrupperna varma med täcke.

Mina stora hundar är utrustade med en bra päls med underull och stickelhår så de behöver inte täcke på samma sätt. Däremot är de tunga i kroppen och deras tassar slits mer så jag har alltid med mig skor och lindor för att kunna lägga om deras tassar om det skulle behövas. Jag vill inte stå i fjällen, mil från bilen med en 30 kg hund som är för halt för att gå. Kalla det överbeskyddande, jag kallar det smart.

Såklart klarar mina hundar att vara ute i -25  till -30 i trav men åker jag skidor behöver jag en paus efter en bit och då måste alla hundarna stanna och kan därmed inte röra sig för att hålla värmen.

 Sen när det kommer till utrustning så lägger jag  pengarna på bra utrustning och jag har det en del.  Nu har jag bra insyn när det gäller hundutrustning, hundleksaker som gör att jag lätt hittar vad jag söker  men det är en annan historia. 

Jag förstår att lever man inte så, har inte vandrat eller dragit med sällskapshundar så förstår jag att man har liten insyn i krav på utrustning osv.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

lillvilda
2014-08-22 10:48
#116

När det kommer till frågan "ska vi ha hundar i sverige som inte tål kyla?" ja alltså ja det tycker jag. För ska jag då ha en hund som ska kunna spendera en hel dag ute med mig, växla mellan arbete och vila i -25..utan täcke. Ja då har jag ju ett ganska begränsat urval. För samma hund ska även klara att vara med mig på gården, ut i fårhagen, åka runt på mässor, fungera bra med andra hundar. Den ska kunna vara inne och umgås med min familj och vi ser gärna att hundarna sover inne med oss. (bara där brister det ju för hunden som tål sova ute i -30 utan skydd vill inte sova inne med oss). Alltså kombinationen blir ju väldigt begränsad när det gäller urval av hund. Jag som vill hålla med agility, ha hundar som kan dra släde, vandra till fjälls, fungera lös som gårdshundar, vistas i fårhagen och bland höns och inte skada mina djur.  Samtidigt vill vi även ha en liten hund som kan vandra med oss (uppenbarligen ska den även tåla -30 grader utan täcke) samt tävla small i agility och inte ha jaktinstinkt, få plats i väska/knä om vi måste passera oländig terräng och åka skoter. Ja alltså den rasen har jag inte hittat ännu.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Upp till toppen
Annons: