Annons:
Etikettbeteende
Läst 1538 ggr
[Empisen]
2014-07-31 23:23

Typer av lugnande

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För några månader sedan började dem bygga utanför oss, det ska i slutändan bli ett stort garage vilket betyder sprängningar flera gånger om dagen. 

Det här arbetet kommer hålla på in till nästa år känner jag på mig. 

Nu är det så att min jack russell blivit otroligt rädd för detta, det började med att han gömde sig då dem sprängde (han har aldrig tidigare varit rädd för någonting), i dagsläget är han rädd för ljudet då lastbilar backar, pipljudet som hörs innan dem spränger, själva smällen och även åskan har han blivit rädd för.

Min första tanke då han visade rädsla var smärta, vi for iväg till veterinären och dem tog alla möjliga blodprover o.s.v. utan resultat. 

Halvt besviken men ändå lättad så kunde vi utesluta smärta. 

Nu vill jag självklart göra det lättare för min älskade vän, att se honom superstressad, liggandes under sängen gör ont i hjärtat. 

Jag vill ha tips på lugnande tabletter, sprayer, halsband eller annat ni kan komma på. Ni får väldigt gärna ha personliga erfarenheter av det ni tipsar om.

Tack!

Annons:
Sugar Mist
2014-08-01 00:04
#1

DAP kan man sätta i halsbandet, vägguttag och tabletter(troooor jag, minns inte)

-

[tk1971]
2014-08-01 07:20
#2

Det som man åtminstone förut gav till hundar som lugnande är Nozinan, men det är inget jag rekommenderar. Det känns som nåt som man verkligen drogar ner djuret med och jag har fått känslan av att det är nåt som bara ges vid enstaka gånger, som på nyårsafton.

Nåt annat än det och DAP känner jag tyvärr inte till.

russin
2014-08-01 13:05
#3

Prova Adaptil i vägguttaget och att ge Zylkene varje dag - båda värt att prova.

Vanliga lugnande kan hunden knappast gå på en längre period.

[Empisen]
2014-08-01 13:45
#4

Vi har kollat på Adaptil, vad jag förstått så är den man sätter i vägguttaget mest effektiv? Var först inne på deras halsband men frågan är om det är lika bra. Zylkene ska vi testa! Tack för tipset #3.

[Empisen]
2014-08-01 16:13
#5

Nu har jag beställt Zylkene och ett Adaptil halsband, valde det för att spridaren inte rekommenderades i samma rum med djur som har känsliga luftvägar (har råttor) så tog det säkra före det osäkra. 

Hoppas detta kommer underlätta lite för honom.

Summerdogs
2014-08-01 20:58
#6

Jag har aldrig använt någon typ av lugnande till mina hundar, men jag minns att jag tittade på nyhetsmorgon en dag och då var det en veterinär på besök som vid det tillfället pratade om att ge hunden lugnande vid raketsmällande på nyår (avsnittet var innan nyår). Han beskrev det som oklokt att ge hunden detta eftersom att hunden tillsynes verkar lugn men inombords är den otroligt stressad och att hunden inte kan uttrycka sin stress.
Det var vad han sa kortfattat och jag har ingen åsikt om det direkt eftersom jag inte har någon erfarenhet. Hittade tyvärr inte klippet :)

Annons:
[Empisen]
2014-08-01 22:34
#7

#6 Förstår inte riktigt vad du menar.. Hunden i fråga var alltså lugn vad dem kunde se men stressad inuti? 🤔

russin
2014-08-01 23:28
#8

#6 - Adaptil är feromoner och Zylkene är gjort av råmjölk - så inget av dessa är att likna vid lugnande i medicinväg🙂

Vad gäller Nozinan däremot som vissa får till t ex nyår, så skule jag aldrig ge det til hund - har sett alldeles för många skräckexempel på hysteriskt rädda hundar där kroppen inte lyder när dom vill gömma sig. Finns bättre medel i så fall - men detta är ju inget man ger på daglig basis oavsett när det gäller en lång period.

Upp till toppen
Annons: