Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 727 ggr
slarvigt
7/31/14, 6:08 PM

Vardagslydnad, valp

Jag har en liten valp på 2,5 månad. Innan jag skaffade henne så läste jag ju på om hur man tränar olika saker och tyckte att jag hade koll. Jag upplever dock att det är en annan sak i praktiken. Vissa saker har jag svårare för än andra och jag tänkte kolla hur ni skulle ha gjort i följande situationer: * Valpen stannar på promenader och lägger sig ner. Ska sägas att vi inte går på riktiga promenader direkt, men hon lägger sig ofta ner direkt och stannar gärna där. Jagbrukar antingen ropa på henne (men då tror jag att konsekvensen blir att jag belönar stannandet när jag belönar att hon kommer på inkallningen) eller ignorera henne tills hon blir uttråkad och börjar gå (kan ta låååång tid). Busar jag upp henne kan vi ändå inte gå för då börjar hon bita i vaderna istället. Jag tror jag behöver få tips på hur promenaderna kan bli roliga utan att bli stressande och därmed bitande. * Valpen hoppar upp i soffan och sängen där hon inte får vara. * Valpen skäller och gör lekinviter till dammsugaren (antagligen stress? Gjorde inte saken bättre när jag höll på att köra på henne med den nyss heller. Såg dock till att hon genast gick fram och "hälsade" på den igen).

Annons:
Fridaaaa
7/31/14, 6:11 PM
#1

Låt henne ligga på promenader om hon vill. Valpar blir trötta snabbt och ska få vila när de vill göra det.

Ta ner henne från soffan och sängen direkt var gång hon gör det eller ta ut henne från det rummet. Gäller att vara konsekvent. Berömma rätt beteende.

Kan vara stress men även lekfullhet bara. Hade försökt avleda beteendet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tanjis
7/31/14, 6:37 PM
#2

Phuuu jag tyckte att jag hade läst på massa med men det är en helt annan grej i praktiken! Min valp är ju unghund nu och det är ju som tonårstiden. Hon är helt underbar min lilla tös men som alla andra tonåringar, testar gränser, är trotsig och kan va riktigt jobbig och i dag är hon gratis då hon har jagat en stackars joggare samt skällt på den ena och den andra, i går var hon helt underbar så det går upp och ner, beror väl på hormoner;) . Säg till valpen när hon precis ska hoppa upp, fostran handlar l den rätta timingen, om du korekterar henne när hen redan är i soffan kan hen missuppfatta och tro att hen blir fyad för att hen lägger sig precis…. eller så :) det kommer bli bra ska du se ;)

slarvigt
8/1/14, 1:27 AM
#3

#1 Jo, hon får ligga ner men tillslut måste vi ändå gå ju. 

Hur menar du att jag ska avleda? :)

#2 Tack för uppmuntrande ord och tips! :)

Exoticas
8/1/14, 1:41 AM
#4

Jag brukar ge min valp någonting att sysselsätta sig med vid städning, behövdes bara första gångerna men nu är det lugnt. 

Vi har lyft ner henne från soffan när hon hoppar upp, nu i början får hon inte vara i soffan alls och ger hon sig inte sätter vi oss på golvet tillsammans. Oftast försöker hon inte igen!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

slarvigt
8/1/14, 1:42 AM
#5

#4 Tack för dina tips!

Fridaaaa
8/1/14, 8:39 AM
#6

#3 Ja att du gör något som är roligare så att du bryter beteendet 🙂 Eller då något som gör henne lugn om hon är stressad

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
oh-la
8/1/14, 9:00 AM
#7

när vår tjej la sig ner när vi var ute lyfte vi helt enkelt upp henne och bar henne en bit. när hon ville ner så visar hon ju det kan man ju säga :) det släpper ju äldre hon blir, och nu när hon är 15 veckor kan man ställa lite mer krav på henne.

CissiD
8/1/14, 11:49 AM
#8

Det att valpen lägger sig ner kan jag tyvärr inte ge några tips på då vår lilla valp gör samma sak. Men det har minskat ju äldre han blir så tror att det kommer att försvinna när han blir vuxen. 

Med soffan och sängen så skulle jag säga till precis när du ser att valpen är på väg upp i sängen/soffan med ett nej eller vilket ord du använder när valpen inte ska göra något. Sen om du inte ser eller valpen hoppar upp ändå skulle jag visa valpen ner igen gärna så den gör valet att hoppa ner själv. Gör det varje gång och va konsekvent så förstår nog valpen efter ett litet tag.

När det kommer till dammsugaren så gjorde vi så från början att vi de första gångerna satt en och höll i valpen och bara va lugna. Sen började vi be honom sitta vid dammsugaren när den va igång och sen berömde vi och gav godis varje gång han satte sig ner utan att vi bad honom. Nu efter att bara gjort den sista delen 2-3 gånger så kommer han och sätter sig precis framför dammsugaren och vill ha godis. Det är ju inte så praktiskt men att flytta sittandet till en bit bort tror jag kommer bli ganska lätt. Men det är mycket bättre än en stressad hund eller en som vill leka med dammsugaren enligt mig iaf:)

Lycka till!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

slarvigt
8/1/14, 3:05 PM
#9

Tack allihop, nu känns det som att tankarna börjar formas igen! Angående promenaderna så får jag vänta ut henne, vad gäller soffan fya medan hon går upp eller få henne att gå ner själv (vad tänker ni om framtassar i soffan? Fyar ni det också? Min systers hund har hittat en mellanväg där han får stå med framtassarna uppe och sedan smyger upp de andra benen ett i taget :P Oerhört gulligt såklart men också kontraproduktivt ;) ) och vad gäller dammsugaren ge henne en godisboll eller ett ben innan :)

Fridaaaa
8/1/14, 3:11 PM
#10

#9 Beror på dig själv om du anser att hon får ha framtassarna där eller inte.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CissiD
8/1/14, 3:58 PM
#11

Ja skulle nog säga till när framtassarna är där om jag inte ville ha min valp i soffan eftersom det är ett av de tidigare stegen för att hoppa upp. Säga till senare än det så har ju hunden redan hoppat upp. Men det är som sagt upp till dig. Jag skulle säga nej så fort jag ser första tanken på att valpen tänker hoppas upp i soffan typ att den tar sats eller liknande. Mest för att göra det så tydligt som möjligt för valpen. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

oh-la
8/1/14, 4:06 PM
#12

jag skulle nog säga bestämt nej precis innan hunden hoppar upp verkligen verkligen belöna om hon avbryter hoppet och sitter kvar på golvet. hoppar hon upp, lyft ner henne vänligt men bestämt, gör ingen grej av det. gör det mer värt att vara på golvet än i soffan.

slarvigt
8/1/14, 4:10 PM
#13

Tack!

Annons:
Upp till toppen
Annons: