Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 10308 ggr
Galenidjur
7/31/14, 3:32 PM

Sele som endast fästs runt kroppen?

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, men jag undrar om det finns selar som inte sätts fast runt halsen på hunden utan endast om själva kroppen? Våran hund hostar nått förskräckligt så fort han får minsta tryck mot halsen och det blir bara värre och värre :/

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
zickan
7/31/14, 3:36 PM
#1

vgw? iof inte mycket till sele så. Men den ger inte direkt tryck på bröstet iom att man inte drar bakåt som vanliga selar då man hakar i kopplet fram på bröstet.

Även en del drag & nomeselar som andra selar finns att hitta som sitter längre neråt bröstet och ger inge tryck på halsen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Galenidjur
7/31/14, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Som sagt har jag lite svårt att förklara, men det  jag undrar är om det finns någon sele som inte dras över huvudet utan endast sitter runt kroppen..Typ…Såhär (se bild) som de röda linjerna. För även om remmen på selen inte är runt halsen utan lite längre ner, mot bröstet, så börjar han hosta direkt ändå. Han är jättekänslig, speciellt nu när han blivit gammal, och dessutom drar han en jäkla massa i kopplet också vilket inte direkt hjälper :/

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

ew
7/31/14, 4:03 PM
#3

Lär hunden att inte dra så har du löst det! ;)

peafie
7/31/14, 4:04 PM
#4

Nu var det inte det du frågade efter men jag vill fråga ändå: har ni varit hos veterinären med hunden? Det finns en mängd olika tråkiga tillstånd som ger det du beskriver som symptom, däribland kennelhosta, tonsillit och trakealkollaps. Jag vet att det är drygt att få en sådan här kommentar när man egentligen frågar om någonting annat men det känns ändå som ett problem som borde kunna lösas medicinskt.

OnTopic kan jag tyvärr inte hjälpa. Tror det liksom krävs att det finns någon slags rem som håller kvar selen på hunden, och den borde ju sitta över hals eller bringa. Hoppas det löser sig för er!

Bloggen     ○    Instagram

ew
7/31/14, 4:06 PM
#5

Ska du ha som dom röda strecken på bilen kommer den väl åka av bakåt när hunden drar..

lambero
7/31/14, 4:26 PM
#6

Tre Ponti sele kanske?

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

Annons:
Galenidjur
7/31/14, 4:27 PM
#7

#3 fast att han drar är inte anledningen till att han hostar. Hostandet beror på medfödd känslighet i luftrören. Det räcker att han springer lite för mycket eller att man lägger handen över bröstet på honom så börjar han hosta.  Dragandet hjälper däremot inte, det var det jag sa. 

#4 Det är helt okej, jag tar inte illa upp, men nej, det är inget som går att lösa medicinskt. Vi har ju såklart varit hos veterinär hos honom, men han är född sånhär :/ och problemet beror på samma sak som de flesta sjukdomar hos hundar: utseendeavel, med lite eller ingen tankte på hälsa.

Vi hade otur och råkade få en extra svag individ helt enkelt. Förutom detta har an även epilepsi och känslig mage, men det finns inget man kan göra förutom att tillgodose hans behov med specialkost osv :) 

#5 Fast nu sa jag inte att det behöver var EXAKT så. Jag fattar väl att två snören runt hunden inte håller sig kvar. Strecken var för att tydliggöra  att det inte ska vara något som dras över huvudet  utan att selen ska gå runt kroppen endast. Sen tycker jag det borde finnas selar som fästs runt benen istället eller något sånt,men jag vet inte så det var därför jag frågade.  Dock är jag är väl medveten om att jag förmodligen behöver köpa en sele och sy om den själv på något sätt. Bara undrade om det fanns något annat alternativ än allt annat jag sett :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

peafie
7/31/14, 4:49 PM
#8

#7 Ok, då förstår jag. Jag googlade lite på engelska och hittade en person som hade samma problem. Till henom rekommenderade de denna samt denna. De verkar vara antidragselar båda två (som vgw) så trycket förläggs väl lite annorlunda.

Bloggen     ○    Instagram

Galenidjur
7/31/14, 5:17 PM
#9

#8 De där verkar rätt så bra, iaf den första. Tack för tipset!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[tk1971]
7/31/14, 5:50 PM
#10

Jopp, det finns det. Jag har köpt en sån på Plantagen av alla ställen. Sitter fast med kardborre. Vet inte om det finns till större hundar, själv har jag en jackis.

zickan
7/31/14, 6:37 PM
#11

Vgw selen låter som ende alternativet. Tror inte en sele som inte sitter runt framtid kommer sitta kvar om hunden drar. vgw drar från bröstet och svänger hela hunden och ger inge direkt tryck fram. 
Annars är det bara den jobbigare biten och det är att träna som en tossa att få den och sluta dra. Blir problemet för stort har du alltid haltin som ett hjälpmedel. Körde själv haltin en tid när jag inte fick ha nått på halsen som skavde under läkning. 

Kan ju alltid chansa att kontakta nån som syr hundselar om de kanske har några tips att komma med https://www.facebook.com/pages/sighthound-design-by-JECKA/126506924060163

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[tk1971]
7/31/14, 6:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Ja, såhär ser Fias sele ut. Mjuk och fästs med två kardborreband.

[tk1971]
7/31/14, 6:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

En till:

Annons:
[FridaGenborg]
7/31/14, 7:42 PM
#14

Jag har hurttas D-sele till min hund, han är också superkänslig och jag vill inte ha halsband på honom. Funkar jättebra med D-selen för oss och han tycker om den.

Galenidjur
7/31/14, 9:39 PM
#15

#11 #12 #14 ska kolla in era tips. Tack så mycket :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Rafflan
8/1/14, 12:12 AM
#16

Det enda jag kommer på som inte sitter på bröstkorg/bog/hals är ju halti, men då måste den användas rätt annars kan den skada hunden. Det vore ju bättre om någon av selarena folk länkat till då dem är bättre än halti :)

Paxxa
8/1/14, 8:12 AM
#17

Som #6 säger, Tre Ponti?

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

russin
8/1/14, 8:54 AM
#18

Om hunden hostar av selen vid drag, så sitter den inte rätt. El sele ska sitta på bröstbenet och inte inte åka upp över det benet om hunden drar. Inte alla selar är bra nog att sitta så bra. Du kan däremot satsa på en bra Y-sele som även har en ring framtill, så du kopplar vid bröstet istället för på ryggen - då läggs inget tryck om hunden drar, utan hunden vänds istället då.

Thaisilk
8/1/14, 5:57 PM
#19

Det som brukar passa  hundarmed känsliga strupar är en ganska djupt skuren Y-sele, liknande denna:  http://www.jokke.com/index.php?84&prodgroup_parent_id=32&productgroup=321108&product_id=797

Det viktiga är att selen inte når mycket högre upp än till bröstbensknappen. Många gamla hundar får förslappade broskringar i strupen och när de utsätts för tryck kommer hostan.  Är man  lite händig kan man lätt göra en välsittande Y-sele själv.  Det finns många företag som tillverkar Y-selar men man bör prova på hunden så man får en som passar just den individen.  Y-selarna sitter mycket olika på olika breda hundar!

Galenidjur
8/1/14, 11:32 PM
#20

Har kollat runt lite och det lutar åt en Y sele som man kan koppla framtill.  Har inte riktigt bestämt än, men det verkar vara ett bra alternativ 👍

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
[MikaelaR]
8/1/14, 11:41 PM
#21

tk1971 jag har exakt samma sele men var typ tvungen att byta den var väldigt lätt att sätta på och bra men blir lite för varm för sammie på sommaren och sen så försvann "Klistringsförmågan" på kardborrbanden väldigt lätt.

lillvilda
8/2/14, 1:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

undra om en webmaster sele från ruffwear skulle funka å låta det främre bandet som ligger på bröstet vara löst ställd.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Jullanhugo
8/2/14, 8:54 AM
#23

Kan du inte använda typ en "nosgrimma" eller vad det heter:

https://www.google.se/search?q=nosgrimma+hund&rlz=1C1AVNC_enSE574SE574&espv=2&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=74rcU-LlEar74QS3uIDAAQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1366&bih=667

Där blir det ju inte så mycket tryck på halsen

Turast
8/2/14, 9:26 AM
#24

#23 då det är en hund som drar så är nosgrimma inte bra då det kan ge skador på nosryggen vid ryck och nacke

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Forest]
8/2/14, 10:37 AM
#25

Kan även rek att du tittar lite på puppia sele eller snarlik dessa valpselar. Våran fd hund Chanel hade känsliga luftrör hon drog inte men hostade lätt vid tryck på halsen. Jag skaffa liknande puppia sele och den gav inget tryck på halsen dessutom en mjuk bekväm sele :) http://www.pupstore.se/se/art/puppia-soft-harness.php

Galenidjur
8/2/14, 12:28 PM
#26

#23 jag personligen gillar inte nosgrimmor. Tycker inte det känns rätt att sätta något runt ansiktet på hunden. Dessutom har jag hört att det lätt blir skador av sånna, speciellt (som #24 redan påpekat) då hunden drar en del. #25 ok. Ska kolla :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

JohannaHund
8/4/14, 3:16 PM
#27

#11 Jag ar tveksam till vgw selar och det av en andledning. For det forsta sa talade jag om selar med min hunds sjukgymnast och hon hade uppfattningen att ryggproblem hos hundar hade okat pga vgw selar. Manga hundar drar eller forsoker dra och snedbelastar ryggen.
Idag ar selanvandandet nytt, det ar forst om 5-6 ar vi vet hur hundar som burit selar hela livet ser ut i ryggen. 
Sjalv foredrar jag losa hundar eller hundar som gar "losa" med ett snore som enbart ar till for att forhindra en olycka. Lydiga hundar far ha frihet!

Annons:
vallhund
8/4/14, 3:31 PM
#28

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Hiro
8/4/14, 6:31 PM
#29

Kan du inte testa en vanligt d-sele som sitter långt ner (om din hund inte störs av det naturligtvis)

Gejter
8/5/14, 10:32 AM
#30

Jag använder mig av en y-sele som fungerar väldigt bra. Man kan lyfta hela hunden utan att den drar åt runt halsen.

Galenidjur
8/5/14, 12:39 PM
#31

#29 Jag har sökt runt efter D-selar då någon annan nämnde det tidigare, men jag hittar absolut ingenting. Det enda jag hittar när jag googlar är andra trådar här från hund.ifokus där folk nämner d-selar.

#30 Ja , Y-selar tycker jag verkar bra. Det lutar åt en sån. Måste bara få tummen ur och faktiskt beställa hehe.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Theres
8/5/14, 12:56 PM
#32

Köp en walk you dog with love. Den sätter man kopplet i där fram så den drar bara i frambenen och inte i halsen.

golf.ifokus.se

Hiro
8/5/14, 8:52 PM
#33

#31 Åk på djuraffärer och pröva selar för att hitta den som passar bäst

lillvilda
8/6/14, 11:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Jag jobbar ju med hundgrejor så det gör ju att man blir lite smått beroende av att prova det mesta själv också ;-) hopplöst :-P  Jag är själv totalt kär i ruffwears grejor och vill man ha en framknäppt sele så kommer ju den här nu  Front Range Harness Jag ska prova den till min stora tik för hon tycker inte om tryck på halsen fast av den anledningen att de stressar henne. hon funkar bäst i sele så jag tror den kan passa henne bra. ett litet tips sådär på kvällskvisten :-D

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Annons:
Gejter
8/14/14, 1:59 PM
#35

Ja, den där tummen kan sitta hårt ibland, haha😂

Galenidjur
8/14/14, 8:11 PM
#36

#35 hahaha satt i flera minuter och undrade vad du menade med "tumme." Nu fattar jag :P ja det kan den minsann… har fortfarande inte bestämt mig. Det kommer andra saker mellan hela tiden heheh.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

jenmjao
8/14/14, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Min hund har ett vgw sele, rör inte halsen, sitter bra, skär ingenstans (har hört att folk säger att det skär i armhålan m.m.). Hjälper ganska mycket vid träning att inte dra också, hunden får inte alls samma kraft eller ens intresse att dra, det är helt enkelt inte lika kul, och vill man hitta på något och inte bryr sig om hunden drar/den kanske inte drar alls kan man alltid fästa kopplet på någon av ringarna på ryggen. Brukar jag göra om jag ska cykla t.ex.

Fenix_Chicci
8/14/14, 9:57 PM
#38

Min ena hund började hosta när hon drog i selen förut när hon hade en Hurrta y-sele. Bytte sen till en trixie husky som har breda mjuka band och sitter längre ner och nu blir det inte så längre. Den sitter superbra. 
http://djurmaxi.se/hund-selar-hundsele-husky-p-7433.html?cPath=1_30_875&osCsid=0d31228f57de5860ea074ce3668657c4

Finns ju step-in selar som man inte trär över huvudet men vet inte om de är något bättre för de sitter ju ändå framtill när hunden fått på sig selen.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: