Annons:
Etikettaktivering
Läst 1278 ggr
MissanTissan
2014-07-30 00:08

Vet inte hur han orkar

Min border collie hane på 2 år har så otroligt mycket energi, en vardag hos oss är alltid olik. Tex idag, så togs han ut på en två timmars promenad, med massor av lek med våran andra hund. Sedan körde vi agility, och nu på kvällen tog jag ut honom på en timmes cykel tur där han bara sprang (Vi stannade vi vattnet flertal gånger så han kunde kyla ner sig och dricka) 

Och igår var det en 3 timmars promenad med agility och lydnads träning, samt en timmes lek med boll.

Men efter han sovit i en halvtimme så vill han ut igen och leka. Och visar fortfarande att han har massor av energi. Hur orkar han?!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Rafflan
2014-07-30 00:11
#1

För lite hjärngympa, du har gett hunden massor med fysisk motion men inte tillräckligt med hjärngympa låter det som. En BC kräver mycket hjärngympa, gå, cykla och agility är inte tillräckligt :)

Prova köra långa svåra spår om han är spårtränad, och om ni känner någon med får kanske det vore bra om han fick valla några ggr/månad :)

Turast
2014-07-30 00:15
#2

tyckte också det lät som det var för lite mental träning :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Michaela-N
2014-07-30 00:16
#3

Det verkar som att han behöver lära sig att man behöver ta det lugnt ibland helt enkelt. Du har en ras som är väldigt aktiv och därför kan ha svårt att koppla av. Knepet är helt enkelt att ignorera hans lekförsök och få honom att lägga sig och vila.

Rafflan
2014-07-30 00:18
#4

#3 ja men innan det ska man se till att hunden fått den fysiska motion och mentala stimulans den behöver :)

MissanTissan
2014-07-30 00:19
#5

Han använder inte sin nos nästan alls, förutom när han ska leta tennisbollar här hemma. Men ute är det nästan omöjligt att få honom att sniffa runt.

Han blev omplacerad då han inte kunde valla (Han attackerade fåren) 

Vi tränar ju med honom, och försöker lära honom nya tricks varje dag. Några andra sätt man kan mentalt jobba med en kräsen hund?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Rafflan
2014-07-30 00:22
#6

#5 problem lösnings leksaker :)

Här

Annons:
CelsiusT
2014-07-30 00:26
#7

TS har du fått PM från mig?

Medarbetare på westernridning.ifokus

MissanTissan
2014-07-30 01:14
#8

Japp, märkte precis det.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Majken!
2014-07-30 07:02
#9

Är det ett problem då?

Michaela-N
2014-07-30 11:59
#10

#4 Ja, men 3 h promenad, lydnadsträning och agilityträning SKA göra en hund nöjd. Gäller även border collie. Vill den ständigt mer så är det passivitetsträning hunden behöver, inte mer berikning.

[..$Dog$..]
2014-07-30 12:57
#11

En BC ska helst valla för att må bra..

om du inte redan gör det förstås

russin
2014-07-30 13:00
#12

Tycker mig se många stresslekar, med en speedad hund som knappast gör den mindre speedad. 1 timmas lek med boll känns helt galet för mig. Agility är inte en sport som hunden blir lugn av om den har lätt till att bli överspeedad - tvärtom skulle jag tro.

Absolut motion, men en hund behöver inte kuta i flera timmar per dag om det inte är nödvändigt ( t ex draghundar osv). mentalträning i form av spår, uppletande, trix osv är nog helt klart en bättre sysselsättning om det inte ska bli en ond cirkel där hunden kräver mer och mer fysisk motion.

Turast
2014-07-30 13:22
#13

#11 TS har skrivit att han är omplacerad för att han inte fungerade i vallningen

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
[..$Dog$..]
2014-07-30 13:25
#14

#13 oj måste ha missat det, Ber om ursäkt TS

MissanTissan
2014-07-30 18:25
#15

Det är lugnt, det är inte som om han liksom klättrar på väggarna. Men han visat tydligt att han vill och kan göra mer. Ibland mer en andra dagar då han kan vara jätte stressad, varför vet jag inte. Har försökt träna mentalt med honom, som tex lägga spår och lydnad. Men eftersom han inte är särskild intresserad i mat eller lukter så går det inte alltid så bra.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
2014-07-30 18:26
#16

Däremot brukar vi köra "kurragömma" när vi tar ut honom på den långa promenaden. Så han får leta upp mig eller min mamma. Det tycker han och vår andra hund är jätte kul!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Turast
2014-07-30 18:57
#17

Pröva att utveckla leken för då kan du använda lekbelöningar :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

MissanTissan
2014-07-30 19:05
#18

Okej. Det ska jag! :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Upp till toppen
Annons: