Annons:
Etikettövrigt
Läst 1403 ggr
PttCherie
7/29/14, 4:57 PM

Hur ofta och hur länge går ni ut med era hundar?

Jag har läst i olika forum att vissa går ut 8 gånger per dag med sin hund. Men det vanligast är nog 3-4 ggr per dag. Men jag har bott i frankrike och där är det vanligt att rasta sin hund innan jobbet och sedan en prommenad efter jobbet. Alltså rastas hunden 2 ggr/dag. Då bor hunden i lägenhet och ingen trädgård är tillgänglig. Är inte 2 gånger för lite för en hund? I Sverige så är det väl olagligt.. :S j

Annons:
Elsa250
7/29/14, 5:03 PM
#1

Jag brukar gå en snabbpromenad på 20 minuter på morgonen, sen en långpromenad på ca 1-1,5 timme på lunchen och en kvällspromenad på ca 40 minuter. Det räcker bra för mina hundar🙂

~Don´t judge me, i was born to be AWESOME, not perfect~

VildaVittra
7/29/14, 5:03 PM
#2

Nej, det är inte olagligt då lagen inte skriver om något tidsspann mellan rastningarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
7/29/14, 5:05 PM
#3

Och jag går ut när hundarna visar att de vill ut, det kan vara allt mellan några minuter till flera timmar. Längden varierar efter vad jag och hundarna känner för, i hällregn brukar det bara göras det nödvändigaste, är det fint väder och svampsäsong så kan vi vara ute dygnets alla ljusa timmar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Michaela-N
7/29/14, 5:07 PM
#4

Jag går ut mellan var 3:e och 4:e timme. Längden är mellan 3 min och 1 timme vanligtvis.

Portie
7/29/14, 5:13 PM
#5

Går ut var 4e timme oftast. Vi är ute minst 10 minuter. Nu när det är varmt får han bara rastningsrundor på dagarna och på kvällarna får han längre promenader på minst en timme.

Marr
7/29/14, 5:20 PM
#6

Jag går ut ca 4 gånger om dan, ibland endast 3. Det beror på min hund. Har han fått en fet korv som extratillägg så blir det en tur extra. Turerna varar ca 20 minuter varav den ena mitt på dagen beroende på väder. Den promenaden är minst på en timme.

Har vi varit vid sjön och han har simmat och grejat så behöver vi ingen långrunda för då är han så trötter.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
CelsiusT
7/29/14, 5:33 PM
#7

Ett dygn har 24h, Om man räknar att man sover 8h/dygn så är där bara 16h kvar som man är vaken. Om man går ut 8ggr/dag så innebär det att hunden rastas varannan timme. Om man ska hinna göra något annat på dagen så innebär det ganska korta turer gissar jag. Låter i vilket fall som helst väldigt konstigt att hinna ut med sin hund så många gånger, och vad gör det för nytta? Bättre att aktivera hunden lite mer när man väl är ute tycker jag.

"12§ Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus
regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd.
Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats.
Allmänna råd 2 kap. 12 §
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare."
Källa: jordbruksverket.se SJVFS 2008:5

Första stycket är statens jordbruksverks föreskrift gällande rastning av hund och "allmänna råd" är just vad det låter som, deras råd om hur man bör tolka föreskrifterna. Märk väl att det står att hundar "bör" rastas var sjätte timme dagtid. Ett bra riktmärke tycker jag, det blir ju ungefär 3-4 ggr/dag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Marr
7/29/14, 6:00 PM
#8

Ja sådana riktmärken kan ju vara bra för den oerfarne, men tycker man märker på hunden om fler rastningar behövs.

Är det mer än 10 grader kallt pallar inte min hund vara ute 20 minuter utan då blir det snabbt ut & in och behoven sker nästan omedelbart. Skulle behöva vinterskor till min dogg för att klara längre vinterpromenader.

Lite lustigt för Shiban (som jag har) kommer ju ursprungligen från de Japanska bergen för ca 100 år sedan. Där kan inte heller vara så varmt vintertid.😃

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Upp till toppen
Annons: