Annons:
Etiketthälsa
Läst 6196 ggr
saraceo
2014-07-28 22:17

Jogga med 3,5-mån valp?

Jag måste bara skriva av mig någonstans… Jag gled in på en tjejs blogg och blev förskräckt! Hon har en valp på 3,5 månader av den större sorten. När den var 3 månader gammal skrev hon att deras vanliga "morgonrastning" var på 5 kilometer! Dessutom skriver hon att hon med valpen på joggingturer!!!!! (Jag vill inte lämna exakta detaljer, men det är som sagt en större ras, som är mycket aktiv och arbetsvillig, från Grupp 5.) Jag blev så ledsen och upprörd över detta… Jag har väl inte fel i att detta är helt fel? Och i värsta fall kanske ge men för livet?

Annons:
VildaVittra
2014-07-28 22:21
#1

Inget konstigt alls om  hon vill ha sitt bohag intakt.  Mina börjar gå i spannet vid 4-5 månaders ålder.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aristarcos
2014-07-28 22:22
#2

Oj… inte bra att fresta så på så ung hund.. Ingen valp i den åldern ska aktiveras på det sättet. Hoppas den inte får problem när den blir äldre.

VildaVittra
2014-07-28 22:22
#3

Och nej, de får inga men för livet. Det är en vandringssägen påeldad av uppfödare som inte vill ta ansvar för sin kassa avel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aristarcos
2014-07-28 22:23
#4

#1 det måste väl bero på hundens ras. Tex en newfoundland eller likanande är de mycket strikta med som valp.

VildaVittra
2014-07-28 22:28
#5

#4 Tänk efter varför det är så. Har man kasst material kommer även avkomman bli det, rasgrupp 5 är i regel sunda. 

Och om man nu har en kass led, tror du att den mår bättre av att inte ha starka muskler runt den så den är instabil? Tror du skadorna blir mindre om man väntar tills hunden är av full vikt när man börjar att träna? Brukar man säga åt tjockisar som mig att börja jogga på direkten eller ska vi gå ner i vikt först och varför tror du att det är så?

Väger en valp mindre än en vuxen hund av samma ras?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aristarcos
2014-07-28 22:31
#6

Varför skriver SKK allmänt detta då ?

http://www.skk.se/sv/kopahund/din-valp-och-unghund/motion/

Annons:
labradoodle
2014-07-28 22:32
#7

Oj… Ingen mjukstart för den lille direkt. Inte bra.

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

VildaVittra
2014-07-28 22:34
#8

#6 Du menar föreningen som jobbar för kass avel och inte funktionsavlar?

Varför svarade du inte på frågorna?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aristarcos
2014-07-28 22:39
#9

Min personliga uppfattning är att man inte ska motionera en mindre valp, framför allt inte en 3,5 månaders valp,  innan den är redo för det. Det är därför jag letade länkarna.

Så jag anser att det kan startas senare att bygga upp muskulatur som hunden kräver. Man låter liksom inte ett spädbarn att springa, innan det är moget för det om vi nu ska jämföra med oss människor.

VildaVittra
2014-07-28 23:17
#10

#9 Väntar man då att låta barn motionera tills de är färdigvuxna?

Och du svarade fortfarande inte på mina frågor. 

  1. Och om man nu har en kass led, tror du att den mår bättre av att inte ha starka muskler runt den så den är instabil? 

  2. Tror du skadorna blir mindre om man väntar tills hunden är av full vikt när man börjar att träna? 

  3. Brukar man säga åt tjockisar som mig att börja jogga på direkten eller ska vi gå ner i vikt först och varför tror du att det är så?

  4. Väger en valp mindre än en vuxen hund av samma ras?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rafflan
2014-07-28 23:53
#11

#10 ja du sätter ALDRIG samma fysiska press på ett barn som en vuxen, när såg du senast ett barn på gymmet med PT som puschar den över sin egna gräns? barns tränings är kul och lek, precis som valpar ska vara. Barn väljer själv att puscha sig och kan även säga NEJ när dem inte orkar mer, det kan inte hundar.

1. Har du kass led och bygger tunga muskler på det kan det orsaka problem när hunden växter pga den extra vikten. dock är det rätt att vuxna hundar som man upptäcker ledproblem är det jätte viktigt med bra muskler.

2. Ingen säger att träning är fel, men för MYCKET träning är skadligt, låt hunden själv springa och avgöra när den vill springa/gå.

3. Valpar är inte tjocka så förstår inte din fråga?

4. Ja, men muskler väger mycket. En valp ska aldrig vara musklad (biffig) eller väldigt fet, den ska försöka hållas i ett bra hull och låta hunden själv välja hur mycket den ska motionera.

Uppreppar mig igen för att slippa missförstånd: En valp ska ha MUSKLER, men du ska inte överträna den!

VildaVittra
2014-07-29 00:09
#12

#11 Jaha, så man har slutat med sådant här? 

1. Nu har du fel, jag har jobbat med rehabilitering och du behöver muskler runt felaktiga leder så de håller sig i position. Skador uppstår när leden rör sig felaktigt, dvs när inga muskler håller den på plats.

2. Där svarade du inte på min fråga.

3. För att svaga leder inte ska utsättas för motion när individen väger mycket, låg vikt minskar risken för att leden övertöjs. En valp väger mindre än en vuxen, så har den nu felaktiga leder minskar man risken för skador genom att träna den när den har så låg vikt som möjligt, dvs när den är valp. 

4 Se ovan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

labradoodle
2014-07-29 00:16
#13

Min spontana tanke är: VISST! Valpar behöver viss motion och bygga upp sig successivt, så att det inte blir "pang-bom" med belastning när de är fullvuxna. Men en tre månader gammal valp? Första rundan för dagen är en halvmil? Och de joggar med den? Det anser jag verkligen är en "pang-bom" i sin tur. De kan väl jogga med valpen, visst! Men då skulle jag verkligen börja med så korta sträckor att det knappast lönar sig att ens gå till joggingspåret. Sedan bygger man vidare med längre och längre sträckor. Mitt svar är klart. Nej, det här är inte ok.

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Annons:
Rafflan
2014-07-29 00:20
#14

#12 vart skrev jag att valpar inte fick springa i skogen och mark och busa? klättra på stenar och träd?

1: rehabiliterar du små barn då? säger du åt dem att gå 5 km flera ggr/dag och jogga så dem bygger jätte mycket muskler? eller säger du åt dem att långsamt och försiktigt bygga rätt muskler runt den skadade leden så den ska hålla? Och ska dem så vara biff eller ska dem vara normalt musklade?

2: jo det var svar på din fråga då du frågade om man skulle vänta med och träna och jag svarade på det. Träning är okej men inte för mycket!

3. fast en vuxen hund är ju inte överviktig?

Det är ingen mening att diskutera med dig då du jämför 5 km promenad flera ggr/dag + jogga med ett barn som leker på en lekplats. och överviktiga människor med valpar… och jag säger att träning på valpens villkor är okej men inte övetränings/för mycket träning vilket du inte verkar läsa/ta in.

kommer inte svara mer på denna tråd då jag sagt mitt, bygga muskler är inte farligt för en valp om den själv får välja när den ska springa, gå och vila och även hur mycket /länge den ska röra på dig, överträning/för mycket träning är dock skadligt, 5 km + jogging är ganska mycket för en liten valp.

VildaVittra
2014-07-29 01:16
#15

#14 Så du menar på att skogsmuskler väger mindre än promenad och joggingmuskler? "Har du kass led och bygger tunga muskler på det kan det orsaka problem när hunden växter pga den extra vikten. "🤔

1 Ja och vuxna. Och ja, man styrketränar barn också och de motioneras. Och ja, är de exempelvis rullstolsburna så ska de vara biffiga i överjkroppen för att minska risken för belastningsskador.

2. Läs frågan igen då.

3. Vägen en vuxen hund mer än en valp? Jäpp, så om SKK nu inte lyckats att avla bort fysikens lagar så utsätts en felaktig led för mer stress när djuret är vuxet och inte valp. 

kommer inte svara mer på denna tråd då jag sagt mitt, bygga muskler är inte farligt för en valp om den själv får välja när den ska springa, gå och vila och även hur mycket /länge den ska röra på dig, överträning/för mycket träning är dock skadligt, 5 km + jogging är ganska mycket för en liten valp.

Sedan när blev en 5 km promenad lång? Det går man ju på några få minuter. Hur långa är era promenader egentligen? 

Det är synd att du inte kan svara, för jag vill gärna veta hur fysiologin bakom det påståendet fungerar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sugar Mist
2014-07-29 02:45
#16

Jag gick 5km med min valp när han var så liten. Imga problem med det, gick inhans takt med honom lös. Jag joggade också med min valp, nu cycklar vi dock. Han är 9 månader, och vi går + cycklar säkert någon mil om dagen. Här hålls konditionen och musklerna igång folk, har aldrig köpt den där skiten med att man ska vänta till hunden är över året för det. Som VildVittra säger går slädhundar i spannet redan som unghundar vid 4-5 månaders ålder, och dom lever ändå.

-

peafie
2014-07-29 09:08
#17

Alla gör som de själva vill. Själv ser jag ingen anledning att motionera valpar, annat än att låta dem skutta över stock och sten i skogen. Låta dem upptäcka världen på sitt sätt och bara få vara valp, i sin egen takt. Muskler behöver de så klart,  det förebygger ju skador, men varför en 3 mån valp ska behöva kuta 5km förstår jag inte. Bättre då att använda löprundan till ensamhetsträning. Tycker jag.

Bloggen     ○    Instagram

oh-la
2014-07-29 09:57
#18

jag läser det som att bloggerskans morgonrunda är 5 km, och att den ibland är med på joggingrundan, inte att dessa två nödvändigtvis sammanfaller. vår kvällspromenad med vår 4-månaders är utan problem mellan 3-5 km, både i skog och på ängar och elljusspår. hon hänger med oss överallt, och vi är ute en hel del och vandrar och hon har inga problem att hänga på. ser inte heller hur promenad skulle bygga upp några extrema muskler som vissa verkar ha fått för sig. en joggare lär ju aldrig kvala in för bodybuilding direkt, så hur skulle promenader på 5 km bygga ohälsosamt tunga muskler på en växande valp? snarare så att promenaderna stärker de muskelgrupper som behövs för att hålla leder på plats, samt buk och rygg i å fall.

ett barn som promenerar 5 km och joggar ibland kommer inte bygga jättemycket muskler… skulle vilja påstå att vilken fotbollsträning som helst ger sammanlagt 5 km gå och jogg, utan problem, och inte ser man några ungar med massor av muskler på fotbollsplanerna runt om i landet.

Exoticas
2014-07-31 23:33
#19

Jaså det var du som kommenterade på min blogg =) 

Jag har svarat på din kommentar, det komiska är att hunden går lös i sin egentakt och jag tränar inkallning =) 

Jag har en siberian husky valp och jag tränar inte henne utan har henne lös i skogen eller lös i skogen med hennes syskon när uppfödaren går med, längan hon följer med på är dessutom bara 3,5km 

Eftersom att hon är lös största delen av dagarna när vi går så väljer hon själv tempo och vill hon vila så gör vi så klart det men det har hon aldrig velat. 

Jag anser att jag kan låta min hund följa med mig upp i skogen på promenad, jag hade förstått din reaktion om jag kopplat henne på en cykel för att dra men nu handlar det om att hon springer runt lös i skogen för att träna inkallning!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Exoticas
2014-07-31 23:40
#20

Det är lite komiskt att inlägget som endast har en kort text och en bild får dig att reagera: 

 Dags att ta på sig tränings byxorna och Calista kopplet och gå upp i spåret!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Annons:
Exoticas
2014-07-31 23:43
#21

Här är det andra inlägget, väldigt informations fattigt! Gade förstått dig om jag skrivit utförligt att jag ska tvinga henne att springa 5km men här handlar det ju om att hon får springa lös, dessutom har jag nu mätt med runkeeper och rundan är endast 3,5km…..

Min familj är ganska slö på morgonen, Teja sitter i matstolen och äter en macka, Calista ligger och sover mellan mig och daniel som fortfarande sitter i pyjamas och halvsover!

Snart ska vi väl få på oss kläderna och gå upp i spåret, så att Calista får springa lite och jag en jogging tur.

Jag skulle vilja springa blodomloppet, men ingen vill göra det med mig! Eller ja, ingen är hurtig nog ;) Det skulle vara kul att se hur fort jag tar mig dom 5km. 5km är inte långt alls, våran morgon rastning med hunder är 5km.

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Turast
2014-07-31 23:44
#22

Gick in på bloggen och kollande kommentarerna, ärligt hur gammal är den som skrev det!? Läste inläggen också och jag tycker det inte var något konstigt alls.. Däremot var kommentarerna riktigt otrevliga och fördomsfulla! Valpar SKA få röra sig, min hund har fått gå långpromenader enda sen jag fick honom (3,5 månader) , det var promenader på 1,5-2,5 timmar och vi gick i hans takt och tränade inkallning osv, inget konstigt alls. Herregud.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Exoticas
2014-07-31 23:55
#23

Tack gode gud för att det finns några människor som vet hur hundar fungerar här! 

Jag kan ju bara köpa en vagn till min hund i stället hahaha, nej för den delen kan hon bara hoppa in i varukorgen under Tejas vagn om hon inte orkar….

Inläggen jag skrivit är ju så sjukt informations fattiga så att det inte finns någon information i hur jag tränar min hund och trots det finns det någonting för människor att reagera på haha!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Turast
2014-07-31 23:59
#24

Ja man ska inte vara för snabb med att döma! Har själv en blogg och ibland när jag läser mitt eget inlägg kan jag missuppfatta mig själv, men dina inlägg såg jag inget fel på, det stod inte att du släpade med valpen på 5km joggingrundor det hittade TS på själv… Tycker du ska fortsätta som du gör :) skulle vara kul om vi förbjöd barn att sporta tills de är 18 för att kroppen inte växt klart än ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Exoticas
2014-08-01 00:02
#25

Det handlade ju bara om att dra slutsatser ur ett inlägg utan någon som helst information! Jag får väl börja skriva utförligare ;)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Turast
2014-08-01 00:08
#26

Haha äh, folk som drar slutsatser utan att veta om det är sant kan man strunta i. Trevligt om de frågar utan otrevlig ton vad man manar så kan man förklara men inte skriva så otrevligt som första kommentaren var :(

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Exoticas
2014-08-01 00:11
#27

Ja men det var det jag menade, de hade ju kunna ifråga sätta i stället för att röra i hop någonting i huvudet som inte stämmer!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Annons:
Saffran0Spice
2014-08-01 09:50
#28

Tycker det är helt ok - med förutsättning att ägaren tar hänsyn till att det är en valp. Med det menar jag att jag hoppas hon inte sprintar 5km, utan kanske kör med intervaller (snabbt en bit, långsammare en bit) och kanske även tar en paus emellan.

Men det är ju svårt att avgöra också av en text, hundar är ju helt olika. Vissa orkar 5km och mer, medans andra blir trötta fortare, man får helt enkelt individanpassa sin träning med hunden. Men att motionera en hund som är 3½mån ser jag verkligen inget fel med =)

Fridaaaa
2014-08-01 10:26
#29

Sedan får man kolla ras också. Man kan ju inte köra samma med en huskyvalp som med en nuffevalp t.ex :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
2014-08-01 10:31
#30

Den här tråden var verkligen bra tycker jag. Ofta kommer det trådar där människor förfasar sig över andra hundägare (eller icke hundägare) Det är ju inte ofta människan det berör, får en chans att berätta hur det faktiskt ligger till.   Det är lätt att piska upp en hatisk stämning mot någon på olika forum, och det är tråkigt att inte ha fakta innan man börjar spy galla.

saraceo
2014-08-01 10:51
#31

Okej, förlåt om jag gick för hårt fram. Men efter att skådat hundar som verkligen farit illa och aldrig fått chansen att själva säga stopp, så kan jag inte låta bli att reagera. Dock så var det ju av mindre arbetsvilliga raser än husky då. Men vad jag också blir väldigt förvirrad över är att du ändrar inlägget. I inlägget stod det ju att du satte på henne joggingkopplet, det har du redigerat till bara "koppel" nu… Så hon springer lös och tränas inkallning - ändå har hon joggingkoppel? Det är klart det låter värre med joggingkoppel - så det du redogör här på iFokus är faktiskt inte helt sant. Jag hade antagligen inte reagerat på om du bara skrev "koppel", det var ju just "joggingkoppel" som skrämde mig. Vill inte tjafsa, jag tar upp händerna och erkänner att jag gick för långt! Men utan folk som reagerar och ger tankeställare blir det många allvarliga fall där hundarna faktiskt aldrig hjälps eller räddas! Men jag ska gå mjukare fram framöver. #24 Jag har aldrig sagt att joggingen och 5km promenaden är samtidigt? Det är du som hittat på att jag hittat på det?

Exoticas
2014-08-01 10:57
#32

Eftersom att du missuppfattade fick jag ju ändra :) jag har inget jogging koppel…

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

saraceo
2014-08-01 11:02
#33

#32 Ok, för du kan ju förstå att det låter mer extremt med joggingkoppel? Som att ni går in till max för att jogga. Men skönt att det inter så illa som det låter då. Men jag är i alla fall inte ensam om att tycka motionen är i överkant, så snälla anklaga inte heller bara mig för att vara s.k. dum i huvudet… Om ni tittat på alla "likes" så är det ju dessutom fler på dem som talar emot så här mycket motion, än för dem som talar för…

saraceo
2014-08-01 11:14
#34

Jag dömde dig kanske lite hårt, men när du skrev och undrade om du skulle behöva byta foder när valpen bytte tänder, så började jag verkligen undra. Jag blev osäker på hur mycket erfarenhet du egentligen hade om hundar. Tänkte att du verkligen var nybörjare. Så jag hade väl antennerna ut extra mycket när jag läste bloggen och all motion du skrev om. Men det var lite väl dömande av mig.

Annons:
oh-la
2014-08-01 11:33
#35

vad är det som är så extremt med ett joggingkoppel? är inte det bara ett koppel, ofta lite kortare men inget extremt, ofta med lite fjädring och ofta med möjlighet att sätta i midjebälte så man slipper hålla det i handen. kanonbra om man går med stavar också. eller har jag missförstått joggingkoppel?

saraceo
2014-08-01 11:36
#36

Det är egentligen inte så extremt i sig, men köper du joggingkoppel som joggare så är det ju ofta för att underlätta joggingen. Det var därför jag trodde att hon tog med hunden i syfte att just jogga.

Exoticas
2014-08-01 11:53
#37

Du kanske ska be om information nästa gång, det är ett sånt koppel med fjädring jag har och det fäster jag gärna i bältet. Då blir det lättare att träna drag kommandon… fick för mig att det inte var ett jogging koppel eftersom att du hade sån stark reaktion av det hela.. Det framgår ingen stans i inläggen att jag tvingar med henne på någon jogging runda eller låter henne arbeta mer än hon orkar. Det framkommer inte heller att jag låter henne springa löst men det är för att slippa moraltanter som säger att jag inte får ha henne lös…

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

oh-la
2014-08-01 11:57
#38

#36, det behöver man väl inte? det är ett flexande koppel som man kan fästa runt midjan. finns jättemånga orsaker förutom joggning som gör att man äger ett sådant. kan känna att det är bättre att fråga på istället för att förutsätta att personen drar iväg sin hund på långa joggingturer. jag har en spårlina trots att jag inte spårar med min hund, som exempel.

saraceo
2014-08-01 12:08
#39

#38 Men läser du vad jag skriver, jag har ju sagt att jag TRODDE det? Och det är kanske inte så konstigt att TRO det när det står att man "tar på sig träningsbyxorna och tar på joggingkopplet och ska upp till spåret"?

saraceo
2014-08-01 12:13
#40

Tycket f.ö. ännu en gång att ni kan se på alla "likes"… De flesta är EMOT för mycket motion så helt borttappad är jag tydligen inte? Även om jag tydligen dömde för hårt i detta fallet!

Turast
2014-08-01 12:16
#41

Fast många tror ju att det är dödssynd att motionera en valp innan ett års ålder… Så inte konstigt att det är likes? Det skadar inte en valp att sakta trappa upp motionen. Men startar man pang bom direkt då hunden fyllt ett år ser jag som mycket mindre smart än att förbereda valpen inför hårdare träning som vuxen

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
saraceo
2014-08-01 12:19
#42

Nej jag håller med om det. Men det var ju just det att jag inte tyckte det lät som nån upptrappning utan snarare pang bom som valp istället, som nån skrev här tidigare.

Fridaaaa
2014-08-01 12:20
#43

Håller med #41.
Valpar mår bra av att röra på sig men inte direkt motionmotion (alltså krävande) men trappas upp efter hand och när hunden är unghund (räknar jag från  6 månader)så är vi uppe i nivå till att börja motiona så smått och sedan då öka efter hand.

Sedan husky, och ja slädhundar brukar man kunna gå fram fortare med än storväxta hundar som nuffe, grandis mfl.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: