Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 6835 ggr
[Tess86]
2014-07-28 22:08

Hur stor risk för parning?

Idag var min man hemma, hundarna var i trädgården. Han hörde dem skälla, men bara lite, så han gick inte ut för han trodde att de lekte med varandra. Helt plötsligt kommer tre hundar inrutschande i huset, våra två tikar och en hanhund som bor flera kilometer bort! 

 Tyri började löpa för ca två veckor sedan. Vi tror att hon har slutat blöda helt nu, vi har inget tikskydd på längre i alla fall. De senaste dagarna ställer hon ofta upp sig för vår andra tik och viker svansen. Är det ett tecken på att hon är under höglöp?

Hanhunden rymde för första gånger efter oss medan Tyri var under förlöp. Efter det har han rymt till oss tre gånger till. Förut har vi sett honom direkt och fångat in honom men nu vet vi inte hur länge de var tillsammans i trädgården.

Tyri är lite högre än hannen. Han är en dvärgpudel tror jag medan Tyri är en medelstor blandras på 18 kg (fast lite oproportionerligt korta ben och musklig kropp, så hon kanske väger mer än andra hundar med hennes mankhöjd.)

Finns det risk att Tyri har blivit parad? När kan vi i så fall se tecken på dräktighet? Vi kan ingenting om avel så förklara gärna som för en idiot 😛

Annons:
Ambrose
2014-07-29 00:01
#1

Ingen expert, men chansen finns säkert. Vill ni inte ha valpar så skulle jag tagit henne till vet. De kan säkert ge en spruta eller liknande för att avbryta ev graviditet om det är tidogt i graviditeten. Ni kan även ringa vet och be om råd. Kostar inte många kronor. Någon annan kan säkert ge bättre svar

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Rafflan
2014-07-29 00:03
#2

Risken finna alltid, jag är inte helt säker men tror att runt dag 28 kan man göra ultraljud, och abort spruta kan man ge senast dag 40-45.

Ska ni behålla valparna bör ni tänka på hur gammal tiken är, kolla om försäkringen täcker förlossnings problem och hälsokolla hunden hos en veterinär så ni vet att hon är okej för att få valpar.

russin
2014-07-29 08:36
#3

och som "läxa" - aldrig lämna en löptik själv i trädgården så länge hon löper. Än mindre när ni vet att en hanhund kan ta sig in till er

peafie
2014-07-29 08:55
#4

Ja, hon kan vara dräktig. Oftast sker ju en s.k. hängning men en tik kan bli dräktig även utan hängning. Så in med henne till veterinären och skona världen från fler ogenomtänkta gatukorsningar.

Bloggen     ○    Instagram

dbIII
2014-07-29 09:44
#5

Ja hon kan vara dräktig. Vad gäller abortsprutor skall man vara väldigt medveten om att de inte är ofarliga. Min tik höll på att dö efter första sprutan. Intensivvård/inläggning i 3 dagar blev resultatet. Om tiken reagerar eller inte vet man ej förrän efteråt.

[Tess86]
2014-07-29 10:02
#6

Vad gäller att ha henne i trädgården så kommer hon att fortsätta vara det även nu, det finns ingen annan lösning för oss såsom vi lever och bor. Det finns heller ingen annan hanhund i närheten (vi har inte många grannar) förutom just den här, och ägarna till den här sa att de skulle ha den i lina, så vi tog för givet att den inte skulle komma igen.

Är det samma abortspruta som man ger tidigt under dräktigheten som senare? Finns det risker även med tidiga abortsprutor, så att säga?

Tyri är ca 2,5 år. Vi vet inte exakt eftersom hon är en omplacering som upphittats utomhus utan chipmärkning. Men när vi fick henne satte veterinären ungefärlig ålder på henne. Vi var nyligen hos veterinären och kollade henne för övrigt och hon är fullt frisk.

Annons:
[Tess86]
2014-07-29 10:04
#7

Jag läste lite på veterinären.nu och Marianne Tornvall säger: "Det bästa är att vara säker på att tiken blivit dräktig innan man ger en abortspruta. Det kan göra 25 dagar efter parningen. Vill man inte vänta så länge ger man sprutan på “vinst och förlust”."

[Tess86]
2014-07-29 10:09
#8

Det verkar också ganska vanligt med partiell abort, dvs att några valpar överlever och föds ändå. Då kan man ju fråga sig, är de stackars valparna skadade av abortmedlet?

peafie
2014-07-29 10:26
#9

#6 Nu kommer jag vara lite tråkig men som jag ser det har både hanhunds- och tikägaren ett gemensamt ansvar. Hanhundsägaren har naturligtvis ett ansvar att se till att hunden inte rymmer, men tikägaren har också ett ansvar att inte lämna sin tik utan uppsikt och utan en tillräckligt säker inhägnad. Jag tycker inte att en tik i höglöp ska vara utan uppsikt och har man den ändå i trädgården så kan man åtminstone ha såpass höga staket att hanhunden inte kan ta sig in. I all välmening, det vore ju onödigt om det hände igen.

Angående abort så bör du nog rådgöra med en veterinär.

Bloggen     ○    Instagram

Turast
2014-07-29 10:30
#10

Kanske är en bra ide att sterilisera/kastrera henne efter detta, om ni inte tänker ha uppsikt över henne under höglöp :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Rafflan
2014-07-29 11:27
#11

#8 det är inte vanligt att några valpar överlever abortsprutan. Dock kan man göra ett nytt ultraljud efter en tid och ev kanske ge en till spruta om det skulle vara så :)

Men ring och prata med din veterinär ang hur och när man gör aborten :)

[..$Dog$..]
2014-07-29 11:31
#12

Hade aldrig gett en abort spruta, då jag alltid velat ha valpar😍 men det är ju enligt mig

Rafflan
2014-07-29 11:35
#13

#12 dock är det bättre med en planerad parning i sånt fall

och är inte att bara ta en kull för kul, det finns risken att tiken dör! Man har ett ansvar att ta hand om valparna, vara ledig från jobbet för att vara hemma, registrera valparna, vaccinera, märka, osv, så det kostar en del också. Och blir mycket kiss och bajs tork vilket kan bli väldigt tröttsamt. Och vad händer om dem inte blir sålda? om dem blir sjuka i dolda fel då det inte finns dold fel försäkring?

Nej bättre att avla på djur man vet rasen/raserna i och hälsokolla föräldra djuren för att försöka få så friska valpar som möjligt.

Annons:
Turast
2014-07-29 11:35
#14

Tycker det är bra att TS överväger abortspruta då världen inte behöver mer blandraser som när de kommer i könsmognaden ofta hamnar på hundstallen..

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[..$Dog$..]
2014-07-29 12:39
#15

#13 ja det är klart men menar ju det att de ska vara en planerad parning ;)

Turast
2014-07-29 12:49
#16

Fast det var ju inte det det handlade om…

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

russin
2014-07-29 17:11
#17

Inga problem förresten för en liten hanhund att para en stor tik - det är bara att tiken ställer sig lägre eller tom lägger sig ner för att det ska ske. Hundar är vansinnigt uppfinningsrika när det gäller fortplantning. Eftersom din tik verkar vara i höglöp, så räcker det att hanen är "inne och vänder" för att det ska kunna bli valpar - det behövs alltså inget häng. Det kan med andra ord gå på 10 sekunder att utföra en parning.

Riskenn finns att det kommer bli tjuvparning på varje löp om tiken ska gå utom synhåll i trädgården och andra hundar kan ta sig in genom ert staket.

Marr
2014-07-29 17:28
#18

Håller med russin med flera. Risken att hon blivit tjuvparad är stor. Min mor som hade kennel i 30 år hade en tik som var färdig med sitt löp sedan länge hittade henne och en hane hängande i trädgården.

Risken med abortsprutor kan vara livmoderinflammationer. Så var det förr i alla fall. Sterilisering är en god tanke om hon ej är en välmeriterad avelstik. Att ha lösspringande hundar komma och para är ju inget som är bra på något sätt alls.

Storleken spelar liksom inte så stor roll för att lyckas med parningen, förutom vid en förlossning då om hanen är av större ras. Det blir inte bra alls det heller, i värsta fall.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[Cookie Monster]
2014-07-29 18:18
#19

Man ska faktiskt kunna ha sina hundar lösa i sin trädgård även under höglöp om man vill. Det är ju inte TS fel att hanhundens ägarna inte håller koll på sin hund. 

Till TS då den hunden verkar smitta rätt ofta så borde ni börja lämna in hanhunden till polisen när ni fångar in den. För då får ägaren lösa ut hunden för strax under 2000:- (har jag för mig att det är) så kanske ägarna lär sig sin läxa tillslut!

russin
2014-07-29 18:24
#20

Risken för livmoderinflammation är väldigt liten med nuvarande medlet Alizin, men ju snabbare man ger desto mindre risk är ett det blir jobbigt för tiken (äldre foster ger större abort och vissa foster kan tom överleva om man väntar för länge)

Annons:
Rafflan
2014-07-29 19:55
#21

#20 dem kan även få livmoderinflammation av förlossning, det är nog lika stor risk att dem får det pga förlossningen som pga abort sprutan :)

Sen är det ju så att ger man abortspruta/låta hunden födda valpar får man ha extra super noga kolla på livmoderinflammation, upptäcks det tidigt är det lika lätt att operera som en vanlig kastrering :)

[Tess86]
2014-07-29 22:00
#22

#9 Gentemot min tik har jag ju såklart ett ansvar att "skydda" henne mot oönskade parningar. Men i det här fallet har jag inget som helst ansvar för att hanhunden kom in på vår tomt. Jag har ett staket runt tomten som håller min jämthund och min blandrastik på 18 kg inne. Hur ska jag kunna säkra min tomt mot eventuella hundar som tydligen t.o.m. smiter från inhägnaden som är anpassad för den hunden? En annan ägares hund befinner sig på min privata mark, efter att ägaren t.o.m. talat om att hunden kommer att vara kopplad hädanefter. Hur är jag skyldig till detta? Det är inte så att vi bor i stan och det springer massor med hundar här. Det finns en enda hanhund och han skulle vara kopplad enligt ägaren. Vi har så stor tomt att vi inte ens skulle kunna skydda henne om vi var ute i trädgården, vi kan omöjligt ha uppsikt över hela.  Ska jag ha min hund inlåst i ett rum under hela löpet för att skydda henne?

Hur som helst skrev jag inte den här tråden för att försvara mig vad gäller hur vi håller vår hund. Jag vill få lite information så att jag kan ta ställning till hur jag ska gå vidare. Blir det en massa bök här googlar jag lite istället. Tyckte bara att det kunde vara trevligt att diskutera lite med folk som är vana vid avel. 

#10 Vi övervägde kastrering redan när vi fick henne, men det har tagit emot lite eftersom vi inte kommer att umgås med andra hanhundar. Vi kastrerade vår jämthund eftersom vi ville kunna ha henne lös på jaktmarken under alla jakter, och inte riskera inställd jakt på grund av löp. Men hon blev så otroligt dålig av operationen! Så kastrering är något som jag kommer att tänka till om både en och två gånger innan jag tar till igen, på någon hund, eller i alla fall tik. Det är en stor operation. 

#11 Jag ska ringa och prata lite med veterinären imorgon :) 

#12 Det är skillnaden för oss då, att vi inte vill ha valpar. Inget ont om valpar, men vi har inte tid eller kunskap som räcker till och det är inte rätt tik eller hanhund heller.

#17  Det var det jag misstänkte, att det inte krävs mycket tid alls. 

Eftersom det finns en enda hanhund som potentiellt kan para sig med vår tik borde vi kunna lösa problemet i framtiden. Förhoppningsvis blir ägaren lite skrämd när jag ringer och berättar om veterinär och abortsprutor, och håller koll på hunden i framtiden. Hjälper inte det får vi börja lämna in hunden när den rymmer, så kanske de har bättre koll på den. Räcker inte ens det får väl maken ta fram älgstudsaren… Nej, jag skämta bara! Sista alternativet är såklart uteslutet :D

#18 Ja, de verkar snabba med att få sitt gjort, om de nu vill :P Vad gäller kastrering så skrev jag en kommentar om det till #10

#19 Bra tips det där! Jag tror att avgiften blir ännu högre om hunden är lös just nu. Man bryter ju mot jaktlagen att ha hunden lös under sommaren, när de vilda djuren har sina ungar. 

#20 Tack för informationen :) Jag ska ringa och diskutera lite med vet. imorgon.

[Tess86]
2014-07-29 22:01
#23

Om det blir till att ge abortspruta, och kanske röntga flera gånger, visst måste vi kunna får hanhundsägarna att betala då, eftersom det var deras hund som befann sig på vår tomt?

russin
2014-07-29 22:03
#24

#19 - njae, man ska ha koll på sin löpande tik med om det inte är säkert inhägnat från båda håll och framförallt om man vet att andra hundar kan ta sig in. Absolut är hanhundsägaren att beklaga då dom flera gånger låtit sin hund smita, men har man en löptik utan uppsikt där man vet att andra hundar kan ta sig in så är man enligt mig väldigt oaktsam. Hårdrar man det så är det även illa från Jordbruksverket sida, då man ska ha koll på sin löptik.

Att jag kan ha löptikar i min trädgård själva beror på att jag har 190 cm högt plank runt om (och kant nertill så ingen kan krypa in) - men hade jag haft vanligt trädgårdsstaket på 70-90 cm så aldrig någonsin skulle dom få vara själva utan uppsikt då. Bäddat för tjuvparning och trubbel.

Men nu handlade det om ev dräktighet och ja - antingen spruta tiken direkt eller göra ultraljud på dag 28-32.

[Tess86]
2014-07-29 22:17
#25

#24 Ja, söker man runt lite verkar åsikten generellt vara att det ligger på tikägarens ansvar att se till att det inte blir tjuvparningar. Och ja, det låter ju logiskt, det är bara tikägaren som vet att tiken löper. Vanligtvis… om man inte som i vårt fall redan talat om för hanhundsägaren att tiken löper. 

Men å andra sidan vem har brustit i tillsyn? Den som har sin hund på sin inhägnade tomt, eller den som har sin hund flera km bort och inte ens har märkt att den har rymt, igen. 

Så frågan är vad lagen säger och inte vad den allmänna uppfattningen eller åsikterna är?

Hur menar du att det är illa från Jordbruksverket? Vad är det de säger i frågan?

När man gör UL vid dag 28-32, finns det någon möjlighet att se om tiken är dräktig med blotta ögat (kroppslig förändring, beteendeförändring?) eller är det endast UL som kan ge svar så tidigt?

[Tess86]
2014-07-29 22:31
#26

Jag vet att man inte ska titta på specifika fall när det handlar om vetenskap, utan att man ska gå efter statistik i det stora hela, men det här blogginlägget var ju inte så uppmuntrande att läsa, inklusive kommentarerna.

http://mattisblogg.se/2012/06/varning-for-alizin-vet-for-hund/

Rafflan
2014-07-29 22:33
#27

#25 ultraljud alt röntgen ska kunna ge svar redan vid 20-25 dagar efter misstänkt parning, och det är bra om man kan ge abort sprutan så tidigt som möjligt :)

Men ring och prata med veterinären om när, hur, osv :)

Sen håller jag med dig, har du en gård med staket som håller dina hundar inne har du ju dina hundar under kontroll och då känns det verkligen som hanhundsägaren brustit i sin tillsyn då deras inhägnad tydligen inte var säker nog. Ni kanske kan dela på kostnaderna?

Tycker det är fel av folk att anklaga dig, ska du låsa in din hund bara för att andra ägare inte kan hålla koll på sina hundar liksom? nej tycker hanhundsägaren gjort fel och du har inte gjort nåt fel.

Annons:
Cert
2014-07-29 22:35
#28

#26 jafytusan… usch… vilken läsning

[Tess86]
2014-07-29 22:40
#29

#27 Ja jag ska ringa och prata med dem imorgon. Men som det känns nu vill vi vänta på UL innan vi ger spruta, vi vill inte ge sprutan för säkerhetsskull utan UL först. 

Tack. Jag förstår båda sidors resonemang och tar inte illa upp av kommentarerna. Känner mest bara att jag inte orkar med någon lång diskussion om olika åsikter utan vill ha svart på vitt vad som faktiskt gäller, vad lagen säger.

Rafflan
2014-07-29 22:45
#30

#26 källa? det gäller att vara källkritisk ;)

Jag har gett 3 av 4 hundar rimadyl någon gång under deras liv utan problem. Men samtidigt dog en kompis hund av rimadyl, eller jag den dog inte av rimadylen utan den hade medfött leverproblem som inte syntes på blodproverna men rimadylen fick levern att krascha och hunden akut avlivades.

Jag har själv 3 katter, alla katterna har bra blodvärden, trots detta har 2 av katterna förändringar på njurarna som vi har sett via ultraljud, om man tagit blodprov och sen gett tex metacam finns det risk att vi kunde kraschat deras njurar.

Så tror det är samma i historierna hon berättar om, det fanns nåt fel på djuren sen innan som krokade allvarligt med alizinet, ingen av hundarna verkar heller ha obducerats för att hitta orsaken?
Om valparna överlever alizinet ska inte tiken dö pga det.

Alla mediciner är risker, ingen medicin är 100%, om du vill kan  du ju överväga att kastrera tiken istället för alizin spruta, om hon ens är dräktig :)
Och du gör helt rätt i att kolla först att hon verkligen är dräktig innan du ger sprutan :)

[Tess86]
2014-07-29 22:54
#31

#30 Jo, det var det jag menade med mitt inlägg, att man inte ska titta på specifika fall utan gå på statistik. Men jag tycker ändå att man alltid ska vara medveten om de risker som finns, för- och nackdelar, innan man tar ett beslut. Jag vet att det finns lika mycket risker med en graviditet och förlossning så det handlar inte om att jag står och väger mellan att behålla valparna. Vi vill inte ha valpar och kommer inte att ändra oss i den frågan, så någon övertalning i den riktningen krävs ej.

Men hade jag inte läst om riskerna kanske jag hade övervägt att ge en spruta för säkerhetsskull, för att göra det så tidigt som möjligt. Men som det är nu vill jag göra UL först.

enbartmalin
2014-07-29 23:05
#32

Utan att diskutera allt runt om:
Jag hade gett spruta direkt utan att tveka, det är dumt att chansa och vänta enligt mig.
Vi gjorde det när våran tik troligtvis blev tjuvparad, hon fick inga men och mådde inte dåligt av det.

Att sitta med den sedvanliga blocket annonsen "Vår tik blev tjuvparad av grannens huns" finns inte på kartan för mig.
Får man en oönskad parning tar man ansvar för den och tar bort den(Vilket det låter som du är beredd att göra).
Världen är redan packad med massa konstiga blandningar som folk köper och inte klarar av. (Nej jag har inget emot blandraser så länge dom är vettiga och planerade)

Hade vi behållit våra hade det blivit Schapendoes/Mudi… Hrrrm..

Ni vill inte ha valpar, ta sprutan direkt.

Hälsningar Malin

Rafflan
2014-07-29 23:08
#33

#32 ökar risken för biverkningar/problem om man väntar? alla mediciner har ju biverkningar så känns ju onödigt att ge mediciner i onödan :)

enbartmalin
2014-07-29 23:15
#34

#33 Ju äldre och större dom är så mår hunden helt klart sämre av aborten.

Hälsningar Malin

Annons:
enbartmalin
2014-07-29 23:27
#35

Kontakta dina närmsta veterinärer(Mer än en om du har) och hör vad dom säger och hur dom gör på sina kliniker då det kan vara olika.
För vad vi än säger här inne så kvittar det om din veterinär gör på annat vis eller anser annorlunda.
Det kostar inget att ringa och få information, du kan dessutom kolla upp eventuella priser och se vem som är billigast eller höra vem som verkar kunnigast på området.

Hälsningar Malin

Cert
2014-07-30 12:47
#36

Är det bara jag som tycker att man inte promt behöverge tiken en spruta?
Jag tycker att det låter som ett galet läskigt medel.

Om tiken är frisk och en trevlig hund, och hanhunden- som ni vet vilken det är. Är frisk och en trevlig hund. Så ser jag ingen panik. Hur är föräldrarna med rädslor och manier? sjukdomar? hälsokontroller?

SuperLimm
2014-07-30 13:03
#37

#36 TS har dock redan skrivit att de inte vill ha några valpar på tiken så det tror jag inte ens behöver diskuteras.

Mvh Linn

Rafflan
2014-07-30 13:42
#38

#36 är dagen efter piller ett galet läskigt medel? och många människor gör årligen abort, det är galet läskigt att göra abort?

Cert
2014-07-30 14:31
#39

#37 Jag tyckte att det snabbt blev. Likt så som det brukar bli på hundforum, en mycket hetsk stämning där alla bör tycka samma sak annars går det illa. Ett mynt har alltid fler sidor. Jag tycker att läkemedlet känns som det kan vara osäkert att använda.  Kastrering förebygger problematiken kring valpning avsevärt. Läste att ts varit med om komplikationer i samband med kastrering och förstår och hennes oro.

  #38 Både ja och nej. Den diskussionen skulle nog förstöra ts tråd fullständigt. Starta en tråd inne på gravid i fokus, barnlöshet, kvinna, psykologi eller någon annan av iFokus sidor. Skicka ett pm om du vill att jag ska skriva där då.

SuperLimm
2014-07-30 14:33
#40

#39 Men vad för alternativ finns det annars om de inte vill ha valpar på tiken? ska de låta tiken föda valparna och på så sätt riskera tikens liv bara för att sen avliva valparna? Då tycker iaf jag att det är snällare mot alla inblandade att ge en abortspruta.

Mvh Linn

Cert
2014-07-30 14:39
#41

#40 Och jag tycker då att det kan vara bättre att kastrera tiken, i såfall.

Annons:
Rafflan
2014-07-30 14:40
#42

#39 okej, nej trodde inte det skulle bli en diskussion av det…

Men håller med #40

SuperLimm
2014-07-30 14:41
#43

#41 ja om man kan kastrera en dräktig tik(jag har inte en aning om det går) så är det säkert det bästa, om man nu vill göra det.

Mvh Linn

nashjamie
2014-07-30 15:51
#44

Vad irriterad jag blir när de flesta i tråden anser att det är mycket ts fel att det blev som det blev för att hon hade hunden lös inne på sin egendom, på sin trädgård, i sitt hem. Hålla tiken under uppsikt under höglöp? Ja, självfallet att man ska det, men det betyder inte att hon inte ska få ha hunden lös på sin gård, som är inhägnad. Ska hon sitta och råblänga på hunden under tiden hunden löper or what? JAG anser att det är ingen annans fel än hanhundsägaren då den ägaren inte tog sitt ansvar att hålla hunden kopplad trots att denne sa att den skulle det. Och även om det skulle gälla en annan hanhund än just denna är det ändå inte ts fel, det är hanhundsägaren fel. Skrattretande hur ni anser att det lika mycket är ts fel som hanhundsägarens fel. Det är inte ts fel öht!

Det är inte ditt fel ts, du ska INTE behöva ha hunden instängd eller så bara för att hanhundsägare inte kan ansvara för sina hundar. Det är ditt hem, din trädgård, din egendom.

[tk1971]
2014-07-30 16:45
#45

#44: Inte TS:s fel överhuvudtaget? Nja, där håller jag inte med riktigt. Jag har en tik, och en trädgård. Den är inhägnad med en häck + staket. Ändå står jag där och håller koll när hon är ute i trädgården när hon löper. Jag litar inte ett dugg på henne då. Inte på förra tiken heller. Det är så lätt att förmänskliga hundar men deras drifter får dem att göra saker man inte trodde om sin lilla lurviga älskling.

nashjamie
2014-07-30 17:01
#46

#45 Jo, men nu handlade det inte om att tiken sprang iväg om det var det du menade. Lät inte heller på ts som att tiken verkade rymningsbenägen under löpet heller eftersom jag inte läst nåt om det. Utan hanen sprang in till tiken, där tiken var lös på ts tomt och de flesta här anser att det är hennes fel eftersom hon inte höll koll på tiken då hon hade tiken lös på sin gård som är inhägnad utan uppsyn. Och det tycker jag är fel, för det är andra ägaren som inte hållit koll på sin hund trots att denne sa att hanen skulle vara kopplad med långlina

Och ja, tiken kanske var med på själva parningen men ägaren till tiken har inte gjort fel eftersom hanens ägare brast i sitt ägaransvar att ha koll på sin hund. Hade varit en annan sak om hon inte haft inhägnat och inte hållit koll. Men nu är det inhägnat och det skedde på ts tomt.

Marr
2014-07-30 17:09
#47

#45 Nä men som sagt råder just nu koppeltvång på hundar och blir lite irriterad på en granne som har en tik som rymmer hela tiden. Flera gånger i veckan springer hon här och även om min är en hane så gör han ingen skillnad på tik eller hane om inte tiken är i löp.

Rusar hon fram kan jag lova det blir slagsmål. Har fått henne stanna då jag vrålat stanna! till henne. Det är en Sibirian Husky och min är en stöddig Shiba. Min hund får stryk om hon försvarar sig och har varit tvungen säga till grannen att denne måste lösa det här med hennes rymningar. 

Folk runt omkring här har retat upp sig på detta och hon är hur snäll som helst mot folk  även om en del blir rädda, men om min Shibahane känner sig hotad så blir det bråk, det vet jag sen tidigare. Då lösspringande hundar har sprungit fram till honom.

Då har det varit unga Golden Retrivers och min lille kille höll på spöa skiten ur en stackare som rusade fram. Var tvungen att sära på dom och min hund orsakade en stelkrampsspruta för mig och vet.vård för den andre. Men deras vet.vård det fick dom betala själva för det var just under dessa tider då det rådde koppeltvång. Jag ska kunna gå i skogen och jag ska kunna ha min hund på eget inhägnat område utan att behöva betala för det genom en skadad, tjuvparad hund som rusar hit.

Jag håller min hund kopplad och ser noga till att han ej kan rymma. Men ska man vara på den helt säkra sidan kanske man måste ha ett "kyskhetsbälte" på sina tikar?

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Ison
2014-07-30 18:20
#48

#44 kommer hanen in så är varken TS staket eller hanhundens staket säkert. Tyvärr händer olyckor. Jag skulle aldrig släppa ut en löptik på tomten, förnamn vet aldrig. Aningen får man ha hunden i hundgård som verkligen är rymningssäker eller gå ut med den i koppel. Tycker de är tråkigt för både TS och den andra ägaren att de hänt. Men anser att det är lika mycket bådas fel.

Annons:
peafie
2014-07-31 14:05
#49

Instämmer helt med #48.  Har haft tik hela livet och under löp och höglöp är hon aldrig utan uppsikt. Det har dels att göra med det strikta ägaransvaret men kanske framför allt att jag är rädd om mina hundar och vill inte utsätta dem för tjuvparningar med allt vad det innebär.

Med det sagt är jag övertygad om att TS känner detsamma för sin tik och det som har hänt det har hänt. Jag hoppas det löser sig på bästa sätt för dig och din tik, TS.

Bloggen     ○    Instagram

[Tess86]
2014-08-01 23:23
#50

Tack för de tips och hjälp jag fått om abortsprutor, UL och kastrering! 

Jag orkar tyvärr inte diskutera övriga ämnen som kommit upp i tråden eftersom syftet med min tråd var att få hjälp med mina frågor, inte starta en debatt. Det blir lätt bara en hätsk stämning där alla som gömmer sig bakom datorskärmarna är de perfekta hundägarna som aldrig gör några misstag. Det räcker inte med att man vill rätta till felen, man får aldrig fela från första början. Och just nu orkar jag tyvärr inte höra på hur duktiga alla andra är, för det visar sig ändå alltid bara att alla alltid är bäst. 

Hur som helst "löste" det sig med Tyri. Jag ringde till hanhundsägaren och berättade om våra misstankar. Jag var inte arg på hanhundsägaren på något sett, en olycka kan hända alla och h*n var väldigt trevlig tillbaka. Hanhundsägaren skulle höra med lite kunniga vänner och återkomma.

Nästa dag hade h*n pratat med en anhörig som är chefsveterinär. Veterinären sa samma sak som vår vet. sa, först UL och sen spruta, för att man inte ska ge sprutan i onödan. Hanhundsägaren sa självmant att h*n skulle ta med Tyri till vetten och fixa med UL (vi fick såklart följa med) och sedan abortspruta om det skulle krävas. H*n skulle fixa med vet.tid och höra av sig till oss. 

Vi diskuterade aldrig rätt eller fel, vem felet låg hos eller liknande. En olycka har skett och hanhundsägaren tog på sig att ordna med det. H*n såg det väl som en självklarhet eftersom det var dennes hund som hade rymt och befann sig utom uppsikt på vår tomt.

[Cookie Monster]
2014-08-01 23:29
#51

Skönt att läsa att hanhundsägaren är så hjälpsam och ansvarsfull 👍

[Tess86]
2014-08-02 00:07
#52

Ja, det var skönt. Aldrig kul att vara osams med grannar heller. Tyvärr har hanhunden hälsat på oss ännu en gång efter denna händelse, men vi får hoppas att det löser sig med det också.

nashjamie
2014-08-02 00:15
#53

Riktigt bra av ägaren!

[Forest]
2014-08-02 10:55
#54

50 Skönt o höra att ni gör först ultraljud sen ser om hon vart parad och om det tog sig. Jag hoppas givetvis på att ni slipper ge sprutan. Jätte bra att ni fick bra bemötande av grannen/hanhundsägaren och att h*n står för detta eftersom hanhunden kom till er så tycker jag det är rätt att han är delaktig i kostnaden. Lycka till :)

SuperLimm
2014-08-02 16:53
#55

Skönt att höra att hanhundsägaren är så förnuftig och inte började tjafsa och bråka! :)

Mvh Linn

Annons:
[Tess86]
2014-08-05 21:09
#56

Ja, jätteskönt att det löste sig. I annat fall hade vi såklart betalat själva för veterinärkostnaderna, vi hade ju inte bara struntat i det. Men ändå skönt att hanhundsägaren förstod allvaret i det och tog sitt ansvar i det hela :)

vallhund
2014-08-07 15:08
#57

#25 I min värld har man som tikägare  brustit i tillsyn om det går för andra hundar att ta sig in.

Som tikägare hade jag räknat med att betala allt själv, min tik, mitt ansvar. Som hanhundsägare hade jag betalt hälften, eller tom hela kostnaden eftersom jag inte vill bidra till okontrollerad blandrasavel.

36 tom 39 Inte visste jag att det fanns dagenefter tabletter för hundar.

kl
Självklart kan man kastrera en dräktig tik, då löser man problemet på sikt oxå.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Tess86]
2014-08-08 21:51
#58

#57 Jo, förvisso kan man argumentera på det sättet, vilket jag även nämnt i mina inlägg. 

Men jag tänker inte betala x antal tusen kronor för att hägna in tomten med ett 2 m högt stängsel (vilket grannarna knappast ens skulle gå med på), plus gräva ner stängsel i marken (eftersom hanhunden i fråga hade grävt sig ut från sin tomt kan den uppenbarligen gräva sig in på vår tomt också). 

Jag kommer heller inte att låta min hund gå igenom en plågsam och farlig operation. 

Då ser jag hellre att hanhundsägaren köper en lina för 70 spänn och slutar bryta mot svensk lagstiftning genom att ha sin hund springandes lös flera kilometer bort från sitt hem. Om inte annat kan jag sponsra med lite pengar för linan…

Taxelina1
2014-08-08 23:48
#59

#58 Låter som du är en väldigt ansvarsfull hundägare. Och skönt att hanhundsägaren också tar sitt ansvar. Olyckan händer så snabbt när det en gång är framme. Och det här kan hände precis vem som helst…

Vi anade en tjuvparning en gång och skulle spruta tiken. Vi blev avrådda av veterinär då tiken kan bli mycket sjuk av sprutan. Därför vill dom inte ge i onödan utan vill undersöka först. Tiken var inte tjuvparad visade det sej😉Phu…

Men för 1 år sedan började min tik lägga lite hull vilket inte är riktigt likt henne. Och den rackaren var tjuvparad och då var det för sent att göra något🤪 Men det var en smäll jag fick ta. Man passar hundarna extra vid löp men dom här luringarna blåste mej i alla fall. Vill dom, så gör dom…😃

Lycka till och hoppas allt löser sej till det bästa🐶

Hälsning från en stor djurvänCool

[Tess86]
2014-08-09 19:37
#60

#59 Tack! Ja, jag känner också att olyckor kan hända alla. Vissa verkar tro att de är perfekta hundägare och att det aldrig kan ske ett misstag, men jag tror att de allra flesta gör fel eller missar någonting någon gång. Det är anledningen till att jag varken tänker klandra mig själv för denna händelse eller vara arg på hanhundsägaren. 

Nu är det som det är och vi ska göra det bästa av det. Förhoppningsvis visar UL att det är tomt och så är det färdigt med det. I annat fall får vi ta risken att ge en abortspruta. 

Precis som att vi har tagit risken att få akutoperera eller avliva vår jakthund när vi har släppt henne lös i en skog med vildsvin. Man gör de val man gör för att ge sin hund största möjliga frihet och naturliga beteende och då kan man samtidigt få ta risker. Precis som att vi valde att inte ha vår löptik instängd i ett rum medan vi andra var ute på gården hela dagarna.

vallhund
2014-08-10 00:07
#61

#60 Självklart kan olyckor hända men det ät knappast en olycka när en löptik blir tjuvparad när hon är ute på tomten utan uppsikt. Uppsikt räcker inte heller om man inte är så nära att man inte kan sätta sig bakom tiken för att förhindra parning. Hanhunden har enligt vad du skriver i #0 varit hos er 4 ggr under detta löp o ändå släpps tikarna ut ensamma på tomten där hanhunden uppenbarligen tar sig in utan problem. Tikar slutar inte löpa för att de slutar blöda/inte behöver tikskydd, tikskydd förhindrar inte parning, det används om hon inte håller sig ren så man slipper blodstänk inne. det är oftast då höglöpet är igång. Att hon ställer upp sig o viker på svansen för tikkompisen kan vara ett tecken på det.

Tikars löpcyklar varierar från tik till tik o ibland hos samma tik, det är dock inte så vanligt, utom att en  del ibland kan ha tysta löp.

Varför kulle tiken vara instängd i ett rum när ni övriga är ute på den inhägnade tomten/gården o ni vet att ni kan schasa iväg friaren? Hundgård är en utmärkt lösning om man inte vill/kan idiotsäkra hela tomten när löptik släpps ut själv.

Mig veterligen finns ingen som är perfekt inom något område i livet öht. Däremot har vi alla möjlighet att lära oss av egna o andras misstag, om vi har förmågan att rannsaka oss själva o inte bara slicka i oss åsikter som tröstar o klappar medhårs för tillfället.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

russin
2014-08-10 11:25
#62

Misstag kan absolut ske, men när man nu vet om att det kan dyka upp hanhundar så skulle jag aldrig någonsin låta en löptik vara ute själv utan tillsyn i trädgården /på en gård. Löptiden är så kort period att det inte kan vara så svårt att följa med hunden ut en stund alternativt låta den vara inne där man själv är.

Om jag hade normalstaket (jag har ju 180 cm plank) så skulle mina aldrig få vara ute själva i trädgården - även om dom själva inte kan hoppa ut - utan just för risken att andra större hundar kan ta sig in. Som tikägare har man en skyldighet att ha uppsikt över sin löptik och det är inget jag säger för att vara elak. Hanhundar finns överallt och det kan alltid dyka upp en k*t hane som gått flera kilometer för att den känner doften av en löptik, så man kan heller inte varna alla grannar om att man har en löptik. Givetvis har hanhundsägare skyldighet att ha koll på sina hanar, men är man rädd om sin tik så har man stenkoll under löpperioderna.

Annons:
[Tess86]
2014-08-10 20:55
#63

Ja, jag vet. Ni har rätt och är jättesmarta båda två. Det är klart att man har skyldighet att se till att man skyddar sin hund. 

MEN, nu säger jag att det som hänt har hänt och det var ett misstag. Jag vet själv att det var ett misstag. Jag litade på en annan människa när hon sa att hon skulle ha hunden kopplad. Nästa gång ska jag inte göra det. 

Och jag har inte slickat i mig några åsikter. Jag har hela tiden sagt själv att jag har felat och att jag vet om det. Dina kommentarer om mig gör mig lite illa till mods och äcklar mig faktiskt lite grann. Det var faktiskt av den anledningen som jag sa att jag inte ville ha en diskussion, därför att jag hela tiden har sagt att ett misstag har skett och ändå ska folk trycka upp det i ansiktet på mig. 

Bättre hade tydligen varit om jag hade skitit i att be om hjälp, för då hade man sluppit påhopp. Som vanligt i forum… Och nej, jag är inte den som inte kan ta kritik. Men det blir till slut jobbigt när man ber om hjälp om ett problem men istället får rättesnören om hur man skulle ha gjort innan problemet uppstod.

saraceo
2014-08-10 21:33
#64

#63 Vet du vad Tess86. Jag ger dig en stor klapp på axeln, för att du vågade dela med dig av ett misstag du gjorde. Det är inte alla som gör, för att de inte vågar. Jag är i princip aldrig aktiv på iFokus utan jag läser mest trådarna, och nästan alltid inväntar jag samma personer komma med sin negativa klang. Det hör dem liksom till, och det är många som brukar påpeka det till dem också. Men de fortsätter med döva öron, och det finns alltid människor i livet som bara mår bra om de är bättre eller bäst.

Så snälla vän, ta det inte så hårt. Du vet att du gjorde ett misstag, och när du har fötterna på jorden på det viset som du har så kommer du också att komma framåt. Man lär av sina misstag. Vad glad att du har en positiv inställning. En bitter inställning kommer man sällan långt på, det slutar mest att folk vänder en ryggen.

Kram till dig 🌺

russin
2014-08-11 11:46
#65

#63 - jag skriver inte detta som påhopp, utan för att du verkade vilja fortsätta ha tiken utan uppsikt även i fortsättningen och vill få dig att tänka om🙂 Inte kul för vare sig tiken eller dig om du ska behöva ge abortspruta efter vart eller varatnnat löp.

Taxelina1
2014-08-11 11:50
#66

TS Jag har sagt det förut och jag säger det igen.  Du är en jätte duktig hundägare som verkligen kämpat med din hund. Misstag kommer vi alla göra på ett eller annat sätt. Och det är dom vi lär oss av😉

Du är den första jag skulle sälja en valp till. Skulle inte tveka en sekund, det ska du veta 🌺

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: