Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 8116 ggr
Allumania
2014-07-28 21:01

Blått öga.

Jag ska få hem en stövar val om en vecka. Valpen är född med ett färg fel, ett blåt öga. Detta är ju inte godkänt el. Rasstandarden ch jag får honom för halva priset. Han är veterinär kollad, och får alla papper fixade. Men han lämpar sig inte för avel, utstälning eller div. tävlingar. Han blir helt enkelt en jakt komppis. Uppfödaren är mycket seriös så jag ångrar inget. Veterinären påstår att blåt öga inte orsakar blindhet men på många hemsidor påstår man så. Stämmer det? Vad tycker ni borde hundar med skönhets fel: Avlivas? Registreras? Ges bort gratis? Säljas billigt/för halva priset?

Annons:
[Tilleli]1
2014-07-28 21:05
#1

Absolut inte avlivas om det bara är ett skönhetsfel. 

Är det bara en sällskapshund har ägaren inte ens krav på sig att sälja valpen till reducerat pris, när det gäller skönhetsfel

Kitten86
2014-07-28 21:10
#2

Oftast är ju dessa fel endast ett "skönhetsfel" då det inte är önskvärt enligt rasstandarden. Det är allt som oftast inget fel som påverkar hundens liv på något sätt mer än att den inte passar till avel och/eller utställning. Därav tycker jag att det räcker med att hunden säljs till ett reducerat pris! Valpen har ju fortfarande ett värde och kommer ju inte på något sätt att vara ett sämre sällskap/jaktkompis/träningskompis/tävlingskompis 😉

Är det flera skönhetsfel och eller något form av hälsofel kan jag tycka att priset ska reduceras mer än vid något enstaka.

Har aldrig hört att en hund som har ett blått öga och ett brunt skulle bli drabbad av blindhet. Kanske är något associerat kring blindhet i just din ras? På vissa raser finns det ett samband med helvita hundar och risk för dövhet vet jag….

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Tarotstollan
2014-07-28 21:10
#3

Jag anser att så länge en hund är helt frisk, så finns det ingen anledning att avliva den. Det gäller bara att hitta rätt köpare! Tyvärr är marknaden så hård att många uppfödare hellre säljer valpar till ett reducerat pris än avlivar dem men tyvärr kan det också göra att folk som egentligen inte skulle ha hund köper en billig hund och sen inte tar hand om den som den är värd att tas hand om för att den var billig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Allumania
2014-07-28 21:11
#4

#1 Vi hade ju planer men de gick i sopan. :P Nå så länge rävarna och hararna är rädda för honom så e de bra ;)

Michaela-N
2014-07-28 21:14
#5

Registreras ska den göra oavsett skönhetsfel. Finns väl ingen anledning att avliva en jakthund med obetydliga skönhetsfel, deras primära funktion är ändå inte utställning.

Catta-
2014-07-28 22:26
#6

En av Lunas kullbröder hade ett halvt blått öga när han var valp men det "växte" bort och nu han har nästan inget blått kvar. Nu vet jag inte om det är samma med ett helt blått öga, men.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
Lilllens
2014-07-29 00:05
#7

Klart man inte avlivar en hund med ett litet skönhetsfel, spelar ingen roll om den var tänkt att användas i avel, utställning, jakt/vad som helst. Jag hade utan problem tagit en sån hund, för jag är inte intresserad av skönhetstävlingar för hundar. Jag tycker även att den ska reggas.

[ZorroKanin]
2014-07-29 00:26
#8

jag personligen tycker hundar med blå ögon bara är för söta 😍

Sugar Mist
2014-07-29 02:47
#9

Inget fel med det, det ända den inte kan göra är att ställas.

-

Haztparken
2014-07-29 07:36
#10

Min första storpudel är creme färgad = icke godkänd färg, men hon har är ändå registrerad och allt vad dom ska. Skillnaden är att hon har ett X under rubriken Färg i stamtavlan = icke godkänd färg/hårlag. Fick henne 2.000:- billigare för det. Visst du kan inte ställa ut men förstår inte vad du menar med diverse tävlingar? Klart du kan t.ex. tävla agility?

Allumania
2014-07-29 08:28
#11

#10 Vi ville ha en hund som kunde gå på jakt prov. Han kan gå på prov tills han får en 1a. Sen måste han få minst godkänt av utställnings domaren för att vi ska kunna fortsätta och plocka hem 1or. Och han blir nog diskad omedelbums av domaren. :(

Allumania
2014-07-29 08:39
#12

#2 Vet inte om det bara är min ras men det finns starka åsikter om valpar som föds med fel utseende i vissa kretsar. Antagligen är myten skapad för att skrämma köpare och uppfödare, och istället låta dessa felaktiga hundar somna bort… Tyvärr finns det dummgökar överallt… :'( Jag lyfter på hatten åt denna uppfödare för att han inte bryr sig om pengar utan han vill att hans hundar ska hitta ett bra hem. I samma kull föddes en liten tös med "stompp svans" (hon är SÅÅ SÖT!) alla uppfödare han kände sade att han borde slå ihjäl den men han saa: "Inte kan jag ju döda någon som är såhär söt och oskylldig."

Allumania
2014-07-29 08:46
#13

#5 Min åsikt precis. Och vem vet kanske har just denna valpen ärvt de bästa anlagen för att jaga, har det vackraste skallet och bästa temperamentet??

Annons:
Kitten86
2014-07-29 12:15
#14

#12
Nej, visst finns det idioter överallt! Inom min ras är inte blåa ögon något fel (hos blue merle och bi blue) men där kan det ju uppstå andra s.k. skönhetsfel istället! Jag tror (tack och lov) att det var vanligare förr att valpar med diverse skönhetsfel togs bort direkt efter födelsen då uppfödare ville gömma att deras avelshundar gett upphov till "felaktiga" valpar.

Även de hundar med skönhetsfel har ju all rätt att leva och deras liv är ju fortfarande värt en massa (tycker jag!). Så länge uppfödaren letar efter bra hem och att köparen blir införstådd med vad hundens "skönhetsfel" innebär, då att det t.ex. inte går att ställa ut hunden (visst går att ställa ut för omdömet men hunden kommer att dömas bort betygsmässigt).

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[..$Dog$..]
2014-07-29 12:33
#15

Jag vet inte riktigt hur du menar är det ett blått öga som på en siberian husky tex?

Min hund hade ett blått öga i mer än ett år men tror det var någon inflammation i ögat lite grumligt och så, men det vägrade försvinna, så vi kokade vatten och satte i lite salt i det och lät det svalna sen satte vi det i en dropp så man droppar in det i ögat, så höll vi på i någon månad, och nu är det helt borta ✨

Allumania
2014-07-29 16:30
#16

#15 Som på en sibbe ja. Har inte sett valpen sen vi var och hälsa på för 3veckor sen och då var alla normala. Vi hade valt en valp redan men eftersom en av valparna hade dött (den hade ätit en sten) D: fick vi vika undan eftersom vi var 4 i kö och denna kille blev vår.

Mischa
2014-07-29 16:51
#17

Nyfiken, vad är det för stövarras?

≧◔◡◔≦

[..$Dog$..]
2014-07-29 20:26
#18

#16 Okej, men det är nog den jag hade valt av alla hundarna, vill alltid ha den speciellaste hunden i kullen 🐶 Men om jag skulle vilja ha en utställnings hund så kanske inte det är det bästa. Ja vad är det för en stövarras?

Allumania
2014-07-29 21:26
#19

#17 #18 Finskstövare, som mi n andra vovve :)

ixtab
2014-08-04 09:18
#20

min hund har ett brunt och ett blått. Han är vad dom kallar merl. jag kan para med honom, men inte med en annan merl för då finns det risk för att dom kan bli blinda eller döva… vet ju inte om din går under det… 

ha det fint

Live long and prosper

Annons:
[Forest]
2014-08-04 09:37
#21

Ska jag vara ärlig tror jag många tar bort valpar som nyfödda med skönhetsfel just för att dom inte är önskvärda o ger inte så bra reklam i uppfödningen för tik och hanen.  Detta tycker jag är fel ska man ha alla kort på bordet så ska även dessa visas så även andra hanhundsletare ser att hanen fått X-antal valpar var på X antal med skönhetsfel och vilka skönhetsfel det gäller. 

Jag tycker dessa valpar med skönhetsfel har helt rätt att leva så länge den inte blir lidande längre fram i livet. 

Priset det är upp till uppfödaren att sätta på dessa valpar likaså dom utan skönhetsfel. 

4 vad menar du med Vi hade ju planer men de gick i sopan ? Du visste att valpen ni valt har fel färg på ena ögat och jag antar att ni även visste att detta inte var okej enligt rasstandarden. Så förstår inte hur planen kan gå åt stöpet helt då. Hade ni andra planer finns det andra uppfödare som kanske får lovande valpkull.

vallhund
2014-08-04 12:23
#22

Vilka planer gick förlorade? Du kan tävla i det mesta med en SKK reggad hund, även om det inte lär gå så bra på utställning. När man köper en valp så vet man aldrig om det är avelsmaterial.

En uppfödare kan inte välja att registrera enskilda valpar när en kull registreras, enda undantaget är vita individer som föds efter normalfärgade föräldradjur, av rasen schäfer.

Det finns inga veterinära nackdelar/risker för en hund som föds med olikfärgade ögon.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: