Annons:
Etikettövrigt
Läst 3056 ggr
LeaBus
2014-07-28 14:19

svalkningstips

Många frågar efter tips hur man svalkar hunden i den här hettan. Jag tänkte vi kunde samla alla våra tips i den här tråden. Jag har rakat magen på min hund, klippt/ rakat i tassarna trimmat bröst, rump hår och öron. Jag har även badat och kammat ur all fällpäls och kört en del med furminator. Tycker det hjälper henne en hel del. Jag gör hundglass när det är som varmast, se till att hunden inte kan tugga loss isbitar. Gör glassen i burk eller mugg genom att blanda t.e.x torrfoder eller kött i vatten och ställ i frysen. Brukar även lägga is i vattenskålen. Tycker hunden om att ligga på balkongen kan man blöta ett lakan/ handduk i kallt vatten att lägga ut. Måste hunden kylas ned så blöt mage, ljumskar och tassar. Lägg en kall handduk runt hundens hals. Fyll gärna på med fler tips! :)




Annons:
redstaryena
2014-07-28 14:23
#1

Hund-glass !? Bästa grejen jag hört på länge!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Smilla177
2014-07-28 14:30
#2

Kyltäcke och kylhalsband.

Turast
2014-07-28 14:39
#3

Jag har en kylfilt till Jamie som man blöter i kallvatten och vrider ut! Kylan håller i flera timmar! Super! 

Jag gör också "hundglass", fryser in färskfoder blandat med vatten och hundarna älskar det!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

drika
2014-07-28 20:17
#4

Blöt tassarna, är bästa sättet för en hund att bli mer nedkyld på:)

Hälsningar

Fredrika

Catta-
2014-07-28 22:23
#5

Blir Luna för varm brukar jag duscha henne i svalt vatten. Framförallt tassarna och under magen. Hon blir superpigg av det.
Undrar lite ni som använder kylmattor/filtar m.m. Varför blöter ni inte bara ner hunden i stället? (inge illa ment, lite nyfiken bara)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Turast
2014-07-28 22:29
#6

Jag väljer att ha filt för min hund har en muskelskada och filten kan jag vika bort från just de ställerna där musklerna måste hållas varma. Dessutom sover min hund i soffan och sängen och istället för att ha en blöt hund som blöter ner allt och alla så har han sin filt som är kall/sval i flera timmar utan att kännas blöt :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
LeaBus
2014-07-28 23:34
#7

Jag blöter inte ner hela Lea. Bara tassar, ljumske o mage. Hon har haft hotspots för ett par år sedan så jag är lite försiktig. Om hon inte badar ute men då rör hon på sig och torkar snabbare.




Sugar Mist
2014-07-29 02:57
#8

Blöt handduk som fått lega i frysen i 15-20 minuter och som sedan läggs i biabädden. Bland det bästa jag stött på.

-

peafie
2014-07-29 09:12
#9

Jag har också en kylfilt som #3, fast kanske inte samma då kylan i min håller i en vecka. HELT överlägset allt annat, enligt min åsikt. Jag gillar inte kylvästar eller liknande då hundarna själva inte kan välja om de vill kyla sig eller inte. Blöta handdukar brukar jag undvika om det inte är högst tillfälligt eftersom de ganska snart förvandlas till våtvärmande omslag och således får motsatt effekt.

Bloggen     ○    Instagram

Bimo
2014-07-29 09:30
#10

Bimmo är en Italiensk vinthund, och är inte främmande för att krypa ner under en filt, även om termometern visar 30 grader. I bland när jag tycker det är för varmt stoppar jag ner hennes tassar i kallt vatten. Det är inte populärt. Hon verkar tåla hur mycket värme som helst.Rastypiskt?

Fridaaaa
2014-07-29 09:33
#11

Finns det något bra sätt att svalka dem utan att blöta jämt?
Rädd för hotspot nämligen. Fläkt har vi redan.
Fukta tassarna och ljumskarna hjälper sådär bara.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

peafie
2014-07-29 09:52
#12

#11 Det bästa är väl att låta dem ligga still i skuggan eller inne på ett svalt golv och inte göra någonting fysiskt krävande när det är som varmast. Då brukar de klara sig helt ok.

Vill man ändå ha någonting extra så blir den typ av kylprodukt jag använder (kylfilten)  inte fuktig utan kyler bara. Har en ras som ofta får hotspot, så den är suverän. Jag hade den i bilen när ACn var trasig och det var som varmast och hunden flämtade inte ens (trots att husse och matte badade i svett).

Bloggen     ○    Instagram

Fridaaaa
2014-07-29 09:56
#13

#12 Vi är mycket inomhus, lika varmt ute i skuggan som inne ungefär i denna värmen :/ 
Våra golv är inte så svala sommartid :( Nej självklart får de inte göra något krävande när det är såhär varmt annat än om de simmar om vi åker och badar. Går promenad morgon/kväll. 

Har testat att kyla handduk och ha på golvet men inget de ligger på 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
peafie
2014-07-29 10:00
#14

#13 Nej, har man en varm bostad är det såklart svårt. Vi sitter i rummen som vetter åt norr på dagarna. Genom att vädra ut ordentligt på natten och stänga fönstren på dagen och ha fläkt och kylfilt mår vi kanon här inne. Jag har läst någonting om att man kan ställa en burk med is framför fläkten också för att kyla ett rum ytterligare, men jag har aldrig provat. Det kanske vore någonting? 

Jag antar att man lär begränsa utrymmet bara, så inte den kalla luften rymmer. :)

Bloggen     ○    Instagram

Fridaaaa
2014-07-29 10:04
#15

#14 Ja vi har alltid öppet i sovrummet på nätterna 🙂 Eller tvärdrag på dagen då blir det lite bättre i alla fall. Drar för med rullgardiner de få rum som har det för att hålla värmen ute.
Kan ju alltid testa 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

peafie
2014-07-29 10:08
#16

#15 Du kanske kan hitta någonting mer som funkar här?

Bloggen     ○    Instagram

Fridaaaa
2014-07-29 10:18
#17

#16 Läst den redan men tack ändå 🙂 de flesta saker är sånt jag tagit upp här i tråden, sedan att stänga av dator & tv gör ingen skillnad inomhus tycker inte vi i alla fall.
Men det med diskmaskin och tvättmaskin hade jag glömt bort, får starta ikväll när jag kommer hem från jobbet 🙂 När det är svalare, det var bra tips.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LeaBus
2014-07-29 13:54
#18

#17 testat glass? Fläkt, bada och borsta ur, gärna föna också.




Fridaaaa
2014-07-29 13:57
#19

#18 Nej har jag inte testat men hört att is inte är bra för dem att få sig mycket/ofta.
Fläkt har vi, bada gör vi så ofta vi kan. Den stora hunden orkar jag inte föna var gång i badat xD Hon tar evigheter 😉 Den lilla går mycket snabbare. Och då blir de ju varma igen av fönen? Så tänker jag i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LeaBus
2014-07-29 14:01
#20

#18 pälsen blir väldigt luftig och inte så instängd om du fönar och du får bort ännu mer fällpäls. Nae det är klart att hundarna inte ska ha glass hela tiden, men en burk nån gång om dagen som dom får slicka i sig är helt okej dock ska dom inte kunna tugga loss isbitar. Testat rakat magen och trimmat ner? Rakat insidan av tassar och klippt mellan tår?




Annons:
Fridaaaa
2014-07-29 14:03
#21

#20 Roxy har jag trimmat ner en del, vågar inte mycket mer då hon inte har någon underull = vill inte riskera att hon bränner sig, Lillan har inte så lång päls men tjock. 

Ja det blir svårt att få dem till att inte tugga bort isbitar i alla fall för den stora :/ Får hon brukar tugga på det hon får nämligen. Men kan alltid testa och ha översikt samtidigt 🙂 Går det att frysa in torrfoder? (är det hon får som kost)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LeaBus
2014-07-29 14:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Såhär såg glassarna ut igår. Finns inte en chans att de får loss bitar förrens i slutet. ( en ser lite konstig ut men det är kött, kalk och foderkulor)




Fridaaaa
2014-07-29 14:23
#23

#22 Aha, det ska jag testa! 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: