Annons:
Etiketthälsa
Läst 11360 ggr
Haztparken
7/27/14, 1:08 PM

Kräks på natten

Min valp har i typ 3 nätter i rad kräkts på natten. I natt kom det 3 gånger på raken, men hon äter upp spyan direkt efter.

Händer bara på natten. Är lika pigg som vanligt och äter och dricker som hon ska.

Vad kan det bero på? Vi har funderat på om det beror på värmen men på natten är det ju svalare..?

Annons:
H-lena
7/27/14, 1:14 PM
#1

kan ju vara någon slags magsjuka eller liknande. Tror i vilket fall att det INTE är bra att hon äter upp spyan efteråt, hon spydde ju upp det av en anledning s.a.s Egentligen ska hon nog inte heller ha så mkt mat. Om det var min hund hade jag inte gett henne någon mat på ett dygn iaf efter att hon spytt sista gången. Men jag vet inte om det är annorlunda med valpar (hat bara haft vuxen hund).


Haztparken
7/27/14, 1:24 PM
#2

#1 Jag har funderat på om det är att hon är sjuk men eftersom hon bara kräks på natten så verkar det lite skumt. Om hon är t.ex. magsjuk tycker jag ju att det borde komma när som?

Jag vaknar inte alltid när hon kräkts så därför hinner jag inte torka upp spyan innan hon ätit upp det, och jag vet att det är hon som äter det då jag sett henne göra det förr + att min andra hund aldrig varit intresserad av att äta det. Men inatt var jag vaken när hon kräktes och hanterade det därefter.

Jag vill helst inte ta bort maten då hon är en valp :/ men måste jag så måste jag ju.

labradoodle
7/27/14, 1:27 PM
#3

När ger ni sista måltiden? Det är väldigt vanligt att de kräks för att magen är tom. Och valpen kräks ju inte på dagen. Har du hunnit se hur ser spyan ut?

Om det rör sig om magsjuka skulle jag personligen aldrig fasta en valp, utan hellre ge små portioner av skonkost, t.ex. kokt ris och kyckling 🙂 Och se till att den lille säkert får i sig vatten. Men jag skulle egentligen inte tippa på magsjuka.

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Haztparken
7/27/14, 1:31 PM
#4

#3 Sista måltiden brukar vara efter sista promenaden någon gång, så det är ju rätt tight inpå när vi går och lägger oss. Och som jag märkte inatt så kräks hon ju inte direkt när vi lägger oss heller utan går ju ett par timmar.

Jaa, det är ju typ en sörja av hennes mat blandat med lite magsafter, inget jag tänkt på att det ser konstigt ut iallafall!

Ja kanske borde prova med skonkost :)

labradoodle
7/27/14, 1:34 PM
#5

Hmm, har du känt igenom voffen, klämt lite på magen och magsäcken?

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

molam
7/27/14, 1:38 PM
#6

Hur mycket mat per måltid och hur många gånger får hon mat? Det låter lite som om hon får för mycket Mat, våran Yngsta (Shaggy) var så när han var valp, då fock han två portioner mat per dag, men eftersom han gärna Spydde upp allt på natten så började han få mindre portioner och mer omgångar istället, när han var valp fick han små portioner 3-4 (Ibland tom 5) Gånger om dan istället för större 2 gånger om dan, nu när han är tre år gammal får han mat 1-2 gånger om dan (Beror lite på hur dagarna ser ut) och nu har han  inga problem, Men gör som ovanstående säger låt hunden få Ris och torsk (Tror jag det är) Eller Kyckling ett par dar (små portioner lite oftare på dan) och sedan om ett par tre dar kan hunden börja få riktig hundmat igen fast som sagt små portioner oftare ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Haztparken
7/27/14, 2:37 PM
#7

#5 Ja där verkar inte vara några obehag vad jag kan se!

#6 Låter troligt att det kan ha blivit för mycket mat. Det är en extremt matglad valp så det kan nog vara boven 😛 just nu får hon 3 gånger om dagen men kanske ska behålla det men ge lite mindre portioner och se hur det går :)

molam
7/27/14, 2:50 PM
#8

#7 Testa i alla fall! ^^ MEn kanske lite Ris och Kyckling/torskfile ett par dar för att lugna magen ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Belimas
7/27/14, 4:13 PM
#9

#7
Hur gammal är hon ?

Jag brukar alltid köra med 4 måltider/dag tills valparna är omkring 6 månader och då minskar jag ner till 3 måltider/dag tills de är 1 år och då får de 2 gånger/dag som de övriga vuxna hundarna.

Det är ju samma sak med småbarn, de äter lite men ofta ^^

Haztparken
7/27/14, 4:21 PM
#10

#8 Ja det får det nog bli! :)

#9 Hon blev 3 mån 1 vecka igår :) Får prova mig lite fram, hon ligger i bra hull nu men om jag minskar portionerna så kanske hon behöver fler gånger om dagen, så får klura lite efter hand :)

Upp till toppen
Annons: