Annons:
Etikettbeteende
Läst 2724 ggr
[hejhejhej!]
2014-07-26 09:45

Så jävla varnt

Hej, har så hiiiimla ont i huvudet just nu, MEN! Min 5 åriga bordercollie hane har nog dubbelt så ont i huvudet. Dricker inte, äter dåligt, allt på grund av värmen, vill inte ens gå ut.. Han flåsar så hiiimla mycket hela riden, sover inget, kliar sig konstant och fäller hwla tiden, så sjuukt mycket. Sa till säkert 20 människor (eller ska jag säga idioter) som var och sprang med sina små hundar, tungorna bara hängde på stackarna. Sa till allihopa på skarpsn att dt är livsfarligt för de, 35 + lixom.. Hur är det med era hundar?

Annons:
Turast
2014-07-26 09:49
#1

Jamie fäller men borstar honom varannan var tredje dag så håller det i schack. Har en kylfilt som han får ha när det är som varmast och vi leker vattenlekar så de svalkas. Han är seg med frukosten då det är färskfoder, men på kvällen när han får rått kött och ben så slinker det ner haha.. Vatten dricker han mycket! Har för mig att det finns vätskeersättning du kan ge till din hund då det är jättefarligt att inte dricka i denna värme

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[tk1971]
2014-07-26 09:49
#2

Det är bra. Vi tar det lugnt i värmen. Man måste ha lite vett och sans och fatta att man inte kan utsätta sin hund för stora fysiska ansträngningar i det här vädret.

[Tilleli]1
2014-07-26 11:02
#3

Jag kan knappt ta ut min mops på kissrundor, hon börjar flåsa efter mindre än en minut utomhus.. Gud vad vi längtar till hösten ..

[fabienne]
2014-07-26 11:15
#4

Det går bra med min hund, han tål värmen bra och är pigg och glad. Han tycker det är lite tråkigt att ta det lugnt så han får tokryck ibland och springer omkring och kastar med sin strumpa och gör lekinviter. Vi är mycket ute i skogen och strosar runt och äter blåbär (och döda sorkar…) på dagarna och går långpromenaden på morgonen eller kvällen. Han får sin mat fryst i en kong och så får han söka upp kongen i trädgården eller skogen. Det går ingen nöd på honom.

Så tråkigt med alla hundar som lider i den här värmen, jag hoppas för deras skull att det blir svalare väder snart. Här i Dalarna ser det ut att bli svalt väder med regn imorgon eftermiddag och hela kvällen, och följande veckan ser ut att bli 20-25 grader när det är som varmast på dagarna. Så kanske blir det lite bättre snart.

Ett tips är att ställa klockan på runt 4 när solen går upp och se om det går att gå en lite längre runda då.

Chinesecrestedlover
2014-07-26 11:51
#5

Hej!

Vi har det finfint… värmeälskande och soldyrkande nakenhundar och värmeälskande matte njuter 😎Men jag tycker synd om alla hundar med päls… måste va riktigt jobbigt.  Det var 33 hääärliga grader i skuggan i går (Stockholm, Sollentuna) men idag (just nu i alla fall) så är det "bara" 30 (nästan så man fryser, hehe).

Ha det gott!

Mvh/Chinesecrestedlover

LuLeLo
2014-07-26 11:52
#6

Min hund reagerar också, fast han överlever. Han dricker mycket mer, rör sig långsammare, och är inte lika pigg och glad på träning (suck). Längtar tills värmeplågan är över!!
Värst för honom var det när vi var på Blå jungfrun. Hett som fan och en massa klippor och sten som bara sög åt sig värmen, likaså Lotus svarta, tunga och tjocka päls. Dessutom gick vi i 3h från 13-16, alltså då det är som varmast. I början blev Lotus väldigt påverkad. Vatten fick han men det räckte inte, tungan hängde långt långt ner, och han drog väldigt djupa andetag. Det var så illa så att jag nästan trodde att han skulle få värmeslag. Så jag tog mig så fort som möjligt ner till vattnet med hunden och slängde i honom, och även fast han inte tyckte så mycket om det (ingen större vattenälskare) så fick det honom att må mycket mycket bättre.

Det jag vill säga med den här historien är att många hundar reagerar mycket starkare på värmen än vad vi gör. De kan inte svettas mer än vid tassarna, och deras flåsande reglerar inte värmen lika bra som vårt svettande. Så ta det lugnt med era jyckar i värmen!

Tass Josephine

Annons:
FjantYoda
2014-07-26 12:03
#7

Vi tar det lugnt = inga långa promenader i värmen, han hade lite dålig aptit igår men kan oxå bero på att jag i hans ögon var elak och hällde vatten i hans färskfoder, han har inte ens som valp velat ha blött foder! 

Men i det stora hela så klarar han värmen bra, vaknade för en stund sen under mitt varma fibertäcke i 28+ och med en hund som ligger klistrad mot mig under täcket!

Men då är han ju nakenhund och har i stort sett ingen päls, men känner på han under dagen ändå ifall han börjar se varm ut och blöter ner han lite, och två dagar har vi varit till havet och badat, vilket han inte är så glad i alla dagar!

till er med hundar som blir uttorkade eller är på gränsen, så finns det vätskeersättningspulver att köpa på djuraffärer och apoteket,  Köpte hem här i veckan att ha in case of emergency

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=240835

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Smilla177
2014-07-26 12:29
#8

Min ena hund är känslig för värmen, men vi skaffade en kylväst och nu mår han bättre i värmen. Går på promenad på morgonen 5.30-6.00 på morgonen även löpning den tiden som avslutas med bad. På dagen går vi en sträcka som är i skuggan och med kylväst på. Super bra sak som vi köpte.

[hejhejhej!]
2014-07-26 18:25
#9

Tak för alla svar! Ja vi har badat honom minst 2 gånger om dagen, och sköljer huvudet och tassarna i kallt vatten , ett tips för er med varma hundar för sköljer man huvudet och tassar skylls de ned

Turast
2014-07-26 19:01
#10

Ljumskarna och magen brukar hålla dem svala en stund om man kyler ner

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Honestyisdead
2014-07-26 19:09
#11

Ts det är väl inte din ensak hur någon annan motionerar sin hund? De flesta kännersina egna djur.

Upp till toppen
Annons: