Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 1287 ggr
[Tilleli]1
7/25/14, 7:15 PM

Klickerträning

Jag har nu köpt en klicker och har börjat klicka in min mops. Men jag är lite fundersam över hur jag ska gå till väga för att få henne att komma till mig så jag kan klicka och berömma när vi möter andra hundar/människor och så hon slutar plocka upp saker hon hittar på marken..

Tips?

Annons:
Lojs
7/25/14, 7:21 PM
#1

Det lättaste är att gå en kurs, så blir det rätt från början. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

JoannaLi
7/25/14, 7:24 PM
#2

Kontaktträning och skvallerträning! Har ni börjat kontaktträna? :) Det gör det lättare för henne att förstå att det lönar sig att komma till matte :) (Och se till att klicka in ordentligt innan ni börjar, det är guld värt om hunden är så välbekant med klicket att du kan bryta oönskade beteenden med den, såsom att hunden börjar hoppa/skälla, och bryta det fokuset redan från början :))

Skvallerträningen handlar ju om att lära henne att istället för att koppla okända hundar = lek/hälsa/oro, till att koppla okända hundar = matte! Du vill att hunden ska komma till dig och "varna" om att nu har den sett en hund. 

Det är egentligen ganska enkelt. Klicka när hunden ser någonting spännande, oavsett om det är hund/människa/pinne. Sen ser du till att hunden kommer till dig för att få belöningen, så att den inte självbelönar genom att ta pinnen/springa fram och hälsa på människan eller dylikt. Antingen får du skynda dig fram själv och ge godisen, eller mjukt leda hunden mot dig med hjälp av kopplet. 

det här gör att hunden automatiskt kommer att koppla spännande sak = godis/lek hos matte. Efter ett tag kan du prova att vänta lite med att klicka, och se om hunden kommer till dig/kollar på dig automatiskt. Gör den det så klickar du, och blir helt överlycklig, överdriv så mycket som du bara kan! 

Lär hunden att det alltid lönar sig mer att vara hos matte än någonting annat :) 

Det här känns som en väldigt kort och konstig förklaring. Är den helt ologisk? ^^ Googla annars på Skvallerträning, det finns säkert så många fler som kan förklara det bättre än jag kan ^^

[Tilleli]1
7/25/14, 7:42 PM
#3

#2 Det var skvallerträning jag menade att jag skulle börja med :) Menar du att jag alltså ska klicka när hon ser föremålet som intresserar i början? Har för mig att man skulle klicka när hon kom till mig och ge godis samtidigt. 

Kontaktövningar har vi börjat smått med, men tips på olika såna uppskattas väldigt mycket :)

JoannaLi
7/25/14, 7:50 PM
#4

Ja, i början kommer du att chocka hunden en del medan den försöker komma på vad fasiken den gjorde för att få klicket, men den kommer ganska snabbt att koppla det till det intressanta föremålet. Därefter gäller det att balansera när du ska gå vidare, för du vill visa hunden klart och tydligt sammankopplingen mellan intressant föremål = glad matte, men samtidigt inte göra det för mycket så att hunden blir för intresserad. Du känner din hund bäst, så jag ska inte försöka säga när det är, för det är olika för alla :)

Och ja, du har rätt om det där att klicka när hunden kommer till dig, men det är nästa steg i träningen, först måste du ge hunden en anledning till att komma till dig, och det är det du gör med det som jag skrev ovan :) 

(Jag skulle egentligen lättare ha filmat det, jag känner att mina förklaringar blir helt virriga, synt bara att "mina" hundar är 15 mil bort ^^)

Du har de vanliga, t.ex. att du lägger en godis framför hunden och väntar tills den tar ögonkontakt innan du klickar och låter den ta den, eller "T-et" där du visar att du håller en godis i vardera hand och sedan håller dem rakt ut och återigen väntar tills hunden tar ögonkontakt. Gör det till dagens höjdpunkt att ta kontakt med dig, låt det aldrig någonsin bli något jobbigt (ögonkontakt är ju naturligt lite jobbig för hundar, rent mentalt, så det gäller att verkligen visa att den följer dina önskningar, och att den inte gör fel :))

[Tilleli]1
7/25/14, 7:58 PM
#5

Tur att hon älskar att ta ögonkontakt då! Det här kommer ju bli enkelt :) Tack för infon! :)

Upp till toppen
Annons: