Annons:
Etikettaktivering
Läst 539 ggr
Dexterr
7/25/14, 12:46 PM

Trähantel

Hur lär man hunden att ta tag i trähanteln? När han tar tag i den så springer han iväg o ska bita på den bara. Vill att han ska kunna sitta o att ja ger han hanteln o han sitter kvar. Men han vill inte ta den i munnen.

Annons:
JoannaLi
7/25/14, 2:50 PM
#1

Är det en apportbock du syftar på? 

Skapa en förväntan, så att det blir mycket mer lönsamt att sitta kvar hos dig, än att springa iväg och få tugga. 

Kanske rent börja om från början. (Använder du klicker? För det tycker jag är ett extremt smidigt sätt att belöna) Belöna när han snuddar vid den, belöna när han slickar på den, belöna när han lägger tassen på den, belöna när han tar den i munnen. Skapa helt enkelt en förväntan av att så fort han har med träbocken att göra så kommer du att belöna. Då har det helt plötsligt blivit mer värt att sitta kvar och vänta på din belöning, än att använda tuggandet som belöning. 

Hoppas det här är förståeligt, jag kan förklara vissa bitar bättre om det behövs :)

Lojs
7/25/14, 3:50 PM
#2

Om just apportbocken är svår så träna först beteendet på föremål som är lättare. Jag har tränat mycket ta, släppa, håll fast mm innan jag kommer till sitt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: