Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2585 ggr
jela96
7/24/14, 11:06 PM

Frågor om att skaffa hund.

Hej!

Jag funderar på att skaffa en hund och har några frågor. Kan först beskriva mig och mitt boende.

Jag bor i en hyreslägenhet, en tvåa med min pojkvän. Är 17 år (18 i September) och har ett starkt intresse för djur och hundar. Har haft hund när jag varit liten men har inte så mycket erfarenhet. Jag är en tjej som inte festar och gillar att promenera. Jag går i skolan varje dag till senast 3 men har flera håltimmar då jag kan gå hem och min pojkvän är arbetssökande och alltså hemma.

Såklart kommer vi väll resa något men vet om ett hunddagis här som verkar superbra. Självklart kommer jag läsa på mycket innan jag skaffar hunden (blir såfall om kanske 2 månader)

Mina frågor:

1. Vilken hund passar bra, ska ej vara för stor då min pojkvän är lite rädd för stora hundar.

2. Ska vara en relativt lugn hund som gillar att gå ut, busa men också kan ta det lugnt hemma.

3. Vad är bäst för en nybörjare, valp eller vuxen hund?

4. Vad kostar en hund i månaden?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Hildgrim
7/24/14, 11:18 PM
#1

Nu är jag tråkig men har ni verkligen råd med hund? Tänker på att du går i gymnasiet (antar jag) och han är arbetslös. Hur blir det om båda blir arbetslösa? Tänk också på att eftersom ni är sambo så är ni också skyldiga att försörja varandra vid arbetslöshet. Säg att du t ex får ett jobb efter skolan men han fortsätter att vara arbetslös. Då kan han inte då några pengar från soc då du förväntas försörja honom. Kan vara knivigt att betala boende/räkningar/mat för två personer och en hund på enbart en lön.

jela96
7/24/14, 11:25 PM
#2

Min mamma betalar hyran+mat tills jag tar studenten. Jag får studiebidrag och han får pengar från Migrationsverket. På det har vi även ett reklamjobb på helger och jag kommer ha en hel del sparade pengar nu till hösten + lönen från bådas sommarjobb :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

MsSofieG
7/24/14, 11:41 PM
#3

#2 Du vet att en hund kan bli en ganska dyr historia? Någon tusenlapp i månaden är inte ovanligt i olika kostnader (inkl veterinär) om man slår ut det på ett år. Sedan vill ni ju ha försäkring på er hund och även en buffert för akut veterinär besök om något skulle hända. 

Ni kan ju alltid börja göra en budget och räkna ut alla kostnader för att se ungefär hur det ser ut. Det är ju en bra början åtminstone 🙂

[MikaelaR]
7/24/14, 11:44 PM
#4

du kan ju kanske skaffa en omplacering från www.hundstallet.se

annars kanske en bichon havanis eller tysk spets?

Kom ihåg att vara säker på din sak det är ett stort ansvar i 15 år själv är jag 19 år och har 2 hundar gällande det ekonomiska så funkar det för mig är du säker på att du har råd så går det säkert bra.

[hamster-expert]
7/25/14, 12:14 AM
#5

Kanske en Cavalier King Charles spaniel?

[MikaelaR]
7/25/14, 12:24 AM
#6

Cavalier king charles spaniel är väl ofta en ganska sjuk ras? kanske inte är så bra att skaffa speciellt inte om man inte har en sån stor budget med pengar

Annons:
kigon
7/25/14, 12:45 AM
#7

1. http://www.skk.se/sv/hundraser/?group=9 

Någon av dessa raserna om ni endast vill promenera och kanske köra på någon sport. Läs på om de olika i denna gruppen och se vilken passar er bäst (klicka på hundarna för beskrivningar).

Om ni kan tänka er att aktivt köra med sporter (agility, sök, mm) och promenader så kan ni kolla på Shetland Sheepdog, Eurasier, Tysk spets, Japansk spets och Pomeranian.

2. ^^^
3. Valp; då vet ni själva vad som gäller, hur hunden är, vilka erfarenheter hunden har haft, osv

4. Att ha hund är väldigt dyrt och kommer vara väldigt dyrt i 8-15 år. Dagmatte är dyyyyrt i längden och då ni har så osäkra framtider vad gäller jobb så kan det hända att hunden inte klarar av att vara ensam och om ni inte har möjlighet att skaffa jobb där hunden kan följa med = dagmatte, då höjs kostnaderna ganska fort per mån…

Inköpspris varierar men kan kanske generellt ligga på 13.000, någon extra tusen på hundens saker som de behöver i det nya hemmet, de måste även bytas ut ibland när valpen växer (sele, halsband, koppel, bädd, matskål/vattenskål)

Försäkring kostar mycket per månad. En bra försäkring hos Agria med 1700 självrisk på en Eurasier kostar 385 kr/mån och 4485 kr/år, men priset varierar från ras till ras (Eurasier är en frisk ras medans en ras som har tendens till mer sjukdomar kan ha högre pris).

Utöver det så kostar det mat per månad, varierar ENORMT med vilken mat du ger. Om du ger t.ex. VoH färskmat kan det kosta för en 15kg hund 360kr/månad, medans en 15kg hund som äter Orijen's torrfoder kan kosta 510kr/mån, oftast ännu mer på båda om hunden är aktiv (OBS priset bestämmer inte vilka foder är bäst, innehållet gör). Valpmat brukar i regel kosta lite mer så räkna med lite högre kostnad när du ger valpmat. Sedan kostar godis också, råa ben/rått hjärta/osv är ganska billiga i mataffär men är bäst att ge 1g/v minst och används ganska flitit när de är valpar och tränar allmänlydnad/passivitet/osv så man kan plussa på 100 per månad på godis.

Sedan kostar vaccination, vilket man helst ska ta årligen för kennelhosta & var tredje år ska de ha en ytterligare vaccination, så det går åt några hundra per år för det.

Leksaker kommer behövas bytas ut efterhand, skulle lägga på 10-30kr/mån på leksaker om man inte gör dem själva, speciellt om valpen är väldigt ivrig av sig 😉 Första gången ni köper leksaker blir det ju dyrare, en vanlig plush i djuraffären kostade 127 kr när jag var på Arken igår, så leksaker i start kan väl ligga runt 500kr. Hundbäddar i regel kostar väl runt 300kr, samt matskål/vattenskål 100kr, koppel + sele 100kr, päls/klovård 150kr, bilbur/bilbälte 500kr, mm. 

Sedan borde du gå valpkurs med hunden (bra med fortsättningskurser också) vilket kostar medlemsavgift (tror vår kostade 350 kr) + kursavgift vilket kan variera ~500-1200kr+ beroende på var du bor och utbudet.

Skulle räkna på minst inköpspris + 2600 kr i början (har tagit låga priser, kan hända att ni kan hitta fynd dock) och sedan kan det variera kraftigt på månadspris beroende på försäkring/foder… (här är en tråd som exempel). Då har jag inte lagt till kostnader för eventuella vet. kostnader, om någonting händer hunden kan det lätt ryka 400-500kr bara för undersökning, som sedan kan gå upp i självriskbeloppet (beror på försäkring, men låt oss säga 2500 kr), då blir det genast 2500kr extra på den månaden och kanske mer, sedan kostar bensinen för att komma till vet. och till kurs om ni inte har de nära (gående är ibland inte ett alternativ om valpen behöver åka till vet dock), så det får man också tänka på! Räcker att valpen sväljer något som hamnar fel…

Sedan känns 2 mån som ett impulsköp när ni inte vet vilken ras än, rekommenderar att ta god tid på er att bestämma & tänka ut och göra en plan, sätt in det uträknade månadsbeloppet (kolla in vad ni vill köpa, vilket foder, kontakta en uppfödare ni är intresserad av för att kolla vilken försäkring de försäkrar sina kullar i) och sätt in det på sparkontot varje månad + några hundra till då det alltid blir impulsköp för vovven 😉 i några månader för att se att det är ett OK belopp i längden, alt sätt er på väntelista på kull till vinter eller vår…

Av vad jag har läst av er nuvarande jobb & inkomst situation och hur säker den är i framtiden hade jag väntat tills du tagit studenten och skaffat ett fast jobb först dock!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Forest]
7/25/14, 10:38 AM
#8

Oj om två månader det var kort tid att planera vilken ras men gillar samt hitta en uppfödare. 

Ras- rasgrupp 9 helt klart

vad som är enklast att skaffa- valp

vad dom kostar finns en del trådar om detta, det är mycket olika beroende på vad för foder men ger,godis,försäkring och vilken ras det är. Försäkring,foder,godis,bajspåsar och sånt går åt dagligen kostar. Sen är det bra att ha en akutkassa om det skulle inträffa något, det låter som att ni inte har helt klart hur dagarna kommer se ut i framtiden med jobb och den biten. Hur är det med dagmatte/husse eller hunddagis? Vad är möjligheten för att få den hjälpen med hundvakt när ni jobbar, se över detta innan ni skaffar hund. 

Sen vem vill ha hund du eller killen eller gemensamt vem ska stå som ägare? Vem står på lägenheten? Hur löser man om det skulle ta slut hundbiten? klarar den personen av rent ekonomiskt av att äga hunden själv? 

Det är även sånt man får ställa sig när man skaffar ett till liv. Annars säger jag lycka till om leta efter bra uppfödare som sätter hundarnas hälsa och mentalitet före ta en kull valpar. För mer tips om just ras och uppfödare kan du få mer tips när du/ni kommit fram till passande ras. 🙂

Chinesecrestedlover
7/25/14, 11:16 AM
#9

Hej!

Utöver vad andra redan skrivit så tänk på att veterinärkostnader kan bli otroligt dyra trots försäkring och man kan aldrig veta, hur noga man är vid val av hund, ras, uppfödare osv. om ens hund kommer vara en sjuk individ. Min ena hund har diverse olika hälsoproblem och har kostat åtskilliga tusenlappar i veterinärkostnader (ibland har ett enda besök kostat runt 8-10.000 kr och det är inte ovanligt med i alla fall 5-6.000 kr vid ett besök… visst lite fås tillbaka på försäkringen, men försäkringar har mååånga undantag och täcker oftast inte alls så mycket som man kanske tror). Min andra hund har knappt kostat någonting alls (förutom kastrering och vaccinationer) i veterinärkostnader… men man kan ju som sagt aldrig veta om man ska få en hund som drabbas av en massa olika åkommor eller inte. Vad jag vill säga med detta är att det är otroligt viktigt att man har råd att betala såna här oförutsägbara utgifter utöver de fasta utgifter man har varje månad och varje år. 

Du är ung och har ännu inte slutat skolan… vet du med säkerhet hur ditt liv kommer att se ut efter du tar studenten? Troligtvis inte… förstår verkligen din önskan att ha hund, men som andra har sagt vad händer om både du och din pojkvän står utan arbete? Lite extrajobb/sommarjobb ibland kommer med största sannolikhet inte räcka till hyra, mat etc. och en hund… tyvärr.  Du måste ju planera även efter studenten, kommer du få pengar till mat och hyran då… under hur lång tid? Om hunden blir sjuk, har du råd att ta den till veterinär? Min ena hund (den med olika hälsoproblem) är tvungen att äta ett specialfoder från veterinär och det ligger på en tusenlapp/13 kg säck…  Du pratar om hunddagis, det kostar också pengar, varierar beroende på var i landet du bor men kan ligga på 2-3000 kr i månaden (+-). En hund kan leva i 15 år+ och det gäller verkligen att tänka efter före…  

Jag förstår att det är jobbigt men om jag va du så skulle jag vänta med hund till efter studenten och då du vet lite mer om hur framtiden ser ut. 

Sedan skulle jag råda dig att låta det ta tid, då det väl blir dags för hund… val av ras men även av uppfödare och hundindivid måste få ta tid. Två månader för allt detta är otroligt kort tid och du ska som sagt förhoppningsvis leva med hunden under många år, så det är ju väldigt viktigt att det blir rätt. För allas skull, ni (du, din pojkvän och även hunden) måste ju trivas med varandra för att hundägandet ska bli sådär underbart som jag vet att du hoppas och drömmer om :-) 

Fundera på vad ni vill ha hunden till, vad vill ni träna med den osv. och bestäm ras utifrån de kriterier ni  kommer fram till. Ras och vad ni vill göra med hunden kan ni ju fundera på redan nu (jag visste flera år innan jag skaffade min första hund, vilken ras jag ville ha och som passade in på det jag önskar i en hund, som sagt låt det ta tid så det blir rätt). 

Lycka till och detta är på intet sätt något försök att få dig att avstå hundköp, men jag råder dig/er att vänta tills ni har en mer fast ekonomi och vet hur er arbetssituation m.m. för en lite längre period ser ut (ingen kan ju veta hur allt blir 15 år framåt men…). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Turast
7/25/14, 1:33 PM
#10

Det här men oväntade vet konstanser har jag ett exempel. Min hund haltar, tog honom till veterinären och undersökning plus remiss till en ortoped gick på 1255kr och snart ska vi till ortopeden och då blir det ännu dyrare. Detta skedde dessutom i slutet av månaden och då brukar vissa studenter ha det rätt knapert. Försäkring är nästan ett måste, men det kan ju bli dyrt ändå, men det är en bra livlina ifall man inte har de där 20.000 kronorna som en akut operation kräver ex. I inköpspris kan en hund kosta allt från 10,000-18,000 beroende på ras, såklart kan det vara billigare också men viktigast är att man kollar på vad uppfödaren avlat på och vilka tester som gjorts :) Tycker alla som skrivit i tråden har skrivit bra saker. Tycker också att två månader låter lite snabbt att planera, köpa tillbehör, kontakta uppfödare, leta bra på en bra försäkring, kanske bli nekade av någon uppfödare, leta upp en annan osv

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Praefatio
7/25/14, 7:38 PM
#11

Ytterligare ett veterinärexempel är min kompis hund som blev biten av en katt. Bara att åka in till veterinären, sätta drän, sy och lämna på övervakning en natt. Inkl. återbesök och antiinflammatoriska gick det på ~3000 kr, bara sådär. En annan hund jag känner fick tag på ett tillagat kycklingskrov och slukade det på några sekunder. Senare samma dag började hon bajsa blod. In till veterinär, röntga, göra ultraljud. ~4000 kr. Då kom de extremt billigt undan för skrovet kom ut den naturliga vägen och hunden slapp operation, som lätt hade gått på ytterligare flera tusen…. Att impulsköpa en valp på två månader när framtiden är så oviss vad gäller sysselsättning osv känns extremt dumt. Vad gör ni när du gått ut skolan och fått ett jobb och han jobbar, hur löser ni det med hunden? Hunddagis kostar en hel del, 3500 kr/mån i min stad, och chansen att man får ett välbetalt jobb som nyutexad gymnasist och nysvensk är tyvärr (!!) jätteliten på dagens arbetsmarknad.

jela96
7/25/14, 8:09 PM
#12

Tack för alla svar! Jo såfall väntar vi tills han har fått ett fast jobb.

Har tänkt dagmatte och vet flera som kan ställa upp så det ska inte vara ett stort problem. Men det verkar vara just ekonomin som sätter stopp, tyvärr. Har råd att köpa hunden + tillbehör och mat i månaden men tyvärr så är det ju svårt att få ihop det där sparade pengarna till akuta tillfällen.

Angående hundras har jag funderat på en Tysk spets/Mittelspitz! :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

[MikaelaR]
7/25/14, 8:12 PM
#13

Kolla också på rasgrupp 9 det finns lite andra raser i andra rasgrupper som funkar till sällskap läs mer på www.kopahund.se :)

Annons:
Turast
7/25/14, 8:20 PM
#14

Vet en som hade dagmattar och hundvalpen planerade långt innan hunden kom men när hon val fick hunden ville ingen ställa upp längre för det var för jobbigt.. Så sånt KAN ju också hända så bra att ha en plan B för det också

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

jela96
7/25/14, 8:40 PM
#15

Jo det är klart att jag kommer ha en plan B! :) Får se när det blir att jag blir med hund men inte innan pojkvännen skaffat fast jobb! Kliar sååå i fingrarna man vill ju ha nu, men vill ju absolut hundens bästa!

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

[tk1971]
7/25/14, 8:43 PM
#16

Mjo… jag trodde att jag köpte en frisk valp för ca 13 år sedan. Jag trodde fel. Det visade sig att hon hade en kronisk tarmsjukdom som det inte fanns nån bot mot. Och innan diagnosen var satt hade det gått flera år med sjukdomsskov vilket medförde veterinärbesök titt som tätt, ibland flera gånger i månaden, ibland med inläggning. Det medförde också olika slags undersökningar, behandlingar (inkl. biopsier och operationer) och medicinexperiment. Och inte bara det, det var tonsilloperation, livmoderoperation och gud vet allt. Jag kände mig som en guldkund på djursjukhuset som mjölkades på pengar.

Nu kan man ju säga att man borde ha satt stopp mycket tidigare. Detta pågick alltså tills hon avlivades förra året pga levertumör, som 12-åring. Men saken är ju den att när det börjar gå utför med en kronisk sjukdom så ser man ju bara början. Man har inte facit i hand och förstår inte att det kanske kommer att pågå i åratal. Dessutom kanske man inte har en diagnos och tror att det kommer att ordna sig.

Jag har kvar de flesta av fakturorna och har ibland tänkt att sammanställa alla utgifterna. Jag vet att det är en gigantisk summa.

jela96
7/25/14, 9:22 PM
#17

Täcker inte försäkring sådant?

Har kikat lite på en försäkring från Folksam, är dom bra?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

[tk1971]
7/25/14, 9:30 PM
#18

#17: försäkringar täcker bara en del och det finns många undantag i dem. Och de har ju ett tak, kostar det mer än så får man betala själv.

Praefatio
7/25/14, 9:51 PM
#19

#17 Försäkringen har självrisk. Du betalar med andra ord alltid en del själv, ofta runt 1700 kr plus 10-20% av totalsumman beroende på hur mycket du väljer att betala för själva försäkringen. Dessutom finns det ett försäkringstak, ofta 50 000 kr per år. Allt utöver det får du betala själv, 1700 kr plus procent blir en hel del, eftersom veterinärbesök är snordyra. Bara att hunden kommer upp på undersökningsbordet och veterinären kommer in i rummet kostar en tusenlapp… Att operera kostar tiotusentals kronor och innebär att din sluträkning hamnar på tusentals kronor efter att försäkringen gått in.

[Daniela1983]
7/26/14, 12:29 AM
#20

Jag tycker en vuxen hund är lättare än en valp, för att svara på en utav dina frågor.  Valpar går igenom sina jobbiga stadium, sedan har de tonårstrots..

Annons:
Chinesecrestedlover
7/26/14, 11:38 AM
#21

Hej igen!

#17 Angående försäkringar:

Jag läste på om diverse olika försäkringsbolag (när jag köpte andra hunden, första fick med sig försäkring från uppfödaren) och insåg snabbt att trots att Agria är lite på den dyrare sidan så var det egentligen det enda alternativet för mig.

Jag har nakenhundar (en renrasig Chinese crested dog och en blandis Chihuahua/Chinese crested dog/Schipperke) som ofta (om de får vara någorlunda friska) lever länge och alla försäkringsbolag jag tittade på utom just Agria har att ersättningen man kan få ut börjar minska från det att hunden blir 8år (eller vad det nu var) vilket med lätthet bara är medelålders. Inte allt för ovanligt att småhundar blir 15år eller över. Min renras (han med många hälsoproblem) fyller 9 år i december och jag skulle alltså redan nu fått mindre tillbaka vid veterinärbesök om jag inte haft Agria.

Mitt råd till dig blir därför jämför många olika bolag och fundera på vad som är viktigt för dig, alla försäkringar har diverse undantag osv. Har hunden väl skadats/blivit sjuk är det dumt att byta om du inte vill riskera att få det hunden drabbats av att även det bli ett av dessa undantag så det är bäst att välja rätt från början. Det är dessutom bäst att ta högsta möjliga ersättning och alla tillägg från start, bättre att ta bort/minska ner senare om man vill än att som jag (med äldsta hunden) inte kunna öka på utan att få en massa undantag på köpet. Jag hann inte ändra till högre ersättningsbelopp etc. innan hans hälsoproblem började så hans försäkring ersätter mindre men kostar nästan lika mycket som den yngre hundens.

Mina hundars försäkringar kostar någonstans runt 2000-2500 kr/år och /hund.

Mvh/Chinesecrestedlover

Hildgrim
7/26/14, 12:43 PM
#22

Du har fått mycket bra svar och jag håller med er om att det är klokt att ni väntar med hund. Men det finns ju inget som hindrar er från att spara och planera, besöka kennlar och sånt. :) Bara för att spä på det här med ekonomin ytterligare så kan jag ta både min bror och mig själv som ex. Min brorsa köpte en hund tillsammans med sin dåvarande tjej, dom hade inte varit tillsammans speciellt länge. Hon gör slut och behåller hunden. Går inte så lång tid innan hon frågar om dom ska ha gemensam vårdnad pga hon inte har råd med hunden själv och skulle tvingas sälja den annars. Jag skaffade också hund med min dåvarande sambo. Han gör slut och vi har nu gemensam vårdnad. Han vill dock att jag ska ta över hunden helt vilket kommer bli en dyr historia. Eftersom jag måste ta hjälp av hunddagis så kostar hunden 4000kr/månad för enbart dom grundläggande vitigaste grejerna. 4000kr kan svida för vem som helst, även för dom som har stabilt jobb.

[hamster-expert]
7/28/14, 12:40 AM
#23

#6 Jo det är ju sant, men jag tänkte bara på hur trevlig rasen är och på att den kunde passa beteende och behovsmässigt. :)

 #0 som flera andra här har skrivit är ju såklart också den ekonomiska delen viktig.

labradoodle
7/28/14, 1:44 AM
#24

Att ha en hund i sitt liv behöver ju inte betyda att man måste äga en egen! :) Kan ni inte testa på att vara dagmatte/daghusse eller vakta andras hundar? Det finns nästan alltid någon som behöver lite avlastning! Själv skulle jag hellre ta emot en äldre hund än en valp, om jag var i er situation. Som en tidigare talare sa så har valpen många stadier. Det behöver inte alls vara så lätt som man tror. En valp är verkligen som en bebis som därefter blir tonåring!

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Turast
7/28/14, 9:02 AM
#25

Man k an även bli sk. Personlig tränare åt en hund! Träna något med någon annans hund som ägaren kanske tycker är tråkigt eller inte har tid för :) Jag ska träna min kompis hund i agility för min kompis gillar inte det men hennes hund har potential. Hon ska hitta nån sport hon kan träna min hund i som jag inte gillar :) jättebra tycker jag för bara för att jag inte gillar någon sport betyder inte att min hund inte gör det ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Upp till toppen
Annons: