Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 3559 ggr
[Clockwork]
2014-07-24 18:27

Vilken ras passar mig?

Det skulle vara roligt att höra vilken ras ni tror passar mig. Jag vet vissa raser som kanske skulle passa, men vill inte nämna dom utan att höra vad ni tycker först. På det sättet får jag reda på om jag tänkt helt galet. 

Det jag söker är "bara" en sällskapshund. Jag är inte intresserad av att arbeta med hunden. Visst, jag kommer att göra saker med den, men absolut inget avancerat. Inte agility, inte spår eller någon annan sport. Jag kommer väl att lära hunden saker,  tricks och sånt men ja det klarar ju vilken hund som helst. Jag lär inte aktivera hundens hjärna direkt.. känns det som. Vet inte om det räknas som aktivering att låta hunden söka efter godis och liknande (för sånt kommer jag att göra). Men ja, som sagt, en sällskapshund är det jag vill ha.

Jag tycker om att vara utomhus i skogen, gå på långa promenader och att cykla. Vara utomhus året runt helt enkelt. Jag vill kunna ta med mig hunden överallt på det sättet. Så en hund med jättelång päls där en massa saker fastnar, en hund med jättekorta ben eller en jätteliten hund är nog inte optimalt.

Jag orkar inte med en massa pälsvård. Jag kan tänka mig att borsta hunden ibland men vill absolut inte behöva klippa hunden. Att borsta cirka en gång i veckan känns okej. Men det spelar ingen roll hur hunden ser ut, så länge utseendet inte medför några hälsoproblem. Jag vill ha en så frisk ras som möjligt, det känns väldigt viktigt.

Vad tycker ni? Svårt att veta vad jag ska skriva. Ni får gärna ställa frågor.

Annons:
[Tilleli]1
2014-07-24 18:30
#1

En mellanpudel tänker jag på! Håller du den nedrakad så är det inte mycket pälsvård alls, och det är ju inte heller något man måste göra ofta!  :)

Fridaaaa
2014-07-24 18:30
#2

Alla hundar kräver mental aktiviering men på olika nivåer.
Söka efter godis är en aktivering. 
Kolla in hundarna i grupp 9: sällskapshundar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

H-lena
2014-07-24 18:34
#3

Jag tycker det låter som det finns flera hundar som skulle passa men fick direkt känslan av en labrador. De är ju korthåriga, mycket godmodiga och kräver väl ingen särskilt aktivering vad jag vet. Skulle nog annars säga en terrier av något slag men de trimmas ju, och jag som har trimhund vet att det är en del jobb med det… 

Pudlar är väldigt trevliga hundar håller jag med om, men de är också rätt så intelligenta och det känns som att de vill ha lite aktivering. Eller ja, det kanske räcker med lite trickträning iofs. Förr i tiden var jag expert på hundraser men måste säga att det mesta har flugit ut, hehe. Det beror ju lite också på vad du vill ha för storlek på hund?


CorneliaAndersson
2014-07-24 18:36
#4

Hundar i grupp 9 hade jag kollat.
Sen får man ju kolla lite mer noga vad de olika raserna behöver :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Fridaaaa
2014-07-24 18:39
#5

#3 Fast labradorer skulle jag säga kräver lite mer än det TS vill erbjuda.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

H-lena
2014-07-24 18:45
#6

#5 Okej ja det kanske de gör, har inte så mycket erfarenhet av dem. Finns de inte i två kategorier? en jakt och en mer sällskap? Tänkte på sällskapshunden i det här fallet men ja som du säger kanske de kräver mer ändå. Det är ju väldigt trevliga och populära hundar av en anledning!🙂


Annons:
[Teddies matte]
2014-07-24 19:07
#7

#6 Finns jakt- och utställningsvariant (Samt DP). Utställningsvarianten är dock ingen ren sällskapshund utan kräver ändå en del aktivering utöver motionen.

[Clockwork]
2014-07-24 19:11
#8

Storleken på hunden spelar ingen roll. Men den lär inte vara för liten om den ska klara av att följa med när man till exempel cyklar eller åker längdskidor, för hunden ska inte behöva springa i maxfart hela tiden. Den bör heller inte vara för stor eftersom de hundarna oftast har problem med lederna osv. Jag antar att en hund mellan 15-35kg är ganska bra? Men om jag hittar någon som väger mer eller mindre som är perfekt i övrigt har det ingen betydelse.

Jag har redan kollat igenom en massa hundraser. Vill bara veta vilka raser ni tycker passar och om det stämmer överens med de raser jag funderat på. Ingen ur grupp 9 känns rätt. Labradorerna verkar nästan vara uppdelade i tre kategorier. Jakt, utställning och sällskap. Pudlarna är väl egentligen nästan den enda ur grupp 9 som jag gillar. Men både pudel och labrador känns som ganska krävande raser och som vill mer än vad jag kan ge.

Jag har bland annat funderat på whippet och greyhound. Whippet känns nästan för liten, men verkar enklare än greyhound.

Lojs
2014-07-24 19:21
#9

Jag tänkte direkt någon vinthund, kräver inte mycket psykisk aktivering, är underbara personliga sällskapshundar, ingen krävande päls (om man inte väljer typ afghan ;)) och väldigt friska.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

LuLeLo
2014-07-24 19:29
#10

TS, du kan ju ha en så pass liten hund så den sitter i ryggsäcken under längdskidsturen och i cykelkorgen under cyklingen. Jag tycker att du främst ska titta på grupp 9 och 3.

Ex på raser som kan passa:

Chihuahua

Pudel (från toy till mellan)

Papillon

Irish softcoated wheaten terrier

Släthårig foxterrier

Äh, nu när jag tittade närmare på det känns det som grupp 10 också skulle kunna passa för dig. Har dock ingen erfarenhet av raserna där, men vad jag har förstått ska de kräva mest motion, och det verkar du kunna erbjuda.

Det man ska tänka på gällande terriers är att du måste vara väldigt konsekvent och noggrann i din uppfostran. De kan vara ganska envisa och "jobbiga" hundar, men ack så trevliga när de väl har lärt sig vardagslydnaden.

Lycka till i ditt rasval!

Tass Josephine

Fridaaaa
2014-07-24 19:38
#11

#10 Irish softcoated wheaten terrier skulle jag säga kräver mer än TS skriver, likaså Papillon, ialla fall de jag träffat.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Teddies matte]
2014-07-24 19:39
#12

#10 Wheaten är ingen sällskapshund utan kräver en del mental aktivering, får den inte det kan det bli en riktigt jobbig hund.

[MikaelaR]
2014-07-24 21:41
#13

Om du ska ha en vinthund så ska den få tillgång till att springa löst(springa av sig) i hundrastgård eller om du har en egen trädgård måste inte vara varje dag kanske.

Små hundar klarar av mycket mer än man tror dem klarar visst cykelmotion osv nästan alla sällskapsraser är små raser :)
och sen kräver alla hundar lite mental aktivering åtminstonde som någon annan sagt det kan räcka med att söka godis, eller kanske ge hundens mat utomhus istället för inomhus på gräsmattan.. Sök på mental aktivering för hundar!

Här är några raser jag tänker på;

Italiensk vinthund

Sheltie

Eurasier

Tysk spets

Kromfohrländer

Pudel tror jag inte är för krävande för dig men dem har mycket pälsvård

Annons:
LuLeLo
2014-07-24 22:26
#14

#11 och #12 Har också träffat ett par softisar, den ene stimulerades visserligen mer, men den andre var ren sällskap och en väldigt fin hund.

#11, Om så är fallet, borde de inte uttrycka det mer i SKK's rasstandard? Borde inte också pudeln vara för krävande då?

Tass Josephine

LuLeLo
2014-07-24 22:30
#15

Och sen måste jag också komma med det att de allra flesta hundar idag lever sitt liv som rena sällskapshundar, som pensionärsvovvar eller mysvovven i familjen. Många av dessa får inte mer mental aktivering än att följa med, och det duger för dem. Så man måste inte börja trixa och greja med den ena stimulansen efter den andra för att få en ren sällskapshund nöjd.

Tass Josephine

Fridaaaa
2014-07-24 22:43
#16

#14 Enskilda individer kan säkert vara det men överlag kräver softisarna merän vad ts skrev i #0

#15 Många raser är inte lämpliga till det. De kräver mental stimulering och sina promenader/träning. 
Sedan skiljer det ju individuellt inom raserna med men oavsett vilken ras man väljer är motion och mental aktivering viktig dock i olika mängder

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LuLeLo
2014-07-24 23:10
#17

#16 Nä visst, många raser är inte nöjda med det. Men de som är det borde ha tagits upp i den här tråden.

Tass Josephine

Fridaaaa
2014-07-25 08:29
#18

#17 Ja det borde det men vissa raser har tagits upp som inte brukar lämpa sig till det 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calibe
2014-07-25 08:46
#19

De som flög upp i mitt huvud var (har ej läst era andra kommentarer så sorry om ngn skrivit samma):

- Chinese crested dog

- Mops

- Papillon

- King charles spaniel

Bimo
2014-07-25 09:08
#20

Italiensk vinthund. Tål mycket mer än man kan tro när man ser den. Vill dock inte vara ute när det är kallt och regnigt.

Annons:
[Forest]
2014-07-25 10:56
#21

Om man ser efter vad TS skrivit så går flera raser bort då dom kräver massor med tid på pälsvård, även en nerklippt pudel kräver att man klipper o badar den ofta, chinese crested dog vill ts har en naken så kommer det krävas en del bad och annat, väljer men en puff så krävs det borsta o klippas.   

Ser man på rasgrupp 9 så är det flera raser som inte behöver klippas eller spendera en massa tid i borsta och badas. En ras jag tänker på som jag tror ts skulle gilla en glad liten hund är Papillon eller Phalene.

[Forest]
2014-07-25 11:01
#22

14 tipsa om softis vet du även hur det är med pälsvården av att träffat ett par st?

LuLeLo
2014-07-25 18:54
#23

#22 Precis som en pudel borde man kunna raka ner dem, om han nu verkligen inte vill göra det så har du rätt, han får stryka dem båda.

Alltså, det blir inte så många hundraser över ifall man ska trycka på den mentala biten för dem alla. Varför heter grupp 9 sällskapshundar ifall de inte är just det?

Tycker precis som #21 att papillon borde kunna passa.

Tass Josephine

[Forest]
2014-07-25 19:20
#24

23 självklart kan man trimma ner en softis med, men för att spara på både sax och skäret så ska den badas innan = kräver en del pyssel trots kortklippt. Det är lite sånt man får tänka på när det gäller hundar som ska klippas 😉

Praefatio
2014-07-25 21:05
#25

Tänkte också på whippet/italienare! Jättetrevliga hundar som är perfekta att ta med, inte minst för att de är så gott som hopfällbara :P De är framavlade för att springa och vara snabba och uthålliga, inte utföra en massa mentala uppgifter. Glada, lite "tokroliga", älskar närhet vilket gör dem till perfekta myshundar. Enda negativa är väl att de ogillar dåligt väder, men med skor vid snö och täcke/overall vid regn och kyla borde det gå att lura ut dem ändå.

CorneliaAndersson
2014-07-26 18:21
#26

Såg att foxterriern dykt upp
Tror inte att den passar TS, då man ibland behöver klippa den och den kräver väldigt mycket.
Mycket hund, trots liten storlek!
(jobbar med rasen nästan varje dag)

Såklart är det från individ till individ men de flesta är mycket hund! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Whippet
2014-07-27 10:55
#27

enligt TS vill hon ha en sällskaps hund kolla på rasgrupp 9 kanske ur grupp 5 också de små tyska spetsarna en whippet är tålig och är en vinthund den orkar mer än vad du tror sätt ett litet täcke på den på vintern så den inte blir sjuk bara. Skulle absolut rekommendera dvärgschnauzern, alla jag haft har varit bra de orkar mycket mer än vad det ser ut som 😍 också är de väldigt gulliga men om du söker på google kanske du tycker att de ser lite sura ut men man behöver ju inte trimma dom så (det är jätte lätt att trimma enligt mig)

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
[..$Dog$..]
2014-07-27 13:09
#28

rekommenderar också dvärgschnauzern då det är den perfekta sällskaps hunden, och den verkar passa dig perfekt😉

Upp till toppen
Annons: