Annons:
Etikettövrigt
Läst 668 ggr
Chinesecrestedlover
2014-07-24 12:05

Lämna hundarna ensamma med rastning mellan eller?

Hej!

Jag brukar inte lämna mina hundar ensamma speciellt ofta men då de lämnas blir det som allra mest 5 timmar, oftare att det blir kanske 2 timmar eller så (förutom vid en begravning då det blev 6 timmar… men det var ju en gång och hade inte så mycket val, hunden , hade bara en hund då, sov dock då vi kom hem så inga problem). Nu har jag två hundar och nästa vår/i början av nästa sommar så har jag ett problem som måste lösas… så nu behöver jag tips…

Ena hunden är extremt osäker och kan därför bli aggressiv, särskilt om man inte vet hur man ska hantera honom, han är väldigt speciell och p.g.a. detta så finns det otroligt få människor som jag litar på att passa honom. De jag litar på är min närmaste familj och problemet är att alla dessa inklusive jag själv då kommer att befinna oss på en plats där hundarna inte kan följa med. Min syster ska gifta sig och hundar är inte tillåtna i lokalen… så vad gör jag? Det enda jag kan komma på just nu är att lämna dom ensamma och åka till dom och rasta dom efter 4-5 timmar och sedan lämna dom igen i flera timmar till, detta känns dock inte alls bra, de är ju mina ögonstenar och jag vill inte att de ska behöva vara ensamma en hel dag men jag kan ju inte heller säga att jag inte kan komma på syrrans bröllop… 

Mamma säger "det ordnar vi, det ordnar sig" osv. men jag känner mig redan orolig för hur jag ska lösa detta och känner att jag måste vara ute i god tid för att lyckas hitta en lösning som känns ok. 

Ska tillägga att mina hundar inte har några problem att lämnas ensamma, de sover mest eller då det är sommarväder så ligger de i valfri "solfläck" och solar och myser (nakenhundar)… men att lämna dom en hel dag… (oavsett promenad i mitten…).

 Samtidigt skulle jag oroa ihjäl mig om jag bad någon passa dom som inte är min familj, ett litet felsteg med min ena hund kan kosta mig år av träning för att "rehabilitera" tillbaka honom… dvs. om felet inte skulle bli så stort att enda utvägen blir avlivning… han är som sagt inte en enkel hund och han fungerar inte alls som andra hundar, så bara för att man är duktig på hundar så betyder det inte att man klarar av att hantera honom. 

Hjälp… 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Lavine
2014-07-24 12:38
#1

För en dag hade jag löst det så som du säger, alternativt lämna på hundpensionat. Se till att de haft mycket att göra dagen innan eller det du hinner innan bröllopet, så de är lite extra trötta.

wingren
2014-07-24 12:50
#2

börja leta efter hundpensionat/hundvakt redan nu, så har du några månader på dig att lära ut hur din hund fungerar. Kanske kolla med uppfödaren? Uppfödaren till min hund passar även hundar och hon tar 100kr/dag. Sen finns det ju hundvakter som faktiskt vet vad dem gör :) och som sagt då har du tid till att lära ut samt se hur de fungerar tillsammans. Personen som ska passa hundarna får också tid till att "känna in" hunden och får de bekanta sig med varandra några timmar hit och dit fram tills dess så är chansen större till att det går bra. Jag jobbade ett tag på hunddagis och då fanns det ju problemhundar ibland. Hade en hund som blev fly förbannad när man satte på/tog av halsbandet, några som drog så in i norden (stora hundar), några som inte alls gick ihop med andra hundar, de som hade seperationsångest, problem med maten så de hade specialkost osv. Ett seriöst hunddagis/pensionat ser till hundens behov och löser problemen individuellt :)

Chinesecrestedlover
2014-07-24 13:53
#3

Hej och tack för svar :-)

Jag har ju lite tid på mig i alla fall… att lösa det hela menar jag … så det är ju positivt men… uppfödaren (problemvovvens alltså) är inte aktuellt, vi är inte "direkt" vänner (ingen jag litar på för fem öre med andra ord) och dessutom bor uppfödaren typ. 50+ mil enkel resa ifrån oss. Min andra hunds uppfödare bor också långt ifrån och dessutom har de flera hundar, vilket inte skulle fungera med min kära "problemkille" (det tog honom flera månader att känna sig hyfsat bekväm med att ha vår andra hund i närheten och hon kom som valp och är många kilo lättare än honom). 

Dagis/hundpensionat har jag inte lätt att lita på för att uttrycka det milt… har praktiserat/jobbat på en del hunddagis och det jag sett har inte imponerat alls tyvärr. Så att hitta ett jag kan lämna mina mest älskade kompisar till… det blir nog inte lätt… de kan se så bra ut på ytan men när dörrarna stängs och matte/husse går… jag har sett och hört mycket och hade jag lämnat min "problemhund" till vissa av de ställen jag varit på så hade han behövt avlivas på stört… Deras sätt att behandla hundar på och inte minst osäkra individer skulle i min hunds fall definitivt gjort honom ohanterbar och "totalförstörd"… men jag har ju ett tag på mig att göra olika efterforskningar i alla fall… 

Många med "problemhundar" har som jag ser det (jämfört med min hund då) väldigt enkla problem… min hund äter t.e.x. starka mediciner för att kunna klara en normal vardag (detta p.g.a. hans enorma osäkerhet och stresskänslighet)… detta är dock bara toppen på det isberg som är min älskade "knäppgök" :-)

Tack så mycket för era svar och råd, ska fundera på det och kolla upp olika lösningar. Kom gärna med flera förslag och ha en underbar dag i värmen :-)

Mvh/Chinesecrestedlover

Majken!
2014-07-24 15:44
#4

Det är väl inga bekymmer att låta hundarna vara hemma, särskilt om det är den lösningen som passar just dessa individer bäst?

indra-bus
2014-07-24 16:20
#5

Var bor du?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Mischa
2014-07-24 16:30
#6

Det låter som att hundarna skulle ha det bättre hemma, ibland är det utan tvekan det bästa alternativet än att tvingas lämna iväg dem pga. skuldkänslor.

Hemma är dem trygga och har varandra.

≧◔◡◔≦

Annons:
VildaVittra
2014-07-24 17:30
#7

Om det är ett år kvar till din systers bröllop så lär hon väl inte bokat festlokal än?

Mitt tips är att böna och be henne att göra det på ett hotell som tar emot hundar, då kan du ju hyra det rummet och sedan titta till hundarna hur ofta du vill.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

spidey
2014-07-24 17:46
#8

Det hade jag inte bekymrat mig över, det är ju engångstillfälle herregud, och de är två stycken. Herregud, det går väl ingen nöd på dem. Verkar ju dessutom vara bäst lösning för din ena hund. Tror det här sitter i huvudet på dig snarare än att det hade varit ett problem för hundarna :)

Chinesecrestedlover
2014-07-24 20:41
#9

Hej igen allihop och tack igen för svar :-)

#5 Stockholm (Sollentuna) och Brölloppet är i Örebro (runt där i krokarna i alla fall). 

#7 Jo, de har bokat (tror jag, de har i alla fall bestämt) kyrkan samt en lokal tillhörande den kyrkan redan nu. Gäller att vara ute i god tid :-) Om det nu blir att hundarna lämnas ensamma så lär det bli i syrrans hus.

Mvh/Chinesecrestedlover

Caf_Roy
2014-07-25 01:12
#10

Det finns ingen granne eller så du kan be titta in (genom ett fönster om du vill vara på den säkra sidan) lite då och då för att se att allt är lugnt och ringa dig om det skulle vara något? Eller någon sorts nannycam så du kan titta till dom själv i mobilen?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: