Annons:
Etikettbeteende
Läst 2133 ggr
nashjamie
7/24/14, 12:10 AM

Hundspråk

Det här med hundspråk är väldigt intressant tycker jag. Jag har alltid fått höra att en hög svans är dominans medan andra säger att hunden uppmärksammar eller iakttar något. Vad betyder egentligen hög svans? Varför reser hundar ibland lite lite ragg (knappt märkbart) samtidigt som svansen är hög? 

Hundar som "gråter" vid hundmöten, reser svans, liten knappt märkbar ragg och drar emot hundar - vad betyder det?

Hur beter sig en dominant hund? Hur ser man på en hund att den är dominant? Hur ser en uppmärksammad hunds kroppsspråk ut? 

Jag har nog många gånger blivit för insyltad i Cesars tänk då jag ibland sitter och kollar på hans program på tvn. 

Är det någon här som har en bra och intressant artikel om (modernt) hundspråk (helst) på svenska att dela med sig?

Annons:
nashjamie
7/24/14, 5:55 PM
#1

ingen? 😮

-Aida-
7/24/14, 7:08 PM
#2

Jag tror hundens kroppsspråk inte alltid betyder samma sak, hög svans kan hunden ha när något är intressant, vid lycka eller som min mammas sheltie, reser svansen högt och huvudet, sen bara traskar runt som om han äger hela området, han beter sig bara så med andra hanar i närheten och ska markera revir överallt och försäkra så alla hundar och folk vet om att alla leksaker på området tillhör honom.
Angående ragg, när min hund blir uppspelt reser han svansen högt och ragg, när han är osäker ligger svansen lågt och raggen står upp, när vi bara går som vanligt och inget intressant händer kan svansen vara medel höjd till högt, de däremot har jag fått höra ska vara tecken på ett bra självförtroende.

indra-bus
7/24/14, 8:14 PM
#3

De är svårt o säga när man inte ser hela hunden. Men skulle tro att den är lite osäker den "säger" hallå kom inte hit typ.

Kroppsspråk är  hela hunden i kombination ögon. öron. hållning, svans med mycket små nyanser i bland.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

nashjamie
7/24/14, 8:25 PM
#4

Alltså hon ser väldigt intresserad ut liksom. Hunden i helhet har världens finaste personlighet, älskar alla typer av hundar. Otroligt social men är lite utav den mesiga typen om hon träffar en för på hund.

Pga hur fin och snäll hon är med hundar annars tror jag mest det beror på att hon är uppspelt. Men vet inte riktigt.

[hamster-expert]
7/24/14, 10:27 PM
#5

Håller med #3! Kroppshållningen och alltihop tillsammans är mycket viktigt.  När mina ena hund försöker visa dominans mot mina andra hund sträcker han på sig, han blir hårdare i hållningen, skjuter ut bröstet med öronen uppåt, nacken är sträckt och svansen viftar ibland o ibland inte, och han lägger huvudet på in andra hunds rygg. Till slut kan han börja rida på honom, men det försöker jag träna bort. Om hundarna inte känner varandra är hans dominanta kroppsspråk inte bra, vissa kan ta det som ett hot. Sitt dominanta kroppsspråk uppvisar han mot vissa andra hundar än min andra hund som är äldre, men rida skulle han aldrig göra på någon annan. Men min äldre hund brukar inte bry sig, han är så trygg med honom så han aldrig känner sig hotad. De andra hundarna han möjligen kan uppvisa ett sådant kroppsspråk mot är enstaka hundar av samma psyke, lite "valpiga" hundar som vill hävda sig. Då ställer de sig mot varandra på 2 ben (det ser ut som om de kramas) men de är helt tysta och de börjar inte bråka. De gör så mitt i leken för att mäta rangen tror jag.  Men i vilket fall är det bara med en viss typ av hundar han visar ett sådant kroppsspråk förutom med min andra hund.

Min äldre hund uppvisar samma kroppsspråk mot min yngre ibland, men mer sällan. Han vet att han är den som bestämmer av dem och har högst rang. Vilket också märks, den yngre är samtidigt fjäskigare mot honom och slickar honom i ansiktet ibland.  Men annars har de en mycket bra relation, de leker med varandra, blir alltid glada av att se varandra och är mycket trygga med varandra. Lekarna har aldrig eskalerat i bråk eller hård lek. När Kim (min äldre) väl säger ifrån lyssnar min yngre hund direkt. Vill bara tilläga att mina yngre visar detta kroppsspråk mot Kim när Kim väntar på att jag ska kasta hans tennisboll. Då är Kim spänd i kroppen, så det verkar utlösa det hela.

Så där fick du en inblick i mina hundar :)

Upp till toppen
Annons: