Annons:
Etikettbeteende
Läst 1199 ggr
emelieeileme
7/23/14, 6:48 PM

Beteendevetning

Hej! 

Har en 1,5 års kastrerad hund hemma nu som jag haft i ett dygn, hon knatar in på mitt sovrum och lägger sig där som en frizon, när man kommer in ålar hon sig lite och man får gärna klappa och hon myser men vill helst inte vara någon annan stans i huset. Hon är rädd för halkigt golv och lite övriga hushållsapparater och håller sig gärna vid min sida. Detta ålande och konstanta tidspendering på just detta golv, vad betyder det? 

/Emelie

Annons:
VildaVittra
7/23/14, 6:51 PM
#1

Att hunden ligger på golvet just nu är förmodligen för att det är varmt och golvet är svalare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

emelieeileme
7/23/14, 7:28 PM
#2

hon ligget på samma rum på samma "område", tror de har liiite betydelse om jag inte är helt ute och cyklar

VildaVittra
7/23/14, 7:38 PM
#3

#2 Hundar är vanedjur och har favoritplatser. Min ena hund stirrade ut gästerna om de råkade sätta sig på hennes plats i soffan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JoannaLi
7/23/14, 7:41 PM
#4

Kanske har helt optimala förhållanden, hon kanske hör er, medan den fortfarande är sval? Våra har också ett antal platser som de alltid ligger på (de varierar mellan dessa ställen, men det är fortfarande exakt samma ställe), så det kanske helt enkelt är ett favoritställe. 

Jag ska inte uttala mig, jag vet inte, om jag inte kan se hunden och så för mig själv :) Är det här något nytt, har hon långsamt börja ligga där mer eller mer, eller är det väldigt tvärt? Eller har hon "alltid" legat där mer eller mindre, men att de nu har blivit mer? 

Tycker hon att det är jobbigt att lämna platsen, eller kan man få henne med sig? 

Har det hänt något nytt på senaste tiden, även om det bara är något litet? (typ som att ni, jag vet inte, bytt soffa.)

JoannaLi
7/23/14, 7:45 PM
#5

Oj, sorry, såg inte att ni bara haft henne i ett dygn! Detta förklarar en del :)

Hon är helt enkelt kanske lite orolig över en ny plats, och har hittat en plats som för henne är trygg av en eller annan anledning (sovrum är ofta väldigt trygga, i och med att man själv allt som oftast är lugn när man är där inne). 

Ge henne lite tid att utforska själv och inse att det här inte är så hemskt, så borde det ge sig. Man kan också motivera henne att utforska lite genom att gömma lite jättegott godis på lite finurliga ställen, så får hon leta sig fram. 

Om hon är rädd för halkiga golv kan ni antingen ge henne lite tid att vänja sig, alternativt lägga ut mattor så att det blir lite stadigare att gå på :) 

Generellt skulle jag bara tipsa om att inte bli jättenervös, även om hon tycker att det är jobbigt med halkiga golv och hushållsmaskiner, gör bara det mesta som vanligt och gör inte jättestor grej av det, så kommer inte hon heller att göra det :)

herdehund
7/23/14, 7:46 PM
#6

#0 Om jag inte missförstått har du haft hunden i ett dygn och då är det inte så konstigt att hunden gör som den gör. När han har "landat" så kommer han att undersöka hemmet.

Annons:
indra-bus
7/23/14, 7:47 PM
#7

Ja tolkar de så här. Att de är en lite osäker hund. Att den lägger sig i sovrumet är nog för att de är lugnast där. Att hon ålar när du kommer är ett sätt o visa sig tillgiven hon trivs med dig blir glad när du kommer. Att hon håller sig vid din sida söker hon trygghet. Sen är hon ny hemma hos dig o har inte funnit sig tillrätta än. Ta de som att hon känner sig trygg med dig o att hon gillar dig.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

emelieeileme
7/23/14, 8:11 PM
#8

#3 haha okej, tänkte efter 1 dag kanske de inte satt sig men det kanske det har! 

#4 tack så mycket! ditt senaste tips, att inte göra saker till en för stor deal har funkat super hittills! 

#6 ok ok! Det är en tik :) 

#7 härligt att höra, tackar för den!

Upp till toppen
Annons: