Annons:
Etiketthälsa
Läst 2561 ggr
[AnimalLover1]
7/23/14, 12:16 PM

Klippa klor?

Ska man klippa klorna på hundar? För Gizmos klor liksom har ringlat sig.. Tacksam för snabba svar.

Annons:
[Tilleli]1
7/23/14, 12:19 PM
#1

Det är ganska självklart att man ska klippa klor på hundar.. De växer lixom alla andra djurs klor

Fridaaaa
7/23/14, 12:20 PM
#2

Självklart ska man det.
Har de ringlat sig är de på tok för långa och jobbigt/plågsamt  för hunden.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sugar Mist
7/23/14, 12:21 PM
#3

Ja. Har din hunds klor börjat skruva sig hade jag tagit den till veterinären för kloklipning, och absolut införskaffat en klotång. Klipp INTE av allt själva, då klipper ni troligtvis i pulpan, utan gå som sagt till veterinären med det.

-

Grace2009
7/23/14, 12:23 PM
#4

Man måste såklart inte klippa om hunden sliter ner klorna själv allt eftersom, men det låter som om det inte är fallet med din. Se till att få hjälp med att klippa ner dem nu och klipp allt eftersom för att hålla dem på en bra längd :)

ajax_en
7/23/14, 12:25 PM
#5

Min Hund gillar inte kloklippning, men det går alldeles utmärkt att fila ner dom .  Då ser man dessutom när man närmar sig pulpan.

Fridaaaa
7/23/14, 12:26 PM
#6

#4 Tycker oftast det är få som inte behöver klippa klorna alls på sina hundar dock.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[AnimalLover1]
7/23/14, 12:31 PM
#7

Asså det är inte min hund: http://hundar.ifokus.se/discussions/53b0200fce12c43a5e0006bb-skallig?participating-1 Och jag kan inte jättemycket om hundar så inte visste jag det.. Men jag kan inte klippa hundklor, bara kaninklor, det är inte min hund men självklart måste jag hjälpa honom, fast vet ju inte hur man gör, jag kan inte bara ta honom till veterinären.. Jag hälsar bara på hos min mormor & morfar och här bor Gizmo för tillfället eftersom min morbror o hans flickvän just fått en bebis och eftersom han är skällig kan han inte bo hos de just nu. Men får väl berätta det för de, vågar inte göra det själv..

Grace2009
7/23/14, 12:31 PM
#8

#6 må så vara. Men finns ingen anledning att klippa om det inte behövs. Jag har aldrig ägt en klosax i mitt liv, djuren har skött det utmärkt själva.

CelsiusT
7/23/14, 12:32 PM
#9

Det förekommer lite här och var hundar som faktiskt själva håller sina klor i trim, har faktiskt några i bekantskapskretsen, så det är inte självklart att man måste klippa. Och det är inte självklart att man måste just klippa, utan det går lika bra att hålla dom korta med fil.

Däremot är det självklart att man måste sköta sin hund och det innebär tex att se till att klorna hålls i trim. Om det sker av sig själv genom hur hunden rör sig (handlar en del om anatomisk förutsättning), genom klippning eller att man filar spelar ingen roll. Men man ska se till att hunden inte får för långa klor, det är något hunden lider av.

Är klorna så långa att dom ringlar sig så ta hunden till en veterinär och få hjälp till en början, så kan du sedan själv hålla dom korta på egen hand. Eller om du väljer att fortsätta gå till veterinär eller hundtrim och få hjälp.

Medarbetare på westernridning.ifokus

russin
7/23/14, 12:37 PM
#10

Många djuraffärer klipper klor för en billig peng och kan även visa dig hur man gör. Sporren som sitter en bit upp på frambenet, kan ringla sig mycket om dom inte klipps och växa in i benet.

SuperLimm
7/23/14, 12:41 PM
#11

Har hundens klor börjat ringla sig bör du se till att den kommer till en veterinär så de kan klippa ordentligt. Tala med ägarna först och säg som det är, att det är djurplågeri att låta en hund gå med så långa klor och att hunden måste till en veterinär för att få klorna klippta ordentligt. Ägarna måste inte ta hunden till en veterinär själva om de inte har tid men det kan vara bra om de betalar om ingen annan kan tänka sig göra det eller att de iaf är medvetna om att hunden har problem och att den kommer tas till en veterinär.

Mvh Linn

Fridaaaa
7/23/14, 12:41 PM
#12

#7 Inte svårare på hund än på kanin skulle jag säga.
Men det är ingen anledning till att inte klippa klorna för att man inte vågar, då får man be någon annan göra det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
7/23/14, 12:42 PM
#13

Veterinär är ofta svindyrt när det gäller kloklippning, så jag slår fortfarande ett slag för djuraffär - här tar dom mellan 60-70 kr beroende på affär. (Grizzly Zoo, Djurmagazinet, lokala butiker osv) 🙂

Annons:
indra-bus
7/23/14, 12:46 PM
#14

Pulpan växer med klorna. Så du får nog gå till veterinären o söva hunden så de kan klippa liten bit på pulpan, när de gått så långt så att de skruvar sig. Sen hålla efter regelbundet.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

SuperLimm
7/23/14, 12:47 PM
#15

#13 om klorna är så långa så de har börjat ringla sig borde hunden ha problem att gå och är klorna så långa lär pulpan också vara för lång och därför föreslog iaf jag veterinär. Man kan ju passa på att göra någon annan koll, ta tandsten tex när man ändå är där med hunden.

Mvh Linn

[Forest]
7/23/14, 1:10 PM
#16

Är du van vid klippa klorna på kaniner så tror jag du fixar även detta på hunden. Du kan be din mormor eller morfar om hjälp. Har du passande klosax/tång annars som flera säger kan man klippa klor för billig peng hos olika djurbutiker. Ett tips är ta lite i taget. En film på det hela som kanske underlättar för dig lite. Just det glöm inte klorna som sitter högre upp på  insidan frambenen.

[AnimalLover1]
7/23/14, 1:28 PM
#17

Fick nu reda på att hans ägare brukar klippa klorna, trodde först att hon aldrig gjort det. Synd om Gizmo nu, känns som att hans riktiga familj bara struntar i honom nu när de fått en bebis :( Han får inte säljas.. D': såfall till mig.. Men aja, antar att morbror kommer klippa då eftersom han brukar bada och borsta tänderna på Gizmo.

Upp till toppen
Annons: