Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 2058 ggr
nashjamie
2014-07-22 21:17

Skäller mkt vid träning..

Jag har en hund som till vardags är väldigt pratig vilket jag inte ser som ett problem just då. Vad jag undrar är hur ni ser kring skällande under träning? Ser ni det som ett problem? Störs ni utav det (tänker om ni tränar själva eller om ni själv har en hund som skäller)? Hon skäller en del under tiden hon utför det som ska göras och hon skäller när hon inte förstår. Jag stör mig inte på det så värst om jag nu inte har huvudvärk, jag är mest rädd att andra ska tycka det är irriterande. Visst hade det varit ganska lugnt och skönt om hon höll lite mer tyst, men vill ju inte neja eller hålla på heller för då blir det bara negativt alltihopa.

Annons:
Sugar Mist
2014-07-22 21:28
#1

Jag bryr mig inte så mycket men tycker själv det är otroligt jobbigt när min egna ljudar, han pipskäller/skällde vid träning och ffa vid passivitet och när han inte förstår och är övertaggad. Jag nejjar inte min, utan tar tag lugnt i halsbandet(utan ord och utan irritation) lyfter honom lite lätt så han sätter sig, och upprepar om han fortsätter ljuda. Det har hjälpt oss jättemycket och han har börjat slappna av och ljudar mindre nu.

-

nashjamie
2014-07-22 22:25
#2

Ah, jag skäms när hon ljudar då man ser på icke hundmänniskor att dom tycker det är irriterande. Jag själv är jätte lättskrämd att jag hoppar till varje gång också, vilket också är lite pinsamt. Ser väl ut som att jag är rädd för min egen hund 😂

Men det låter som en bra grej att göra, ska testa det ett par gånger så får vi se hur det går.

Sugar Mist
2014-07-22 22:47
#3

#2 Funkade super på min unghund, fick det tipset av en instruktör jag tränade för. Kör hårt!

-

LuLeLo
2014-07-23 00:08
#4

Tycker precis som #1, jättestörande när den egna hunden låter, men inga problem alls med andra hundars. Tvärtom är det en väldigt bra störningsträning 😉. De främsta problemen för dig kommer om du vill tävla i t.ex bruks. Där får man avdrag när hunden låter fast den inte ska.

Tass Josephine

Majken!
2014-07-23 08:16
#5

Jag är superpetig med ljud i träning, eftersom jag ska tävla med min hund framöver. Där ger ljudande avdrag, i alla grenar och moment förutom i själva ljudgivnandet då…

Så fundera över vilka mål du har, och om du vill jobba bort ljudet behövs nog en ganska strukturerad plan för att få hunden tyst.

nashjamie
2014-07-23 20:41
#6

Jag vill tävla i framtiden i lydnad och ev. rallylydnad. Men planerna är lydnad och där kan jag tänka mig att det är big no med ljud. 

Har du tips på hur jag får bort ljudet?

Annons:
Fialialej
2014-07-23 21:45
#7

Min hund skäller också mycket, även när vi tränar. Men ber jag henne om nåt där skall inte ingår är "momentet" inte godkänt om hon inte är tyst, och då uteblir också belöning. Hom fattar snabbt att hon inte fåt nåt godis om hon inte är tyst. Vi har mer problem mellan moment när jag vill att hon ska vara lugn. Då skäller hon för att få igång mig… Det vet jag inte riktigt vad jag ska göra åt mer än ignorera vilket kan bli jobbigt nör det är folk runt omkring.

"På natten är alla katter svarta"

nashjamie
2014-07-23 23:21
#8

Har märkt att hon skäller när jag använder leksak vid träning men skäller inget när jag använder godis. Skäller ingenting inomhus när jag tränar. Men däremot utomhus. Hmm..

Upp till toppen
Annons: