Annons:
Etikettövrigt
Läst 6789 ggr
LLLINN
7/22/14, 6:48 PM

Självförsvar mot hund?

Hej! Igår blev jag och min hund attackerade av en collie, den bet min hund först men som tur var tog jag de värsta betten när jag gick i mellan (troligen skyddade min hunds päls rätt bra). Det jag undrar är om någon har tips på vad man ska göra i en sådan situation? Finns det någon metod eller t.o.m redakap som är bra att ha med sig i självförsvarssyfte på hundpromenaderna? Tack på förhand!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Annons:
jenmjao
7/22/14, 6:52 PM
#1

Kanske låter brutalt, men tyvärr hade jag sparkat en större hund i en sådan situation.. Annars finns det burkar som pyser höga ljud, eller visselpipor m.m. som kan skrämma, men att komma ihåg att ta med sig sånt på varje promenad är inte lätt. Nu rekommenderar jag INTE att sparka hundar, usch nej, men i en situation där en hund skulle agera sådär emot mig och min hund hade det varit den enda tanken jag kommit på alltså i ren och skär panik.. :/

molam
7/22/14, 7:00 PM
#2

Även jag kommer att låta som en hemsk person, Och man Ska ABSOLUT inte göra så här, MEn det finns en Elak Rottis längre ner i elljusspåret Dom har alltid denne lös, och så fort den hör n hund går den till attack, men både en och 2 och 3 gånger har jag tagit min egen hund bakom mig och fångat upp denna rottis i Öronen, min bror har sparkat den för den har attackerat alla våra hundar, den har även gjort att 2 av våra hundar AVSKYR andra hanar, Men allt jag har att säga är att Gå emellan din hund och den andre ta tag i örat eller kinden eller det då får tag i… eller som ovan ståenda har skrivit Langa ut foten

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

nashjamie
7/22/14, 7:03 PM
#3

Hade nog sparkat (låter så grovt att säga, men menar fösa undan eller faktiskt sparka om det behövs för att få iväg hunden) även en mindre hund i sådan situation. Kanske inte sparka för kung och fosterland på en chihuahua men ni fattar nog poängen. Precis som #1 hade jag reagerat med att sparka i panik, oavsett storlek.

Jag har hört att man får ta till med den våld som behövs eller krävs om en hund flyger på din hund eller dig, då det är självförsvar. Har läst om att det finns försvarsspray man kan använda vid attack av hund, vet inte hur pass effektivt det är men kanske något att kolla upp. Väldigt liten burk vet jag att det är iallafall, lätt att bara med.

Saffran0Spice
7/22/14, 7:26 PM
#4

Nu för tiden finns försvars spray som ska fungera bra!
Men annars hade jag likt de andra skrivit här - sparkat hunden i panik.
Tyvärr vet jag med mig att skulle jag sparka en anfallande hund så hade jag siktat på ansiktet - en hund som inte kan bitas är mindre farlig…

Men förhoppningsvis ska man ju slippa detta!
hoppas det går bra för dig och din hund, och hoppas du gjorde en anmälan så ni slipper åtminstone dessa personer/hunden ett tag framöver 🌺

[annakarolinaa]
7/22/14, 7:31 PM
#5

#2 Låter väldigt överdrivet! Sparka hunden eller ta tag i öronen är en sak, men att en håller och en sparkar?! Låter väldigt fult i mina öron. Räcker väl med att bara hålla den i öronen tills ägaren kommer?

nlinds
7/22/14, 7:37 PM
#6

en gång.. när jag jobbade på hunddagis så hade jag med mig min beardis, vi skulle släppa ett gäng som gick fint ihop med varandra i rastgården på deras egen gård. Jag pekade mot en blanding av malle/Schäfer, och sa "den hunden, vill inte jag släppa melwin ihop med"(såg att det var något med den hunden som jag inte kunde sätta fingret på..) varav dagisföreståndaren säger "nikki ? hon är helt ofarlig, leker brutalt, men hon är snäll" så ja, jag släppte ihop säkert 10 hundar och vandrade runt i hundrastgården för att undvika slagsmål/revirhävdning. Då ser jag hur blandningen Nikki FLYGER på Melwin och attackerar. Jag har aldrig någonsin hört min hund så rädd, han skrek som om han skulle bli mördad. Jag låter väldigt brutal nu men jag sparkade och slog för kung och fosterland för att få hunden att släppa.. utan resultat. Så jag kastade mig över Melwin och tänkte "hellre att hon biter mig än Melwin". Jag låg alltså kupad över min egen hund på marken och ropade på hjälp medans Nikki for runt och försökte bita Melwin, det tog en evighet innan någon kom rusandes ut för att hjälpa mig. Efteråt var jag såklart i chock, undersökte min hund som hade blodfläckar överallt, mindre bithål men inget allvarligt, tacka fan för hans päls alltså…

Nu var det säkert tur att jag inte blev biten, men att lägga sig kupad över sin hund kan vara ett sätt..

Med det ville jag säga att det är inte alltid sparkar och slag räcker. Jag funderar på att köpa såndär dog defense spray.. Men har inte hört någon som använt dom..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
Saffran0Spice
7/22/14, 7:43 PM
#7

Är man två personer och två hundar ryker ihop så ska man hugga tag i bakbenen på var sin hund och lyfta uppåt - har jag fått lära mig =)
Är man ensam med två som ryker ihop så kan man om man har tillgång till en stol - föra ner stolen mellan hundarna, detta ska tydligen också funka om man har tur!

VildaVittra
7/22/14, 7:43 PM
#8

#2 En rottis som attackerar klarar du inte att hålla i öronen, förmodligen har du liksom väldigt många direktöversatt hundspråk till människospråk. Skulle gissa på att det var gruff, som låter värre än vad det är.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Haztparken
7/22/14, 7:45 PM
#9

#5 jag fick uppfattningen att hon vid ett tillfälle hållt hunden i öronen och hennes bror vid ett annat tillfälle sparkat hunden. Alltså inte båda två samtidigt utan själva vid olika tillfällen.

herdehund
7/22/14, 7:45 PM
#10

Förr sa man att om 2 hundar slogs skulle man ta tag i bakbenen och Dra/lyfta bakbenen, Tror inte jag skulle komma ihåg det om jag eller min hund blev anfallen så jag skulle sparka.

molam
7/22/14, 7:58 PM
#11

#5 NEj nej nej Aldrig en håller Fast Andra sparkar! Det är galet! men när vi går ut i olika tillfällen Vi har liksom 4 hundar Det blir inte bra om en tar alla varje gång ^^ NEj utan han har vid några tillfällen när han var ute med hunden Sparkat till den (JAg skulle aldrig kunna sparka ett djur dock) och jag har vi andra tillfällen när jag vart ute ensam med hunden/hundarna tagit tad i örat eller eventuellt kinden, fast det hjälpe inte så bra

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Lillmatten]
7/22/14, 8:05 PM
#12

Det här kanske låter lite konstigt, och jag har aldrig behövt testa det, men en metod är att köra upp ett finger i hundens röv… Den ska tydligen släppa direkt! :o Men som sagt, har inte testat det själv så jag vet inte om det är sant

molam
7/22/14, 8:10 PM
#13

#8 Nej hunden har Flugit på hundarna, men den är väldigt känslig i öronen så tar man öronen får Den Panik och Springe iväg, så nej inte Gruff utan den är en Ilsken rottis med känsliga öron

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
LLLINN
7/22/14, 8:15 PM
#14

Tack alla för era svar och er omtanke, jag uppskattar det jättemycket! Ja såhär i efterhand har jag verkligen bannat mig själv för att jag inte sparkade hunden… Hellre biten i foten än i hela underarmen som det blev nu också :/. Men ska kolla upp den där sprayen, släpar ändå med klicker o godisväska varje promenad så kan ju hoppas att jag kan göra det till en "grej" att ta med den också!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

-Aida-
7/22/14, 8:22 PM
#15

I en sådan situation blev jag tillsagd av en person som arbetar med hundar att om en hund anfaller och någons liv är i fara så skulle man göra allt man kunde för att försvara sig, till och med sitta på den om de behövs och snurra kopplet runt nosen som en munkorg.

Är de en liten hund som bråkar så tar jag tag i min hunds sele och lyfter upp honom på bakbenen, då hamnar den lille under honom och dom slutar direkt, då tar ägaren bort sin lilla hund.
Kommer de en stor hund och ska bråk så går jag mellan dom och kör in högra armen i truten på den och med den vänstra tar jag tag i kinden och drar ner den på marken och sitter på den, jag vill helst inte slå hundar, jag tar häldre skadan själv än att ge ut den, jag måste däremot släppa min hunds koppel helt då, nu går jag mest promenader i hyresområden där jag ännu inte sett till hundar, de känns faktiskt tryggare.

VildaVittra
7/22/14, 8:35 PM
#16

#13 Åh nej, tyvärr har jag varit med och sett riktiga hundattacker och du skulle lätt kunna utföra diverse smärtsamma ingrepp utan att hundarna brydde sig ett skvatt. Pep den och kilade iväg av ett nyp i örat var det inget annat än gruff.

En video jag brukar rekommendera att se som inledning till att lära sig mer om hundars språk är denna universitetsföreläsning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[annakarolinaa]
7/22/14, 8:49 PM
#17

#11 jaha, förlåt då missuppfattade jag det. Vilken tur! Då är jag med ;)

Catta-
7/22/14, 9:34 PM
#18

Det är så tråkigt att så många av er verkar haft möten med så aggressiva hundar. Själv har jag aldrig haft kontakt eller ens sett på håll en aggressiv hund som vill fram till mig och Luna(eller ja, det kanske jag har gjort men det är så sällen isf att jag inte minns), bara ett par hundar som blivit uppspelta. Men ja, skulle vi bli attackerade vet jag inte riktigt vad jag skulle göra. Förmodligen skulle jag ställa mig mellan min hund och den andra och försöka blockera men skulle den ge sig på oss skulle jag nog försöka ta tag i den och hålla fast tills ägare kommer.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Michaela-N
7/22/14, 9:38 PM
#19

Samma grej hände mig i söndags. Helt oprovocerat kom en annan aussie fram till Kenzo och morrade först innan dom rök ihop på allvar. Som tur var så var dom båda lika starka och jag lyckades dra isär dom utan att varken hundarna eller jag fick en skråma. Obehagligt var det utan tvekan och nu i efterhand har jag insett att jag ryckte loss den andra hunden på helt fel sätt eftersom jag tog den i nackskinnet när jag egentligen borde ha sparkat på den istället, kunde ju ha blivit illa biten i ansiktet faktiskt…

molam
7/22/14, 9:49 PM
#20

#16 Träffa denna rottis (Om den lever) innan du säger nåt snälla

Blir lite smått less på sånna som tror sig  veta allt utan att ha varit med om saken så snälla se till att du träffar Denna rottis innan du säger nått så ska jag lyssna på dig, just nu vet jag vad jag ser och är ganka säger på att du inte träffat Den ;)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
VildaVittra
7/22/14, 9:59 PM
#21

#20 Vet du varför jag opponerar mig? För att en vansinnigt massa hundar utmålas som monster, när de inte är det och allmänheten uppfattar hundar som direkt farliga. Jag står fast vid att det inte var en attack, tror inte ens jag som är galet stark för att vara tjej skulle kunna avbryta ett hundslagsmål genom att dra i öronen.

Jag skulle önska att alla hundägare faktiskt lärde sig om hundars språk innan de skaffade hunden, då skulle antalet tidningsrubriker minska radikalt. 

Tittade du på filmen? Vill du få fler?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

molam
7/22/14, 10:06 PM
#22

#21 tänker inte titta på filmen därför jag har studerat hundar i åratal, och vet vad jag talar om…. Eller Snarare, Jag har inget Behov av att kolla på filmen

Och jag kan förressten inte se nån stans att jag sa att hunden var ett monster, jag sa bara tt den var agressiv, läs…

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[MikaelaR]
7/22/14, 10:10 PM
#23

Molam men du skrev att den var elak, jag tror inte hundar är elaka inte med mening

molam
7/22/14, 10:13 PM
#24

JA jag Skrev att den Var Aggressiv men skrev aldrig att den var ett monster, tror Dessutom Aggressiviteten kommer från osäkerhet

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Tuulikki]
7/22/14, 10:16 PM
#25

Min hund må vara feg i vardagen men när det gäller slagsmål backar han inte. Jag skulle alltså ha fullt upp att hålla koll på både min egen rabiesråtta och den andre hunden. Har ingen aning om vad jag skulle göra utan hoppas mest på att det inte händer..

En bekant har 2 hundar. Hund1 och min hund HATAR varandra. När de rykt ihop har vi ägare sprungit dit och plockat upp nån av dem (den man nu får tag i snabbast) medan hund2 har sprungit runt om dem och bjäbbat. Ingen av dem är aggressiv mot oss människor när vi plockar upp dem så det spelar inte så stor roll vilken av dem man får tag i. Men som nämnts i tråden skulle de skita fullständigt i om vi skulle nypa dem eller "störa" på annat sätt. Det enda som funkar är att få isär dem så fort som möjligt.

[MikaelaR]
7/22/14, 10:23 PM
#26

molam och du skrev att den var elak också :P

Mischa
7/22/14, 10:31 PM
#27

Eftersom ingen situation är den andre lik och du sällan får tid till att stå förberedd så får du helt enkelt göra vad situationen kräver för att skadorna skall bli så små som möjligt.

Vissa hundar är fega kan låta sig avskräckas verbalt, andra är extremt målinriktade och blir triggade av motstånd, vissa hundar nafsar medan andra biter sig fast och ruskar.

≧◔◡◔≦

Annons:
Praefatio
7/22/14, 10:37 PM
#28

Jag hade gjort vad som krävts för att skydda min hund helt enkelt. Hade inte tvekat att sparka hunden och hade troligen siktat på känsliga områden som bröstbenet, ansiktet eller njurarna. En mindre hund, på max15 kg, hade jag nog försökt tackla och satt mig grensle ovanpå tills ägaren kom. En riktigt liten hund hade jag lyft upp, lagt ner och hållit fast. Vill ju självklart inte skada mer än nödvändigt…men i skarpt läge gör jag vad som helst för att skydda min hund.

molam
7/22/14, 10:43 PM
#29

#26 JA men jag tror att den är Elak/Aggressiv pga osäkerhet, men jag tänker helt och hållet lämna detta nu, kommer inte kommentera mer på detta för bara jag på detta forumet vet hur hunden är, så nu lämnar vi det här.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

VildaVittra
7/22/14, 10:51 PM
#30

#22 Okej, tråkigt för dig och din hund att du inte verkar vilja ta till dig av kunskap och lära dig korrekt hundspråk. 🙂

Linköping håller en del universitetskurser gällande hund och deras beteende. Vill du ha en länk till det då?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
7/22/14, 11:03 PM
#31

Kan saga att om jag moter en riktig aggressiv rottis och tar den i oronen eller sparkar pa den sa kommer jag fa pa moppo. De hundarna ar inte fega pa att forsvara sig om man sager sa.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
7/22/14, 11:05 PM
#32

Man skall aldrig lyfta hundar i bakbenen, det leder till fula skador när de dras ifrån varandra.

Absolut bästa sättet är att strypa hundarna, de släpper när de börjar bli medvetslösa. Dog defence spray är bra att ha för att avvisa attacker.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
7/22/14, 11:05 PM
#33

Överfallslarm låter högt och det bör få en hund iaf att stanna till att bryta det hela. Det kanske tyvärr även får sin egna hund att bli rädd men den risken kanske är värt att ta. Annars finns det spray för hundar typ pepparspray, om den funkar bra vet jag inte. 

Jag har vid några tillfällen med råkat ut för att försöka försvara hund/arna, jag har fått gjort olika en gång försökte jag hålla amstuff ifrån oss med ben men misslyckades den högg mig i benet så då släppte jag mina hundar och tog tag i amstuffen och gapa som en idiot så ägaren kom ut och tog in henne. 

En annan gång var det en stor nuffetik som slet sig loss och hoppa över sitt staket då tog jag min hund o kasta över henne hundens grannens staket och höll nuffetiken- gapa även denna gång till ägaren kom. Där hände inte mer men den tiken 1 vecka senare bet min dotter som då gick med mig vi anmälde det hela och hunden bor inte kvar där längre.   Sen har det vart rottisblaning som slitit sig från ägaren här fick jag problem dels var det öppet och jag fick då dansa med mina hundar runt mig för att hålla denna hund ifrån. Sen schäferblaning som kommit farande men då var min man med och kunde få stopp på den genom kicka till den med foten så den stanna till, efter kommer ägaren . Annars har man råkat ut för mindre hundar med men dom gånger kan jag lyfta upp mina så pass högt upp att den lilla hunden inte når dom, den övningen är värdelös om det är stor hund :-X 

Det är jätte svårt o säga hur man kan göra, men ett larm + pepparspray är väl något man kan fundera på att skaffa.

emsyzz
7/22/14, 11:30 PM
#34

Det här med försvarsspray som folk skriver tycker jag låter konstigt. Ska man gå runt med den i handen och vara beredd? Om en hund hoppar på min hund kommer jag inte börja rota i väskan efter nån spray. Då gäller det att agera snabbt och sparka till hunden (och kanske även skå till hundägaren som är så dum att den låter hunden göra så..)

Annons:
VildaVittra
7/22/14, 11:37 PM
#35

#34 I en hållare på kopplet lär väl vara både lämpligt och praktiskt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

hund_katt
7/22/14, 11:54 PM
#36

jag har hört att om man sparkar/slår så triggas hunden ännu mer.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

imsuchadiva
7/23/14, 12:02 AM
#37

Varför är ett flertal så tadkiga mot Molam? Jag har tidigare träffat en hund som var extremt rädd om sina öron, hunden var supertrevligt förutom när det gällde just öronen. Kom man förnära dem så kunde hunden surna ihop ganska så ordentlig :p OM den hunden skulle ha attackerat en annan hund så kan jag veklingen tänka med att den skulle släppa om man fick tag i öronen. Tycker det är så tråkigt när det ska vada påhopp här inne, har ni inte varit med och sett situationen så ska ni inte sitta och tillrättavisa och klanka ner på den som faktiskt varit med.

[MikaelaR]
7/23/14, 12:06 AM
#38

Vem har gjort ett påhopp? Och flera har varit taskiga?

VildaVittra
7/23/14, 12:07 AM
#39

#37 Är det taskigt att inte hålla med? 

Man måste inte vara närvarande om man har kunskap om hundars språk samt beteende, att det inte var en attack säger sig självt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Moa Liljegren
7/23/14, 12:10 AM
#40

#18 Kan man verkligen ta tag i hunden utan att få skador? Självförsvar handlar ju lite om att man ska skydda sig själv. Alltså en aggressiv hund.

JoannaLi
7/23/14, 1:14 AM
#41

Någon gång när en liten JRT bestämde sig för att bråka med vår jämte-tik (hon tittade lite på mig som "är han seriös", i och med storleksskillnaden, men hon är tyvärr inte den som backar - han smet då från ett hus/en okopplad kissrunda på gården? så det fanns inget halsband eller koppel på honom), då vrålade jag till så högt jag kunde - har haft mycket träning med det under tiden när unghunden skulle hitta sin plats i flocken med sin mamma och pappa - och halvsprang mot dem. Jag måste ha fått tag i nackskinnet på honom, och snurrat honom ett halvt varv, medan jag drog fast i underkäken på vår tik. Nu i efterhand är det lite svårt att komma ihåg, men det måste ha blivit något liknande, eftersom att det jag minns är att stå halvhukad med en rabiat liten hund i ena handen och tikens underkäke i handen. (Ja, jag har nitat fast hennes underkäke. Jag har känt henne i 7 år, och har gått emellan i ett par  - mindre seriösa - duster mellan henne och Jappe, så jag litar på att hon inte kommer skada mig, och att jag inte kommer råka skada henne.) 

Men om det hade varit en större hund, eller en argare hund, skulle jag nog också kunna sparka. Jag ska försöka komma ihåg det där tricket med "koppel-munkorgen", det var ju jäkligt smart! Tyvärr vet jag ju också att Fröken tar alla chanser hon får att dra sig ur halsbandet, så hade jag snört fast den andra hunden i änden av kopplet hade hon säkert kunna dra sig ur halsbandet, och fortsätta försöka försvara. Hm…

Annons:
SuperLimm
7/23/14, 7:50 AM
#42

Om ens hund blir attackerad hjälper det nästan aldrig att sparka/slå hunden, den släpper ändå inte. Då kan det vara bra att ha med ett rep eller använda kopplet tex och strypa den attackerande hunden, då brukar dom släppa tillslut.

Sen tycker jag man ska anmäla händelsen till polisen och länsstryrelsen. Hundar får inte vara lösa nu denna årstid och om hunden alltid är lös och alltid anfaller andra hundar tycker jag man ska anmäla varje gång. Även om det skulle ta 10 anmälningar innan det skulle hända något så är det fortfarande anmält och skulle det då någon gång faktiskt hända att hunden ifråga dödar någon (hund/människa/annat djur) kan de se att det redan finns anmälningar mot denna hund.

Mvh Linn

[Forest]
7/23/14, 10:02 AM
#43

34.Finns olika varianter, jag har haft två i handen båda två var enkla att ha i handel rymmer lätt i fickan så ser inte alls svårigheten. Jag ser väl hellre spray än få en söndertrasad hund.

vallhund
7/23/14, 10:13 AM
#44

Om jag hade behov skulle jag köpa en som stinker extremt mycket samt har en färg som inte går att tvätta bort i en handvändning, typ chockrosa eller neongrön.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

LLLINN
7/23/14, 12:31 PM
#45

Tack åter igen för allt engagemang, härligt att vara tillbaka här på HIF :). Har precis beställt en dog defense spray och kommer definitivt inte tveka att sparka nästa gång. Undrar dock om någon har erfarenhet av sprayen? Hur effektiv är den egentligen? :)

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

russin
7/23/14, 12:41 PM
#46

Mina hundar har blivit påflugna nu 4 gånger av stora hundar under lpppet av ett år - senaste gången för 1,5 vecka sen och då fick jag slåss rejält. Två amstaffkorsningar ville åt mina två och dom turades om att försöka få tag i dom. Jag sparkade rejält, men till slut fick den ena tag i min ena och greppade henne över nacken och lyfte - men jag fick in en rejäl spark, så den släppte (hade sparkat rätt många gånger då).

Nu har jag Dog Defense Spray med mig när jag är ute med hundarna och jag kommer inte tveka att använda den nästa gång en hund försöker bita mina. Jag har själv provat en snabbspray på min hand och det stinker starkt av mentol och det blir kallt, så det ska nog förhoppningsvis få en hund att åtminstone stanna till och tveka - det kan räcka för att jag ska få grepp och få upp mina /få väck mina hundar.

Lojs
7/24/14, 4:01 AM
#47

De gånger det kommit en lös hund springande mot mina så försöker jag redan på håll dra mina hundar bakom ryggen, spärra upp mig så jag blir så stor och "stolt" som möjligt och så ryter jag på skarpen åt den andra hunden. Det brukar avskräcka de flesta hundar och jag har aldrig behövt gå till "steg 2", att sparka bort den andra hunden om den blir hotfull och inte reagerar på att jag försöker få bort den.
Det är inte alltid den andra hundägaren blir glad på mig, men jag gör vad jag kan för att undvika att utsätta mina hundar för potentiellt farliga situationer (är det en mindre hund som muckar bråk så skulle ju mina hundar kunna skada den och det vill man ju inte det heller).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[VampireGirlElvira]1
7/24/14, 1:55 PM
#48

Följer.

Annons:
indra-bus
7/24/14, 6:33 PM
#49

De bästa är att ta tag i halsbandet o strypa hundarna då måste de släppa, när de stäpper dra bort dem. O håll kvar den.

Vid en riktig hund attack hjälper inte att ta i öronen de skakar sig loss. Sätter man en stol i mellan kommer de o gå runt den. Om de inte är lite gruff.

Att sparka o skrika kan triggar ännu mer. Ja har varit med vid fler hundslagsmål.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

spidey
7/24/14, 6:42 PM
#50

Mindre hundar brukar det ju inte vara något stort problem att försvara sig mot. Har en hund bitit tag och vägrar släppa så ska man strypa. Vet att vissa säger håll upp bakbenen, men strypa är -enligt mig- rätt och effektivt. Men så måste man ju ha något att strypa med samt vara ganska stark om det gäller en större hund.

Låter båda hundarna mkt och högt när de slåss så brukar jag inte få panik. Enligt min erfarenhet är det inte på liv och död då, men när det är tyst…Det är då jag får ordentlig panik. Tycker det alltid är relativt tysta slagsmål när de slåss för att döda den andre hunden, har jag fel där? 

Oavsett så brukar jag säga att de flesta högljudda bråk hundar emellan faktiskt är över fort om man bara tar ett andetag och inte förvärrar situationen med skrik panik och slag. De enda djur som tar död på varandra för skojs skull är människor. Har i stort sett bara nolltolerans mot bråk med främmande hundar av kamptyp - där KAN speciellt den könsbundna aggressioner vara helt out of control och jag tar inte risken att utgå ifrån att bråket kommer vara över snabbt. (och nej detta är ingen dum fördom, många av deras rastypiska egenskaper är heeelt underbara, men alla hundar avlades för ett syfte och faktum är att dessa ofta har problem med stark aggresivitet mot hundar av samma kön, och inte alltid slutar för att den andre ger sig. Punkt slut.)

Men min metod brukar vara att blockera min hund och ryta ifrån med så mörkt tonläge jag kan, med armarna ut för att se större ut. Annars slänga mig ner över min hund.

russin
7/24/14, 6:55 PM
#51

#50 - att ryta och "se stor ut" hjälper inte alltid, även om det kan hjälpa många gånger. Har man som jag själv två mindre hundar och det kommer två stora hundar och anfaller, så står man sig rätt slätt. Det märkte jag av erfarenhet. När jag försökte mota bort en av dom, så smög sig den andre upp vid sidan av mig och försökte få tag i någon av mina hundar och vise verca. Till slut lyckades en av dom greppa min ena hund…

Vi har haft rätt många hundattacker, men rejäla skador till följd i mitt område så försvarsspray eller liknande är vettigt. Man har liksom ingen stol eller annat med sig ut när man promenerar.

indra-bus
7/24/14, 7:06 PM
#52

# 50 Du har så rätt.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Upp till toppen
Annons: