Annons:
Etikettövrigt
Läst 1176 ggr
Saffran0Spice
2014-07-22 13:24

Vart har ni hunden?

Vart har ni hunden när ni reser långt med tåg/spårvagn/buss?

Annons:
Saffran0Spice
2014-07-22 13:27
#1

Jag har hunden antingen i knät eller i sätet bredvid med en speciell filt över hela sätet - och självklart kopplad.

[Tuulikki]
2014-07-22 13:27
#2

Har haft honom i bur men den är så jobbig att bära på så senare gånger har det fått bli utan. Då ligger han mellan mina fötter eller sitter i mitt knä, han får välja lite själv.

Scorpio97
2014-07-22 13:35
#3

Har aldrig åkt med tåg/buss, eftersom vår hund skulle bli knäpp då. Men förmodligen skulle hon sitta på golvet, eller att vi tar med filt och hon får sitta på sätet bredvid.


//Jessie

[Tilleli]1
2014-07-22 13:36
#4

Eftersom hon är så liten har jag henne gärna i knät. Hon kan vara på golvet också, men är hon i min famn somnar hon så fort bussen åkt iväg. Väldigt praktiskt :P

Turast
2014-07-22 13:44
#5

Stor vovve -golvet 😃 

Han lägger sig och sover när vi åker tåg.. väldigt trygg på det sättet. Skyddade mig även från en tjuv! Skönt att ha en stor hund som kan se lite läskig ut när man håller på att bli rånad 😉

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

-Aida-
2014-07-22 13:50
#6

röstade på golvet, hittils har han bara åkt buss men de gillade han inte, på fredag ska vi åka tåg, då får han vara på golvet också, jag gör honom nog sällskap på golvet med om de inte finns ett säte ledigt vid toalätten, där finns det mycket stort golv utrymme och inte så många som brukar hålla till där.

Annons:
lisa90
2014-07-22 14:09
#7

Längre sträckor sitter han antingen i knäet eller ligger på en filt på sätet bredvid. Är det varmt vill han ner på golvet efter en stund.

IngaTrnqvist
2014-07-22 15:38
#8

På golvet, ibland i knät.

CissiD
2014-07-22 16:13
#9

Vi åker både spårvagn och buss med jämna mellanrum och då får han sitta i knät. Han har lärt sig att man sover på bussar och spårvagnar. Ibland om det är väldigt varmt får han ligga på golvet. 

I tåg däremot fick man inte ha hunden i knät så där fick han va på golvet annars hade han suttit i knät då med. Hade varit lättare att ha honom lugn i knät eftersom det är så många andra hundar i hundvagnen på tåget.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[tk1971]
2014-07-22 16:15
#10

Jag åker aldrig sånt, men i så fall skulle hon få sitta i knäet.

[Cookie Monster]
2014-07-22 16:29
#11

På golvet.

Honestyisdead
2014-07-22 17:08
#12

Golvet.  Skulle aldrig sätta hunden i sätet eftersom det är avsett för människor.

Sugar Mist
2014-07-22 17:37
#13

Golvet.

-

Annons:
Kallaterrier
2014-07-22 18:07
#14

Kalla sitter eller ligger på golvet vid våra fötter. Att ta upp en sittplats med hund tycker jag är lika fult som att låta väskor ta upp ett extrasäte.

nadilda
2014-07-22 19:53
#15

Dolly väger 14 kg så hon får precis plats i mitt knä men sitter ofta på en filt bredvid eller på golvet. Beror på hur varmt det är, hur mycket folk det är på bussen och hur klängsjuk hon är ;)

Ambrose
2014-07-23 00:01
#16

Nita är ju bara valp så hon satt i knät under de första resorna, men nu senaste har jag börjat vänja henne vid golvet eftersom hon är supertrygg på både vagn och buss. Kan inte gärna ha en fullvuxen Rottis i knät ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Praefatio
2014-07-23 00:07
#17

Jascha får ligga/sitta på golvet.

Elverpige
2014-07-23 01:34
#18

Våra bussresor är oftast korta, då får han sitta på golvet eller ligga i mitt knä. Knäliggandet under bussturer är ren vana från när han var valp och det får fortsätta trots att han väger runt 25 kg 😃

När vi åker tåg lägger jag en filt över sätet bredvid mig om det är ledigt, så får han ligga där om han vill. Men han hamnar oftast på golvet ändå.

Roxie
2014-07-23 06:02
#19

Golvet eller i knät :)

// Sofia

VildaVittra
2014-07-23 06:19
#20

Alternativet "hånglandes med medpassagerarna" fanns inte med, så valde "på golvet"

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
russin
2014-07-23 08:30
#21

Nu åker vi inte mycket buss (eller spårvagn som det mest blir här) - men då jag har två hundar, så får dom vara på golvet. Skulle bara en vara med så ev i mitt knä beroende på hur vädret är - vill inte ha en blöt hund i mitt knä😃

Fridaaaa
2014-07-23 08:58
#22

Reser inte med buss/tåg men skulle jag göra det så skulle jag ha på golvet, säkrare än i sätet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molam
2014-07-23 09:11
#23

Golvet Stora hundar är inte kull att ha i knäet ^^
MEn ibland ställer dom Framtassarna på mina lår för att kunna kolla ut genom fönstret då två av hundarna har en tendens att må illa i bil, buss, tåg, you name it, och det blir bättre om dom får kolla ut genom fönstret

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

indra-bus
2014-07-23 09:25
#24

På golvet. Man får inte ha hunden på sätet i varken buss eller tåg.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Fridaaaa
2014-07-23 09:30
#25

#24 Beror på. Vissa tillåter det som man till exempel har de på en filt, jacka eller liknande.  På "hundvagnen" på "våra" tåg får man ha det så i alla fall

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

indra-bus
2014-07-23 09:39
#26

Nej, de får man inte.  Men kan väl hända att olika personal kan tillåta de. I bland säger de till mig att hunden skall vara på golvet när jag går på o ja skulle inte komma på tanken att ha hunden någon annan stans på varken buss eller tåg. Även om jag haft en liten hund skulle den få vara på golvet inte i knät.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Fridaaaa
2014-07-23 09:52
#27

#26 Jo, det får man i "hund/djurvagnen" (tåg) om man ser till att de sitter på en filt/jacka eller dylikt, alltså inte i kontakt med sätet. Inget hittepå och inget enskilda personal säger heller. Just den vagnen är ju för de som åker med djur, har med sig cykel mm, (får inte vara i andra vagnar).
Buss däremot brukar man inte få göra så.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
oh-la
2014-07-23 10:01
#28

#27, såhär säger SJ om att ha hund/djur på tåg.

"Sällskapsdjur är välkomna ombord på alla våra tåg.

Du tar med dig två djur kostnadsfritt.
Djur får medföras endast i 2 klass och särskild plats ska bokas i avdelning Djur tillåtet. Djur ska vara placerade på golvet, och inte på sätet."

http://kundo.se/org/sj/d/djur-ombord/

man får alltså inte ha djur på sätet ens i djurvagnen, och i andra vagnar får man inte ha djur alls.

indra-bus
2014-07-23 10:05
#29

¤38 Ja precis

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Fridaaaa
2014-07-23 10:05
#30

#28 De är ju dock inte sätet när man täcker för. Jag tolkar det som att man itne får ha djuret direkt på sätet.
Dock åker inte jag med SJ här så 😉 Vi åker med Öresundstågen och där står det bara att de inte får placeras på sittplatser men när jag har pratat med dem (alltså inte personal på tåget), så sa dem att man inte får placera dem direkt på sittplacerna, men täcker man för noga eller liknande så sa den personen i alla fall att det var OK, och ja även personal har sagt att det är OK. Men sätet ska lämnas som när man kom dit så att säga, dvs inte hundhår/djurhår, smuts mm.

Så skriver enbart den infon de har gett. I så fall har de ingen koll själva 😉
Och aldrig påstått någonstanns heller att detta gäller överallt, utan skrivit att det beror på.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
2014-07-23 10:09
#31

Det finns ju ganska många fler bolag än SJ som kör tåg.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
2014-07-23 10:11
#32

Men de är väl på sätet med en filt i mellan.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

oh-la
2014-07-23 10:12
#33

#31, definitivt, och det var därför jag skrev ut att det var vad just SJ sa om hund på tåg ;)

oh-la
2014-07-23 10:14
#34

#30, fast det står ju inte bara "på sätet" utan uttryckligen att hunden ska vara placerad på golvet. då ska den vara placerad på golvet oavsett om man har filt eller jacka på sätet.

Annons:
vallhund
2014-07-23 10:15
#35

#33 Men du svarade #27 som om det var allmängiltigt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
2014-07-23 10:16
#36

I buss har dom bilsele och bältade. På tåg börjar resan i buren som sen kan bli knät eller sätet på filt, men ofta ligger dom i buren.

Fridaaaa
2014-07-23 10:16
#37

#32 På sätet är för mig direkt på sätet, annars sitter ju hunden på filten, dvs inte på sätet.

Men som jag skrev i #30 Har jag enbart skrivit den infon jag fått, från dem själva, ja andra har också fått det, samt från personal. Annars ingen av dem koll själva på vad som gäller och inte gäller. Kontrollanter som är på tågen ibland (alltså inte vanliga personal) har inte sagt något heller, vet inte om de i för sig bara kollar biljetter eller de har koll på annat också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oh-la
2014-07-23 10:19
#38

#35, fast #27 skrev bara tåg, därför var jag noga med att skriva ut att det var just vad SJ sa om djur på tåg, alltså att det generellt inte går att säga att man på tåg (allmänt) får ha hund på sätet . hade jag skrivit det som att det vore allmänna bestämmelser hade jag inte alls förtydligat att det var vad SJ sa om just hund på säten, utan bara skrivit att detta gäller på tåg.

Fridaaaa
2014-07-23 10:22
#39

#38 Fast ingen har sagt att det går generellt heller. Jag skrev enbart "beror på", det är inte samma sak. Och inte heller skrivit att de får vara sätet heller. (antar att du menar mitt?) För mig är sätet direkt på, alltså inte om man har skydd, för då är det ju inte sätet om man säger så. Så kanske man tolkar olika, men så är det jag ser på det i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oh-la
2014-07-23 10:30
#40

#38, fast du svarade ju på #26 inlägg om att man inte får ha hund på sätet "Jo, det får man i "hund/djurvagnen" (tåg) om man ser till att de sitter på en filt/jacka eller dylikt, alltså inte i kontakt med sätet." och då förtydligade jag bara med vad SJ säger om hund på tåg. alltså går det inte att allmänt säga att man får ha hund på sätet. hos SJ får man det inte oavsett om man har jacka eller filt under hunden.

Fridaaaa
2014-07-23 10:34
#41

#40 Läser du hela meningen som du kopierade skrev jag ju tydlige om det är något emellan, alltså en tydlig förklaring hur jag menade, inte skrivit någonstanns att de får vara direkt på sätet. Och som jag skrivit flera gånger nu har jag skrivit "beror på", då det sades att man inte får ha dem annat än på golvet eller i väska/bur. Var därför jag tog upp det.

Men nu blir det massa OT i tråden istället för det TS är ute efter, TS ber om ursäkt! 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
oh-la
2014-07-23 10:46
#42

#41, skit samma, tror jag kanske läser in mer i inlägget än vad du menar 🙂ber också om ursäkt för OT, TS

indra-bus
2014-07-23 10:47
#43

De bolag ja åkt med tillåter inte de. De är de svaret jag fått när jag ringt o frågat om hur man gör om man får ha djur med. O ja tycker de är självklart att ha djuren på golvet om man åker med andra. Alla människor gillar inte djur o hundhår. De är respekt löst.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Fridaaaa
2014-07-23 10:54
#44

#43 Ja att lämna hundhår på sätet och så, det är respektlöst. Likaså folk som sitter med skitiga skor uppe på säterna (väldigt vanligt tyvärr) .Men ogillar man djur är det ju dumt att sätta sig i specifika djurvagnen anser jag, eftersom det är den enda vagnen för oss med djur. (om det inte finns några andra platset på hela tåget är det ju en sak men då får man ju ändå räkna med att det är djur på tåget, i koppel eller i transporter)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MelliPirelli
2014-07-23 10:54
#45

Reser med både SL och SJ. Oavsett resans längd får hon ligga på golvet, vilket är en självklarhet för mig.

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

indra-bus
2014-07-23 11:24
#46

¤44 Sätter man sig i djur vagnen så får man ju räkna med djur. Jag har aldrig sett någon ha skor på sätet o ja åker ju alltid buss eller tåg  för ja har inget körkort.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Fridaaaa
2014-07-23 11:30
#47

#46Ja var ju det jag skrev xD
Ok det har jag sett många gånger, både på buss och tåg. (pendlade med tåg & buss i 2 år till & från skolan på gymnasiet). Men kanske är olika det där.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Flöffo
2014-07-23 11:38
#48

Om det finns massa tomma platser och vi ska åka långt så får han sitta i ett säte bredvid. Annars i knät eller om vi ska resa kort, på golvet.

//Flöffo

Annons:
indra-bus
2014-07-23 11:41
#49

Ni som har hundar på sätet. Låter ni era hundar hoppa upp i möblerna hos folk oxå? Eller sätter upp skorna på sätet.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Kalli
2014-07-23 11:42
#50

Oftast på golvet. Om personalen tillåter och det är ledigt/jag har bokat platsen händer det att de ligger på sätet. Jag har alltid med filt och/eller täcke oavsett var de ligger.

Jelise
2014-07-23 12:41
#51

Min hund är så pass stor att han oftast får ligga på golvet, han tycks tycka att det är bättre där (kanske lite mindre ostadigt) när jag åkt tåg. Då har jag aldrig behövt betala hans plats, men när jag har åkt buss så måste jag betala en plats för honom, och då ser jag inget fel i att utnyttja den platsen. Hade han varit mindre hade han fått sitta på en filt eller i en bur på sätet då.

[AnimalLover1]
2014-07-23 13:30
#52

Har ingen hund men idag åkte vi till hamnen i kanske 30 minuter och då satt han i sätet bredvid medan jag krama honom.

Upp till toppen
Annons: