Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 3155 ggr
[Tilleli]1
2014-07-21 21:04

Rasval

Jag sitter och funderar lite på vad nästa hund ska bli för ras. Just nu har jag en mops, och nästa hund kommer inte komma förrän om minst tre år eftersom jag vill försäkra mig om att min valp nu är vuxen och stabil samt är bra med valpar. 

Men jag har verkligen ingen aning om vilken hund som skulle passa mig och min livsstil bäst. Jag är intresserad av minst 30 raser, men för att göra det lite enklare kan jag ge några exempel här:  

Samojed

Alaskan Malamute

Rottweiler

Jaktlabbe

Jaktgolden

Korthårig Collie

Lapsk Vallhund

Finsk Lapphund

Papillon

Storpudel

Greyhound

Och ja, som ni ser är det väldigt olika hundar (många av dem iallafall), och med nästan varje ras är jag intresserad av att göra olika saker. 

Jag föredrar stora hundar, minst 40 cm nästan tror jag, har jag märkt nu när jag haft min mops ett tag och lyckas inte riktigt vänja mig vid att hon är så nära marken till skillnad från mammas grand danois :P 

Saker jag är intresserad av - Spår (personspår/sök och viltspår), Rapport, Apport, DW. 

Nu är ju inte en till hund aktuellt på flera år, men jag är nästan manisk och vill ha allt förberett minst ett år innan köpet. Speciellt efter stressen från spontanköpet jag gjorde med lilla mopstjejen (<3).

Hur hade ni tänkt och prioriterat? Jag är ju så fast vid att jag gillar individer bland många av de här raserna, och älskar alla dessa hundars utseende, men det gör ju lite att jag inte kan tänka efter och se vad som faktiskt hade varit bäst för både mig och hunden.

Annons:
kigon
2014-07-21 21:44
#1

Väldigt svårt att säga om du bara listar hundsporter du vill köra-- de flesta raser kan köra de flesta sporterna… Frågan är ju hur du vill hundarna ska vara utöver sport, om de ska vara ensamstående/familjinriktade, lugna/alerta, hur du vill att sjukdomsbilden ska se ut, hur stabil mentaliteten ska vara, enmanshund eller inte, etc etc! 

Och hur ditt liv ser ut för övrigt, några raser du nämnde brukar ha väldigt svårt med att lämnas ensamma även med mops så då måste man ha jobb man kan ta med dem osv 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Tilleli]1
2014-07-21 21:48
#2

Sitter och funderar på hur jag ska få ord på hur jag vill att hunden ska vara, men här är några punkter:

*Inte överdriven pälsfällning året om

*väga minst 15 kg

*Reserverad mot främlingar

*Hyfsat aktiv men ska inte kräva timtals med aktivering och motion dagligen

*Ska gilla hela familjen

Och såklart gärna en så frisk ras som möjligt, både fysiskt och psykiskt! :)

[MikaelaR]
2014-07-21 22:04
#3

Eurasier Och collie Storpudel eller greyhound men greyhound så ska man ha möjlighet att låta dem springa av sig löst ibland, pappilion är en väldigt liten hund den väger långt under 15 kg men dessa raser skulle kunna passa. Rottweiler och Alaskan Malamute som du nämnt i texten kräver flera timmars motion per dag + aktivering dem andra raserna är jag lite osäker på, kommer inte på några fler raser just nu kolla runt på www.kopahund.se och kontakta uppfödare ^^

[Teddies matte]
2014-07-21 22:14
#4

Jag skulle stryka;

Alaskan Malamute

Rottweiler

Jaktlabbe

Jaktgolden

Korthårig Collie

från din lista, det är mycket aktiva hundar som man skaffar just för att man vill och behöver en så pass aktiv hund, för att träna och tävla med på högre nivåer. Är man inte intresserad av så pass mycket aktivering bör man inte välja en sådan ras, det brukar inte sluta särskilt bra.

Greyhounden fäller nog en hel del, så den går väl ev. bort på den punkten.

Sen är inte någon av de resterande raserna väldigt reserverade mot främlingar, varför vill du ha den här egenskapen?

Sugar Mist
2014-07-21 22:32
#5

Hade satsat på en jaktlabbe.

-

[Tilleli]1
2014-07-21 22:34
#6

Anledningen till att jag vill ha en hund som är reserverad mot främlingar är för att jag inte tycket att en hund behöver vara kär i alla man möter på promenader. Min mops är så att hon vill hälsa på allt och alla, nästan så mycket att jag tycker det är jobbigt. :) Men jag menar inte skygg etc, bara att den är lite ointresserad och inte känner något behov till att bli kliad och klappad av varje person som man kanske stannar och pratar med

Och sen tror jag att ni missuppfattade vad jag menade med inte timtals med motion; jag är ju intresserad av många bruksgrenar och skulle hålla på med det flera gånger i veckan, men om hunden skulle kräva det varje dag i flera timmar för att inte klättra på väggarna när man väl är inomhus. :)

Annons:
[Tilleli]1
2014-07-21 22:38
#7

Tillägg om päls: Jag har inget emot trimraser och skulle gilla att hålla på med sånt om det skulle vara nödvändigt. 

Men allt det här är ändå mest riktlinjer och inga riktiga "krav" jag har. Jag skulle kunna ha en liten hund om den passade i mitt liv, samma om den fäller mycket. 

Men någonting är är ett krav är att den ska behöva aktiveras någon gång i veckan. Alltså går de flesta typiska sällskapsraser bort.

[Teddies matte]
2014-07-21 22:39
#8

#6 #7 Hur vill du hunden skall fungera i vardagen?

Du har bruksraser listade och de kräver mer i vardagen också. Kommer du tävla i dessa grenar också och hur högt isåfall eller tänker du bara träna?

[Tilleli]1
2014-07-21 22:41
#9

Jag vet inte om jag kommer tävla, det är väldigt troligt att jag kommer göra det. Om det bara blir träning så kommer jag ändå satsa hårt på det och försöka komma långt.

[Teddies matte]
2014-07-21 22:44
#10

#9 Typiska "sällskapsraser" behöver inte alls gå bort, (lite beroende förstås på vad man menar med detta) många fungerar alldeles utmärkt till träning och tävling. Det är här skillnaden kommer in och vad du orkar med och vill ha. Många raser, även sällskapsraser fugnerar utmärkt till träning och tävling i diverse grenar, men kräver det inte. Väldigt aktiva hundar och brukshundar som kräver det gäller det att du har orken och viljan och gör det för din egen skull, för att just du vill hålla på med sådant på en sådan nivå. Så fråga dig själv om du vill hålla på med detta som en hobby och kan göra det när du vill och känner för det eller om du vill satsa på det fullt ut. Om man skaffar en för aktiv ras blir det fort att man bara gör det för att man måste och man börjar tröttna.

[..$Dog$..]
2014-07-21 22:48
#11

Tänker på:

*Berner sennen

*Riesenschnauzer ( men det är ju en bruksras)

*''Vanlig'' labrador

*Greyhound

*samojed (världens mysigaste nalle) ^^

[Tilleli]1
2014-07-21 22:49
#12

Jag har väldigt länge varit intresserad av att hålla på med bruks, men inte riktigt kunnat pga att hundarna jag har inte lämpar sig till det. 

Anledningen till att majoriteten av sällskapshundarna går bort är för att de främst inte intresserar mig, de är väldigt små (men skulle kunna tänka mig en papillon om jag känner att jag orkar liten hund igen). 

Att de kräver motion är ju lite av en anledning till att jag skrev upp bruksraser på listan. Jag är inte dum.

[MikaelaR]
2014-07-21 22:50
#13

Tilleli varför skaffade du en mops när du verkar ha helt andra planer för hur du vill ha ditt liv med en hund? 

Vill inte verka dryg jag är bara nyfiken ^^

Annons:
[MikaelaR]
2014-07-21 22:53
#14

Sen undrar jag en sak till du skrev ju såhär; *Hyfsat aktiv men ska inte kräva timtals med aktivering och motion dagligen

Det är väl därför jag skrev att alaskan malmaute tillexempel inte passade, föressten jag tror pappilion skulle passa dig bra dem är väldigt lättlärda oftast inte så jätteintresserade av nya människor och har en väldigt stor arbetsvilja!

[Tilleli]1
2014-07-21 22:53
#15

Andra hobbys jag har är (fjäll)vandring, så en större hund som iallafall orkar bära sin egen mat (när den är stor nog såklart) är också att föredra :)

[..$Dog$..]
2014-07-21 22:55
#16

När du nämner fjällvandring skulle jag absolut rekommendera berner sennen!:)

[Teddies matte]
2014-07-21 22:55
#17

#12 Som sagt beror det på vad som menas med sällskapshund, om du menar grupp 9 eller andra raser som också brukas kallas sällskapsraser, det finns många andra raser utöver brukshundar och mycket aktiva raser som fungerar utmärkt till träning och tävling.

Motion behöver alla hundar, grejen med brukshundar är inte att de behöver massvis med motion, det är den mentala stimulansen som är viktig. Alltså skall du fråga dig själv hur du vill att hunden fungerar i vardagen, vill du ha en lätt hund på den punkten eller är du beredd på något mer krävande, och hur du vill ha det på aktivitetsfronten, om du vill ha en som går att träna och tävla med, men som inte kräver det eller om du vill ha det.

Besök bruksklubbar, träffa bruksraser du är intresserad av, gå på träffar och evenemang och träffa intressanta raser av icke-brukstyp och se vad du föredrar.

[Tilleli]1
2014-07-21 22:57
#18

#14 Jag älskar rasen mops för deras sätt, och de är väldigt enkla som första hundar, och jag trodde att jag skulle vara nöjd med lite småträning av trix och liknande, men hon har fått mitt intresse för bruks och andra saker ännu mer :) Mopsen är dessutom en väldigt tålig liten hund, vilket är nödvändigt eftersom mamma har en stor bufflig grand danois hemma, och han har inte riktigt koll på var han har kroppen eller hur stor han är :P

[Tilleli]1
2014-07-21 23:03
#19

#17 När jag säger sällskapshund menar jag rasgrupp 9, ja :) 

Och det är den mentala stimulansen jag är främst intresserad av. Därför skrev jag att jag har stort intresse för spår/sök, apport, rapport och liknande saker. Håller även på med dog parkour. 

Känner två rottisar och har rastat en schäfer under ett halvår ungefär. Eftersom jag inte träffat många schäfrar kan jag inte riktigt säga bu eller bä om den rasen, men rent spontant efter rastningarna med den hunden känner jag att schäfer inte är min ras. Rottweiler däremot tycker jag är himla härliga. Har hälsat på de två rottisarnas uppfödare och fått se tex hur hunden där var i hemmet och hon brydde sig inte mycket om att jag klev in i lägenheten, och det är något som jag verkligen gillar. (hon vaktade dock innan vi kom in i lägenheten, men så ska det ju vara)

Sugar Mist
2014-07-22 00:36
#20

Varför måste man hålla på 110% 24/7 bara för att man har en lite mer krävande ras/bruksras? Nu säger jag inte att det är raser som passar vem som helst men främst bruksraser/vallhundsraser(collie, aussie, kelpie m.m.) SKA klara av att koppla av och finna sig i att aktivitet sker inte varje dag. Den ska inte gå i taket av att inte få stimulans varje förbannade dag. Den ska klara av att ta en vecka utan någon vidare aktivering utöver dagliga promenader. Och vet ni vad! Mina aussies har klarat det galant, TROTS! att dom beskrivs som väggklättrande bestar om dom inte får aktivering av många, precis som vilken annan bruksras som helst. Människor blir sjuka, och när människor blir sjuka klarar dom inte av att hålla igång i samma tempo dom brukar. Därför är det viktigt att träna mycket passivitet under valpperioden så den finner sig i att det blir lugna stunder då och då, vissa längre än andra. Har haft halsfluss som pga slarvig matte höll i sig i drygt 2 och en halv vecka. Vart inga långpromenixer och verkligen inte någon speciell aktivering. Klättrade han på väggarna? Icke sa nicke! Dom ska klara av sånt helt enkelt. Många, speciellt icke brukshundsägare som tror sig veta allt(ingen nämnd, ingen glömd), överdriver ofta(väldigt!) detta och tycker att en liten vavva skulle passa perfekt för en person som vill köra bruks! Nä, vet du vad, köp en ras du vill, men se till att vara ordentligt insatt i hur den fungerar både till vardags och på plan och träffa många individer och för guds skull leta upp en vettig uppfödare, finns nötter inom alla raser!

-

Annons:
[MikaelaR]
2014-07-22 00:56
#21

20, Om du menar mig så menar jag att klart man kan ta lugna dagar osv men alla hundar mår bra av motion och mental aktivering så ofta som möjligt allt för många skaffar raser som inte passar dem känner folk som skaffat några av dem mest aktiva raserna för att sen mest sitta inomhus sen är det ju alltid individuellt hur hundarna är jag äger två hundar som räknas som en aktiv ras men dem är väldigt anpassningsbara och många har mycket att säga om vad mina hundar behöver - men dem känner inte mina hundar heller  :)

LuLeLo
2014-07-22 01:02
#22

TS, jag skulle vilja ha svar på lite fler frågor:

Är du intresserad av jaktapportering och att jaga eller göra jaktprov?

Hur mycket vill du träna dessa hundsporter, hur ofta?

Hur lätt ska hunden ha för dessa grenar? Ska hunden vara gjuten för det eller kommer vardagsbeteendet först?

Tass Josephine

Mika-S
2014-07-22 01:05
#23

Jag kan då lova att Korthårs Collien har "överdriven pälsfällning året om".

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Sugar Mist
2014-07-22 01:29
#24

#21 Ja, alla hundar mår bra av motion och aktivering MEN inte hela tiden. Hundar behöver vila också, och dom behöver verkligen inte hålla igång nonstop.

-

[MikaelaR]
2014-07-22 01:43
#25

24, precis vad jag skrev i mitt inlägg att dem också ska ha lugna dagar så varför förklarar du det för mig? :P

Sugar Mist
2014-07-22 01:46
#26

#25 "men alla hundar mår bra av motion och mental aktivering så ofta som möjligt" Därför. Trodde inte du riktigt införstod dig själv i vad du nyss skrev eftersom du anser att hundar ska ha motion och aktivitet så ofta som möjligt. Jag hoppas du är medveten om att även den aktivaste hundrasen kan bli överstimulerad, och det är minst lika illa som att göra den understimulerad.

-

[MikaelaR]
2014-07-22 01:48
#27

26, jag skrev att hundar ska ha lugna dagar… 

Ja jag tycker hundar ska ha aktivitet och motion så ofta som möjligt beroende på vad dem behöver och vad dem mår bäst av det är helt individuellt och som jag redan sagt tycker jag dem också ska vila att inte varje dag måste vara motion eller aktivering

Annons:
Sugar Mist
2014-07-22 01:53
#28

#27 Fast den där lilla extra texten skrev du ju inte från början, så jag skulle aldrig kunnat veta att det var just det du menade för jag är inte du och jag kan definitivt inte läsa tankar. Jag svarade utifrån det jag uppfattade din text som och inget annat.

-

[MikaelaR]
2014-07-22 02:02
#29

28, jag vet det och därför förklarade jag det men du fortsatte förklara det jag redan visste även efter jag sagt hur jag tänker i en mer utförlig text

Sugar Mist
2014-07-22 02:04
#30

#29 Jag fortsatte förklara det eftersom du frågade. Ingen annan anledning. Nåja, nog med OT.

-

[Tilleli]1
2014-07-22 07:51
#31

#30 Tack för dina svar! :) Jag är väldigt självsäker på att jag skulle orka med en bruksras, det svåra är ju att det är så himla många jag är intresserad av. Listan i mitt första inlägg är bara några få raser som intresserar mig. Hur ofta aktiverar du dina hundar? (räknar inte in långpromenader här) :)

#22 Eftersom jag inte har möjlighet till att jaga så skulle det nog bli mer jaktprov. Hur ofta jag vill hålla på med det.. hmm.. det beror ju lite på hunden. Skulle det bli så att jag skaffar t.ex en jaktlabbe så kommer jag nog främst hålla på med apportering, och i andra hand spår/sök, så det skulle bli någon gång i veckan. Hunden behöver inte inte vara gjuten för det, men om jag känner i framtiden att jag vill ha en som är det är nog rasvalet väldigt självklart för mig.. trots att jag inte är överförtjust i hur de älskar allt och alla :P

Majken!
2014-07-22 08:21
#32

Är det bruks du vill hålla på med, köp dig en hund med arbets- och samarbetsvilja direkt från start. Fundera över vilken typ av utförande du vill ha i en kommande hund (explosivitet, kamplust, allmänt engagemang) och välj utifrån detta.

[Tilleli]1
2014-07-22 08:30
#33

#32 Skulle du kunna förklara lite vad det innebär att ha en hund med de olika egenskaperna? Hur är t.ex en explosiv hund att arbeta med? eller en hund med mycket kamplust? Och hur vet jag att det är just en sån hund jag köper? Är det rastypiskt, att vissa har mer såna egenskaper än andra bruksraser?

Ser också termen "föremålsintresse" mycket när folk pratar om brukshundar, men förstår inte riktigt vad det innebär.. Är det något som är "viktigt" hos brukshundar?

Majken!
2014-07-22 08:42
#34

#33 En explosiv hund är väldigt rolig att arbeta med, den reagerar snabbt och engagerat när något "retar" den. Den vill arbeta och fortsätter även då den blir trött. Hundar med kamplust är lättsamma att belöna och att leka med.

Hundar med mycket av bland annat de här egenskaperna är jätteroliga att träna tillsammans med. Men det är också de här egenskaperna som kan vara lite stökiga i vardagen, särskilt så länge hunden är ung. Hundar med kamplust och intensitet har det hela tiden, inte bara på träningsplanen.

Föremålsintresse är otroligt viktigt hos arbetande hundar. Den ska vilja hämta, leka med och vara nyfiken på olika föremål.

Annons:
Majken!
2014-07-22 08:45
#35

#33 Och lite fortsättning. Ja, det är rasbundet i väldigt stor utsträckning. Du får sällan en otrolig explosivitet hos gemene rottweiler eller riesen, till skillnad från raser som malle och schäfer.

[Tilleli]1
2014-07-22 08:48
#36

#35 Tack! då vet jag ungefär vilka typer av raser som har de egenskaperna! :) Men det låter logiskt att vallhundarna är explosiva och reagerar snabbt :) Får fundera lite på vilka av de egenskaperna jag vill ha :) Har ju tid på mig :)

Majken!
2014-07-22 08:52
#37

#36 Gör det! Ta tid på dig och passa på att se många raser när de tränar i bruksgrenarna så du ser skillnader och likheter.

Turast
2014-07-22 09:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Som miriams (#23) sa… Collies fäller… MYCKET. Håret på bilden är efter 2-3 borstningar på 5 minuter varje gång..

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
2014-07-22 09:08
#39

Vill du prata korthårig collie kan du pm a mig :D

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Tilleli]1
2014-07-22 09:11
#40

#38 Fäller korthårig collier mycket få hårstrån? Alltså, lägger de sig separat och typ kilar sig fast i möbler, kläder etc? Sån päls har ju min mops, men hon har vääääldigt tät päls och fäller väldigt mycket hela tiden även när det inte är fällningsperiod :) Men att en hund fäller gör egentligen inte så mycket, men om det finns någon ras som fäller lite mindre än vad min mopsen gör nu skulle det uppskattas. Men skulle aldrig döma ut en potentiell hund för att den inreder huset med en ny matta två gånger om året :P

Turast
2014-07-22 09:16
#41

Kan säga såhär… Klappar du min hund nu så får du en hand full med päls haha! Eller nu är han nyborstad, men innan Men det yr päls i luften, man kan inte mysa utan att få hela sig och området runt sig nedpälsat, päls i sängen, soffan, mattan ja.. Päls över allt :) Men skaffar man SIg en bra borste så tycker jag inte att det är ett problem :) jag tyckte det var otroligt drygt först men sen hittade jag borstar som fungerade super och nu är det bara att borsta lite så märks fällningen inte på någon/några dagar :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
[Tilleli]1
2014-07-22 09:18
#42

Haha precis som min mops då, fast i mycket större format! :P Tur att man redan är van då och inte bryr sig så mycket om det egentligen :)

[Tilleli]1
2014-07-22 09:19
#43

#41 du har pm, förresten! :)

Turast
2014-07-22 09:23
#44

Haha ja :) angående reservationen så är många korthårig inte så intresserade av främlingar, finns självklart undantag. Vissa är osäkra med främlingar, min collie är det men det beror på att folk är respektlösa och kastar sig över och klappar innan man hinner reagera.. Vi har kommit långt i den träningen nu dock så nu kan han tolerera främlingar med de får inte klappa, helst inte prata med honom :) han vill inte bli klappad av folk han inte känner så jag säger alltid att folk inte får klappa för han vill helt enkelt inte ^^ Nu pratar jag om min då Han är väldigt aktiv men kan ta flera dagar vila om det behövs (om jag blir sjuk osv), han gillar det inte speciellt mycket men han gör det :) han är skitkul att träna med då han alltid är på g när man vill och är snabb och bara älskar att jobba :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Michaela-N
2014-07-22 10:31
#45

Tycker du ska kolla efter vall- och herdehundarna i rasgrupp 1. Dom kommer passa utmärkt till dina önskemål. Av hundarna du listat upp så skulle jag stryka alla förutom Rottweiler, labrador, golden och korthårig collie.

LuLeLo
2014-07-22 11:18
#46

TS, en jaktlabbe kan funka finfint. De kräver apporteringsarbete (det är ju ändå en jakthund), men du är ju intresserad av det så det behovet blir uppfyllt. Utöver det är det mycket man kan göra med en sån hund, alla bruksgrenar passar den utmärkt för och DW kan väl de flesta hundar göra, speciellt de lite större. Det brukar vara ett härligt "go" i jaktlabbar.

Nackdelarna med labbar från din sida är:

De fäller, mycket och konstant av vad jag har hört från andra forumsmedlemmar.

De är väldigt sociala, och inte reserverade.

Titta på bruksraserna och även på retrieverna, så tror jag att du kommer hitta något som passar dig.

Lycka till med ditt rasval!! 😃

Tass Josephine

[Tilleli]1
2014-07-22 12:29
#47

#45 Ja, vallhundar har jag kollat mycket på, får försöka träffa så många olika raser som möjligt så jag kan se ordentligt vilken ras jag föredrar :) Finns ju så många i den rasgruppen! 

#46 Om de fäller mycket och konstant är det egentligen inte så stor skillnad från hunden jag har nu, så en till är inte så jättefarligt helt ärligt :) Men det är att de är sociala som är lite minus på min sida, men som sagt, det är inga krav, bara önskemål.. så länge hunden inte piper, gnäller, ylar och drar i kopplet så fort den ser en annan hund eller människa kan jag nog stå ut :P :)

Tack så mycket! Det har varit bra att få höra vad andra säger, så kan jag tänka igenom ordentligt vilka egenskaper jag uppskattar mer eller mindre, och även typ av hund och liknande! Det finns ju hur många såna här trådar som helst, men det är en helt annan sak att vara med i diskussionen än bara läsa.. Hoppas att alla som e trötta på dessa "skaffa hund"-trådar kan ha överseende :)

Upp till toppen
Annons: