Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 6867 ggr
Mitchika
7/16/14, 2:50 AM

Hund blir sjuk vad han än äter

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra längre… 

I mars i år så insjuknade nästan alla kvarterets hundar i en magsjuka som var riktigt jobbig. Dom flesta hundarna återhämtade sig dock efter en dryg veckas tid och blev sina vanliga jag igen. Det gjorde inte min hund. Det tog honom drygt en månad att återhämta sig från magsjukan och efter det så klarar han inte av något foder längre. 

Vi har varit hos veterinären dussintals gånger sen i mars och lämnat in flera blodprover, ett antal avföringsprover, röntgat honom och även gjort ultraljud på honom, men det har inte visat någonting. 

Problemet i dagsläget är att inget foder fungerar för honom längre. Maten som han ätit i tre års tid innan han insjuknade i år (Taste of the wild) gör honom omedelbart sjuk om han så bara får en enda ynka torrfoderkula av det. Oavsett hur han mådde innan så börjar han spy och rännskita med fruktansvärda gaser. 

Alla andra foder vi har hunnit testa under den här tiden har fungerat ett tag. (Royal Canin, Purina, flera varianter av Vom samt barf) Ca 3 veckor, ibland lite längre tid och ibland kortare tid, men till sist så har han börjat spy och rännskita igen i alla fall. Precis när man börjar våga hoppas på att det kan vara över så börjar det om. 

Veterinären tror att det kan vara en inflammation i tarmen och att det kan ta lång tid att läka, men den får ju aldrig en chans att läka för att inget foder fungerar i längden för hans mage! Dom tror inte heller att det någon foderallergi, då han funkar bra på fodren under en tid innan symtomen kommer tillbaka, men jag vet inte vad jag ska tro längre… 

Och nu börjar jag få slut på idéer på vad jag ska göra eller vilka foder jag ska prova. Det finns hur många foder som helst därute, men eftersom jag inte vet vad som är fel på min hunds mage så vet jag inte ens vad jag ska titta efter på fodren. 

Har någon varit med om något liknande eller bara har några tips, några tankar eller idéer om vad jag kan prova härnäst? Eller vart jag kan vända mig för att få hjälp, kanske? Det känns så hopplöst och jag känner mig så förstörd. Jag vill bara hitta någonting som min hund kan äta utan att bli sjuk. 😢

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
VildaVittra
7/16/14, 3:02 AM
#1

Vad händer om du enbart ger honom ris?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

*~HamsterHamster~*
7/16/14, 3:05 AM
#2

Våran granne hade något liknande… oj våran grannes hund.

Jag skulle börja BARFa, när du barfar kan du kolla vad din hund tål bättre och vilket inte eftersom du precis vet vad det du ger innehåller. I olika torrfoder finns ju nästan alltid spannmål och tillsatser. Pröva igenom allt, Komagar, hjärtan, kyckling, nötkött osv. vänj honom långsamt, låt honom inte få jätte mycket redan från början.

Pröva, Först en enda sort, till exempel kyckling eller fisk och pröva hur han reagerar på det (fisk brukar gå när man har försökt allt annat…)

Och sedan en enda sak som innehåller rikligt kolhydrater, Ris eller Potatis kanske? och se hur han reagerar på det.

Sedan arbetar du genom sortimentet och ser vad han tål. B-vitamin kan också hjälpa magen :)(ge det inte när du prövar fodret, det kan förfalska resultatet)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Cahira
7/16/14, 3:13 AM
#3

Ge ingefara i maten, eller vattnet (koka te pa ingefara och ge som dricksvatten nar det svalnat) en stund innan matning. Ingefara minskar illamaende och lugnar upprorda magar. 

Ris tror jag ar en bra ide med, lara magen processera mat igen. Du kan blanda i kokad kyckling eller fisk beroende pa vad du tror funkar battre, kokad mat ar snallare for upprorda magar.

Du kan aven blotlagga fodret sedan och blanda in i riset och minska risranson alternativt farskfoder om det ar ett alternativ. 

Ska fundera pa fler alternativ tills imorgon (ar tidig kvall har)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mitchika
7/16/14, 3:33 AM
#4

#1 Att ge honom enbart ris har jag inte provat, men under den värsta delen av magsjukan i början av mars kunde han inte behålla något foder över huvud taget (han spydde i stort sett direkt efter att han ätit) och då var kokt ris med kokt torsk det enda han lyckades behålla nere. 

Han åt enbart kokt torsk och ris i två veckor som längst (då var han helt utan magproblem) innan jag på veterinärens inrådan försiktigt började smyga in torrfoder. Det funkade bra, övergången gick fint, han började äta torrfoder igen och efter dryga tre veckors tid började han spy och rännskita igen och karusellen med maten drog  igång på allvar. 

Jag ger honom kokt torsk och ris för att försöka lugna magen varje gång den "rasar" och han börjar spy och rännskita och det har funkat väldigt bra. Problemet är bara att jag inte vet hur länge jag ska hålla på och ge honom bara kokt torsk och ris innan jag försöker mig på att introducera något annat? Riskerar han inte att få näringsbrist av att bara äta det under en längre tid?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
7/16/14, 3:47 AM
#5

#2 Jag provade BARF på honom och det funkade fint i lite över två veckor, om jag inte minns fel på antalet dagar. Sen började magproblemen om igen, utan att jag hade ändrat något eller lagt till något nytt som jag kunde misstänka var orsaken. 

För övrigt tror jag att jag har för dåliga kunskaper om BARF för att kunna syssla med det på egen hand under en längre tid. Jag måste sätta mig in mycket mer i det om jag ska testa BARF på honom en andra gång för att försöka utesluta möjlig foderallergi i såna fall, men då hans problem kom tillbaka även när han åt BARF så vet jag inte hur säker jag är på att det faktiskt är lösningen. 

Jag uppskattar dina tips och råd rejält, dock, och jag ska ha dom i åtanke. Behövs det så sätter jag mig in i BARF, om det är vad som kan få bukt med hans magproblem. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

VildaVittra
7/16/14, 3:48 AM
#6

#4 Jag skulle gå över till en diet på enbart ris och torsk då ett par veckor, sedan smyga in annan fisk som lax osv och se vad som händer. 

Jag skulle inte återgå till torrfodret på flera månader, utan hela tiden fortsätta med "skonkost" i olika former.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Cahira
7/16/14, 3:58 AM
#7

Instammer med #6, kor pa det som funkar sa hunden far naring, om an lite och oka successivt. Det later mycket som min mage reagerar nar jag har magsar och jag maste leva pa kokt mat i flera veckor. Kolla med veterinar om det finns nagon magmedicin for hundar som kan laka magkatarr/magsar kanske.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

VildaVittra
7/16/14, 4:07 AM
#8

#7 Kan hundar få gallsten? Det tror man kan delvis orsakas av samma bakterie som magsår och man får ju diarré när inte tillräckligt med galla tar sig ut i tarmen så man kan ta upp fettet. Gallsten ger hos människor beigt avföring. Man spyr också, då det är som att ha magsår gånger 10 (har ju haft "turen" att ha båda). Gallsten fastställer man genom ultraljud.

Men nog spånande om det. 

Känner du dig TS orolig över att hunden kommer få näringsbrist (vilket de inte får hux flux) så gör ju Marie Sallander menyer för hundar med sjukdomar och allergier. 

Men andra snälla saker att allt eftersom smyga in är kokta morötter och blåbär.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
7/16/14, 4:16 AM
#9

#8 Det tror jag dom kan fa, har for mig katter kan iallafall… men blev just osaker. Men vet inte om vetten kollat det annu eller inte.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mitchika
7/16/14, 4:53 AM
#10

#3 Tack, då köper jag Ingefära imorgon och provar med det innan han ska äta! 🙂

Jo, kokt ris med kokt torsk har fungerat väldigt bra för honom och det är jättebra för att återställa hans mage när den väl har "pajat" eller vad man ska säga. Så det kan jag enkelt ge honom igen. Jag har fortfarande lite kvar hemma och kan köpa hem ännu mer imorgon. 

#6 Tack, det vill jag verkligen försöka med nu och hoppas på att det hjälper. 🙂

Det är inte riktigt likt något annat vi har testat än, så det känns värt ett försök. Men jag måste fråga, som en person som är väldigt okunnig inom mat och kost, vad räknas som skonkost? 

Och finns det någonting jag kan ge honom utöver torsk och ris som ger lite mättnadskänsla? Han blir så fruktansvärt hungrig av att bara äta det. 

#7 Magsår har vi nog inte ens tänkt på (jag kommer inte riktigt ihåg, det här har pågått i flera månader och mitt minne har varit väldigt dåligt sen jag gick in i väggen). Han är en så pass lugn och avslappnad hund att tanken inte slagit mig, men magsår kan väl uppstå av andra orsaker än stress? 

Jag ska ringa veterinären imorgon och fråga om det finns något mot eventuellt magsår för hundar och om det i så fall är värt att testa. 

#8 Vi gjorde ett ultraljud på honom i början av juni, men veterinären hittade ingenting då. Jag vet inte om han kollade specifikt efter gallsten, men om det varit det så borde det väl ha synts? 

Men jag börjar bli mer och mer fundersam kring det här och jag undrar om det inte kan vara magsår i alla fall… Jag får ta mig en rejäl funderare när jag går och lägger mig. 

Tusen, tusen tack till alla er som svarat i den här tråden, trots den sena (tidiga) timmen och som även skickat PM! 🌺🤗
Jag har legat sömnlös över det här inatt och känt en sån hopplöshet över hela situationen. Det är så lätt att börja stirra sig blind på problemet och därefter är det nästan helt omöjligt att tänka runt det på egen hand. Nu har tankarna börjat rulla igen och jag har några nya saker att prova. Så tack ska ni ha! 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

VildaVittra
7/16/14, 5:19 AM
#11

#10 Skonkost brukar hos hundar vara just fisk och fjäderfä i kokt form med ris eller potatis. Dock skulle jag räkna ekologisk/viltfångat som skonsammare då de inte utfodras fullt lika enformigt (man kan exempelvis som skaldjursallergiker reagera på odlad lax som utfodrats med i princip bara räkor). 

Är han hungrig ge helt enkelt mer mat, strunta i vikten just nu, för är det magsår/gallsten så är man sugen hela tiden så ge maten uppdelat i flera måltider. Den ökade aptiten kan ju också bero på att han tycker att det är godare. Ett godis som kan funka är osaltade riskakor. 

På människor så måste man vara fastande inför ultraljudet, inte ens vatten får man dricka samt så ligger man i en väldigt konstig ställning, men jag kan ju inte svara på hur det görs med hund. Men jag tror man nästan måste leta efter det specifikt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Daniela1983]
7/16/14, 6:42 AM
#12

Har bara lusläst. Provat veterinärfodren för mag-och tarmsjukdomar? De är skonsamma och hjälper.

herdehund
7/16/14, 9:21 AM
#13

Har veterinären kollat så han inte har tarminflammation?

Annons:
LeaBus
7/16/14, 9:28 AM
#14

Standardt mage?




russin
7/16/14, 10:13 AM
#15

Ger du någonting mer utöver maten ? Lång tids behandling med Canikur t ex kan vara viktigt för att understödja tarmfloran.

Vore jag dig skulle jag bestämma mig för en sak att ge och börja från det, istälet för att byta hela tiden även om magen bråkar. Det kan ta tid att få en mage som kraschat ordentligt att bli bra.

VoH (färskfodret Vom och Hundemat) med ris t ex och hålla dig till det (mager mat är lättare för en bråkig mage att ta hand om än fet). Till det blanda i Olewo-morötter (pelleterade morötter som man blöter i vatten - fantastiskt för bråkiga magar). Och även ge Canikur morgon och kväll i flertalet veckor. Ge mat uppdelat på 3-4 gånger per dag och väldigt små mål i början, för att vänja in magen i lugn och ro. Detta är mitt tips.

[Forest]
7/16/14, 11:58 AM
#16

Skulle skriva om det som russin över tog upp ang behandling med canityr och ge endast mild kost tills magen är helt stabil. Sen att undersöka hur det är med tarmfloran för det låter som att det kan vara så att hundens hela mage o tarmsystemet har fått en törn.

[Wraith]
7/16/14, 10:16 PM
#18

Testat andapsin? Skrivs ut av veterinär och lägger sig som en skyddande hinna i magslemhinnan. Kan kanske bidra, annars har du redan fått bra råd.

Haztparken
7/16/14, 10:53 PM
#19

Jag vet att många människor som lider av den kroniska tarmsjukdomen insjuknar och får sin diagnos efter att dom exempelvis haft en magsjuka, precis som om det sätter igång det.

Säger inte att din hund har den sjukdomen men kan vara värt att kolla upp? 

Du skrev själv att veterinären trodde att det kanske kunde vara en inflammation. Bör ni inte gå vidare på det? Göra gastroskopi/endoskopi? Kanske ge han behandling för inflammation. Symptomen stämmer in, men som sagt behöver inte betyda det. Men jag vet själv (eftersom jag har Crohns), att utan min medicinering så vart jag lika dålig vad jag än åt.

Lycka till och hoppas han blir bättre snart! :)

vallhund
7/17/14, 3:31 AM
#20

#2 Hundar behöver inte kolhydrater öht, även om de kan spjälka dem.

#17 Dem skulle jag aldrig ge till hund.

#0

Håller med russin i #15

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
nlinds
7/17/14, 10:25 AM
#21

Får man fråga hur länge han har fått de olika fodren innan du bytt ?
Att byta foder ofta skadar hunden mer än vad man tror, som min uppfödare sa, man ska helst ge hunden ett foder i ett halvår för att se om hunden verkligen mår bra på det.
Att han får diarré så ofta skadar tarmfloran något oerhört.. Jag skulle testa, som någon redan skrev i kommentarerna, att ge canicur en låååång period och ge skonsam kost i form av ris och fisk, ev kokt kyckling. För att sedan vänja magen mycket  mycket långsamt med det fodret du vill att han ska gå på.
När mina hundar blir dåliga i magen så köper jag även laktosfri fil och häller över riset, det neutraliserar magen, även för oss människor.
Men filen tycker jag du ska vänta med om du inte vet hur han reagerar på det.
Det är tyvärr det enda jag kan komma på just nu .. :/

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

lizton
7/17/14, 12:43 PM
#22

Prokolin innehåller goda magbakterier och är bra att ge under tiden du provar ett nytt foder. Det finns på apoteket.

Har du provat Acana Lamb & Apple? Det passar känslig mage och finns hos animail.se och andra nätbutiker.

En del känsliga magar funkar på bakat foder som är snällare. I Sverige är det bara Magnussons som bakar torrfoder. Det som är gjort på färska råvaror är mildast och heter Magnussons Meat & Biscuit Adult för vuxna hundar.  Finns i internetbutikerna animail.se  m. fl. och hos ICA Maxi, Coop, m fl  Du kan skicka efter en provpåse från tillverkaren:http://www.hundmat.com/

Danska Kingsmoor gör också foder på enbart färskt kött. Hemfoder och animail.se har deras foder.

Simpsons har foder för känslig mage.  zooplus.se har det.

Lord Vulcan
8/1/14, 12:13 PM
#23

#21 Håller helt med. Kör ris och fisk länge. Sen långsamt blanda in annat. Bestäm dej för en sort och kör på det.

[tk1971]
8/1/14, 12:29 PM
#24

Min förra hund hade nåt liknande. Det var inflammation i i stort sett hela mag-tarm-kanalen. Det som hjälpte var kortison + 2 andra mediciner resten av livet.

[Daniela1983]
8/1/14, 1:36 PM
#25

24 vad gjordes det för undersökningar på din hund för att komma fram till diagnos?

Mitchika
8/1/14, 1:40 PM
#26

Hej allihopa och förlåt att jag inte skrivit eller svarat! Tack så hemskt mycket för alla era råd, tips och tankar och för att ni tar er tid att skriva i tråden. Jag har läst alla era råd även om jag inte svarat och jag uppskattar det mer än vad jag kan säga. 

Jag har inte haft orken att svara på grund av personliga skäl och imorse gick min farfar bort, så jag ska försöka fatta mig kort. 

Just nu äter han enbart kokt torsk, kokt kyckling och kokt ris och han mår bra på det. Som värst har han varit lite lös i magen vid ett par tillfällen, men lite lös är ändå en klar förbättring mot diarrén och gaserna han brukar ha. Jag har även smugit in lite kokta grönsaker vid några få tillfällen utan att det varit något problem. 

Kortison har kommit upp samt några andra förslag, men eftersom veterinären inte vet vad som är fel så är allt bara chansningar. Vi har nu fått remiss och tid hos Ultuna för mer prover samt att göra en gastroskopi. Jag vill försöka få svar på vad det är så att vi vet hur vi ska gå vidare och behandla det. 

Tills vidare får han fortsätta äta kokt mat och jag ska skaffa hem Canikur igen. Han åt det i en dryg månad i våras utan någon förbättring av magen (det var en av dom första sakerna vi testade enligt journalen), men det kan nog inte skada att börja ge honom det igen och fortsätta längre än vi gjorde tidigare. 

Men i skrivande stund mår han riktigt bra och han har varken spytt eller haft diarré på ett par veckor tror jag det är nu. Han är väldigt pigg och glad, leker, busar, äter med iver och glädje och beter sig som den förvuxna valp han är. Så det känns åtminstone positivt!

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Daniela1983]
8/1/14, 1:54 PM
#27

Min hund har också en mycket känslig mage där doggy, acana, taste of the wild, orion och till och med hemlagad skonkost gett honom diarre, gaser o ibland magsmärtor. Nu har vovven allergi samtidigt, men även saker som fisk som han tål har inte fungerat. Efter mycket oroande efter vad han ska få äta hade magen blivit ganska stabil på allergifoder som är väldigt skonsamma även mot magen. Även ett annat foder verkar okej, från kingsmoore. Dock med en annan mindre trevlig följd.

Annons:
[tk1971]
8/1/14, 3:39 PM
#28

#25: Massor av blodprover, olika medicinexperiment, men det som gav den slutliga diagnosen var en biopsitagning. Jag trodde de skulle gå in i ett litet hål bara och ta ut prover, men de skar ju upp hela magen. Är det nåt jag ångrar är det hur hon behandlades då. När hon kom hem fick hon ingen smärtlindring, hon skrek och bet hårt när man tog i henne. Jag ringde och frågade om det och då sa de "ger man henne smärtlindring tar det längre tid innan såret läker". Jag stod på mig och krävde nåt mot smärtan för det var ju hemskt att se henne sån.

Ja, såhär såg hon ut efteråt:

(Äh, nu satte jag in fel bild. Rätt bild finns här nedanför - förhoppningsvis).

[tk1971]
8/1/14, 3:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Efter biopsin:

Fruset blåbär
8/1/14, 5:15 PM
#30

Fortiflora är också ett pulver som hjälper till att få ordning på balansen i slemhinnor. #15 skrev många bra råd!

Håller verkligen tummarna för att ni ska få ordning på detta! ❤️

Cahira
8/2/14, 3:57 AM
#31

#26 Beklagar sorgen massor. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
8/7/14, 8:49 PM
#32

#26 - det som är viktigt är att inte enbart ge kött/fisk, ris och magmedel för länge - hunden behöver även vitaminer och mineraler (om du inte redan ger det).  Risken för sämre mage och bristsymptom kan komma rätt snart. Kalciumbrist kan ge upphov till mycket problem och ger du i form av benmjöl så kan det hjälpa att få bättre mage.

Standardt Startmix + benmjöl ger hunden allt den behöver i vitamin och mineralväg.

dundeer
8/7/14, 10:48 PM
#33

Har du Provat att ge enbart Vom (helst kaninvom)?
Min hund fick magsjuka och sket rännskita så fort hon såga på mat (färskfoder) över huvutaget.
Vi började med att ge enbart lite ren vom, benmjöl 4ggr/dag och prokollin, 
När hon hållt sig fin i magen i 1 vecka så tog jag bort Prokollinet och minskade ner till 3ggr/dag ren vom och benmjöl osv. 
4de veckan började jag blanda i hennes vanliga mat och nu har de inte vart nå fel på magen sedan dess! :D

tjoopa
8/9/14, 4:02 AM
#34

Du har inte fått någon medicin alls av veterinären? Våran Elvis fick magsjuka förra våren och sedan kraschade magen, vi gjorde precis som du och tjorvade på med olika foder och sorter i några månader. Han var bra ibland men kunde helt plötsligt kräkas eller ha rännskita. Till sist efter en ovanligt lång och intensiv period med lös mage (vi var ute i stort sett dygnet runt, höll på att krevera av sömnbrist) så kom det rätt så mycket blod ur rumpan och han började bli trött och medtagen. Vi ringde veterinären trots att det var helg och krävde en jourtid. Han blev inlagd för att vätska upp och veterinären misstänkte att han fått en rätt så ordentlig mag eller tarminflammation. Han fick då utskrivet en kur med magmedicin "Zantac" och vi fick ge ProColin samtidigt. Minns inte riktigt men jag tror han även blev satt på RC hypoallergenic (tror veterinären ville utesluta matallergi). Det tog inte mer än 2 dagar så var magen nästan normal. Efter 2 veckor fungerade han som en klocka och efter att gett samma foder ett par månader extra kunde vi utan problem byta :) Visst kan han ha dåliga dagar men han har verkligen en mage av stål nu för tiden :D


Annons:
Upp till toppen
Annons: