Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1716 ggr
Low
7/13/14, 11:31 AM

Vilket torrfoder? Färskfoder?

Jag har en storpudel på 4 månader som går på Royal Canin Medium Junior. Nu får han mat fyra gånger om dagen. Jag vill egentligen gå över till färskfoder så småningom, men vi reser en del och därför förenklar det väldigt mycket med torrfoder. En tanke är ju att köra blandat: färskfoder morgon och kväll och ett bra torrfoder under dagen. Funkar det? Vilken övergång lämpar sig bäst för en valp? När kan vi börja? Jag har noll koll på detta så all hjälp mottages varmt :) De torrfoder jag funderar över är dessa, så vilka rekommenderar ni? Canagan Orijen Taste of the Wild Ha en fin och mysig dag!

Annons:
[MikaelaR]
7/13/14, 11:43 AM
#1

Jag har själv inte provat Standardt men har hört mycket bra om det torrfodret!

annars rekommenderas Ziwi peak men dem är ganska dyra men det kan det nog vara värt.

annars finns barf mush vaisto det är lixom färdig barf så man behöver inte tillsätta något ändå är det kött och allt våra hundar behöver där i och det känns som det i många fall har fler fördelar än många torrfoder det är såklart inviduellt läs mer om barf mush vaisto här: http://www.mushbarf.com/sv/sa-har-borjar-du-barfa

Själv blandar jag barf mush vaisto bullar med torrfoder varje dag eftersom jag inte ger barf 100 % 

Av dem torrfoder du funderar över tycker jag orijen är bäst.

Agda
7/13/14, 1:32 PM
#2

Jag tänker rekommendera ett torrfoder du inte funderar på: Purizon! Innehåller 70 % animaliska produkter och är spannmålsfritt. Finns tre olika sorter plus en valpsort. Är dock ett ganska kraftigt foder så jag själv ger mindre mängd än rekommenderat för min hund och hon är i bra hull. Älskar lukten av fodret, är enda torrfodret som jag varit i kontakt med som jag tycker luktar "gott".

Jag kan inte se något hinder för er att börja byta foder redan nu, huvudsaken är att bytet sker successivt. Börja med att byta torrfoder sort, och när han bara ätit det nya torrfodret ett tag så kan ni börja ge lite färskfoder om ni vill ge båda delarna. Annars lär ni nog snart kunna dra ner på antalet måltider, då kanske ni kan köra med enbart färskfoder morgon och kväll.

lizton
7/13/14, 1:57 PM
#3

Orijen och Taste of the Wild har båda valpfoder som ser bra ut när det gäller de viktiga kalcium/fosfor för en växande valp. Orijen har livsmedelskvalitet på råvarorna och det fodret får högsta betyg i alla foderbedömningssajter. Jag skulle välja det eftersom jag har bra erfarenhet av Acana (broderfodret),  och jag läst så mycket positivt om tillverkaren Champion Petfoods. De har aldrig haft några återkallningar av foder, vad jag vet. 

Tillverkaren av Taste of the Wild hade återkallningar av 17 foder för 1,5 år sen och det höll på i flera månader innan de fick bort bakterierna ur fabriken.  Nu är det ok, men man kan ju undra varför det tog så lång tid att hitta smittan. 

Canagan har jag inte sett ha något valpfoder. Canagans vuxenfoder ser mycket bra ut, men jag skulle välja ett valpfoder till en valp för säkerhets skull för att få rätt skelettutveckling.

herdehund
7/24/14, 8:00 PM
#4

Jag ger min valp Orijen det är spannmålsfritt och finns även som  frystorkat(tänkte eftersom ni reser mycket) och då blir förpackningarna lättare att ta med

CissiD
7/24/14, 10:20 PM
#5

Vi har Orijen till vår valp och de mår han jätte bra på. Jag gillar att det är spannmålsfritt och jag har bara hört bra om det märket. Så kan verkligen rekommendera det men har ingen erfarenhet av de andra märkena och vet inget om dem.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Upp till toppen
Annons: