Annons:
Etikettövrigt
Läst 4750 ggr
Tanjis
7/8/14, 12:08 PM

Går ni lika mycket som vanligt i hettan

Jag går alltid halvtimmespromenader minst, och så även längre promenader när lusten faller sig på, men som regel får mina hundar alltid två timmars promenad per dag. 

Hur gör ni nu när det är så varmt, går ni lika långt som vanligt eller drar ni ner på promenaderna. Motivera gärna varför :D

Annons:
Fjordell
7/8/14, 12:11 PM
#1

Jag tar kortare promenader och går hellre till ett ställe, ex. stranden, med hundarna där de kan vara lösa och svalka sig så mycket de vill nu när det är såhär varmt. Vill att de ska kunna välja själva hur aktiva eller lugna de vill vara, och när som helst kunna söka sig till skuggan.

Fridaaaa
7/8/14, 12:11 PM
#2

Går längre promenader tidigt på morgonen eller sent på kvällen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Swadika
7/8/14, 12:12 PM
#3

Vi går ungefär lika mycket, men tar istället långpromenaderna på morgonen eller kvällarna och bara korta kisspromenader när det är som varmast.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[tk1971]
7/8/14, 12:12 PM
#4

Absolut inte. Motivering? Varken hunden eller jag vill.

mikkan01
7/8/14, 12:12 PM
#5

Går inte när det är varmt ute, då ligger vi hellre ute och slappar 😉 
Går tidigt på morgonen och sent på kvällen istället, sen får dom kisspauser under dagen. Vi är ute och går i 1-3 timmar per dag som vanligt.

~mikkan

Kallaterrier
7/8/14, 12:23 PM
#6

Långpromenaderna tar vi när det är svalt, tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Igår morse gick vi ut halv sex på morgonen, inte många andra ute då ;) Jag personligen går inte gärna långt i värmen, tycker att det blir  otroligt jobbigt. Min hund ligger gärna i solen, men hon rör inte gärna på sig i värmen om vi inte sticker och badar så hon får simma som motion istället. Totala motionstiden blir nog den samma i snitt.

Annons:
Taxelina1
7/8/14, 12:26 PM
#7

Ligger lågt med promenader. Både jag och hundarna mår dåligt i värmen. Dom får snällt stanna hemma och det blir bara korta rastningar.  Jag låter dom bada i en barnpool eller duscha under dagen. Hänger för fönstren så det blir lite svalka. Fryser även in vatten i muggar och lägger isklumpar i vattenskålarna åt dom.

Onödigt att utsätta hundarna för promenader i denna värme. I normala fall skulle dom ligga stilla.

Hälsning från en stor djurvänCool

Ronja&Ila
7/8/14, 12:31 PM
#8

Som många andra skriver blir de tidig morgon / sen kväll när de är svalt. Idag åker vi till stranden tex och svalkar oss istället :)

TjockaBerta
7/8/14, 12:53 PM
#9

Det blir ingen långpromenad. Vi går bara 30 minuter på morgonen.

>>>Malum domesticum<<<

Turast
7/8/14, 1:03 PM
#10

Vi är ute på tomten och leker vattenlekar, vill inte tvinga honom att gå när han tycker det är skönare att strosa omkring på gården :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

swapp
7/8/14, 1:41 PM
#11

Det går absolut inte att promenera i den här värmen. Vi tar superkorta rastrundor 3 ggr om dagen, annars får han vara på baksidan eller inne. Han brukar sova hela dagen vid sin fläkt, så speciellt aktiva är vi inte.

Sugar Mist
7/8/14, 2:09 PM
#12

Nej. De ligger mest under sängarna och de får gå ut om de vill. Spolar av dom med vattenslangen några gånger om dagen.

-

Saffran0Spice
7/8/14, 2:12 PM
#13

Går ungefär samma varje dag - är det dock riktigt hett så kan jag ändra tiderna lite så det blir längre på morgon och kväll när det är svalare. Alt så går vi på platser som är svalare eller finns möjlighet för svalka.

Går aldrig långt när det är så hett att hunden uppenbart stör sig på hettan, då vilar vi mer just den dagen =)

Annons:
Ambrose
7/8/14, 2:15 PM
#14

Nita ligger nyduschad på hallgolvet och sover. Stackarn tycker att det är helt vansinnigt varmt ute :s Jag har balkongdörr och köksfönster öppna för att få lite tvärdrag, men inte blåser det speciellt mycket heller….

Vi ska se om vi kan ta en tur i skogen ikväll när det har blivit svalare.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

VildaVittra
7/8/14, 2:44 PM
#15

Jag har ett hjärtfel, så dessa dagar som det är jättevarmt får de bara göra av sig utanför huset.

Men det tar vi igen i höst när vi bor i svampskogarna. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tanjis
7/8/14, 2:48 PM
#16

Tack för alla svar. Första sommaren med mina egna vovvar, minns inte hur mamma och pappa gjorde :) . Vi tog sovmorgon nu i morse och i går morse (dagarna som än så länge har vart riktigt varma här) vi tog våran vanliga halvtimmes promenad både i dag och i går och hundarna var helt slut stackarna :( känns inge bra

LinaK
7/8/14, 2:57 PM
#17

Nej blir inga långa promenader, mina hundar gillar verkligen inte denna värme och det gör inte jag heller för den delen. Dom är nöjda dom får vara ute i trädgården och leka lite i deras takt.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LuLeLo
7/8/14, 2:57 PM
#18

Ja, i princip. Har till och med ökat motionsmängden något jämfört med vad de normalt brukar få under skolvardagen. Men nu när det har varit som hetast har vi istället flyttat den längre rundan till sena eftermiddan. Cykel- och joggingturer blir det däremot inga av i den här värmen.

Tass Josephine

[TeamGolden]
7/8/14, 3:29 PM
#19

nej jag går inte mitt på dagen i denna värmen, han blir på tok för varm och han tycker det är jobbigt bara att ligga i skuggan men vi går i skogen mitt på dagen då det ofta är svalare där men då är vi ute 15-20 minuter bara och sedan på kvällen går vi långt och gör något kul t ex badar eller så :-)

Belimas
7/8/14, 3:33 PM
#20

Absolut inte. Jag anser att det är grymt mot hunden att tvinga den gå på långpromenad på dagen i den här hettan, jag säger inget om det är väldigt tidigt på morgonen eller väldigt sent på kvällen då det är svalare ute men övrig tid, nej då går vi på sin höjd runt området bara vilket tar kanske en 20 min. i sakta takt.

Annons:
teezan
7/8/14, 3:51 PM
#21

är väldigt olika. ska vi gå långt blir det när det är svalare eller i skogen, gärna förbi där jag vet att det finns vatten så vovven kan svalka sig emellanåt. dricksvatten har vi med oss också. vissa dagar kör vi på mindre promenader men mer hjärnaktivitet, andra dagar fokuserar vi på att bada i någon sjö för lite fysisk träning och vi har vilodagar lite här och var. märker på hunden när det är dags att ta det lugnt, han påverkas dock inte så värst mycket av värmen och solar gärna på balkongen med mig .

IngaTrnqvist
7/8/14, 4:21 PM
#22

Ja, vi går långa promenader oavsett väder. Gärna till sjön nu i värmen, annars ser vi till att ha mycket vatten om vi är ute länge.

lillvilda
7/8/14, 4:33 PM
#23

Jag går inte lika länge när det är varmt. Jag själv tycker att det är väldigt skönt att ut och gå i värmen men jag ser på mina hundar att dom inte uppskattar det lika mycket. På dagen blir det korta promenader och då går vi främst till vattnet så de får bada. Men sen på kvällen går vi en längre promenad när det blivit lite svalare ute.  Vanligtvis cyklar jag med hundarna men dom varmaste dagarna är det inte aktuellt hos oss eftersom våra hundar inte riktigt klarar att springa i värmen.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

[SophD]
7/8/14, 5:14 PM
#24

När det är så varmt som det är nu så går vi långpromenad antingen tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Om vi ska promenera ändå så går vi på sen-eftermiddagen till stranden så hon får svalka sig. Annars ligger vi i trädgården tillsammans, eller hon inomhus. Så kan hon gå ut och kissa om hon vill :)

nadilda
7/8/14, 5:41 PM
#25

Vi simmar istället :D Annars så blir det på morgonen eller kvällen som vi går längre. Om vi måste gå lite längre i värmen så får hon bada i får damm innan så att hon är härligt blöt under promenaden, men som sagt vi simmar mycket.

Lathundarna
7/8/14, 6:50 PM
#26

Nu är pälsen skadad igen, vilket innebär kortare rundor än vanligt. Men i vanliga fall när vi har över 23 grader ute är jag även då sparsam med att knalla med pälsarna mitt på dagen. Dels för att det är onödigt eftersom de inte är jättesugna på mycketfysisk aktivitet i värmen, och dels för att det sliter på tassarna. Fyset får vi i form av att simma och att röra på oss när det är svalare, typ innan jobbet vid 5 och på kvällarna efter 21.

IdaKw
7/8/14, 7:22 PM
#27

Bara väldigt tidigt morgon och väldigt sen kväll, 30 minuters rundor alternativt en löprunda om det inte är för varmt, annars är dörren öppen och hon kan gå ut och in som hon vill, vi har en pool till henne, underhåller med klickerträning då och då när hon orkar röra sig. Hon har väldigt mycker underull kvar verkar det som, hon fäller som en dåre, så hon orkar knappt gå en promenad runt kvarteret efter 9 pga värmen.

Annons:
[Cookie Monster]
7/8/14, 8:46 PM
#28

Vi drar inte ner på promenaderna, då långpromenaden alltid läggs när vi ska till havet, som tar 1h  till havet och sen 1h tillbaka när det i regel är svalare och sen är det ändå svalt ca 2/3 av promenaden då vi går i "skog". Sen resten av dagen så får hon springa lös på tomten men då ligger hon alltid i skuggan ute om vi också är ute :)

russin
7/8/14, 10:17 PM
#29

Vi går ungefär som vanligt, men tidigare på morgonen och senare på kvällen - dock inte lika mycket aktivitet och springande i hettan.

[MikaelaR]
7/8/14, 10:26 PM
#30

Mina hundar blir helt slut i värmen det var nästan 30 grader idag och dem flåsar och går sakta! under mer svala dagar blir det längre promenader under riktigt varma dagar blir det kortare…

Vizzla
7/8/14, 10:41 PM
#31

VI drar ner eftersom hundarna bara ligger och flämtar. Vi går korta rundor och nära vatten så de får bada. Sen får de busa om de orkar och vi göra lite trick och så inne. 28 grader i skuggan är olidligt även för mig. Orkar inte själv motionera särskilt mycket i värmen.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Juel70]
7/8/14, 11:10 PM
#32

Jag går längre på tidig morgon och sen kväll. Min hund tycker inte om värmen särskilt mycket och vill bara in till fläkten och kalla golvet.  På dagtid blir det alltså bara kortare promenader just nu. Men det tar vi igen när tempen sjunker, då brukar vi vara flera timmar i skogen några gånger i veckan och så längre promenader på dagen vid kallare väder.

AktivaSiri
7/8/14, 11:14 PM
#33

Vi försöker komma ut på promenad tidigt på förmiddagen innan värmen hinner komma.

Sedan försöker vi bada under dagen och aktivera dem mer på kvällen.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Misarn
7/8/14, 11:48 PM
#34

Nej verkligen inte, vi har 28,5 grader på termometern och 25 på kvällen vid 21:00, det är på tok för varmt för våra tjejer, och nu innan vi la oss var jag tvungen att kyla ner dom med en kall dusch.

Annons:
Praefatio
7/9/14, 12:39 AM
#35

Nej, vi går mindre. Höggravid matte och lapphund = ligger mest inne och vilar. Önskar att hunden hade tyckt om vatten, då hade vi kunnat gå ner till hundstranden så hade han fått bada, men det vill han inte. Dessutom är han en sån där hund som absolut inte vill dricka i miljöer där han inte är 100% trygg. Att sticka ut på långis i den här värmen med en hund som vägrar dricka känns inte alls okej.

Ruzicka
7/9/14, 1:09 AM
#36

Vi rastar mest bara. Det är för varmt för både mig och Underhunden att promenera på dagarna. Vi har åkt till stranden flera gånger för att fysträna lite för där är det ju svalt och skönt i vattnet, och så går vi lite längre på kvällarna/nätterna, men det är inte i närheten av vad vi brukar. Han blir så störd av värmen att det inte går att träna lydnad/bruks med honom heller, vilket är jättesynd då jag ju hoppats på att debutera nu i sommar, så det blir knappt någon huvudbry heller. Vi mest bara finns just nu. Tur att man har en hund som inte är särskilt krävande! 😃

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

russin
7/9/14, 11:08 AM
#37

Före kvällspromenaden brukar vi även ha lite lek med vattenslangen (det är som varmast inne hos mig mellan 15-18 och det är även full sol i trädgården då, så rena ökenvärmen). Hundarna älskar det och sen när vi går, så är dom fortfarande fuktiga i pälsen vilket svalkar av dom mycket jämfört med om dom är torra🙂

[Juel70]
7/9/14, 11:17 AM
#38

Om man har en hund med mycket underull även sommartid så är det inte bra för den att bada när det är hett ute, för ullen skyddar även mot värmen, så om man badar en hund med sådan päls, så blir hunden istället ännu hetare eftersom det torkar för långsamt och istället blir en ångbastu i pälsen.  Tänkte bara tipsa om det, då jag hade en sådan hund och märkte att hon inte blev svalare av en dusch, tvärtom.  Hon hade otroligt tjock underull och fällde väldigt lite av den sommartid. Hon var en drax. (Tax/drever)

Maja2
7/9/14, 11:20 AM
#39

Nej, jag promenerar inte mina hundar lika mycket som vanligt, när det är såhär varmt.  Alla djur tar det väldigt lugnt i värme.

Fridaaaa
7/9/14, 11:59 AM
#40

#38 Lillan har ganska mycket underull, men märks att hon tycker det är skönt när vi badar och efteråt. Värre om jag inte spolar av henne. 
Hon fäller med lite av sitt nu på sommaren, är en sankt bernhard så de har ju tjockare än drever/tax. så tror det där är väldigt individuellt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Misarn
7/9/14, 7:42 PM
#41

#40 håller med Frida, vi märker också stor skillnad på våra tjejer när dom har fått bada eller blivit duschade, så tror också det är väldigt individuellt.

Annons:
Elander
7/18/14, 11:00 PM
#42

Vi går inte alls mitt på dagarna när det är som varmast. Nu när jag har semester och är hemma hela dagarna är vi extra lata. Hundarna leker på tomten när de orkar. Är vi sugna på en promenad försöker vi få till det på kvällen :)

Throw me to the wolves and i will return leading the pack.

Blogg: Johannaelander.myshoroom.se

JoannaLi
7/18/14, 11:12 PM
#43

Nej, vi har jämthundar, som ganska direkt mår riktigt illa i värmen. Mycket + i princip svart päls är inte jätteuppskattad av sommardagar ^^

Vi går, som många sagt,  en promenad på morgonen, och så gör vi gärna något mer "explosivt" sent påkvällen, t.ex. har vi ganska nyligt börjat introducera personsök, och jag har då uppmuntrar mycket fart i spåret, och då har vi lagt 2-4 korta spår, där de får arbeta mentalt med att spåra, och springa (i snårskog och uppförsbacke) så får de lite motion. 

Någon dag har vi också badat, men i och med extremt tjock päls kan vi inte göra det jätteofta, eftersom att de tar väldigt lång tid att torka, även i sommarvärme.

Calibe
7/19/14, 10:36 AM
#44

Som alla andra skrivit, blir det mer aktivitet morgon och kväll dessa dagar. På dagen blir det kanske något bad eller lek/träning inomhus eller i skuggan på tomten.

viktoria91
7/19/14, 11:02 AM
#45

Ca 30-40 min promenad på morgonen, 2 kortare under dagen på ca 10-15 min och en längre promenad på ca 1 timme på kvällen. =)

Hiro
7/19/14, 2:51 PM
#46

Jag går inte alls lika mycket då Delta är dålig på att hantera hettan, jag brukar däremot vara mycket vid sjön och låta henne simma

Ruzicka
7/22/14, 2:20 PM
#47

Efter införskaffandet av ett kyltäcke kan jag meddela att Underhunden har fått en hel massa energi tillbaka på promenaderna. Vi går fortfarande inte långt, det är ju inte bara hunden som lider i värmen utan matte med, men nu kan vi gå längre än en halv km i alla fall, och han galopperar glatt där han tidigare släpade sig fram 30 m bakom mig.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

oh-la
7/22/14, 2:30 PM
#48

vi går ju inte så mycket till att börja med, men brukar gå lite småpromenader med vår 14-veckors. dock bara på kvällen. på dagen går vi bara ut och rastar på gården. på morgonen skulle vi kunna gå ut en sväng, menjag har verkligen världens mest morgontrötta valp… hon sitter bara och hänger när jag går upp.

Annons:
[Tuulikki]
7/22/14, 5:44 PM
#49

Nä, han är lös i trädgården och får kissa som han vill under dagarna. Oftast ligger han inne under en säng eller ute under kastanjen.

Vi sparar det roliga till kvällen, då går vi långis eller fjantar loss i skogen eller kohagen, om kossorna inte är där.

tjoopa
7/22/14, 8:32 PM
#50

Vi har haft extremt varmt här uppe i norr 🤤 Tar kortare kissrundor på dagarna, en lite längre runda på kvällen och så får dem springa lösa och bada när vi är lediga.


Upp till toppen
Annons: