Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 13465 ggr
[Gudrun-Berit]
7/3/14, 2:50 PM

Hundblöja

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vad tycker ni om denna typ av blöja på hundar? Tycker ni att dom är bra? Eller tycker ni att det är elakt mot hunden att ha på den? Eller tycker ni att den har både bra och dåliga sidor? På bilden så är det en svart blöja med handduk i och för att den inte ska åka av så sitter det ett presentsnöre på den. Jag tycker att den är helt okej att använda :-) Dock så har jag aldrig haft den på min hund ( Har en tik).

Annons:
Fridaaaa
7/3/14, 2:53 PM
#1

Skulle aldrig ha blöja på hund.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IceTee
7/3/14, 2:55 PM
#2

Förstår inte varför man vill ha blöja på hunden? 🤔

Medarbetare på Skor iFokus

SaaraE
7/3/14, 2:56 PM
#3

Tycker det är så hemskt att göra så där mot sin hund. Som hundägare tar man på sig ett ansvar när det gäller att rasta den tillräckligt ofta och länge för att den ska göra ifrån sig ute och inte inne. Om en hund börjar kissa in har man gjort något fel som ägare eller så är den sjuk. Då kan det ju vara direkt skadligt att lösa problemet med en blöja.

Jag är helt mot det där, tycker det är chockerande att man är så lat att man ens kommer på tanken att sätta på sin hund en sådan där. Då kring går man ju problemet.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Praefatio
7/3/14, 2:56 PM
#4

Jag har haft pisskydd på min hund när jag hade hanhund som markerade inne när vi var på besök hos andra. Han hade då skyddet på sig just när vi var där, aldrig hemma eller på promenad.

Som mer regelbunden lathetslösning är det inte okej, då får man fundera på varför hunden gör som den gör istället. Presentsnöre är inte heller okej, det är jättefarligt om hunden skulle få för sig att tugga på et.

Rumblebee
7/3/14, 2:59 PM
#5

Varför ha blöja på hund? Är ju en sak om det vore ett tikskydd för det kan jag ju förstå att man kanske använder

LeaBus
7/3/14, 3:00 PM
#6

Nej säger jag, gå ut med hunden istället. Skvättskydd till hanar/tikskydd tycker jag är okej.




Annons:
Saffran0Spice
7/3/14, 3:01 PM
#7

Blöja i min värld är något man har på bebisar innan de lärt sig använda toa/potta och på hund så skriker det lat-ägare om det handlar om att man inte tänker rasta hunden.

Annars har jag inget emot tikskydd/hanskydd om det används av rätt anledning, jag syr ju faktiskt egna ''trosor/kallingar'' till mina vänner om de behöver det till sina småttingar ^^

fuzzie
7/3/14, 3:05 PM
#8

Jag tycker absolut inte att man ska klä på sina djur i onödan bara för att det är "gulligt" eller underlättar för människan, som tex. en blöja… 

Jag har "kläder" och täcken på Chicco (chihuahua) för att han skall hålla sig varm när det är kallt både ute och inne, men så fort det är tillräckligt varmt för honom så åker "kläderna" av. Sorry för OT 😊  

Så nej, ingen blöja för mig och min vovve! Dock håller jag med #4 att stänkskydd för hanhundar kan användas om man skall åka bort och man vet att det finns en risk att grabben markerar inomhus och samma med tikskydd eftersom de flesta människorna (inklusive mig själv) inte gärna vill ha urin/blodfläckar inomhus. Dock skall ju tikskyddet/stänkskyddet endast användas under den tid som det behövs. ☝️

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Kazlou
7/3/14, 3:06 PM
#9

Samma som #4, jag skulle kunna tänka mig att ha det på min hanhund då han ibland kan få för sig att markera på nåt ställe inomhus där många andra hundar har vistats. Annars skulle han aldrig kissa inne. Dock har jag aldrig testat att ha nåt kisskydd på honom.

Onödigt att ha på hemma. Om hunden kissar inne ska man väl inte lösa det med att "tvinga" den att inte kissa inne, utan faktist lära den vad som är rätt och fel.

Fridaaaa
7/3/14, 3:07 PM
#10

Skillnad på blöja och stänkskydd/tikskydd tycker jag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Empisen]
7/3/14, 3:17 PM
#11

Blöja? Eh nej.. 

Tikskydd & stänkskydd, absolut.

FjantYoda
7/3/14, 3:34 PM
#12

Stänkskydd har jag på min då vi t.ex. är hos mamma eftersom han är lite väl intresserad av hennes tik och jag inte vill att han ska markera på deras möbler, och såklart så rastar jag han då han behöver!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

-Aida-
7/3/14, 4:53 PM
#13

Jag tycker de ser ut som ett hemma gjort stänkskydd på bilden och inte som en hel blöja, de är ju skillnad på skydd och blöja.

Annons:
herdehund
7/3/14, 4:54 PM
#14

Om jag skulle ta med mig min hund in i djuraffären skulle jag låna ett kisskydd. Annars aldrig

CelsiusT
7/3/14, 5:27 PM
#15

Jag har en likadan, det kallas kiss-skydd för hanhund. Min hanhund markerar när vi är på besök hos vissa människor. Så när vi är hos dom han brukar skvätta hos så har han sitt kiss-skydd på sig. Det är inte för att jag inte orkar rasta hunden utan det är för att han trots rastning ändå lyckas förstöra möbler hemma hos vissa människor genom att skvätta. Även om han är så tömd han kan bli innan vi går in så kan det alltid komma några droppar till och på bara en halvtimme så kan han kissa igen.

Det är inget man använder hemma eller som en "blöja". Blöja är ett missvisande ord då det är ett skydd som är gjort för att kissa i då man inte kan hålla sig. Men en hund ska rastas ute och ska inte behöva kissa i en blöja inomhus.  När man lägger en handduk i så låter det som om meningen är att hunden ska kissa i skyddet, och det är skyddet inte till för. Det är till för att samla upp dom där dropparna som kan komma då en hanhund "skvätter" som markering. Presentsnöre är heller inte bra, dels för att det är farligt om hunden tuggar på det och dels för att ett snöre runt magen kan bli sittande för hårt och det kan skada.

Men som sagt, ett sånt svart skydd som är på bilden är inte gjort att användas med en handduk i och det ska inte användas som en blöja. Det är ett kiss-skydd för hanhundar som skvätter inomhus.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Portie
7/3/14, 5:42 PM
#16

Varför ska man ha blöja på hunden? Man måste väl ändå ta av och byta samt tvätta hunden och hålla på? Känns som att det är jobbigare än att gå ut med hunden.. Har aldrig förstått syftet med blöja på hund. Skvättskydd är okej, har själv haft det en kort period när vi hade problem med markering inne men annars inte.

Michaela-N
7/3/14, 8:27 PM
#17

Jag har haft kisskydd på min hanhund när han var yngre, kanonbra!

Lilllens
7/3/14, 8:35 PM
#18

Pisskydd, absolut. Blöja för att man inte orkar gå ut med hunden, idioti.

Jonniis
8/5/14, 1:48 PM
#19

Har haft tikskydd på min tjej, men aldrig skulle jag sätta en blöja på henne!?


[tk1971]
8/5/14, 2:38 PM
#20

Nej, nej, nej.

Hur gammal är hunden på bilden?

Annons:
labradoodle
8/5/14, 4:07 PM
#21

Måste bara fråga TS…

Snackar vi om en kissblöja, kisskydd/skydd mot stänk, tikskydd etc. här egentligen?
Inte kan väl detta vara med syftet att kissa i som många tror? I så all smäller jag av.

Men nä, det kan väl inte stämma? Det måste väl bara ha blivit lite tokigt i formuleringen från TS, och så har folk tolkat fritt och misstolkat… Eller?🤦‍♂️

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

[tk1971]
8/5/14, 4:11 PM
#22

#21: Jag fattar det som att det är nåt som hunden kissar i, inte ett "tikskydd".  Men vad vet jag, jag kanske har fått nåt om bakfoten.

[Gudrun-Berit]
8/5/14, 5:06 PM
#23

#21 På bilden är en några månader gammal hanhund som markerar mycket inomhus, fast att han kan ha varit ute i flera timmar. Den funkar som ett "skydd". jag uttryckte mig klantigt när jag skrev inlägget! :-(

Jonniis
8/5/14, 5:08 PM
#24

Presentsnöre?


[Joy]
8/5/14, 5:22 PM
#25

Vet att det finns i vissa djuraffärer där hundar får följa med in. Det är till för att hanhundarna inte ska revirmarkera, alltså inget som ska sitta på flera timmar utan några minuter ibland då man handlar eller då om man är på besök. Har man problem med revirmarkering hemma kanske man kan testa doftspray där hen kissat eller lösa det på annat sätt. Alltså ingen långtidslösning. :)

molam
8/5/14, 6:37 PM
#26

Hund Blöja heter det inte, det kallas stänk Skydd och funkar bra, Vi funderar ärligt på att skafa två stycken då vår Ena hane skvätter Runt toan för att markera och den andra skvätter runt matskålarna och detta är INTE Pga dålig rastning av hundarna därför dom bara skvätter för att markera revir och detta gör våra hundar just nu för att tiken är påväg in i löp (Om hon inte tystlöper) och för att det är maktkamp mellan hanarna då den gamla hanen håller på att ge upp.

Så stänkskydd tycker jag Funkar bra, Men det är inte pga dålig rastning av hundarna då våra går ut morgon, kväll samt ett par tre gånger till om dan varav en av dessa promenader är en lång promenad på minst en timma (När vädret tillåter)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

labradoodle
8/5/14, 7:31 PM
#27

#23 - Då var det som jag misstänkte och ingen fara på taket (förutom presentsnöret)!  Men när folk vräkte ur sig hur "idiotiskt!!!" det var med en så kallad blöja så började jag undra om jag missförstått något 😛

Så tokigt det kan bli när man formulerar sig tokigt!
Men jag tycker å andra sidan att vi på iFokus måste lära oss att:

1. läsa ordentligt
2. fråga före vi anklagar, ifall vi inte säkert vet! 🤪

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Annons:
Jonniis
8/5/14, 9:29 PM
#28

Förlåt, amen vad bra! :)


Lizaludda
5/1/16, 5:20 PM
#29

När jag läser igenom tidigare inlägg undrar varför man många gånger utgår att någon är lat och att man snabbt dömer i onödan. Jag har tre hanar och två tikar. Två av hanar är pudlar och den yngsta en mittelspitz. Mittelspitzen är helt hopplös på att kissmarkera inne och jag har provat mycket för att få honom att sluta. Min yngsta pudels uppfödare har blöjor på sina killar inne för att hon vill inte ha kiss inne och hon sa till mig att det är bättre än att ständigt vara orolig det smittar av sig. Idag har jag blöjor på killarna pudlarna kissar inte när blöjan är på bara lilla mittelspitzen men upplever att det blivit betydligt mindre sedan jag började med blöja. Jag tar ut mina hundar 5 gånger per dag och en längre promenad och de får inte markera ute. Jag bestämmer var de får kissa allt för att få dem att sluta markera. Men när vi är inne måste jag jobba och då kan jag inte vakta dem oavbrutet så blöja fungerar bra. Varför alltid kritisera vad andra gör varför kritisera en lösning som för just dem personen och hundar går bra. Jag upplever inte att de mår dåligt för att de har blöja på sig. Jag behöver inte vara orolig för att få mattorna förstörda. Så spännande att de vilken kritik det här inläggen ger

hemul
5/1/16, 5:44 PM
#30

Finns ju fler anledningar. Gamla och/eller sjuka hundar som blivit inkontinenta.

Zyloon
5/2/16, 11:46 AM
#31

Lite snabbt att döma från vissa i den här tråden känner jag .. Kan ju bara ta upp exemplet att en youtuber använder blöja på sin hund, bara för att den hunden blev så nervös när folk ringde på (vilket hände flera gånger om dagen) vilket gjorde att hunden kunde kissa/bajsa på sig. Det behöver inte alltid handla om att man är en lat hundägare. Och man behöver absolut inte hoppa på någon innan man vet hela sanningen. Nu använde ju TS bara ett kissskydd.

Tycker iallafall att det kan vara bra att ha, men köp ett riktigt istället från någon djuraffär och se till att det sitter korrekt 🙂 Jag tycker inte att det är elakt att ha på ett sådant. Det enda som är elakt är om man skiter i att rasta sin hund och har på en sådan för att slippa gå ut.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Maleficum
5/3/16, 10:36 PM
#32

Jag har använt "blöja" (kisskydd med binda i) en hel del på senaste tid till hanhunden men det beror inte på att han blir lite rastad (är jag hemma är tex altandörren konstant öppen ut till tomten och när han är med till stallet springer han fritt ute.

Men efter hans kastrationschipp började han läcka (trots medicin mot det) och han har nu även haft inflammation i urinblåsan (plus urinvägsinfektion) vilket gjort att han kissat på sig när han sover (har kommit upp och han har legat och sovit i en kisspöl som är större än han är). Nu är inflammationen och infektionen som tur är över och han har bara sitt "vanliga" läckande kvar så kisskyddet ligger mest i lådan (har "kisskydds" filtar i soffan där han oftast sover på nätterna just nu).

Att ha "blöja" som man får tvätta då och då är ju helt klart en stor fördel mot att dagligen tvätta massa filtar och inredning och hund.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Clifford5sos]
5/4/16, 12:28 AM
#33

Är det nödvändigt i vissa situationer så är det ju bra. Men att ha blöja istället för rastning är dock inte bra. Har haft hanhundar som varit besvärliga under "löpsäsonger" och fått för sig att skvätta på förbjudna ställen som t.ex bordsbenen så då köpte vi pissbyxor för hanhundar på djuraffären. Har haft en tik som skvätter lite då och då när vi fick henne eftersom att förra ägaren hade haft henne i hundgård hela livet så var hon inte rumsren, men nu har vi ingen blöja på henne. Blöja någon gång är ok, men inte dagligen 24/7 året runt.

Lona
5/4/16, 1:30 AM
#34

#31, OT men om deras hund blir så nervös att den eventuellt kissar eller bajsar ner sig flera gånger om dagen så låter det onekligen som att blöjans vara eller icke vara är det minsta problemet de har :-S . De kanske jobbar på saken, inte vet jag, men det låter inte som ett särskilt tryggt hundliv (oavsett blöjan).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Daniela1983]
5/4/16, 7:45 PM
#35

Dagiset kör med liknande kisskydd på hanar som har pinkmarkerat någon gång där. På dem hanhundar, däribland min, när de släpps ut lösa i dagiset.

taylor__lambert
5/5/16, 8:57 AM
#36

jag använder mig ibland av blöjor, eller snarare gjort, de passar inte längre min hund. Har använt at skvättskydd men jag tycker inte det sitter tillräckligt bra. då han periodvis är urininkontinent så läcker det under natten, ibland mer, ibland mindre, han fick detta problem efter kastrering, han lider inte av att ha det som tur är så är det periodvis, oftast hösten och sen sommaren.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: