Annons:
Etiketthälsa
Läst 5160 ggr
Saffran0Spice
6/26/14, 2:33 PM

Skit i ögonen

Min lille skrutt har haft smuts/var i ögonen sedan början på Mars nu - vi åkte till veterinären och de sa att vi skulle använda oss av ögonsalvan Noviform. De sa även att det kan ta lång tid innan det försvinner då ögoninfektion/inflammation är seglivat hos valpar och äldre hundar.

Jag har ringt veterinären igen då vi är inne på 4-5 tuben med Noviform och snart inne i Juli - ögonen blir inte bättre, men inte sämre heller. Hunden lider inte (mer än ständigt pill i ögonen av matte) och stör inte särskilt av problemet.
Men svaret vi fick var att fortsätta med Noviform och att de inte ville ge något annat.

Men det borde väl bli bättre eller sämre efter så här lång tid?
Har någon annan haft detta problem och hur lång tid tog det innan det försvann?

Annons:
vallhund
6/26/14, 7:39 PM
#1

Sök annan veterinär.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

russin
6/26/14, 7:44 PM
#2

Håller med - byt veterinär.

[Daniela1983]
6/26/14, 8:00 PM
#3

Ögoninflammation/infektion tar inte lång tid att behandla med rätt behandling. Har tyvärr stor erfarenhet. Hur ser ögonen ut då, röda, kliar, torra? Man brukar börja med spolning med koksaltlösning några ggr per dag. Hjälper inte det skulle jag köra noviform, hjälper inte det till vet så de skriver ut en antibakteriell ögonsalva. Här har man 50/50 chans att få rätt salva som biter på aktuell infektion, om ögonen är infekterade.

Sedan kan ögonen bli dåliga pga allergi, dålig tårvätskeproduktion, eller stora ögonen och damm i kombination. Har fått höra alla varianterna angående min hund från olika veterinärer.

[Daniela1983]
6/26/14, 8:10 PM
#4

Men störs inte hunden skulle jag nog inte göra något åt det, det har även veterinärer sagt till mig . Eller om ögonen är bara lindrigt röda.

Tenacia
6/26/14, 8:37 PM
#5

Har du bytt foder nyligen?

hund_katt
6/26/14, 8:48 PM
#6

jag känner flera med hundar som haft ögoninflammation. tog bara några veckor. så byta veterinär kanske?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Saffran0Spice
6/26/14, 9:08 PM
#7

Hunden störs inte av det och det är bara lite mörkare rosa - inte knallrött och kliar. Men ska definitivt höra med en annan veterinär, jag vet att det kan ta tid innan det försvinner men tycker att det är konstigt att de skulle ta närmare 5 mån =/

Gullan_J
6/27/14, 4:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Petar sig i ögonen? Var själv till vet igår med mina två och hon frågade om dem "gnuggade" sig i ögonen. Eftersom att dem gjorde det skickade hon med två trattar hem då hon sa att det är lätt att det går hål på hornhinnan av tummen när dem petar sig i ögonen. Nu har bägge två tratt dygnet runt för att inte kunna peta i ögonen. Så din hund kanske också behöver ha tratt? Men tycker att du ska byta vet. Min tidigare skickade hem oss med ögondroppar och Noviform utan någon förbättring. Nu med nya vet har vi fått med riktiga antiinflamatoriska droppar som ska ges 1-3 ggr per dag i 1 vecka (under tiden ska vi använda trattarna) beroende på hur pass allvarligt det är. Min nya vet bryr sig verkligen om djuren, lyssnar på mig som ägare och gör sitt yttersta för att hjälpa oavsett om man ringer kl 3 på natten när hon har semester. Riktigt nöjd över bytet och hon får tummen upp av mina hundar också.

-Bättre ökänd än okänd

lizton
6/27/14, 1:08 PM
#9

Ann-Marie Hammarlund skriver att valpar har ett större behov av A-vitamin,  att det ofta inte är tillräckligt med A-vitamin i hundfoder och att valpar  behöver extra av det för ögonens slemhinnor. A-M H har fött upp hundar i 40  år så hon har stor erfarenhet. A-M Hammarlunds A-E olja finns att köpa på Häromi. Man ska inte ge det jämt utan göra uppehåll då och då eftersom fettlösliga vitaminer samlas i kroppen. När de "börjar ta slut" i kroppen kan man ge en omgång till. Jag skulle testa med det under en tid och se om det blev bättre.  

Läs gärna artikeln som varit publicerad i svenska hunduppfödarföreningen och där  A-M H skrivit om A-vitaminets betydelse:

http://blogg.haromi.se/?page_id=117

Saffran0Spice
6/27/14, 2:55 PM
#10

#9 Tack för tipset - jag har beställt en liten flaska att testa =)

Då den enda andra veterinären i närheten är på semester så fortsätter jag med Noviform tills denna kommer tillbaka så vi kan göra ett besök!
Hunden har ju inte ont, kliar sig och det är inte sämre/akutläge - mest jag som stör mig åt honom kanske ^^

[Daniela1983]
6/27/14, 8:32 PM
#11

# 10 Jag är skeptisk till sånt här, men skriv gärna om vitaminet hjälpte.

vallhund
6/28/14, 4:03 AM
#12

#11

Läs om A-vitamin o a-vitaminbrist http://sv.wikipedia.org/wiki/A-vitamin

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Daniela1983]
6/28/14, 4:50 PM
#13

# 12 Ja men det är knappast ett mirakulöst medel mot alla ögonproblem. Saknar hunden A-vitamin så hjälper det.

Rinnande ögon kan bero på trånga tårkanaler, och där hjälper knappast några vitaminer.

Annons:
Lilllens
6/28/14, 6:24 PM
#14

#13 Nej det har ingen heller sagt, men det är ett vanligt problem. Och det är väl värt att testa? Varför vara så bitter? Mina hundar har båda haft problem med rinniga/slemmiga ögon, pga fodret.

[Daniela1983]
6/28/14, 7:34 PM
#15

# 14 Va? Intressant att du tolkar mitt svar så negativt..

Kanske är du som är bitter.

vallhund
6/29/14, 3:46 AM
#16

#13 A-vitaminbrist är den vanligaste orsaken till rinniga ögon, trånga torkanaler brukar leda till torra ögon.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Saffran0Spice
7/9/14, 2:38 PM
#17

#9 Får verkligen tacka för ditt tips om AE-olja!!
Problemen är praktiskt taget borta efter att han fått oljan en kort period nu =)

[Daniela1983]
7/9/14, 3:22 PM
#18

Vad kul att det hjälpte er.

Saffran0Spice
7/9/14, 3:23 PM
#19

#18 Ja det är verkligen underbart efter allt ögonrens och salvor - nu är hunden nöjd att slippa mattes pillade i ögonen hela tiden =)

[Daniela1983]
7/9/14, 5:29 PM
#20

 # 19 Hur snabbt hjälpte det och hur mycket ger du? Blir lite sugen att prova själv.

Annons:
Saffran0Spice
7/9/14, 5:35 PM
#21

#19 Man ska ge 1ml/5kg, så jag har gett ca 2ml i 6 dagar. Jag ska ge imorgon också så har han fått i en vecka.

Man ska bara ge periodvis så 1 vecka får räcka, kommer problemet tillbaka så pratar jag med veterinären innan jag gör något eller ger mer olja =)

lizton
7/10/14, 6:43 PM
#22

#17  Så fint att A-E-oljan funkade för din hund och så snabbt.

Hildgrim
7/10/14, 6:55 PM
#23

Skönt att det löste sig. :)

tjoopa
7/10/14, 7:29 PM
#24

Intressant :) Har 2 bichon havanais som ibland kan vara lite rinniga i ögonen. Kanske ska testa oljan? :)


[Daniela1983]
7/11/14, 6:35 AM
#25

Har någon sett den säljas i en fysisk zooaffär?

[Forest]
7/11/14, 10:24 AM
#26

24 samma här med våra men jag tror tyvärr det beror på blåsten+päls i ögat men det skadar inte o testa oljan så jag ska med beställa den :)

[Daniela1983]
7/30/14, 8:25 AM
#27

Förvirrande. Bytte för några veckor sedan till ett foder som råkar ha mindre innehåll av de här vitaminerna men hundens ögon har blivit bättre, inte sämre.

Annons:
lizton
7/30/14, 1:20 PM
#28

#27 Rinniga ögon kan bero på allergi också. Det kanske var något i din hunds förra foder som hunden reagerade på.

Det kan också vara pollenallergi och att just det pollenet inte finns i luften längre. Olika gräspollen har det varit de senaste veckorna. Kolla hur det ser ut där du bor här:

 http://pollenrapporten.se/

[..$Dog$..]
7/30/14, 4:49 PM
#29

Menar du inne i ögat eller utanför? för jag min hund brukar ha typ något svart runt ögonvråna, men det är ju rätt vanligt men vet ej om du menar det.

[Daniela1983]
8/3/14, 10:59 AM
#30

# 28 ja kanske reaktion mot nåt i allergifodret.

Provar a-e olja nu. Men ger dubbel dos, som det står på förpackningen, vid problem.

[Daniela1983]
8/6/14, 5:48 PM
#31

Tänkte tipsa om ecodog.se som också har den oljan. De är billigast, jag fick min beställning nästa dag tror jag och då de är ett litet företag är de personliga vilket jag tycker var väldigt trevligt. Både i mejl och att man fick ett litet kort där de tackade för beställningen och hoppas ens hund gillar sin olja. :)

[Daniela1983]
8/12/14, 7:43 PM
#32

Hjälpte inte. Inte mot någon förhudskatarr heller, för hunden har fått det.

Upp till toppen
Annons: