Annons:
Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 2785 ggr
[MikaelaR]
2014-06-13 14:53

Avel-Varför?

En bekant till mig vill avla på en skk registrerad pappilion tik. Problemet är att denna tik är mycket aggresiv mot både människor och andra hundar hon kan göra små utfall och morra högt helt oprovocerat snäll är hon mot väldigt få människor och inga hundar alls. Jag tror inte hon kommer bli ett bra avelsdjur kan hennes temprament föras vidare till hennes valpar? 

Hon säger att hon vill använda en lugn avelshane och så men jag tänker också på hur stressad denna tik kommer bli när hon har valpar och valpköpare skulle komma då hon redan gör utfall oprovocerat (Hon har nästan aldrig bitit någon, inte hårt iallafall)

Vad ska jag säga till personen som ska/vill avla på pappilionen, tänker jag rätt som tycker att detta inte känns 100 % ok?

Annons:
SuperLimm
2014-06-13 14:57
#1

Jag har för mig att jag läst på jordbruksverkets hemsida att man inte får avla på sjuka hundar och inte heller på hundar som är aggressiva så hon borde inte få avla på tiken tycker jag. Hon ska utgå ifrån att valparna kommer bli som tiken är och fundera på om det verkligen är något hon vill föra vidare…

tillägg: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/avel.4.207049b811dd8a513dc8000462.html

Mvh Linn

[MikaelaR]
2014-06-13 14:59
#2

Ja jag ska försöka förmedla det. Tycker bara synd om hunden hon borde enbart användas till sällskap och inte avel eftersom hon är en så stressad individ

SuperLimm
2014-06-13 15:00
#3

Nej hon borde verkligen inte användas till avel… Du kan även be folk skriva lite punkter på varför hon inte bör avla. Vilka risker som finns osv. Vet att många kan skriva hur mycket som helst :)

Mvh Linn

Belimas
2014-06-13 16:32
#4

Jag vet en hane av stor ras som fick avbryta MH:t på grund av för stora rädslor, trots det gick han i avel och jodå några avkommor ärvde hans rädslor -.-' Även om hon skulle använda en lugn och trygg hane så är inte det någon garanti att valparna blir något mitt emellan. Hur är hunden mot ägaren ?

Sjuttan
2014-06-13 16:59
#5

Temperament  hos hund är i högsta grad ärftligt!   Aa

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Mischa
2014-06-13 17:12
#6

Beroende på varför tiken gör som hon gör så kan det mycket väl vara ärftligt, och även om man bortser från den biten så är det tiken som kommer att spendera en del tid med valparna.

På senare tid har det även uppmärksammats mycket gällande så kallad epigenetik, alltså miljöns påverkar på arvet.

http://www.ur.se/Produkter/168645-UR-Samtiden-Att-skapa-en-hund-Epigenetik-mellan-arv-och-miljo

Överlag så låter det som en dålig idé.

≧◔◡◔≦

Annons:
[MikaelaR]
2014-06-13 18:29
#7

Hon var så redan som jätteliten valp ägaren är hur snäll som helst mot henne och hon skrek nästan av ilska när folk bar henne som liten valp hon har gjort utfall där hon nästan bitit både människor och andra hundar hon ogillar dem flesta människorna och speciellt andra hundar hon vill helst BARA vara med sin ägare med sin ägare är hon en trevlig hund och lite trevlig mot någon enstaka annan människa få utvalda typ… men ägaren är nästan den enda hon är riktigt trygg med hon har som sagt vart så ända sen hon vart riktigt riktigt liten det är ett annorlunda beteende..

Matte516
2014-06-13 19:05
#8

7# när folk(vilka då?) bar runt henne som liten valp? En del hundar som jag känner som blev bärda mycket av folk de inte känner som små ger dem stor osäkerhet. Även när de är små hundar vill folk som hunden inte känner gärna bära den söta lilla hunden, vilket förstärker I vissa fall osäkerhet och ogillande av främmande människor(speciellt om hunden är osäker från början) Kanske det är en del av det som fått fram hundens beteende. jag kanske bara är ute och cyklar, men är det kanske rädsla ursprungligen?

(jag är själv imot att hon ska avlas på, om hon är en väldigt osäker individ är det inget att avla vidare på)

Hälsiningar från mig

[MikaelaR]
2014-06-13 19:19
#9

#8 Hon blev bara bärd av folk hon kände typ ägaren och någon nära bekant någon gång och det räckte med att ägaren typ lyfte upp henne en kort stund för att det behövdes och så skrek hon väldigt argt och morrade…

(alltså hon bärdes aldrig bara för hon var liten och söt, utan var mest när det behövdes)

Matte516
2014-06-13 19:22
#10

okej, då later det som ngt psykiskt fel…?

Hälsiningar från mig

Mischa
2014-06-13 19:32
#11

#7

Fråga din bekanta om hon själv hade valt att köpa valp från en kull där tiken är som hennes.

Om inte så varför skulle någon annan? för det är inte juste mot någon att försöka ursäkta eller hemlighålla för spekulanter hur tiken är.

≧◔◡◔≦

tjoopa
2014-06-13 20:57
#12

Hon borde verkligen inte avlas på :/ Säg åt din vän att det kan gå så illa att tiken stöter bort eller till och med ger sig på sina egna valpar om hon är ostadig i psyket. Att ha valpar är påfrestande för en tik och om hon är svag psykiskt kan det gå riktigt illa :(


Thaisilk
2014-06-14 19:32
#13

 Valparna präglas starkt av sin mamma och en otrevlig, aggressiv tik  ger oftast otrevliga, aggressiva valpar. Risken är stor att det blir rädda och ilskna små kräk som blir ångestbitare. Hur kul är det när det kommer valpspekulanter och tiken visar upp sitt aggressiva beteende?

Om de inte gömmer undan mamman lär det bli svårt att bli av med valparna. Åtminstone om de som ev. vill köpa valp har läst på och därför ber att få träffa även valparnas mamma.

Hoppas att tiken visar sitt rätta jag redan i samband med parningen så hanhundsägaren nobbar och tikägaren får vända hem igen med ofullbordat ärende.

Annons:
Taxelina1
2014-06-14 20:24
#14

Frågan är ju varför hon överhuvudtaget ska ta valpar på tiken. Tror hon är hon ska tjäna en massa pengar? Det kostar ju en hel del innan man får dom eventuella valparna sålda. Ska man registrera in dom på skk, vilket man absolut ska så krävs vissa koller så tiken är frisk. Språngavgift till hanhundsägaren vilket kan kosta en parningsvalp eller någon tusenlapp per levande valp plus språng. Mer foder under dräktighets tiden. Sen kommer valpninven då risken finns att det kan bli kejsarsnitt. Nu säger jag inte att det ska hända, men risken finns alltid. Efter valpningen har man valparna 8-10 veckor. Och då kan jag lova att sömnen inte blir vad den varit. Valparna äter väldigt mycket foder efter ca 3 veckor. Dom kissar och bajsar hela tiden och huset/lägenheten kommer lukta illa. Det går åt massor av tidningar på golven vilket också resulterar i trycksvärta överallt, plus att man ska göra av med alla sura äckliga tidningar någonstans. Valparna sliter på inredningen och man kan aldrig åka ifrån någonstans. Visst är det mysigt med valpar men man ska vara medveten av vad man ger sej in på. Jag känner väldigt många som tar kullar men alla är väldigt glada när valparna flyttar till sina nya hem. Man ska heller inte glömma alla kontakter man måste samla på sej. Alla okända människor som kommer hem och ev är intresserade köpare. Och en viktig detalj i det hela är att många glömmer att dom har ett uppfödaransvar för avkomman i 3 år.

Hälsning från en stor djurvänCool

Vattenskadad
2014-08-21 07:04
#15

En sak till, via internet kan valpköparna hålla kontakt med varandra då man uppdaterar hur det går med avkomman. Kommer flera på att deras valpar ha liknande aggressionsmönster så kan det bli jobbigt att vara uppfödare.

marathos
2014-08-21 08:26
#16

Borde verkligen inte avla vidare.

Ambrose
2014-08-21 08:29
#17

Hur har det gått TS? Hur du lyckats övertala ägaren? :s

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[MikaelaR]
2014-08-21 12:43
#18

Hej #17 dem bestämde sig för att inte avla eftersom tiken blev sjuk nu och las in på sjukhus! sen tror jag dem faktiskt lyssnade en del på vad jag hade och säga.

Ambrose
2014-08-21 15:58
#19

#18 ok. Supertråkigt att hon blev sjuk, men tur i oturen att hon inte gick till avel :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: