Annons:
Etikettvalpar
Läst 768 ggr
Therese.G
2014-04-24 18:33

Valppromenad!

Nu har jag och sambon fått hem våran 8 veckors eurasiervalp!
PHEW, säger jag bara! Valp var mycket svårare än man trodde. :)

Men när det kommer till promenader får man höra så otroligt mycket olika saker.

Nu i början gick vi mest ut på baksidan och lät han gör det han skulle, sen in igen, men han blir helt sjövild i hemmet då.

Idag har jag istället gått lite "promenader" mest bus och lek på vägen dit och mest runt vårt lilla kvarter, klättrat på lite "berg" och studsat runt på gräsmattan. (ca 150m gick/studsade vi i långsam takt)

Hur mycket behövde era hundar röra på sig i valpålder?

Var dom helt sjövilda hemma?

- Therese

Annons:
Em_
2014-04-24 20:19
#1

Jajamänsan 😃 Värst var det när han var trött, tog några månader innan han kom på att det kan vara skönt att gå och lägga sig. Förutom alla pytte-bara-kissa turer var vi ute kanske 40-60 minuter om dagen uppdelat på två-tre gånger. Inte för att vi kom speciellt långt på de turerna. 

Det var dessutom på vintern, hade jag haft vår/sommarvalp hade jag varit ute mycket mer och låtit valpen röja i trädgården i stället för inne. Lyckas man få de att ta det lugnt eller till och med sova ute går passivitetsträningen lättare sedan.

Trötta inte ut valpen med motion, ta ut den och låt den trötta ut sig själv. Om ni studsar, kryper, skuttar, nosar och smakar er 100 meter åt ett visst håll eller gör det på stället spelar inte så stor roll.


Fenix_Chicci
2014-04-24 21:30
#2

Har en valp på snart 11 veckor. Hon är ganska aktiv, är ute större delen av dagen på gården med vuxna hunden, tuggar ben och följer gärna med på skogspromenader. Men sover ordentligt och passivitetsträning håller vi på med, det går framåt. När hon kom hit för en vecka sedan var hon jättegnällig så fort man hade henne i knäet, det skulle hända saker hela tiden och hon ville ha konstant uppmärksamhet men nu kan man ha henne längre i knäet även om det inte är någon lång stund ännu och hon kan nöja sig med att ligga och tugga på ett kaninöra.
Vi låter henne som sagt följa med på skogspromenader som vi går med den vuxna hunden och hon går då en hel del men blir buren då och då. Var väl lite osäker först då vissa säger att valpen i princip inte ska ha någon motion men tyckte själv inte det lät rimligt så läste på lite och frågade runt och kom fram till att jag hade en ganska bra syn på det. Att valpen får hänga med så mycket den orkar och gärna gå mycket i skogen som är mest naturligt. Man kanske inte ska gå långa koppelpromenader på asfalt med valpen dock.

Vår andra hund var vintervalp så då blev det mer naturligt att man inte var ute jättemycket. Hon var inte jätteaktiv som valp men klart hon var pigg och lekfull.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Therese.G
2014-04-27 16:59
#3

Tack för era svar! :-)

Vi har hittat en liten rutt som han tycker om att studsa runt på, och han blir även väldigt socialtränad på den rundan.
Här hemma är det nu passivitetsträning för fullt och han har t o m lärt sig två trick!

- Therese

imsuchadiva
2014-04-27 18:33
#4

Nej min valp var jätte lugn inne. Såklart kunde vi busa inne men för det medta sov han när vi var inne. Han var verkligen super enkel som valp, eller det är han iofs nu med. Är valpen alldeles för busig inne så tror jag bara att den behöver få vara ute mera.

Upp till toppen
Annons: