Annons:
Etikettbeteende
Läst 789 ggr
ElinaS
2014-04-24 18:30

hundarna skäller!

Vi bor i radhus väldigt centralt. Vi har en bakgård med häck runt om samt stacket. Grannar åt alla fyra riktningar. Problemet är att hundarna börjar tokskälla så fort det är något ljud utanför eller om dem ser något utanför. Eftersom att vi strävjar efter god grannsämja så vill inte att hundarna håller på att vakta. Dem båda triggar upp varandra. Om den ene morrar lite hakar den andre på med ett dovt skall, och rätt snart är värsta skällfest igång… Vad ska man göra åt sånt här? Det sker ju varje gång någonting rörs/hörs utanför häcken.

Annons:
[[Boris Sager]]
2014-04-24 18:50
#1

Hundar brukar skälla!😛

De vaktar ju sitt revir. Mina gör det så fort de hör något ovanligt ljud.

Grannarna får finna sig i det om de inte är ute timvis och skäller. Förmodligen använder de gräsklippare, grillar, spelar musik, barn, som leker….

ebzi
2014-04-25 08:43
#2

Har ju ingen egen hund så kan väl egentligen inte säga något, men försök lära hundarna att det räcker med 1-3 skall och sen är det bra (typ kompromissa :P)

SuperLimm
2014-04-25 09:14
#3

Skvallerträning kan du testa! :) Varje gång något ljud hörs blir det godisregn, släng ut en liten näve godis över hundarna så har de något annat att fokusera på. Är de inte intresserade av godis kan du leka med favoritleksaken.

En annan grej du kan testa är att så fort de skäller tar du in dom. När de är tysta får de gå ut igen. Är man ordentligt konsekvent och tar in hunden/hundarna som skäller varje gång de börjar lär dom sig tillslut att man ska vara tyst när man är ute.

Om någon av dom morrar eller bara moffar någon gång måste du se till att berömma direkt. Morrande är mer accepterat än tokskällande och börjar de skälla massor är det bara att ta in dom. Kan man inte sköta sig får man inte vara ute och ha roligt :)

Mvh Linn

hund_katt
2014-04-26 18:13
#4

håller med #3 . om du kallar in dom när de skäller, så om du inte har en väldigt lyhörd hund som verkligen kommer så fort du ropar, även om något annat är roligare än att gå in, så försök att inte använda rösten. rösten bryr sig de flesta hundar inte om ifall det är något annat på gång. så du får mota in dom, även om de går tillbaka igen. du ska visa att detta är mitt revir, ni får inte stå här och skälla, typ.. svårt att förklara.. haha, mycket lättare att visa ;) men det jag tänkte på lärde jag mig från 'mannen som talar med hundar'. har du inte tv4 play premium, så kanske det går att hitta på youtube.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

russin
2014-04-26 19:46
#5

Min ena vaktar med, men så fort hon skäller åker hon in ögonaböj - sen får hon vara inne en stund innan hon får gå ut i trädgården igen. Värst brukar det vara på våren när ytterdörren öppnas och börjar stå öppen dagtid - men efter några gånger att åka in från det roliga, så brukar det dämpa sig. Det gäller att vara konsekvent.

[Tess86]
2014-04-26 21:48
#6

Våra hundar åker in direkt varje gång de står och skäller på grannarna eller någonting annat ute, men detta gör vi upprepade gånger varje dag i ett års tid nu, de måste vara ovanligt trögfattade! 🤪

Annons:
Fenix_Chicci
2014-04-26 21:54
#7

Min vuxna skäller då och då när folk går förbi. Jag brukar gå fram till henne, klappa henne lite och säga "nu räcker det", då brukar hon bli tyst. Ibland räcker det med att bara säga åt henne lugnt att det är nog och locka henne ifrån staketet. Äter hon ben i trädgården så skäller hon inte för då är hon upptagen. Berömmer henne om någon går förbi och hon är tyst. 
Har även kört lite skvallerträning men inte riktigt kommit ihåg, hunnit eller orkat att göra det så ofta jag kanske borde.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: